2022-07-11, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Retsina
Oftast 3ans växel.

Och du har inte fler?
Citera
2022-07-11, 11:46
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Invektiv72
Och du har inte fler?
Jo den har fyra växlar. Men jag brukar göra så här ibland för att blåsa ur motorn så att säga.
Citera
2022-07-11, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buhusan
Hallå va

Jag har fått höra från en utbildad bilmekaniker att bilen ska ligga vid minst 2 på varvtavlan när man kör och alltså ligga på ganska låga växlar trots hög fart. Sambon och jag har två bilar, en från 2012 och en från 2017 och det är såklart olika i dom, men stämmer det?

Tydligen kan motorn bli dålig annars... Tänker att det kanske beror på hur gammal bilen är? Oftast visar bilen att den vill upp i växel. Hon påstod också att det ska låta lite när man kör
Jag försökte gå igenom tråden men gav snart upp så mitt svar kanske redan finns.
Jag han se att ni har en bensin och en dieselbil och dessa två är helt olika då dieseln är gjord för att jobba i lägre varv.
Sedan finns aspekten, motorstorlek där en stark motor jobbar bra redan på låga varv.

Men, när blir en motor dålig?
Självklart när den nöts.
När en motor arbetar så rör sig metall i ett metalliskt hål och det enda skydd mot slitage är en tunn oljefilm. För att få denna rörelse så är dessa metallbitar (kolvar) fastsatta i vevstakar som i sig sitter fast i vevaxeln. Här pratar vi om ytor som är slipade till perfektion samt ett flertal kullager.
Med andra ord har vi ett flertal punkter som ska samverka och som nöts.
Om du kör i 5000r/min så har du 5000 rörelser per minut jämfört med 2000 rörelser om du kör i 2000r/min.
Vilket varvtal tror du nöter mest?
Citera
2022-07-11, 12:50
Kör ni manuell växellåda? Gud så jobbigt. Jag låter automatlådan sköta växlingarna. Går så smidigt så.
Citera
2022-07-11, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
TS, jag bara måste fråga; kan du byta däck själv om du får punktering? Jumpstart med startkablar om batteriet är slut? Byta olja?
Förr så hörde dessa saker till allmänbildningen om man körde bil. Många kvinnor kunde det tom.
I dag så är det nästan förvånande att dagens folk vet var ratten sitter ens.

Fan vad en del är värdelösa.

Haha, nej, jag är totalt värdelös vad gäller allt i livet. Måste ha någon gör ALLT åt mig. Har inte ens körkort, vem behöver det? Det är bara att tuta å köra. Hur svårt ska det va.

Tråkigt att du tror att du sitter på så mycket högre hästar än alla andra.

Citat:
Ursprungligen postat av WeAreMotorhead
Du bör skaffa en bil med automat alternativt en elbil, eller kanske ännu hellre ta bussen istället.

För att?

Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Man känner ju när man ska växla, vem tusan tittar på varvmätaren för annat än i rent kuriosasyfte? Jag brukade ofta hoppa över växlar med, tex 1-3-5

Ja, det känner man, men uppenbarligen har ju folk olika åsikter hur MYCKET bilen ska gå innan. Tydligen ''ska'' bilen låta lite och det har jag aldrig hört. Jag vet definitivt hur man framför en manuellt växlad bil och även om jag kan byta olja, fylla på olja och spolarvätska etc så har jag aldrig ens fått utbildning eller krav på att jag ska kunna veta när motorn mår bäst. Ändå fick jag körkort när jag var 18? Det är just i kuriosa jag tittade på mätaren för att personen sa så, eftersom den då låter mer än när jag växlar. Och för att jag växlar tidigare än någon annan tycker så går den ändå hur fint som helst utan att den går trögt. Min sambo kör likadant och blev också förvånad.

Ekonomikörning du kör med att hoppa över växlar skulle man tydligen inte heller göra, men fortsätt du gärna och tro att du är kung och att jag inte vet någonting. Jag fick också lära mig just ekonomikörning nämligen.

Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Jag har växelindikator på min Polo och den föreslår högre växel på lågt eller högt varvtal beroende på hur hårt jag trampar på gasen. Rent instinktivt vill jag oftast växla upp på lägre varvtal än vad indikatorn tycker.

Våra bilar stämmer inte heller med växelindikatorn enligt hur vi alltid kör, men.

Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Personligen hör och känner jag när man behöver växla en manuell bil.
Tydligast hos en bensinare utan "respirator".
Men alla gör det inte.
Trots växelindikator får jag ibland harkla mig när hustrun kör, och varken har blicken på varvtalsräknaren eller växelindikatorn, när det börjar "skallra under fötterna".

Jag hör också när jag behöver växla, men uppenbarligen tycker alla olika och jag tyckte det var lite kul att veta om det ''bör'' vara runt 2500 ist för 2000 ungefär som jag tror att jag växlar vid. Jag vet som sagt inte eftersom jag kör på känsla och hur bilen låter, men för den delen kan bilen låta olika mycket innan man växlar. Din fru kanske skallrar med fötterna och du anser dig bättre, men när jag kör så skallrar det inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Om du kör i 5000r/min så har du 5000 rörelser per minut jämfört med 2000 rörelser om du kör i 2000r/min.
Vilket varvtal tror du nöter mest?

Jag tror 5000 nöter mest, men eftersom jag brukar växla kanske runt 2000?, så har jag uppenbarligen fel eftersom jag då växlar för tidigt. Jag vet inte om det ligger runt 2000 eftersom jag inte kollar, men jag tippar ungefär. Bilen går som smör oavsett
Citera
2022-07-11, 13:50
Medlem
Citat:
Haha, nej, jag är totalt värdelös vad gäller allt i livet. Måste ha någon gör ALLT åt mig. Har inte ens körkort, vem behöver det? Det är bara att tuta å köra. Hur svårt ska det va.

Tråkigt att du tror att du sitter på så mycket högre hästar än alla andra.

För att?

Ja, det känner man, men uppenbarligen har ju folk olika åsikter hur MYCKET bilen ska gå innan. Tydligen ''ska'' bilen låta lite och det har jag aldrig hört. Jag vet definitivt hur man framför en manuellt växlad bil och även om jag kan byta olja, fylla på olja och spolarvätska etc så har jag aldrig ens fått utbildning eller krav på att jag ska kunna veta när motorn mår bäst. Ändå fick jag körkort när jag var 18? Det är just i kuriosa jag tittade på mätaren för att personen sa så, eftersom den då låter mer än när jag växlar. Och för att jag växlar tidigare än någon annan tycker så går den ändå hur fint som helst utan att den går trögt. Min sambo kör likadant och blev också förvånad.

Ekonomikörning du kör med att hoppa över växlar skulle man tydligen inte heller göra, men fortsätt du gärna och tro att du är kung och att jag inte vet någonting. Jag fick också lära mig just ekonomikörning nämligen.

Våra bilar stämmer inte heller med växelindikatorn enligt hur vi alltid kör, men.

Jag hör också när jag behöver växla, men uppenbarligen tycker alla olika och jag tyckte det var lite kul att veta om det ''bör'' vara runt 2500 ist för 2000 ungefär som jag tror att jag växlar vid. Jag vet som sagt inte eftersom jag kör på känsla och hur bilen låter, men för den delen kan bilen låta olika mycket innan man växlar. Din fru kanske skallrar med fötterna och du anser dig bättre, men när jag kör så skallrar det inte.

Jag tror 5000 nöter mest, men eftersom jag brukar växla kanske runt 2000?, så har jag uppenbarligen fel eftersom jag då växlar för tidigt. Jag vet inte om det ligger runt 2000 eftersom jag inte kollar, men jag tippar ungefär. Bilen går som smör oavsett
Nu pratade jag om när man är uppe i hastighet.
När jag själv kör manuell bil (5växlar) så använder jag oftast tre växlar när jag startar från stillastående.
Den jag alltid hoppar är 4:an om jag ska upp till 5:an.
Citera
2022-07-11, 14:43
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fotpedal
Ja, imponerande. Tänk hur imponerande det kommer vara när bilen kan växla automatiskt.
Det har bilar kunnat sedan typ 50-talet..

I alla fall de utrustade med automatlåda...
Citera
2022-07-11, 14:53
Medlem
WeAreMotorheads avatar
Citat:
För att?

Om du måste fråga hur man växlar en manuell bil bör du kanske inte köra bil överhuvudtaget, vi vet ju inte ens om du har körkort.
Citera
2022-07-11, 14:55
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Haha, men wow. Varför så dryg? Det är inte jag som säger att bilen skulle må varken bra eller dåligt. Jag ställde en fråga och dom flesta är trevliga och ger ett svar.

Gå över hastighetsbegränsningen har väl ingen pratat om? Ingen har pratat om hastigheter överhuvudtaget. Frågade om varvtal och när man bör växla för att motorn ska må bra.
Man växlar när motorn låter ansträngd.

Kommer du på högsta växeln i högre hastighet till en brant,lång uppförsbacke och du vill hålla hastigheten,så kanske der inte räcker att trycka mer på gaspedalen. Då växlar man ner och kan hålla hastigheten. När backen planar ut,så växlar man upp igen.

Högsta växeln kan ofta användas ner till runt 40km/h,men blir det bara lite uppför då,så behöver man också växla ner igen.

Generellt sett så har man så hög växel som möjligt vid normal körning.

Det GÅR att köra 100km/h på tvåan..men inget man gör..man kan göra en max-acceleration då och då,det är vid ett sådant tillfälle men varvar upp till nära max (precis innan varvstoppet/det röda området på varvräknaren (dessa två kan skilja på olika bilar,vissa kan ha varvstoppet där det röda börjar,andra en bit in på rött.) men det är inget jag gör ens en gång i månaden,om ens så ofta..

Lyasna på motorn,den ska låta "trevligt"!
Inte hoppa,rycka,eller tjuta,vråla..
"Mechanical-sympathy" helt enkelt..
Citera
2022-07-11, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WeAreMotorhead
Om du måste fråga hur man växlar en manuell bil bör du kanske inte köra bil överhuvudtaget, vi vet ju inte ens om du har körkort.

Varför ha körkort? Man kan köra ändå. Du märker ju att jag inte är kvalificerad.

Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Kommer du på högsta växeln i högre hastighet till en brant,lång uppförsbacke och du vill hålla hastigheten,så kanske der inte räcker att trycka mer på gaspedalen. Då växlar man ner och kan hålla hastigheten. När backen planar ut,så växlar man upp igen.

Generellt sett så har man så hög växel som möjligt vid normal körning.

Aa, jo, jag kan köra en manuell bil. Jag vet hur man växlar i backar och plana ytor, jag har haft körkort i flera år. Det jag undrar är ungefär när man BÖR växla för att motorn ska må bäst, inte hur man gör. Är så trött på att ni tror att jag inte kan köra bil för att jag undrar när motorn mår bäst eftersom personen ifråga säger att man ska växla vid ungefär 2500 så att bilen låter lite. Alla har olika om vad dom tycker låter och inte låter.

Så hög växel som möjligt? Enligt den här personen skulle vi aldrig ens behöva använda 6:an om vi ska köra runt 2500 så DÄRFÖR UNDRAR JAG. Jag själv kör inte så och tyckte det var lite småkul att se hur det skulle köras för motorns skull. Du fick nog all skit från alla andra också som jag ruvat på, jag ber om ursäkt men jag blir trött nu.

Och alla andra som kanske kommer skriva hur man framför ett fordon - JAG VET. Det är inte första gången jag kör bil eller att jag nyligen har fått körkort, wow. Ingen har ens påpekat att jag skulle köra dåligt utan säger istället att jag kör bra och lärde mig fort när jag då var 16. Wow alltså, ni är medvetna om att jag har fått ett körkort på första försöket? Det är inte direkt så att det har varit svårt för mig - jag tyckte bara att det kunde vara KUL att veta. Och dessutom så var det uppenbart befogat eftersom det är blandat mellan dom som skriver här också.
Citera
2022-07-11, 18:43
Bannlyst
Citat:
Hallå va

Jag har fått höra från en utbildad bilmekaniker att bilen ska ligga vid minst 2 på varvtavlan när man kör och alltså ligga på ganska låga växlar trots hög fart. Sambon och jag har två bilar, en från 2012 och en från 2017 och det är såklart olika i dom, men stämmer det?

Tydligen kan motorn bli dålig annars... Tänker att det kanske beror på hur gammal bilen är? Oftast visar bilen att den vill upp i växel. Hon påstod också att det ska låta lite när man kör

Vad är det för konstig fråga? När man kör på högsta växeln vid lägsta lämpliga hastighet för den växeln, så ligger motorn på de flesta någorlunda moderna bilar på 2000 varv/minut eller mindre. Ökar man hastigheten ökar naturligtvis varvtalet. Man ska givetvis köra på högsta möjliga växel, men kör man under 70 eller 60 km/h ungefär så kör man vanligen inte på högsta växeln på de flesta bilar. Undantag är om man rullar nerför en någorlunda brant backe utan att gasa. Då kan man köra långsamt på högsta växeln.
Citera
2022-07-11, 19:48
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Varför ha körkort? Man kan köra ändå. Du märker ju att jag inte är kvalificerad.

Aa, jo, jag kan köra en manuell bil. Jag vet hur man växlar i backar och plana ytor, jag har haft körkort i flera år. Det jag undrar är ungefär när man BÖR växla för att motorn ska må bäst, inte hur man gör. Är så trött på att ni tror att jag inte kan köra bil för att jag undrar när motorn mår bäst eftersom personen ifråga säger att man ska växla vid ungefär 2500 så att bilen låter lite. Alla har olika om vad dom tycker låter och inte låter.

Så hög växel som möjligt? Enligt den här personen skulle vi aldrig ens behöva använda 6:an om vi ska köra runt 2500 så DÄRFÖR UNDRAR JAG. Jag själv kör inte så och tyckte det var lite småkul att se hur det skulle köras för motorns skull. Du fick nog all skit från alla andra också som jag ruvat på, jag ber om ursäkt men jag blir trött nu.

Och alla andra som kanske kommer skriva hur man framför ett fordon - JAG VET. Det är inte första gången jag kör bil eller att jag nyligen har fått körkort, wow. Ingen har ens påpekat att jag skulle köra dåligt utan säger istället att jag kör bra och lärde mig fort när jag då var 16. Wow alltså, ni är medvetna om att jag har fått ett körkort på första försöket? Det är inte direkt så att det har varit svårt för mig - jag tyckte bara att det kunde vara KUL att veta. Och dessutom så var det uppenbart befogat eftersom det är blandat mellan dom som skriver här också.
Och åter igen,så beror det på så mycket mer än att man SKA växla vid 2437 varv och vilken växel man SKA köra på.

Har man en bil som varvtavlan blir röd vid 8000 varv,jämfört med ett fordon som den blir röd vid 2500 varv,så säger det sig självt att ungefär halvvägs upp på varvräknaren ligger det ideala för motorn,arbetsområdet.

Lutning,väglag,last, är några yttre variabler.

Hk,Nm,"varvtalsområde" är några inre,bil-specifika variabler.

Vill du ta död på bilen? Kör på max-varv konstant. Vill du göra av med så mycket soppa sim möjligt,kör på höga varv konstant,ligg på motorväg på 3ans växel,1,eller 2an i stan...det GÅR,men är ju retarderat..

Jag börjar oftast på 1an (är set väldugt halt,så kan det ibland vara en bra ide att starta på 2an).
Sedan 2an,3an är jag uppe i rätt hastighet,så hoppar jag direkt till 5an. Det kan jag ibland göra redan från 2an,beroende på vilken begeänsning som gäller just där och hur vägen ser ut,är det en brant backe,så kanske man får ligga kvar på 2an,eller 3an i stan..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in