Citat:
Ursprungligen postat av
buhusan
Varför ha körkort? Man kan köra ändå. Du märker ju att jag inte är kvalificerad.
Aa, jo, jag kan köra en manuell bil. Jag vet hur man växlar i backar och plana ytor, jag har haft körkort i flera år. Det jag undrar är ungefär när man BÖR växla för att motorn ska må bäst, inte hur man gör. Är så trött på att ni tror att jag inte kan köra bil för att jag undrar när motorn mår bäst eftersom personen ifråga säger att man ska växla vid ungefär 2500 så att bilen låter lite. Alla har olika om vad dom tycker låter och inte låter.
Så hög växel som möjligt? Enligt den här personen skulle vi aldrig ens behöva använda 6:an om vi ska köra runt 2500 så DÄRFÖR UNDRAR JAG. Jag själv kör inte så och tyckte det var lite småkul att se hur det skulle köras för motorns skull. Du fick nog all skit från alla andra också som jag ruvat på, jag ber om ursäkt men jag blir trött nu.
Och alla andra som kanske kommer skriva hur man framför ett fordon - JAG VET. Det är inte första gången jag kör bil eller att jag nyligen har fått körkort, wow. Ingen har ens påpekat att jag skulle köra dåligt utan säger istället att jag kör bra och lärde mig fort när jag då var 16. Wow alltså, ni är medvetna om att jag har fått ett körkort på första försöket? Det är inte direkt så att det har varit svårt för mig - jag tyckte bara att det kunde vara KUL att veta. Och dessutom så var det uppenbart befogat eftersom det är blandat mellan dom som skriver här också.
Och åter igen,så beror det på så mycket mer än att man SKA växla vid 2437 varv och vilken växel man SKA köra på.
Har man en bil som varvtavlan blir röd vid 8000 varv,jämfört med ett fordon som den blir röd vid 2500 varv,så säger det sig självt att ungefär halvvägs upp på varvräknaren ligger det ideala för motorn,arbetsområdet.
Lutning,väglag,last, är några yttre variabler.
Hk,Nm,"varvtalsområde" är några inre,bil-specifika variabler.
Vill du ta död på bilen? Kör på max-varv konstant. Vill du göra av med så mycket soppa sim möjligt,kör på höga varv konstant,ligg på motorväg på 3ans växel,1,eller 2an i stan...det GÅR,men är ju retarderat..
Jag börjar oftast på 1an (är set väldugt halt,så kan det ibland vara en bra ide att starta på 2an).
Sedan 2an,3an är jag uppe i rätt hastighet,så hoppar jag direkt till 5an. Det kan jag ibland göra redan från 2an,beroende på vilken begeänsning som gäller just där och hur vägen ser ut,är det en brant backe,så kanske man får ligga kvar på 2an,eller 3an i stan..