Citat:
Ursprungligen postat av
buhusan
Hallå va
Jag har fått höra från en utbildad bilmekaniker att bilen ska ligga vid minst 2 på varvtavlan när man kör och alltså ligga på ganska låga växlar trots hög fart. Sambon och jag har två bilar, en från 2012 och en från 2017 och det är såklart olika i dom, men stämmer det?
Tydligen kan motorn bli dålig annars... Tänker att det kanske beror på hur gammal bilen är? Oftast visar bilen att den vill upp i växel. Hon påstod också att det ska låta lite när man kör
Du har fått höra från en utbildad bilmekaniker som inte är mekaniker!
Bilen i fråga är en diesel.
Stor skillnad på gamla sugdieslar och moderna överladdade commonraildieslar.
Jag vill betrakta din bil som modern = commonrail med turbo.
Men även bland dessa finns det stora skillnader.
Har ägt flera dieslar från Opel 2100 D till moderna CRD T.
Stor skillnad på att köra en JEEP med CRD T och automat jämfört med Land Rover Puma med CRD T.
Puman går inte att "döda" på lågväxel, trots manuell växellåda.
Puman har ett system som håller varvtalet konstant på tomgång oavsett belastningen.
Motorn matas automatiskt med mer bränsle och luft, trots att turbon nästan går på tomgång.
Tekniskt sett tar vevstakslagren stryk av allt för högt varvtal = ventilsläpp under längre tid.
Motsvarande tar ramlagren i motorn stryk av i längden allt för mycket segdragning på lågt varvtal.
Lagom är bäst.
När du startar din bil och och börjar accelerera, och inte har bråttom, bör du växla vid 2.000 varv.
Undantagsvis, och tillfälligt, kan du varva tills motorn själv säger ifrån = röda på varvtalsmätaren.
Vet inte säkert, men min erfarenhet av dieslar är att de snurrar 1.800 varv vidmotorvägsfart och högsta växeln.
På automatväxlade bilar går då även "Lock Up" in när du lättar på gaspedalen.
Personligen hör och känner jag när man behöver växla en manuell bil.
Tydligast hos en bensinare utan "respirator".
Men alla gör det inte.
Trots växelindikator får jag ibland harkla mig när hustrun kör, och varken har blicken på varvtalsräknaren eller växelindikatorn, när det börjar "skallra under fötterna".
En del är bilförare, med motoröra, andra är passagerare bakom ratt och pedaler.
Vi är olika skapta och har olika sinnen.
Den om inte kör, utan är passagerare bakom ratt och pedaler, bör nog ha automatväxlad bil.
Det är inte alla förunnat att "kunna" köra bil.
Har åkt med taxibilar vars förare definitivt inte borde blivit yrkesförare, utan borde valt ett annat yrke.
Sedan ett annat fenomen jag funderat på:
Varför är det vanligare att nya stora dyra bilar med yngre damer inte lärt sig använda körriktningsvisare.
Men det är en helt annan fråga.