2022-07-10, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fotpedal
Varför då? Då hamnar man ju över hastighetsbegränsningen.

Det normala är att man tappar fart om man har för hög växel i en uppförsbacke, därav att man vill växla ner och gasa på lite mer. Moderna bilar dock de bara glider uppför värsta backen. Man märker knappt att man behöver gasa på. Det är rätt imponerande faktiskt jämfört med hur det var förr.
Citera
2022-07-10, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Det normala är att man tappar fart om man har för hög växel i en uppförsbacke, därav att man vill växla ner och gasa på lite mer. Moderna bilar dock de bara glider uppför värsta backen. Man märker knappt att man behöver gasa på. Det är rätt imponerande faktiskt jämfört med hur det var förr.
Ja, imponerande. Tänk hur imponerande det kommer vara när bilen kan växla automatiskt.
Citera
2022-07-10, 01:24
Medlem
dayweeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buhusan
Hallå va

Jag har fått höra från en utbildad bilmekaniker att bilen ska ligga vid minst 2 på varvtavlan när man kör och alltså ligga på ganska låga växlar trots hög fart. Sambon och jag har två bilar, en från 2012 och en från 2017 och det är såklart olika i dom, men stämmer det?

Tydligen kan motorn bli dålig annars... Tänker att det kanske beror på hur gammal bilen är? Oftast visar bilen att den vill upp i växel. Hon påstod också att det ska låta lite när man kör
Jag får ont i huvudet av ditt inlägg.
Varför skulle bilen må dåligt av att ligga på låga varvtal? "2 på varvtavlan" 2000 varv per minut på varvmätaren.

Det är bara bra ibland att ligga lite högre så får motorn jobba lite. Vad spelar det för roll om man går över hastighetsbegränsningen?
Är det du som ligger i 40 km/h på en påfart som visar 70 km/h?
Citera
2022-07-10, 01:25
Medlem
Jag brukar köra lite efter känsel. Går det knappt att accelerera i växeln jag är i, ja då har jag en för hög växel och måste växla ner. Tills dess så kan man växla upp ungefär som tidigare nämnt. 1500-2000 varv är ganska bra riktnivå ofta för lite mer bränsleekonomi men det varierar ju på bil, så man får känna o lyssna.
Citera
2022-07-10, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dayweed
Jag får ont i huvudet av ditt inlägg.
Varför skulle bilen må dåligt av att ligga på låga varvtal? "2 på varvtavlan" 2000 varv per minut på varvmätaren.

Det är bara bra ibland att ligga lite högre så får motorn jobba lite. Vad spelar det för roll om man går över hastighetsbegränsningen?
Är det du som ligger i 40 km/h på en påfart som visar 70 km/h?

Haha, men wow. Varför så dryg? Det är inte jag som säger att bilen skulle må varken bra eller dåligt. Jag ställde en fråga och dom flesta är trevliga och ger ett svar.

Gå över hastighetsbegränsningen har väl ingen pratat om? Ingen har pratat om hastigheter överhuvudtaget. Frågade om varvtal och när man bör växla för att motorn ska må bra.
Citera
2022-07-10, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PastorBolognese
Jag brukar köra lite efter känsel. Går det knappt att accelerera i växeln jag är i, ja då har jag en för hög växel och måste växla ner. Tills dess så kan man växla upp ungefär som tidigare nämnt. 1500-2000 varv är ganska bra riktnivå ofta för lite mer bränsleekonomi men det varierar ju på bil, så man får känna o lyssna.

Ah absolut! Jag har alltid kört efter hur bilen låter, men jag fick höra det där och blev lite osäker eftersom jag aldrig kollat vad hastigheten eller varvtalet är på när jag växlar. Går på känsla
Citera
2022-07-10, 01:33
Medlem
dayweeds avatar
Citat:
Haha, men wow. Varför så dryg? Det är inte jag som säger att bilen skulle må varken bra eller dåligt. Jag ställde en fråga och dom flesta är trevliga och ger ett svar.

Gå över hastighetsbegränsningen har väl ingen pratat om? Ingen har pratat om hastigheter överhuvudtaget. Frågade om varvtal och när man bör växla för att motorn ska må bra.
Ja för att frågan är ju konstigt ställd. Eller så förstår jag inte vad du frågar om. Du borde ju själv kunna lista ut svaret?

Ja, det är bra att ligga på 2000 varv per minut för att få ner förbrukningen.

Ja, det är bra att ligga över 2000 varv per minut så bilen får jobba lite. Beror ju helt på vilken situation man är i.

Ok, jag missade det. Det var Fotpedal som skrev om hastighetsbegränsningen. Inte du.
Citera
2022-07-10, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dayweed
Ja för att frågan är ju konstigt ställd. Eller så förstår jag inte vad du frågar om. Du borde ju själv kunna lista ut svaret?

Hur ska jag lista ut svaret själv på något jag inte har en susning om?

Frågan är i princip:

Ska jag växla när varvtalet är runt 2500 för att motorn inte ska paja? Men jag har fått svar
Citera
2022-07-10, 01:40
Medlem
dayweeds avatar
Citat:
Hur ska jag lista ut svaret själv på något jag inte har en susning om?

Frågan är i princip:

Ska jag växla när varvtalet är runt 2500 för att motorn inte ska paja? Men jag har fått svar
Varför behöver du fråga om det då? Du säger ju själv att du brukar lyssna efter det så vad spelar det för roll? Varför tror du att motorn pajar vid högre varvtal än 2500? Det är det jag inte fattar.

Du kan ju varva upp bilen till 8000 varv om du vill. Men kanske inte så ofta. Då lär den gå sönder. Bilen går inte sönder bara för att du går över 2500 varv. Det är därför jag är dryg.
Citera
2022-07-10, 01:44
Medlem
Citat:
Hallå va

Jag har fått höra från en utbildad bilmekaniker att bilen ska ligga vid minst 2 på varvtavlan när man kör och alltså ligga på ganska låga växlar trots hög fart. Sambon och jag har två bilar, en från 2012 och en från 2017 och det är såklart olika i dom, men stämmer det?

Tydligen kan motorn bli dålig annars... Tänker att det kanske beror på hur gammal bilen är? Oftast visar bilen att den vill upp i växel. Hon påstod också att det ska låta lite när man kör
Självutnämnda experter ska man vara lite försiktig med. Slå upp och kolla i instruktionsboken angående idealiskt handhavande.
Citera
2022-07-10, 01:45
Medlem
angeles-bermudezs avatar
Om man helt bortser från bränsleekonomi känns det spontant som att en varm dieselmotor går bäst vid 2000-2500 varv och en bensinare vid 2500-3000 varv. Motorerna är byggda för att jobba på.
Citera
2022-07-10, 01:48
Medlem
Negligera det som varvräknaren visar, lyssna istället på motorn samt känn efter hur den svarar vid olika tillfällen. Det är lättare än att fastna för vissa varvtal.

Nästa bilbyte, se till att beställa en tvåpedalers bil så uppstår inte problemet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in