2022-07-10, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Ok nu visar du att du är en pajas som Kajusi och slemhog. Varför tror du den i särklass mest trovärdiga källan valueguard justerar för säsongsvariationer? Är det de hemska bltsen som driver valueguard?

Du som inte är en "förnekare" kan ju förklara varför bostadspriserna RASAR med 6-7% mellan typ mars och Juli varje år? Är det riksbanken som höjer och sänker räntan under ett par månader varje år?

Säger grabben som hävdade att priserna skulle fortsätta uppåt och GARANTERADE att inga räntehöjningar skulle ske och att INFLATIONEN VAR PÅ VÄG NERÅT???

Vilken jvla idiot trodde att inflationen var påväg neråt när FED gått ut och sagt att räntehöjningar ska ske 2022 pga inflationen...

Hur går det med lgh i vasastan där du förlorat hela din vinst nu?

Kanske inte var så lönsamt trots allt att äga.
2022-07-10, 12:51
Medlem
Citat:
Ok nu visar du att du är en pajas som Kajusi och slemhog. Varför tror du den i särklass mest trovärdiga källan valueguard justerar för säsongsvariationer? Är det de hemska bltsen som driver valueguard?

Du som inte är en "förnekare" kan ju förklara varför bostadspriserna RASAR med 6-7% mellan typ mars och Juli varje år? Är det riksbanken som höjer och sänker räntan under ett par månader varje år?

Mar-16: 91
Jul-16: 91

Mar-17: 97
Jul-17: 97

Mar-18: 87
Jul-18: 91

Mar-19: 90
Jul-19: 93

Frågor på det?

Vi vet att du inte förstår enkel matematik flanders, vad gör du ens i tråden förutom att ha fel hela tiden .

Kan du hänvisa till något inlägg där du haft rätt?
2022-07-10, 12:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Husmask

Mar-16: 91
Jul-16: 91

Mar-17: 97
Jul-17: 97

Mar-18: 87
Jul-18: 91

Mar-19: 90
Jul-19: 93

Frågor på det?

Nog.du som borde ställa frågor för du inte vet vad du sysslar med.

Husmask är väldigt skakiga siffror. Det relevanta är att jämföra högsta punkt på vintern med juli då det är vad du gör för 2022. Därav att jag skrev typ Mars. Du måste jämföra like for like för att det ska finnas relevans. Tittar jag exempelvis på högsta punkten vinter 2017 och jämför med Juli samma år så är det en nedgång på -9%.

Återigen. Den mest trovärdiga källan justerar för säsong. Du gör det inte.

Det finns nog ingen på hela fb som haft mer fel än du
2022-07-10, 12:55
Medlem
Citat:
Betydligt mer relevant. Priserna mtd är alltså ned -3.8% mot fg år i Juli.

Ditt tidigare inlägg får det att framstå som stt priserna är ned -15% vilket absolut inte är sant pga säsongvariationerna.

Att vi inte ser mycket mer än -3.8% än i bostadspriserna trots RBs besked förvånar mig. Trodde priserna skulle sjunka mkt mer. Visar ju hur extremt överdrivet allt är i denna tråd.

Tjafset i denna tråd om att priserna skulle vara pre-pandemi nivåer är mao totalt nonsens. Priserna är fortfarande +8% mot juli 2020

Vad gjorde du juli 2020 att just denna tidpunkt är av relevans?

Eller så är vi på samma nivå som priserna var 2016, vilket är betydligt mer relevantare.
2022-07-10, 12:59
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Nog.du som borde ställa frågor för du inte vet vad du sysslar med.

Husmask är väldigt skakiga siffror. Det relevanta är att jämföra högsta punkt på vintern med juli då det är vad du gör för 2022. Därav att jag skrev typ Mars. Du måste jämföra like for like för att det ska finnas relevans. Tittar jag exempelvis på högsta punkten vinter 2017 och jämför med Juli samma år så är det en nedgång på -9%.

Återigen. Den mest trovärdiga källan justerar för säsong. Du gör det inte.

Det finns nog ingen på hela fb som haft mer fel än du

Haha, ja vilka lirare ni är. Känns det inte jobbigt att sitta och dra nödlögner och hitta på förklaringar för alla felaktiga påståenden du kommer med?

"Trenden är starkare än säsongen" kan man sammanfatta det med. Att du sitter och BLT-runkar till säsongs-YoY-siffror för att inte få en psykos är inte mitt problem.

Men okay, visa dina data som pekar på en nedgång på 8% mellan vintertoppen och sommarsvackan.
2022-07-10, 12:59
Medlem
liksom-fbs avatar
En sammanställning från JPM från sista juni. https://am.jpmorgan.com/content/dam/jpm-am-aem/global/en/insights/market-insights/guide-to-the-markets/mi-guide-to-the-markets-ce-en.pdf

Sid 8 visar prognoser för CPI i US, UK och Eurozone.
För så gott som alla är CPI nere i 2% i slutet av nästa år.

(Sid 4 visar BNP-utvecklingen. Och där ser man tydligt att Eurozone laggar efter USA och UK. Det fungerar inte med den sovjet-politik man för i EU. Borde dom själva inse).

Sid 7 visar marknadens inflationsförväntningar. Och för US ligger förväntan om ett snitt på drygt 3% för kommande 12 månader.

Dvs inflationen kommer falla tillbaka. Själv ser jag det som orealistiskt att FED skall hålla en högre ränta än CPI. Och blir det så så faller räntorna.
2022-07-10, 13:03
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Haha, ja vilka lirare ni är. Känns det inte jobbigt att sitta och dra nödlögner och hitta på förklaringar för alla felaktiga påståenden du kommer med?

"Trenden är starkare än säsongen" kan man sammanfatta det med. Att du sitter och BLT-runkar till säsongs-YoY-siffror för att inte få en psykos är inte mitt problem.

Men okay, visa dina data som pekar på en nedgång på 8% mellan vintertoppen och sommarsvackan.

Trenden är helt uppenbart starkt neråt, och den trumfar givetvis säsongen. Men nog finns det ett säsongsmönster.

Det är ju dock lite knepigt när marknaden varit mestadels uppåtgående i... 25 år Cornu har dock en trevlig grafik på mönstret sedan 2005: https://cornucopia.se/wp-content/uploads/2022/06/valueguard_sasong_hoxflatsto_20220622-2048x1161.jpg

År 2022 har kastat ut allt vad säsongsmönster heter med badvattnet på förkommen anledning!
Senast redigerad av SocialtKontrakt 2022-07-10 kl. 13:06.
2022-07-10, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Trenden är helt uppenbart starkt neråt, och den trumfar givetvis säsongen. Men nog finns det ett säsongsmönster.

Det är ju dock lite knepigt när marknaden varit mestadels uppåtgående i... 25 år Cornu har dock en trevlig grafik på mönstret sedan 2015: https://cornucopia.se/wp-content/uploads/2022/06/valueguard_sasong_hoxflatsto_20220622-2048x1161.jpg

Och det säsongsmönstret är relaterat till ett lågt utbud, nu har vi ett rekordutbud så det går inte att jämföra mot tidigare.
2022-07-10, 13:05
Avslutad
Citat:

Jag tog som sagt ut ett enskilt år 2017 ur statistiken och kollade toppen på vintern och siffran för juli och den var mycket riktigt -9%. Samma trend ses varje år även om den varierar.

Förklara nu för mig varför den mest trovärdiga källan justerar för säsong vilket du vägrar göra?
2022-07-10, 13:09
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Och det säsongsmönstret är relaterat till ett lågt utbud, nu har vi ett rekordutbud så det går inte att jämföra mot tidigare.

Nehe du. I maj 2014 hade folk uppenbarligen panik att sälja sina bostäder. Närmare bestämt 38 557 st. https://www.hemnet.se/statistik/property_supply?utf8=%E2%9C%93&journalist_form%5Bp roperty_type%5D=ALL&journalist_form%5Brooms%5D=0&j ournalist_form%5Blocation_ids%5D=17691&journalist_ form%5Btime_unit%5D=WEEK&commit=Visa+statistik&jou rnalist_form%5Bmeasurement%5D=property_supply&form at=html

I Stockholm stämmer det lite bättre men vi slog bara tidigare rekordet år 2018 med cirka +2%.
2022-07-10, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Nehe du. I maj 2014 hade folk uppenbarligen panik att sälja sina bostäder. Närmare bestämt 38 557 st. https://www.hemnet.se/statistik/property_supply?utf8=%E2%9C%93&journalist_form%5Bp roperty_type%5D=ALL&journalist_form%5Brooms%5D=0&j ournalist_form%5Blocation_ids%5D=17691&journalist_ form%5Btime_unit%5D=WEEK&commit=Visa+statistik&jou rnalist_form%5Bmeasurement%5D=property_supply&form at=html

I Stockholm stämmer det lite bättre men vi slog bara tidigare rekordet år 2018 med cirka +2%.

Så 1 punkt tidigare slår nu, och det kallar du mönster?
2022-07-10, 13:11
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Jag tog som sagt ut ett enskilt år 2017 ur statistiken och kollade toppen på vintern och siffran för juli och den var mycket riktigt -9%. Samma trend ses varje år även om den varierar.

Förklara nu för mig varför den mest trovärdiga källan justerar för säsong vilket du vägrar göra?

Vilken data visar på detta? Vilket område? Skriv ner siffrorna här. Sen kan du inte plocka ett enskilt år och göra det till någon säsongstrend. Ge mig 5 år som visar samma mönster.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in