2021-12-13, 17:59
Medlem
JoeBidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
4) Klimatkris (stora landområden blir otjänbara att ha bebyggda - detta har dock mest lokal effekt)

Vad är det för händelser du rapar upp egentligen?

"Klimatkris"? Ska havsytan vid våra kustområden höjas med en meter på två år eller? Är det en storm du tänker dig? Ny istid? Ökenutbredning i Göteborg och Stockholm?

De svarta svanarna du räknar upp kommer krascha hela ekonomin, oavsett om man har lån eller ej. Varför inte slänga in en till när vi ändå håller på: En asteroid slår ned i Skåne.

EDIT: Ber om ursäkt om jag låter otrevlig. Jag delar delvis din syn (om jag förstår dig rätt) med att stimulanserna som göder bl.a. bostadsmarknaden är ohållbara i längden. Men en framtida bostadskrasch kommer inte vara ett isolerad händelse som inte får följdverkningar på den övriga ekonomin och vice versa.

Jag tror att stimulanserna och pengatryckandet kommer fortsätta. Alternativet till det verkar vid en närmare analys vara mycket sämre (kraschen nu istället för senare )

Se vilken politik som bedrivits de senaste åren och hur penningmängden ökar. Haka på racet och förbered din exit istället för att stå helt vid sidan. Är man riktigt rädd kan man ju såklart binda räntan på fem år. Inflationen kommer garanterat vara större än 1,6% under överskådlig tid. Den monetära politiken kommer garantera det.

Men det är ju klart, att vara med och spela ett riggat spel är ju förenat med gigantisk risk. Jag bedömer dock att risken att inte vara med och spela är ännu större.
Senast redigerad av JoeBiden 2021-12-13 kl. 18:17.
2021-12-13, 18:11
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
4) Klimatkris (stora landområden blir otjänbara att ha bebyggda - detta har dock mest lokal effekt)

Detta om något borde väl höja huspriserna.
2021-12-13, 18:32
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
[Klimatkris] om något borde väl höja huspriserna.
Ja, i "trygga" områden, inte i drabbade.
For the record, det här var bara ett exempel på en av flera tänkbara risker. Ta det inte så bokstavligt.
2021-12-13, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoeBiden
Vad är det för händelser du rapar upp egentligen?

"Klimatkris"? Ska havsytan vid våra kustområden höjas med en meter på två år eller? Är det en storm du tänker dig? Ny istid? Ökenutbredning i Göteborg och Stockholm?

De svarta svanarna du räknar upp kommer krascha hela ekonomin, oavsett om man har lån eller ej. Varför inte slänga in en till när vi ändå håller på: En asteroid slår ned i Skåne.

EDIT: Ber om ursäkt om jag låter otrevlig. Jag delar delvis din syn (om jag förstår dig rätt) med att stimulanserna som göder bl.a. bostadsmarknaden är ohållbara i längden. Men en framtida bostadskrasch kommer inte vara ett isolerad händelse som inte får följdverkningar på den övriga ekonomin och vice versa.

Jag tror att stimulanserna och pengatryckandet kommer fortsätta. Alternativet till det verkar vid en närmare analys vara mycket sämre (kraschen nu istället för senare )

Se vilken politik som bedrivits de senaste åren och hur penningmängden ökar. Haka på racet och förbered din exit istället för att stå helt vid sidan. Är man riktigt rädd kan man ju såklart binda räntan på fem år. Inflationen kommer garanterat vara större än 1,6% under överskådlig tid. Den monetära politiken kommer garantera det.

Men det är ju klart, att vara med och spela ett riggat spel är ju förenat med gigantisk risk. Jag bedömer dock att risken att inte vara med och spela är ännu större.

Precis! Kostar mer att stå kvar på perrongen. Samma snack för 10 år sen, stackars jävlar som inte hakat på racet.
2021-12-13, 23:12
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Louie
Precis! Kostar mer att stå kvar på perrongen. Samma snack för 10 år sen, stackars jävlar som inte hakat på racet.

Att du använder ord som "perrongen" och "racet" är ju tydliga tecken på att något är rejält osunt med detta.
2021-12-14, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Att du använder ord som "perrongen" och "racet" är ju tydliga tecken på att något är rejält osunt med detta.

Det kanske är osunt. Men skiten kommer med största sannolik likväl fortsätta.
2021-12-14, 02:48
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Det kallas för deflation.
Deflation innebär att saker blir billigare, att du kan handla mer och mer för samma lön.

Inflation är när saker blir dyrare så du får mindre och mindre för samma lön.

Inflation har vi nu.
Vi skulle på pappret ha ännu mer inflation om bostadspriser och belåningsgraden räknades in i KPIF.

Verklig inflation i samhället beror på prisutvecklingen på alla varor och tjänster.

Stiger kpif-inflationen kan riksbanken vilja höja räntan, men då stiger boendekostnaderna vilket ökar den verkliga inflationen ännu mer!

Riksbanken har flera gånger varnat för konsekvenserna på bostadsmarknaden den dag de måste höja räntorna.
Senast redigerad av TunderTarFyr 2021-12-14 kl. 02:55.
2021-12-14, 04:00
Medlem
Citat:
Menar du i Sverige?

Studera gärna havsnivån de senaste 130 åren efter våra kuster. Till största del så sjunker havsnivån på grund av landhöjning, varför ska det börja gå åt andra hållet?
2021-12-14, 07:09
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1488hh
Menar du i Sverige?

Studera gärna havsnivån de senaste 130 åren efter våra kuster. Till största del så sjunker havsnivån på grund av landhöjning, varför ska det börja gå åt andra hållet?
Du läste inte riktigt vad jag skrev, tydligen. På förfrågan tog jag upp några olika tänkbara faktorer som kunde leda till en bostadskrasch - utan att en inflation var orsaken. Det betyder inte att jag tror att det finns en nära förestående klimatkris i det här landet.
2021-12-14, 07:14
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Jag äger flera fastigheter och har haft en extrem värdeökning på dessa. Däremot är jag försiktig med att belåna dessa högt i nuläget. Visst, jag hade kunnat låna ännu mer, köpa in nya fastigheter och hoppas på ännu större uppgångar, men jag är inte beredd att ta den risken i nuläget. Jag håller dock med om att de personer som aktivt och strategiskt väntat med att köpa tillgångar (fastigheter/aktier) de senaste 10 åren för tillfället är stora losers.
2021-12-14, 14:34
Medlem
Citat:
Det kanske är osunt. Men skiten kommer med största sannolik likväl fortsätta.
Hur gammal är du?
2021-12-14, 20:51
Medlem
SYSTEMexes avatar
Citat:

eeeem... du vet väl att landhöjning överskrider havsnivåhöjningen? Förutom i skåne då, där strandlinjen kommer höjas med ynka 3mm per år.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Strandf%C3%B6rskjutning

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in