Citat:
Ursprungligen postat av
Enterprise
4) Klimatkris (stora landområden blir otjänbara att ha bebyggda - detta har dock mest lokal effekt)
Vad är det för händelser du rapar upp egentligen?
"Klimatkris"? Ska havsytan vid våra kustområden höjas med en meter på två år eller? Är det en storm du tänker dig? Ny istid? Ökenutbredning i Göteborg och Stockholm?
De svarta svanarna du räknar upp kommer krascha hela ekonomin, oavsett om man har lån eller ej. Varför inte slänga in en till när vi ändå håller på: En asteroid slår ned i Skåne.
EDIT: Ber om ursäkt om jag låter otrevlig. Jag delar delvis din syn (om jag förstår dig rätt) med att stimulanserna som göder bl.a. bostadsmarknaden är ohållbara i längden. Men en framtida bostadskrasch kommer inte vara ett isolerad händelse som inte får följdverkningar på den övriga ekonomin och vice versa.
Jag tror att stimulanserna och pengatryckandet kommer fortsätta. Alternativet till det verkar vid en närmare analys vara mycket sämre (kraschen nu istället för senare

)
Se vilken politik som bedrivits de senaste åren och hur penningmängden ökar. Haka på racet och förbered din exit istället för att stå helt vid sidan. Är man riktigt rädd kan man ju såklart binda räntan på fem år. Inflationen kommer garanterat vara större än 1,6% under överskådlig tid. Den monetära politiken kommer garantera det.
Men det är ju klart, att vara med och spela ett riggat spel är ju förenat med gigantisk risk. Jag bedömer dock att risken att inte vara med och spela är ännu större.