Citat:
Ursprungligen postat av
DViking
Okay så du har, inte helt oväntat, bara hittat på dessa siffror
HOaX nämner säsongsjustering men sifforna de redovisar i sitt index är inte säsongjusterade vad jag vet. Det är väl för att försöka visa att de är kunniga och insatta samt gör något av värde i sammanställning. Deras "säsongsindex" vilar ju på en högst svag grund (då trenden som sagt är av mycket större vikt) och jag har inte sett hur de beräknar detta.
Jag vet inte om Valueguard har bakgrunden till sitt säsongsmönster publicerat någonstans men Cornu har ju som sagt tagit del eller beräknat det själv och skriver:
https://cornucopia.se/2022/05/faktiska-sasongsmassiga-prisfall-pa-bade-villor-och-lagenheter-aven-i-april/
Citat:
Valueguard kvalitetsjusterar sina bostadsprisindex, vilket innebär att man t ex kompenserar för läge, yta, balkong, våning, taxeringsvärde med mera. Indexet fungerar dock därför bara för medelstora svenska städer och större, då det statistiska underlaget blir för dåligt på mindre orter, landsbygden och småkommuner.
Citat:
Lägenheter föll -0.44% i april. Normalt för månaden sedan 2005 har varit +0.44%, så det är 0.88 procentenheter under det normala för säsongen, samt det sämsta siffrorna sedan coronapaniken 2020. Det är rent av sämre än 2017 – den blå prickade linjen ovan – när spekulationsbubblan i ej färdigställda lägenheter sprack tillfälligt, även om det rasade på fullt ut först till hösten.
Om det är offentlig information eller om han helt sonika slagit samman alla månader sedan 2005 i Excel låter jag vara osagt. Men oavsett om det varit uppåtgående trend så är det uppenbart att vissa månader som januari och augusti utmärker sig rätt ordentligt procentuellt oavsett sentiment på marknaden det året.