Citat:
Ursprungligen postat av
Meiji
Ja, det är en skribent som framfört det och ca tre (?) skribenter som motsagt det (och hänvisat till personlig kännedom om fallet). Man kan dessutom misstänka att kontakten i kyrkan kan ha en hrrrmm.. bred uppfattning om vem som är "svensk".
Så f.n. är GM:s härstamning ej fastslagen.
Det finns de i tråden som verkligen vill att det är en svensk GM och de i tråden som hoppas att det är en utlänning. Allt för att befästa sin syn på samhället och mänskligheten. För det är många beredda att ljuga för att få den sanning de vill höra.
Själv försöker jag hålla mig lugn när det gäller etnicitet. Tids nog brukar vi få veta det. I bland talar saker för att det inte en etnisk svensk trots att vi inte vet vem det är. T ex att det behövs en tolk.eller att det skett i Rinkeby. Men i det här fallet finns inga bevis varken för det ena eller det andra. Det verkar bo både utlänningar och etniska svenskar på samma yta.
Det enda jag är tämligen säker på är att det är en enstöring, en lite udda varelse. Nån som har få vänner och inga alls. Som har en diagnos även om den kanske inte ställts än. Och han är uppenbarligen väldigt farlig som startat redan nu vid tidig ålder med ett mordförsök.
Den här typen av mordförsök är i min ögon mer svårhanterliga än ett mordförsök relaterat till klaner och gäng. Även om du skjuter ner nån på öppen gata, så kanske inte dödandet kommer inifrån utan utifrån. Nån har sagt att du måste göra för att få vara med i ett gäng. Då kan det vara möjligt att ”omvända” den personen. Inte enkelt. Men inte helt omöjligt. Har hänt förut.
Men där dödandet kommer inifrån. Som en lust, ett hat. Ja, då ser jag inte att det går att förändra den personen. Eventuellt få den att kunna kontrollera det som triggar. Men tankarna finns där alltid. De människorna är alltid farliga. Även om de låter bli att döda på många år, som han i Örebros, så är han ju fortfarande farlig i fel situation. För dödandet kommer inifrån i hans fall. Det finns inget skäl, ingen oförrätt han ska hämnas. Bara lust och hat.