Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-07-09, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
En bra och strategiskt klokt tänkande advokat väljer att avböja en sådan uppmaning av sin klient.
En bra advokat ser längre än vad klienten gör.

Jag lyssnade på en intervju där han faktiskt försöker förmildra händelsen att det kan röra sig om ett dråp och en slump. Oavsett har medias uppgifter ingen betydelse vid rättegången. Det inför förhör han ska försöka ge klienten råd att inte erkänna mer än nödvändigt. Men den här typen av gärningsmän vill ofta lägga ut texten om sina dåd och sina motiv så inte lätt att försvara.
Citera
2022-07-09, 09:42
Medlem
Citat:
Bäst att understryka att du är ironisk. Jag gör det åt dig.

Jag anser att den misstänktes försvarare Staffan Fredriksson är en katastrof!
Föreligger det inte ens yppandeförbud längre vid mordfall? Tydligen inte när det gäller tingsrätten i Visby.

Det kan definitivt inte ligga i klientens intresse att adv Fredriksson babblar högt och lågt ut till den glupande pressen om vad klienten berättat om tiden före mordet.
Fast MSM gillar ju lösmynta försvarare och adv Fredriksson tycks ju gilla den uppmärksamhet han nu får.
Bedrövlig karl!

Det står bl.a följande i häkningsprotokollet

Theodo*r Engströ*m är på sannolika skäl misstänkt mord den 6 juli 2022 på Volters gränd i Visby, Region Gotland.

Det står även så här i
Häktningsprotokollet 2022-07-08

ÖVRIGA (närvarande om inte annat anges)
Utredande poliserna Ayman Aboulaich, Anders Karlsson, Johan Sällström, Tomas Sundh, Hanja Hassan, Martin Lundmark, Annelie Sandberg, Jakob Munkhammar, Johan Terner och Andreas Hansson.

Åklagaren yrkar i enlighet med häktningsframställan, aktbil. 3. Hon begär att den fortsatta förhandlingen ska hållas inom stängda dörrar och anser att utredande poliser bör ges tillåtelse att kvarbli under förhandlingen inom stängda dörrar.

BESLUT
Tingsrätten beslutar med stöd av 5 kap. 1 § rättegångsbalken och 18 kap. 1 § offentlighets- och sekretesslagen (2009:400) att den fortsatta förhandlingen ska hållas inom stängda dörrar.
Utredande poliser tillåts, med stöd av 5 kap. 3 § rättegångsbalken, att närvara vid förhandlingen inom stängda dörrar.

Förhandlingen fortsätter inom stängda dörrar, se sekretessbilaga.

Häktningsprotokoll 2022-07-08 Gotlands TR B 808-22

https://delafil.se/ec9af89af86fe3b5/...2022-07-08.pdf
Senast redigerad av Doiten 2022-07-09 kl. 09:49.
Citera
2022-07-09, 09:44
Citat:
En bra och strategiskt klokt tänkande advokat väljer att avböja en sådan uppmaning av sin klient.
En bra advokat ser längre än vad klienten gör.
Det är väldigt anmärkningsvärt att en försvarsadvokat gör uttalanden som denne Staffan..

Han är fortfarande oskyldig, enligt lagens mening, eftersom ingen rättegång genomförts.

Jag tycker inte att T har gjort rätt, det är bara väldigt illa av en försvarare att yppa någonting överhuvudtaget.

T skulle kunna varit tvingad av andra, en del av någonting större.
Hans eventuella psykostillstånd, eller droganalyser etc, är väl knappast helt färdigutrett?

Ta bara som exempel, möraren som nu sitter och inväntar sin dom i mordet på Mal*n Lind*tröm, där har allmänheten inte ens fått ta del av hur vidret ser ut, trots att han uppenbart är skyldig, dömd, friad, rening och nu väntar fällande dom...efter 1/4 sekel. Hans försvarsadvokat flinar i kameran och hävdar att Gm är oskyldig och har lämnat en rimlig förklaring...samma försvarsadvokat som företrätt gm under en kvarts sekel
Citera
2022-07-09, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Jag lyssnade på en intervju där han faktiskt försöker förmildra händelsen att det kan röra sig om ett dråp och en slump. Oavsett har medias uppgifter ingen betydelse vid rättegången. Det inför förhör han ska försöka ge klienten råd att inte erkänna mer än nödvändigt. Men den här typen av gärningsmän vill ofta lägga ut texten om sina dåd och sina motiv så inte lätt att försvara.

En annan som ville skryta om sitt dåd var Akilov trots råd från försvarsadvokat.
Citera
2022-07-09, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Du är dålig på historia oxå ser jag, Bernadotte har aldrig ockuperat nån tron.

Nej det var inget välplanerat verk, han dödade med kniv en försvarslös kvinna (en mongolid klara av det), en gammal gubbe tacklade ner mesen och snuten grep han ett par minuter senare, måste vara ett av historiens sämst planerade dåd, men nassar har ju låg IQ så kan inte förvänta sig bättre än så av sådana.

Han dödade henne vilket var målet och som fullbordade hans mästerverk och det är det som räknas.
Citera
2022-07-09, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nepodsladen
Han dödade henne vilket var målet och som fullbordade hans mästerverk och det är det som räknas.
Du måste vara enormt misslyckad som person om du kallar ett mord för mästerverk när en pensionär brottade ner gärningsmannen och denne blev gripen efter ett par minuter och kommer få sitta inlåst resten av livet 😂
Citera
2022-07-09, 09:49
Citat:
Ursprungligen postat av Doiten
Det står bl.a följande i häkningsprotokollet

Theodo*r Engströ*m är på sannolika skäl misstänkt mord den 6 juli 2022 på Volters gränd i Visby, Region Gotland.

Det står även så här i
Häktningsprotokollet 2022-07-08

ÖVRIGA (närvarande om inte annat anges)
Utredande poliserna Ayman Aboulaich, Anders Karlsson, Johan Sällström, Tomas Sundh, Hanja Hassan, Martin Lundmark, Annelie Sandberg, Jakob Munkhammar, Johan Terner och Andreas Hansson.

Åklagaren yrkar i enlighet med häktningsframställan, aktbil. 3. Hon begär att den fortsatta förhandlingen ska hållas inom stängda dörrar och anser att utredande poliser bör ges tillåtelse att kvarbli under förhandlingen inom stängda dörrar.

BESLUT
Tingsrätten beslutar med stöd av 5 kap. 1 § rättegångsbalken och 18 kap. 1 § offentlighets- och sekretesslagen (2009:400) att den fortsatta förhandlingen ska hållas inom stängda dörrar.
Utredande poliser tillåts, med stöd av 5 kap. 3 § rättegångsbalken, att närvara vid förhandlingen inom stängda dörrar.

Förhandlingen fortsätter inom stängda dörrar, se sekretessbilaga.

https://delafil.se/ec9af89af86fe3b5/...2022-07-08.pdf
Varför stängda dörrar i detta fall, när försvarsadvokaten anser att det är för klientens bästa att den stora massan får vetskap om hans klients planerande mm?
Citera
2022-07-09, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JanFyhrholdt
Oavsett om det handlar om lobotomering eller trepanering så visar och berättar den kvinnliga cheföverläkaren Wieselgren hur man borrar ett stort hål i huvudet på en människa.
Skillnaden är väl rätt stor. Lobotomi har inte använts i Sverige under den tid som Wieselgren varit läkare. OM det är hon som demonstrerar borren så kan ju det vara i alla möjliga syften - medicinska eller medicinhistoriska - men att det som du skriver på Facebook skulle vara för att förbereda lobotomi kan helt uteslutas. För mig förtar det också din trovärdighet i det övriga du skriver. Jag låter det bli min sista kommentar här.
Citera
2022-07-09, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Varför stängda dörrar i detta fall, när försvarsadvokaten anser att det är för klientens bästa att den stora massan får vetskap om hans klients planerande mm?

De är förmodligen rädda för att Theo ska göra rättegången till politisk scen.

Men att ha stängda dörrar beror på att man vill skydda BO från exponering för allmänheten. Men BO ligger på bårhuset så vitt jag vet.

Hoppas advokaten överklagar.
Citera
2022-07-09, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Det är väldigt anmärkningsvärt att en försvarsadvokat gör uttalanden som denne Staffan..

Han är fortfarande oskyldig, enligt lagens mening, eftersom ingen rättegång genomförts.

Jag tycker inte att T har gjort rätt, det är bara väldigt illa av en försvarare att yppa någonting överhuvudtaget.

T skulle kunna varit tvingad av andra, en del av någonting större.
Hans eventuella psykostillstånd, eller droganalyser etc, är väl knappast helt färdigutrett?

Ta bara som exempel, möraren som nu sitter och inväntar sin dom i mordet på Mal*n Lind*tröm, där har allmänheten inte ens fått ta del av hur vidret ser ut, trots att han uppenbart är skyldig, dömd, friad, rening och nu väntar fällande dom...efter 1/4 sekel. Hans försvarsadvokat flinar i kameran och hävdar att Gm är oskyldig och har lämnat en rimlig förklaring...samma försvarsadvokat som företrätt gm under en kvarts sekel

Han har nog begärt att vara anonym. Medan TE önskat massmedial uppmärksamhet.
Citera
2022-07-09, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Du måste vara enormt misslyckad som person om du kallar ett mord för mästerverk när en pensionär brottade ner gärningsmannen och denne blev gripen efter ett par minuter och kommer få sitta inlåst resten av livet 😂

Tro mig. Kniven som genomborrade den nationella psykiatriska överläkaren kändes hela vägen till regimen och till riksdagen.
Citera
2022-07-09, 10:10
Citat:
Ursprungligen postat av nepodsladen
De är förmodligen rädda för att Theo ska göra rättegången till politisk scen.

Men att ha stängda dörrar beror på att man vill skydda BO från exponering för allmänheten. Men BO ligger på bårhuset så vitt jag vet.

Hoppas advokaten överklagar.
Han kommer att kunna tala i rätten, men fram tills dess borde förundersökningssekretess gälla, åt båda håll, även om gm är skyldig bortom rimligt tvivel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in