2022-07-07, 19:18
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Njah, de behövde amortera mellan 2017-2020. Men ja, det är ju en poäng. Och den visar inte så lite att FI nog hade rätt, svensken kan inte ta hand om sig själv.

EDIT: du kanske hade räknat till 2020, jag vet inte vart du fick 10% ifrån.

2017-2022. Endast 7% av bolånekunderna valde att utnyttja amorteringsfriheten. Det är rätt försumbart https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/amorteringsfritt-har-lockat-70-000-bolanetagare
2022-07-07, 19:30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
2017-2022. Endast 7% av bolånekunderna valde att utnyttja amorteringsfriheten. Det är rätt försumbart https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/amorteringsfritt-har-lockat-70-000-bolanetagare
Det är ju inte det.
Om 7% inte klarar sina betalningar blir det stora konsekvenser i samhället.
Nu valde väl en del amorteringsfritt fast de inte behövde, och en del av dem som borde valt det gjorde det inte av olika anledningar. Det kanske går på ett ut?
Men sju procent är inte på nåt vis försumbart.
2022-07-07, 19:38
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Det är ju inte det.
Om 7% inte klarar sina betalningar blir det stora konsekvenser i samhället.
Nu valde väl en del amorteringsfritt fast de inte behövde, och en del av dem som borde valt det gjorde det inte av olika anledningar. Det kanske går på ett ut?
Men sju procent är inte på nåt vis försumbart.

Det var som du nämner mer en bekvämlighetsgrej. Fanns gott om folk som skickade in pengarna i aktier istället.

Citat:
– Vi gjorde en undersökning alldeles nyligen och frågade ganska många av våra kunder hur man såg på framtiden och amorteringslättnad och då var det ganska få som avsåg att söka amorteringslättnad på grund av att man rädd för att bli av med jobbet, säger Klas Danielsson.

Av de nya bolånetagarna 2021 klarade bara 11% av dem inte 7% ränta enligt KALP. Det är alltså bland de få hushåll som köpte 2021. Den breda majoriteten hushåll har max 2 mille i lån https://www.sbab.se/images/200.d5f30b917ac1aebfa120/1626901444298/1.png

Alllt är som vanligt lugnt förutom ett fåtal hipsters som köpt överprisade ettor på Söder. Samt några BRF-radhus med direktverkande el och hög belåning som ligger undangömd. Några nyproducerade skitprodukter till bostadsrätter får väl också räknas in.
Senast redigerad av SocialtKontrakt 2022-07-07 kl. 19:41.
2022-07-07, 19:47
Avstängd
Citat:
Det var som du nämner mer en bekvämlighetsgrej. Fanns gott om folk som skickade in pengarna i aktier istället.

Av de nya bolånetagarna 2021 klarade bara 11% av dem inte 7% ränta enligt KALP. Det är alltså bland de få hushåll som köpte 2021. Den breda majoriteten hushåll har max 2 mille i lån https://www.sbab.se/images/200.d5f30b917ac1aebfa120/1626901444298/1.png

Alllt är som vanligt lugnt förutom ett fåtal hipsters som köpt överprisade ettor på Söder. Samt några BRF-radhus med direktverkande el och hög belåning som ligger undangömd. Några nyproducerade skitprodukter till bostadsrätter får väl också räknas in.
Ja absolut men vid en rejäl nedgång med arbetslöshet m.m så kommer det drabba de du beskriver hårt. Hela landet kanske inte går i kvav men vissa individer.
Det tycker jag inte är försumbart.
2022-07-07, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Din ironi är inte klädsam direkt.
Vart i mitt inlägg står det att jag skall låna upp mera pengar och att marknaden skall gå upp? Jag tycker det är bra med en stabilisering av bopriserna och att räntorn a ökar ett snäpp då vi har för låga nivåer så folk förköper sig. För egen del så har jag en mycket hög inkomst samt aktier både där jag jobbar(optioner) samt en hel del fina svenska industri bolag.
Varför så avundsjuk ?

Precis, priserna stabiliserar sig här och sen ska vi uppåt igen. Man måste ju alltid bo och att de långa räntorna nu sjunker tillsammans med oljepriset är ju ekonomiska sundhetstecken om något! Du med din höga lön och miljoner i tillgångar har ju nu guldläge att tälja just guld - du vet redan vad optioner är så investera vetja!
2022-07-07, 19:51
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ja absolut men vid en rejäl nedgång med arbetslöshet m.m så kommer det drabba de du beskriver hårt. Hela landet kanske inte går i kvav men vissa individer.
Det tycker jag inte är försumbart.

Varenda enskilt fall är ju givetvis en tragedi och bla bla bla *insert floskler*.

Men det som händer och kommer hända med marknaden i bred bemärkelse är att folk tvingas bo kvar lite längre och inte åka till Teneriffa på några år. För de allra flesta. Kreditgivningen har varit mycket strikt de senaste åren och vi har haft amorteringskrav.

Staten har som Sebbe skrev tvingat svensken att ta hand om sig själv lite för en gångs skull.
2022-07-07, 19:52
Medlem
Citat:
Då är de ju snarare under ytan även där nu. Oklart om du argumenterar för att folk har odrning och reda eller för att de är dumma i huvudet och betar tech-aktier med leverage från huslånet.

Angående 7% KALP kan det vara bra att förstå att det är en riktig fattigmans-kalkyl. Den baserar sig på SCB-data över vad som typ är existensminimum. Det var en slask-artikel om detta för några dagar sedan, med några ändå intressanta nedslag så som att den baseras på att du inte ens har råd med ett par solglasögon. Tänker du att folk som bor i vasastan plötsligt ska acceptera att de inte ens har råd med ett par ray ban inför sommaren längre? Vidare baseras samma kalkyl på att priserna står stilla. Vilket de de facto inte har gjort.

Det där är bara att glömma alltså, det är en idiot-modell.

Men detta menar jag absolut inte att de flesta inte klarar 7% ränta. De flesta gör nog det, och deras problem är snarare att de blir fattiga för att de hade alla pengar i en bostad som nu inte är värd lika mycket (förhoppningsvis hade de inte även tech-aktier via leverage).

Det är alltså skillnad på att påstå att avg kreti och pleti blir hemlösa vid 7% ränta och på att påstå att KALP 7% är en idiotmodell som bara är att skrota. Det är det sistnämnda jag förklarar.
Senast redigerad av sebastianlarsson2 2022-07-07 kl. 19:54.
2022-07-07, 19:57
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Då är de ju snarare under ytan även där nu. Oklart om du argumenterar för att folk har odrning och reda eller för att de är dumma i huvudet och betar tech-aktier med leverage från huslånet.

För en del är det säkert så. Men hellre kraschade techaktier än konsumtion i sammanhanget.

Citat:
Angående 7% KALP kan det vara bra att förstå att det är en riktig fattigmans-kalkyl. Den baserar sig på SCB-data över vad som typ är existensminimum. Det var en slask-artikel om detta för några dagar sedan, med några ändå intressanta nedslag så som att den baseras på att du inte ens har råd med ett par solglasögon. Tänker du att folk som bor i vasastan plötsligt ska acceptera att de inte ens har råd med ett par ray ban inför sommaren längre? Vidare baseras samma kalkyl på att priserna står stilla. Vilket de de facto inte har gjort.

Acceptera? Ja vad fan ska de göra åt saken? Vad gjorde folk under 90-talskrisen? Ska de starta en Twitter-hashtag? #InteMinBoränta!111!!

Citat:
Men detta menar jag absolut inte att de flesta inte klarar 7% ränta. De flesta gör nog det, och deras problem är snarare att de blir fattiga för att de hade alla pengar i en bostad som nu inte är värd lika mycket.

Ja och det är ju tråkigt. Men några vräkningar blir det alltså inte i stor omfattning.
2022-07-07, 19:59
Avstängd
Citat:

Det där är bara att glömma alltså, det är en idiot-modell.

Men detta menar jag absolut inte att de flesta inte klarar 7% ränta. De flesta gör nog det, och deras problem är snarare att de blir fattiga för att de hade alla pengar i en bostad som nu inte är värd lika mycket (förhoppningsvis hade de inte även tech-aktier via leverage).

Det är alltså skillnad på att påstå att avg kreti och pleti blir hemlösa vid 7% ränta och på att påstå att KALP 7% är en idiotmodell som bara är att skrota. Det är det sistnämnda jag förklarar.
Bostadslösa blir de nog inte, men de håller igen med mycket annat som får hjulen att snurra saktare.
Det är såna fånar som håller hjulen i gång så att vi andra blir rikare för varje dag.
2022-07-07, 20:02
Medlem
Citat:
Ja och det är ju tråkigt. Men några vräkningar blir det alltså inte i stor omfattning.
Vid 7% ränta blir det nog just stor omfattning. Men antagligen inte i stor procentuell omfattning, om det är vad du menar. Om 20 000 personer tappar sin bostadsrätt och 50 000 får skulder de inte kan betala under hela sitt arbetsliv skulle jag ändå säga att omfattning är väldigt stor (men ändå bara 2% och 5% av bostadsrättsinnehavare).
2022-07-07, 20:03
Medlem
Citat:
Bostadslösa blir de nog inte, men de håller igen med mycket annat som får hjulen att snurra saktare.
Det är såna fånar som håller hjulen i gång så att vi andra blir rikare för varje dag.
Om du lever på larviga företagsmodeller så absolut, men är du lite mer vuxet exponerad kan vi plocka bort typ hela östermalm utan att dina innehav rör sig nämnvärt. Sverige är litet, dess konsumptionsbubbla ännu mindre.
2022-07-07, 20:07
Avstängd
Citat:
Om du lever på larviga företagsmodeller så absolut, men är du lite mer vuxet exponerad kan vi plocka bort typ hela östermalm utan att dina innehav rör sig nämnvärt. Sverige är litet, dess konsumptionsbubbla ännu mindre.
Östermalm?
Vem fan bryr sig om dem?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in