2022-07-07, 17:52
  #11257
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
P/E-talet igen? Dags för dig att hitta ett forum för BYD att gnälla i istället då kanske, då deras är nästan dubbelt så stort som Teslas. Eller tresiffrigt som man brukar säga.

Fortf p/s 3. Och jag är inte köpare vid dessa nivåer fyi.

De växte sin BEV/PHEV med 350% jmrt med 21’. Om man inte har ett iq <50 så förstår man att detta medför absurd CAPEX. Om 1 år och 3 år så kommer BYD fortsätta utklassa tesla både bolagsmässigt och aktiemässigt. Och du kommer stå konfunderad.

Du råkade säkert av misstag missa att BYD nu är världens 3e största batteritillverkare, upp ifrån en 7e plats 2021. Inte illa pinkat för ett ruttet bilbolag
__________________
Senast redigerad av job230ge 2022-07-07 kl. 18:00.
Citera
2022-07-07, 18:11
  #11258
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Fortf p/s 3. Och jag är inte köpare vid dessa nivåer fyi.

De växte sin BEV/PHEV med 350% jmrt med 21’. Om man inte har ett iq <50 så förstår man att detta medför absurd CAPEX. Om 1 år och 3 år så kommer BYD fortsätta utklassa tesla både bolagsmässigt och aktiemässigt. Och du kommer stå konfunderad.

Du råkade säkert av misstag missa att BYD nu är världens 3e största batteritillverkare, upp ifrån en 7e plats 2021. Inte illa pinkat för ett ruttet bilbolag

Jaha, du vill fortfarande jämställa hybrider med rena elbilar. Då kan jag ju upplysa dig om att det är Tesla som växer snabbare och kommit ikapp BYD, och inte tvärt om. Med tanke på att de tillverkat hybrider sen 2008, vanliga bilar sen 2005, eller 1987 om man räknar produktionen från företaget de köpte upp.
Snart går Tesla om dem med batteriproduktionen också.

Lite svårt att växa när man inte tjänar så mycket pengar på bilarna serru.
Citera
2022-07-07, 18:20
  #11259
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Jaha, du vill fortfarande jämställa hybrider med rena elbilar. Då kan jag ju upplysa dig om att det är Tesla som växer snabbare och kommit ikapp BYD, och inte tvärt om. Med tanke på att de tillverkat hybrider sen 2008, vanliga bilar sen 2005, eller 1987 om man räknar produktionen från företaget de köpte upp.
Snart går Tesla om dem med batteriproduktionen också.

Lite svårt att växa när man inte tjänar så mycket pengar på bilarna serru.

Jag skrev ju PHEV/BEV. Och BYDs PHEV är ju bilar som tar sig uppemot 25 mil på en laddning. Sedan finns det en ICE motor som range extender för långa färder. Detta finns det massvis med research som påvisar att det är bättre för miljön än ren BEV då andelen resor som överstiger 10 mil är minimal och upfront utsläppen för 80kwh batterier för en ren BEV överstiger dessa resor markant.

Och Tesla kommer aldrig gå om BYD i batteriproduktion, men du tror säkert fortfarande på att tesla kommer ha 100gwh inhouse 4680 år 2022 så ingen ide att ens argumentera med dig
Citera
2022-07-07, 18:29
  #11260
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Jag skrev ju PHEV/BEV. Och BYDs PHEV är ju bilar som tar sig uppemot 25 mil på en laddning. Sedan finns det en ICE motor som range extender för långa färder. Detta finns det massvis med research som påvisar att det är bättre för miljön än ren BEV då andelen resor som överstiger 10 mil är minimal och upfront utsläppen för 80kwh batterier för en ren BEV överstiger dessa resor markant.

Och Tesla kommer aldrig gå om BYD i batteriproduktion, men du tror säkert fortfarande på att tesla kommer ha 100gwh inhouse 4680 år 2022 så ingen ide att ens argumentera med dig

Glad att du inser hur lönlöst det är att argumentera med mig.
Tredje största batteritillverkaren säger du? Hur många GWh producerar BYD, samt hur många producerar Panasonic och LG? Gillar exakta siffror och förmodar att du kan länka till dem?
Citera
2022-07-07, 18:32
  #11261
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Jag tror de är en högljudd minoritet. Men det är definitivt många av dem som är passionerade. Själv är jag för rädd för att förlora pengar för att vara alltför passionerat negativ men jag ska absolut erkänna att det är nånting med min bullshit detector (och jag säger inte att jag har rätt utan bara hur jag känner) som går igång på Tesla och Musk. Men mitt intresse ligger egentligen bara i att jämföra företaget med värderingen. Vid ett visst aktiepris borde alla som är negativa till Tesla byta åsikt om de är rationella investerare. Det är bara att komma fram till ungefär vilket pris det är. (Vilket är extremt svårt givetvis. )

Uppskattar intellektuell uppriktighet, oavsett bull eller bear, då det är en bristvara. För min del så ser jag gärna fler av dina inlägg pga detta.
Citera
2022-07-07, 18:37
  #11262
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Glad att du inser hur lönlöst det är att argumentera med mig.
Tredje största batteritillverkaren säger du? Hur många GWh producerar BYD, samt hur många producerar Panasonic och LG? Gillar exakta siffror och förmodar att du kan länka till dem?

självklart kan jag det.

sneresearch.com/_new/eng/sub/sub2/sub2_01_view.php?id=95975&s_keyword=&f_date=&t_dat e=&pg=1&cate_id=&type=press

Data tagen ifrån SNE research. Panasonic har nu endast 10.5% av marknaden. Lg 14.4

Och Datan är 3 dagar gammal, helt färsk
__________________
Senast redigerad av job230ge 2022-07-07 kl. 18:41.
Citera
2022-07-07, 18:58
  #11263
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Jag är lång TSLA, men med en ganska liten del av kassan.

Marknaden må gilla aktien, men den underskattar i stort hur otroligt långt före Tesla ligger - i alla framtider som innebär teknisk utveckling, elektrifiering och digitalisering. Får vi nuclear winter och covid-zombifiering finns ju kanske andra scenarion.

Jag har viss bakgrund och strategisk erfarenhet av mekaniska och elektriska system och därifrån visst underlag att beta på elektrifiering, men framförallt är det väldigt svårt att hitta människor som fattar mjukvara bättre än mig (och då menar jag arkitekturellt och företagsstrategiskt, jag skriver inte världens bästa Rust-algoritmer).

Detta använder jag för att inse att minst 99% som skrivs i den här frågan är skrivet av folk som är för dumma i huvudet för att förstå att de är dumma i huvudet. Sen misslyckas alla konkurrenter på exakt de sätt jag beskriver och dessa dumhuvuden tycker man hade tur, och kommer med en ny dum gissning. Folk är så långt ifrån att fatta mjukvara att de inte fattar att de inte fattar, sen frågar de någon annan som inte fattar.

Med detta tycker jag mig alltså kunna bygga ett case där uppsidan för TSLA fortfarande är rätt stor.
Kan tillägga att jag också äger en Tesla. Detta eliminerar ännu en svårighet vad gäller att värdera bolaget: all avundsjuka och framförallt alla strategiska pengar som läggs på att ljuga om bilarna. Det sistnämnda är lite ovanligt, och beror på att Tesla är det enda bolaget som inte betalar för marknadsföring enligt normen (alla andra bolag betalar för dold reklam, såsom recensioner, men även korruption [därför kan inte Biden prata om Tesla].. det är liksom så hela branchen fungerar, men Tesla har bestämt sig för att inte spela enligt den regelboken).
Citera
2022-07-07, 19:22
  #11264
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
självklart kan jag det.

sneresearch.com/_new/eng/sub/sub2/sub2_01_view.php?id=95975&s_keyword=&f_date=&t_dat e=&pg=1&cate_id=&type=press

Data tagen ifrån SNE research. Panasonic har nu endast 10.5% av marknaden. Lg 14.4

Och Datan är 3 dagar gammal, helt färsk

Tesla har helt klart störst resurser att skala upp batteriproduktion, så BYD får njuta av tredjeplats så länge det varar. 2023 kommer Tesla ikapp, och om ett par år kommer de närma sig CATL. Inte förrän BYD gör sig av med sina hybridlösningar kommer de kunna öka vinsterna tillräckligt för att skala upp i samma takt som Tesla.
Citera
2022-07-07, 20:04
  #11265
Medlem
libbens avatar
Uppenbart ett genidrag av Elon och Shivon. Minns att jag tyckte Shivon är skarp när jag såg hennes framträdande för några år sedan.

Hon är väldigt smart och förhoppningsvis blir deras ungar lika smarta som sina föräldrar eller smartare om möjligt.

https://youtu.be/BCp_8kMTCNk

https://youtu.be/WV329HQvzUw


Nu får vi se om Elon och poptjejen gör slut eller om detta bara var en business transaction och alla var med på noterna. För det har väl inte framkommit något om hela upplägget?

Jag läser inte skvaller så mycket utöver i denna tråd eller när det slås på stora trumman genom all massmedia så man inte undkommer det.
Citera
2022-07-07, 20:25
  #11266
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Tesla har helt klart störst resurser att skala upp batteriproduktion, så BYD får njuta av tredjeplats så länge det varar. 2023 kommer Tesla ikapp, och om ett par år kommer de närma sig CATL. Inte förrän BYD gör sig av med sina hybridlösningar kommer de kunna öka vinsterna tillräckligt för att skala upp i samma takt som Tesla.

Ganska tydligt att du inte har en susning. Om jag orkar så kan jag återkomma 2023 så kommer du se hur absurt fel du haft, Tesla kommer inte ens tillverka hälften så mycket batterier som BYD 2023. Och BYD kommer ändå mer än dubbla sin produktion kommande 2 åren.

Tesla har inte gett en roadmap alls förutom en slide på en PowerPoint där det stod ”100ghw inhouse 2022” och ”3twh 2030” du kommer bli väldigt förvånad när du inser att Teslas produktion i Texas inte ens har kapacitet för 100ghw (som lovades på battery day) 😬

NMC batterier har inte en ljus framtid inom BEV kommande år, när folk börjar prioritera säkerhet kommer LFP fortsätta att äta marknadsandelar, du kan gissa själv vilka som är världsledande inom LFP.

BYD har 10st batterifabriker och lika många under konstruktion, samtliga är endast LFP, de gick all in på LFP med deras blade battery för länge sedan. Tesla som fortfarande satsar på NMC med deras 4680 har ej än förstått fördelarna, de är ett decennium bakom med teknologin.

https://twitter.com/bridgemccarthy_/status/1519029980822441985?s=21&t=U3AUPWJVWfzuvEGDTcIBUg
__________________
Senast redigerad av job230ge 2022-07-07 kl. 20:40.
Citera
2022-07-07, 21:03
  #11267
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Ganska tydligt att du inte har en susning. Om jag orkar så kan jag återkomma 2023 så kommer du se hur absurt fel du haft, Tesla kommer inte ens tillverka hälften så mycket batterier som BYD 2023. Och BYD kommer ändå mer än dubbla sin produktion kommande 2 åren.

Tesla har inte gett en roadmap alls förutom en slide på en PowerPoint där det stod ”100ghw inhouse 2022” och ”3twh 2030” du kommer bli väldigt förvånad när du inser att Teslas produktion i Texas inte ens har kapacitet för 100ghw (som lovades på battery day) 😬

NMC batterier har inte en ljus framtid inom BEV kommande år, när folk börjar prioritera säkerhet kommer LFP fortsätta att äta marknadsandelar, du kan gissa själv vilka som är världsledande inom LFP.

BYD har 10st batterifabriker och lika många under konstruktion, samtliga är endast LFP, de gick all in på LFP med deras blade battery för länge sedan. Tesla som fortfarande satsar på NMC med deras 4680 har ej än förstått fördelarna, de är ett decennium bakom med teknologin.

https://twitter.com/bridgemccarthy_/status/1519029980822441985?s=21&t=U3AUPWJVWfzuvEGDTcIBUg

Inte för att jag missunnar BYD alla framgångar, jag förstår bara produktionsteknik lite bättre än du. Återkom gärna med detta om drygt ett år. Ser alltid fram emot dina bortförklaringar och fokusförflyttningar.
Citera
2022-07-07, 21:50
  #11268
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Inte för att jag missunnar BYD alla framgångar, jag förstår bara produktionsteknik lite bättre än du. Återkom gärna med detta om drygt ett år. Ser alltid fram emot dina bortförklaringar och fokusförflyttningar.
Ja du gubben, det är säkert jag som har massa fokusförflyttningar och bortförklaringar. Inte som när du exempelvis skriver (När kursen är 1200 dollar, att om någon påstår att den tjänat pengar på björn cert så är man 1: inte smart fast man har tur 2: ljuger man). För att sedan skriva x antal inlägg senaste månaderna när kursen stått i ungefär hälften av vad den gjorde då "ganska gött med nedgång så man kan tjäna pengar på björn certen". I samma veva (januari 2022) skrev du att du hade 1.3 miljoner kr i Tesla och väldigt lite likvider vilket i dagsläget är värt 700k.

Men du får gärna hitta exempel där jag haft fel och inte erkänt det. Dina lögner kommer ikapp dig ganska snabbt FYI.

Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Tesla är ett IQ test. Är man fortfarande björn så har man liksom inte passerat. Säger någon att de lyckats pricka nån topp och gjort pengar på björn-cert så ljuger man eller så har man haft flyt, för smart är man då inte. Smart är man om man förstod att aktien skulle upp, och där har funnits enormt mycket mer pengar att tjäna än på några enstaka dippar.

Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Plocka ut lite vinst men inte så mycket att du skulle slå dig själv om det gick högre. Det övre taket i björn flagg-formationen slår vi i strax över 800 ungefär. Där är jag lockad att likvidera lite för att köpa tillbaka sub 600 eller ännu lägre, men åtminstone fyller jag på med lite mini s cert.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in