2022-06-26, 11:18
  #11149
Medlem
ostresss avatar
Om bitcoin stannar på nuvarande kurs när tredje kvartalet börjar nästa vecka, får Tesla automatiskt en bitcoin impairment för nästa kvartal också då? Någon som vet?
Citera
2022-06-26, 11:29
  #11150
Medlem
Vet inte 100% men rimligtvis blir det så då de alltid jämför med värdet vid köpet varje kvartal och inte värdet på BTCs kvartalet innan.
Citera
2022-06-26, 13:29
  #11151
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ostress
Om bitcoin stannar på nuvarande kurs när tredje kvartalet börjar nästa vecka, får Tesla automatiskt en bitcoin impairment för nästa kvartal också då? Någon som vet?

En impairment är ju en nedskrivning av värdet. Och enligt GAAP så måste Tesla skriva ner värdet på BTC till den lägsta punkten under kvartalet. Detta medför att värdet måste falla under detta kvartals lägsta för att ge vidare nedskrivningar.

Så 17800$ eller vad det nu bottnade på blir Teslas carrying value för Bitcoin framgent (om jag inte har missuppfattat det helt)
Citera
2022-06-26, 15:20
  #11152
Medlem
ostresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
En impairment är ju en nedskrivning av värdet. Och enligt GAAP så måste Tesla skriva ner värdet på BTC till den lägsta punkten under kvartalet. Detta medför att värdet måste falla under detta kvartals lägsta för att ge vidare nedskrivningar.

Så 17800$ eller vad det nu bottnade på blir Teslas carrying value för Bitcoin framgent (om jag inte har missuppfattat det helt)
Jaha okej då är jag med, tack
Citera
2022-06-26, 22:43
  #11153
Medlem
Humeruss avatar
Plötslig optimism på marknaden nu igen men i min värld är den rätt obefogad.
Jag tror dessvärre på döda katten studs.
Gäller att lura redan skadeskjutna småsparare innan det dyker nedåt igen.
Går och funderar på detta börsklimat allt för mycket och frågan nu är om man ska plocka hem lite vinst stegvis kommande veckor eller om man ska rida ut och bara låta det vara 🤔
Citera
2022-06-26, 23:22
  #11154
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Humerus
Plötslig optimism på marknaden nu igen men i min värld är den rätt obefogad.
Jag tror dessvärre på döda katten studs.
Gäller att lura redan skadeskjutna småsparare innan det dyker nedåt igen.
Går och funderar på detta börsklimat allt för mycket och frågan nu är om man ska plocka hem lite vinst stegvis kommande veckor eller om man ska rida ut och bara låta det vara 🤔

rid ut 😄
Citera
2022-06-27, 01:30
  #11155
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashriddaren128
rid ut 😄
Ja.

Kan inte tänka mig att så kallade "retail investors" i västvärlden (och kanske bredare än så) någonsin varit så här aktiva med att dels "köpa dippen!" och dels "vänta in den riktiga botten!".

Jag är tämligen säker på att båda dessa enorma grupper spekulerare kommer åka på rejäl torsk mot dem som sitter stilla och positionerar sig av andra anledningar än "detta är botten!!" eller "HAhaHA botten har ju inte kommi fatturväl!".
Citera
2022-06-27, 10:15
  #11156
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humerus
Plötslig optimism på marknaden nu igen men i min värld är den rätt obefogad.
Jag tror dessvärre på döda katten studs.
Gäller att lura redan skadeskjutna småsparare innan det dyker nedåt igen.
Går och funderar på detta börsklimat allt för mycket och frågan nu är om man ska plocka hem lite vinst stegvis kommande veckor eller om man ska rida ut och bara låta det vara 🤔

Plocka ut lite vinst men inte så mycket att du skulle slå dig själv om det gick högre. Det övre taket i björn flagg-formationen slår vi i strax över 800 ungefär. Där är jag lockad att likvidera lite för att köpa tillbaka sub 600 eller ännu lägre, men åtminstone fyller jag på med lite mini s cert.
Citera
2022-06-27, 10:24
  #11157
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Plocka ut lite vinst men inte så mycket att du skulle slå dig själv om det gick högre. Det övre taket i björn flagg-formationen slår vi i strax över 800 ungefär. Där är jag lockad att likvidera lite för att köpa tillbaka sub 600 eller ännu lägre, men åtminstone fyller jag på med lite mini s cert.

Jag vet vad jag borde men är såklart mer sugen på att försöka överlista marknaden.

Kommer säkert stå mig dyrt men du har rätt att det får vara en mindre andel för att inte lockas att köpa tillbaka vid en fortsatt uppgång.

Tycker inte riktigt småsparar paniken infunnit sig ännu?
Väntat länge på att fx mina gamla föräldrar pratar om att sälja och gå likvid, då är det läge belåna sig för att köpa aktier
Citera
2022-06-27, 11:05
  #11158
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humerus
Jag vet vad jag borde men är såklart mer sugen på att försöka överlista marknaden.

Kommer säkert stå mig dyrt men du har rätt att det får vara en mindre andel för att inte lockas att köpa tillbaka vid en fortsatt uppgång.

Tycker inte riktigt småsparar paniken infunnit sig ännu?
Väntat länge på att fx mina gamla föräldrar pratar om att sälja och gå likvid, då är det läge belåna sig för att köpa aktier

Man är aldrig så dum som marknaden men kan ändå aldrig överlista den. Roligt det där.
Alla visste att en björnmarknad skulle komma men det gick inte att förutspå triggern. Jag tror inget kan förhindra en riktig recession nu och inte förrän vi ser några igenbomade butikskedjor så vet vi DÅ att marknaden antagligen gjorde en botten ett par år innan och är ute ur recessionen. Så det är bara Captain Hindsight som är perfekt. Men ja, nu väntar alla på det stora raset, men i en dead cat bounce så kommer euforin tillbaka för att lura in massan i en bulltrap. Skulle vi ha bottnat här vilket jag bedömmer som osannolikt så skulle det krävas en geopolitisk händelse som enligt egen utsago krävde stora stimulanser åter igen för att skjuta alla problem ännu längre framåt. Cathy Wood menar ju på att teknologisk innovation som mognat och nu kan ge avkastning i närtid skulle kunna hindra recessionen från att bli särskilt djup då all denna teknisk innovation skapar så pass stora värdeökningar i ekonomin, så som internet har växt ekonomin med ofantliga summor, men det hindrade ju inte dotcom bubblan från att spricka. Snarare så tror jag på att en krasch är önskvärd för vissa då de kan köpa upp det som har framtiden för sig till väldigt låga kurser, så som Tesla. Konspiratoriskt? Javisst! Men inte omöjligt. Så kortfattat vill jag nog säga att jag är inne på ditt spår, och vill se bred panik infinna sig innan jag vet att vi är nära en vändning. En sådan dag borde åtminstone ett dussin av nya stjärnor hitta hit och skriva hur kört det är för Tesla.
Citera
2022-06-28, 21:44
  #11159
Medlem
Har vi alla somnat i hängmattan?

Nå, några gissningar på deliveries för q2?
Citera
2022-06-28, 23:27
  #11160
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blibbe
Har vi alla somnat i hängmattan?

Nå, några gissningar på deliveries för q2?

Jag gissar på samma som Q1.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in