2022-07-07, 14:12
Medlem
ApanAbdullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av espiye
De har låtit utanförskapet löpa amok, och pressat in fler och fler människor i det. De vet vad de gör.
Vad tror du dom gör enligt dig? Det är kriminella som har skapat att vi måste ta till dessa nazi lagar. Det är inte dom som sköter sig.
Citera
2022-07-07, 14:18
Medlem
espiyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApanAbdulla
Vad tror du dom gör enligt dig? Det är kriminella som har skapat att vi måste ta till dessa nazi lagar. Det är inte dom som sköter sig.

De som sköter sig borde väl inte behöva registrera sina kontantkort? Varför göra saker som drabbar skötsamma istället för endast kriminella. Det är inte rättvist. Men de kanske vill vara orättvisa?
Citera
2022-07-07, 14:24
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Vi kommer sannolikt direkt att se SIM-målvakter med hundratals registrerade kontantkort.

Kriminella kommer att köra på som vanligt. Detta handlar mest om att kunna skicka insatsstyrkan på pensionärer som skriver "Neger" på Facebook.
Citera
2022-07-07, 14:25
Medlem
Hagis124s avatar
Bara använda utländska simkort. Problemet löst.
Citera
2022-07-07, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av espiye
De har skapat kriminaliteten och kommer nu med "lösningen" på den. Ren dialektik..

Japp, i stället för att ta tag i kriminaliteten satsar man på massövervakning av hederligt folk. Detta kan bli ett bra verktyg för att kväva debatten om kontroversiella ämnen men kommer garanterat inte att minska kriminaliteten, bara förändra metoderna.
Citera
2022-07-07, 14:26
Medlem
espiyes avatar
Det stora problemet är att man skapat förutsättningarna för kriminaliteten och sedan piskat upp hatet mot de kriminella. Får man befolkningen att börja hata så kan man få igenom vilken politik som helst.
Citera
2022-07-07, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av densuratanten
Men hur fungerar detta egentligen, i Spanien när jag skulle skaffa kontantkort var det stenhårda med uppgifterna.. så då körde jag temporärt mitt svenska med roaming. Vad hindrar en från att sticka till en bensinmack i Norge och fixa några kontantkort?

För att köpa kontantkort krävs inget norskt födelsenummer eller att du är folkbokförd i Norge
För att du måste legitimera dig på stället för att kunna få köpa ett kontantkort. Blev själv tvungen att visa mitt legitimation när jag skulle skaffa ett norskt nummer.
Citera
2022-07-07, 14:50
Medlem
Lichkings avatar
Citat:
Tungt kriminella har krypterade appar, sant. Men på gatunivå och dom mindre organiserade kommer detta försvårar ordentligt. Samtidigt håller jag med dig, vi lever i andra tider och det här behövs.

Som nu välkomnas in i ny marknad med krypterade appar? Den marknaden lär skjuta iväg när detta går i lag då gatuungarna letar nya möjligheter att kommunicera. Finns förvisso enklare program än krypterade appar om man är inom "gatunivån"
Citera
2022-07-07, 15:02
Medlem
flipflaps avatar
Jag vet inte ifall det där kommer att fungera.
Under mina resor i ... låt oss säga "främmande länder" så har jag, för att spara roamingkostnad ofta låtit lokala unga "herrar" köpa ut kort åt mig, ofta till ett mycket lägre pris än vad en utlänning kan få.

Vad hindrar en gangster från att använda sig av "målvakter"? Dessutom är (väl?) dessa inom EU giltiga i hela EU?
Citera
2022-07-07, 15:11
Medlem
Detta är endast mer övervakning av den vanlige medborgaren.
För internet finns fortfarande VPN för att vara anonym även med sin telefon.
Det finns utländska simkort som är anonyma samt finns det anonyma virtuella simkort som gör att kriminella fortfarande kan använda mobiltelefoner anonymt, lägg där till krypterad p2p informationsutbyte.
Anonyma virtuella simkort går att använda för bedrägerier, hotsamtal mm.
Anonyma virtuella telefonnummer är bra att använda där man tvingas lämna ett telefonnummer och man inte vill lämna sitt riktiga telefonnummer.
Frågan är vad för problem är det tänkt att detta ska lösa? tror de verkligen att åtgärden löser de problemen?
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Vi kommer sannolikt direkt att se SIM-målvakter med hundratals registrerade kontantkort.

Kriminella kommer att köra på som vanligt. Detta handlar mest om att kunna skicka insatsstyrkan på pensionärer som skriver "Neger" på Facebook.
Visst finns det en möjlighet att vi får se SIM-målvakter men egentligen behövs de inte.
Senast redigerad av Jahvet 2022-07-07 kl. 15:24.
Citera
2022-07-07, 15:12
Medlem
ConnyJonssons avatar
Kommer inte göra nån skillnad. Kriminella kommer köra på simkort från Norge/Baltikum eller bara låta sin bilmålvakt beställa simkort åt dem.
Citera
2022-07-07, 15:29
Medlem
Whitfieldss avatar
Citat:
https://www.friatider.se/anonyma-kontantkort-forbjuds-i-augusti

INRIKES. Övervakningen på internet skärps rejält den 1 augusti då försäljning av anonyma kontantkort förbjuds. Ändringen ska göra det omöjligt att ringa eller använda internet utan att myndigheterna kan se vem som gör vad. Kort som inte registreras inom viss tid kommer att stängas av.

Det här kommer slå sten hårt mot dom kriminella. Många lär bli målvakter på telefonerna men staten kan avlyssna din röst däremot. Vad tror ni? Kommer det här hjälpa mot gängen?

Det finns utländska sim-kort. Reser mkt och jag har ett sim för varje land, och för att logga in på internet krävs inget simkort. Krypterade appar finns det i mängder. Skall inte berätta mer hur man gör för att aldrig kunna bli avlyssnad, eftersom jag är på Polisens sida och det är en kollega som jag jobbade ihop intimt i ett ärende som är Tullpolis som berättade exakt vad man skulle göra. Ingen kriminell vill jag ska kunna ta del av detta. Men den kunnige vet redan. Kommer inte att drabba någon i slutänden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in