2022-07-05, 05:53
Medlem
Hur är det tänkt att man ska kunna ringa om man inte har ett svenskt personnummer?
Citera
2022-07-05, 05:53
Bannlyst
Totalt meninglöst. Det kommer uppstår en bulvan marknad och sedan kommer trafiken flyttas över till appar istället. Bara besvärlig för den som tillfälligt behöver ett kontantkort. Muhammades knarkhandel på Rinkeby torg, kan köra en SIP lösning där växel står i ett annat land.
Citera
2022-07-07, 13:55
Medlem
ApanAbdullas avatar
Anonyma kontantkort förbjuds i augusti 2022

https://www.friatider.se/anonyma-kontantkort-forbjuds-i-augusti

INRIKES. Övervakningen på internet skärps rejält den 1 augusti då försäljning av anonyma kontantkort förbjuds. Ändringen ska göra det omöjligt att ringa eller använda internet utan att myndigheterna kan se vem som gör vad. Kort som inte registreras inom viss tid kommer att stängas av.

Det här kommer slå sten hårt mot dom kriminella. Många lär bli målvakter på telefonerna men staten kan avlyssna din röst däremot. Vad tror ni? Kommer det här hjälpa mot gängen?
Citera
2022-07-07, 13:59
Medlem
Helt klart så försvårar det för kriminella att fortsätta bedriva sin verksamhet om det blir svårare att vara anonym.

Hade du frågat mig för 15 år sedan om man skulle behållt anonyma kontantkort så hade jag definitivt varit positiv till det av integritetsskäl. Men numera väger kriminalitet och korruption så tungt i Sverige att vi har inget annat val än att försöka göra det svårare för de kriminella.

Jag tror dock att många kriminella redan nu främst kommunicerar via krypterade appar, vilket nog betyder att det även fortsättningvis lönar sig att vara kriminell i Sverige.
Citera
2022-07-07, 14:02
Medlem
ApanAbdullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Helt klart så försvårar det för kriminella att fortsätta bedriva sin verksamhet om det blir svårare att vara anonym.

Hade du frågat mig för 15 år sedan om man skulle behållt anonyma kontantkort så hade jag definitivt varit positiv till det av integritetsskäl. Men numera väger kriminalitet och korruption så tungt i Sverige att vi har inget annat val än att försöka göra det svårare för de kriminella.

Jag tror dock att många kriminella redan nu främst kommunicerar via krypterade appar, vilket nog betyder att det även fortsättningvis lönar sig att vara kriminell i Sverige.
Tungt kriminella har krypterade appar, sant. Men på gatunivå och dom mindre organiserade kommer detta försvårar ordentligt. Samtidigt håller jag med dig, vi lever i andra tider och det här behövs.
Citera
2022-07-07, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ApanAbdulla
https://www.friatider.se/anonyma-kontantkort-forbjuds-i-augusti

INRIKES. Övervakningen på internet skärps rejält den 1 augusti då försäljning av anonyma kontantkort förbjuds. Ändringen ska göra det omöjligt att ringa eller använda internet utan att myndigheterna kan se vem som gör vad. Kort som inte registreras inom viss tid kommer att stängas av.

Det här kommer slå sten hårt mot dom kriminella. Många lär bli målvakter på telefonerna men staten kan avlyssna din röst däremot. Vad tror ni? Kommer det här hjälpa mot gängen?
Kan skärpningen av övervakningen på mobilabonnemang även påverka krypterade chattar som kriminella brukar använda?
Citera
Medlem
Men hur fungerar detta egentligen, i Spanien när jag skulle skaffa kontantkort var det stenhårda med uppgifterna.. så då körde jag temporärt mitt svenska med roaming. Vad hindrar en från att sticka till en bensinmack i Norge och fixa några kontantkort?

För att köpa kontantkort krävs inget norskt födelsenummer eller att du är folkbokförd i Norge
Citera
Medlem
ApanAbdullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av espiye
De har skapat kriminaliteten och kommer nu med "lösningen" på den. Ren dialektik..
Grundläggande abonnentuppgifter som ska registreras är namn, postadress, personnummer, samordningsnummer, organisationsnummer eller annat identifieringsnummer samt nummer eller annan beteckning för den aktuella tjänsten.

Jävlar vad naken man känner sig. Alla ens uppgifter skall med. Det här kommer försvåra i kommunicerin ordentligt.
Citera
2022-07-07, 14:07
Medlem
ApanAbdullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medur
Kan skärpningen av övervakningen på mobilabonnemang även påverka krypterade chattar som kriminella brukar använda?
Krypterade chattar är svåra att låsa upp men känner idag att kriminella även tappat trohet till sådana telefoner med.
Citera
2022-07-07, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av espiye
De har skapat kriminaliteten och kommer nu med "lösningen" på den. Ren dialektik..
kriminaliteten beror väl på knarkaffärer å svennebanan köper..vem skapar kriminaliteten då.
Citera
2022-07-07, 14:10
Medlem
espiyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
kriminaliteten beror väl på knarkaffärer å svennebanan köper..vem skapar kriminaliteten då.

De har låtit utanförskapet löpa amok, och pressat in fler och fler människor i det. De vet vad de gör.
Citera
2022-07-07, 14:10
Medlem
ApanAbdullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Blattar säljer och lever lyx samtidigt som dom går till moskén och ber om förlåtelse. Patetiska denna lag är perfekt mot hyenorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in