Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-05-17, 11:14
  #649
Medlem
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Såklart. Men nummerna syntes tydligt. Men de fanns inte på exvis merinfo.

Det kan man nog välja själv hos de flesta telefonbolag, och det har inget att göra med om man har kontantkort eller inte. Jag har inte hemligt nummer på något vis, men det står "NN saknar telefonnummer" om man söker på mig på Merinfo, trots att jag har två telefoner med abonnemang, en privat och en genom jobbet. De är inte det minsta hemliga, och självklart så syns det vad jag har för nummer om jag ringer upp någon.
Citera
2023-05-22, 19:05
  #650
Medlem
Mogaku-sans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Blev uppringd senaste veckan av tre olika mobiler. Svarade inte då jag inte kände igen nummerna.

Men, när man googlade nummerna så hittades de inte. Tycker det är märkligt att kontantkorten forfarande är anonyma.

Och operatörerna hade jag aldrig hört talas om. Märkliga namn.
Säkert att det används utländska simkort men säkert bara en tidsfråga innan dom också måste vara registrerade i respektive land. Roaming förekommer ju över hela världen mellan olika operatörers mobilnät.

Tele2/Comviq och Telenor delar väl dessutom master men använder sina egna utrustningar?
Citera
2023-05-22, 20:07
  #651
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogaku-san
Säkert att det används utländska simkort men säkert bara en tidsfråga innan dom också måste vara registrerade i respektive land. Roaming förekommer ju över hela världen mellan olika operatörers mobilnät.

Tele2/Comviq och Telenor delar väl dessutom master men använder sina egna utrustningar?

Det var svenska nummer, typ 0726- , 0722- etc.

Tydligen går det visa annat nummer än det man ringer ifrån. Ligger lagförslag att operatörerna skall spärra den möjigheten.

Från DI.

“ Bankföreningen: Gör som Finland – förbjud spoofing
Manipulation av mobil- och telefonnummer, så kallad spoofing, har vuxit till ett jättehot mot svenska bankkunder – ändå saknar Sverige förbud. Nu kräver Bankföreningen att regeringen agerar.
”Kan Finland förhindra detta så kan vi”, säger vd Hans Lindberg. “
__________________
Senast redigerad av Mullret 2023-05-22 kl. 20:16.
Citera
2023-06-07, 18:34
  #652
Medlem
Mogaku-sans avatar
Krångel med registrering av kontantkort

Citat:
Enligt butiksägaren Ahmed Sadeq Robeen tar problem med registrering mycket tid i butiken. Dessutom tycker kunder att det är krångligt.

– Många kunder kommer hit och det går dåligt att registrera sig. Ibland går det, ibland går det inte. Kunderna tänker att det inte är bra med det här.

Se klippet ovan för att höra butiksägare berätta om varför lagändringen ändå kan vara positiv.

Källa: SVT Nyheter Sörmland
Detta befarar bara att jag hade fog för att det skulle bli ett rent helvete med att som utlänning få tag på ett svenskt kontantkort och därmed ett svenskt mobilnummer efter den 1 augusti 2022.

Tur att jag hade sådan framförhållning med min amerikanska flickvän och hennes svenska mobilnummer som hon kommer behöva ha redan innan hennes ansökan om svenskt medborgarskap.

Varför hade den förra regeringen såpass bråttom med att hetsa på om den 1 augusti 2022 istället för att ha infört det först 1 februari 2023 och sedan haft 1 juli 2023 för alla kontantkort?
Citera
2023-08-02, 21:00
  #653
Medlem
Mogaku-sans avatar
Tänk nu har det hunnit gå ett helt år sedan 1 augusti 2022 då den nya lagen infördes.

Även om dom som bestämmer hade bra argument för registrering av kontantkort.

Så fick folket ändå rätt i att det skulle bli ännu mer problematiskt för turister och andra individer som inte kan stå på abonnemang pga. betalningsanmärkningar eller begränsad inkomst.

Dock så väger väl fördelarna med registrering över nackdelarna.
Citera
2023-11-04, 05:25
  #654
Medlem
Mogaku-sans avatar
Mobilmålvakter

Citat:
Sedan anonyma kontantkort för mobiler förbjöds förra året har polisen å ena sidan fått lättare att lösa brott.

Men å andra sidan har det fått till följd att kriminella ibland låter en annan person stå för abonnemanget.

Det finns exempel som polisen känner till där en och samma person kan ha hundratals abonnemang registrerade på sig.

Källa: SR P4 Skaraborg
Detta var inte ett dugg oväntat. Finns ju ingen rimlighet att kunna registrera över 200 kontantkort på sitt personnummer.
Citera
2024-02-02, 23:28
  #655
Medlem
Shaazbots avatar
FYI

Det är nu februari 2024 och jag kan fortfarande ta emot sms och samtal på mitt oreggade comviq kontantkort.
Har fått meddelanden från Comviq som säger att mitt kontantkort nu är spärrat men att jag kan behålla mitt nummer och använda kortet igen om jag registrerar det inom 1 månad.
Citera
2024-02-07, 03:42
  #656
Medlem
AES-256s avatar
Om man skulle köpa ett sim kort från utlandet (t.ex Danmark) och använda det i Sverige så måste man använda "roaming" för att kunna använda internet? Har jag fattat det rätt? Isf så funkar väl sim kortet bara i några månader pga roaming för efter ett par månader måste sim kortet finnas i ursprungslandet igen för att det ska fortarande vara aktiv och kunna funka? Är detta korrekt eller hur funkar det med utlänska sim kort i Sverige?
Citera
2024-02-07, 04:07
  #657
Medlem
Mullrets avatar
Alla märkliga nasare och bedragare har ju mobilnummer som ej går att spåra. Hur hänger det ihop egentligen? Har de bara registrerat dem som hemliga?
Citera
2024-02-14, 16:28
  #658
Medlem
Någon som har ett kontantkort från Finland eller Danmark?
De finns till salu även i Sverige och man slipper registrering.

Frågan är hur man laddar kortet (t ex Finsk kontantkort från Telia) utan att avslöja sin identitet och
om det finns en tidsgräns för hur länge kortet får vara utomlands innan det slutar fungera.
Citera
2024-03-02, 13:53
  #659
Medlem
Fungerar detta?

https://potatisgris.com/oregistrerat...im-kort-small/
Citera
2024-03-02, 16:00
  #660
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Alla märkliga nasare och bedragare har ju mobilnummer som ej går att spåra. Hur hänger det ihop egentligen? Har de bara registrerat dem som hemliga?

Jag har en extramobil med kontantkort hos Halebop. När jag registrerade kortet så fick jag välja om numret/namnet skulle synas på sajter som Hitta, Ratsit med flera eller inte. Jag valde att det inte skulle synas. Det har funkat bra.

Den som blir uppringd av mig har ju dock alltid möjlighet att vända sig till sin operatör och be dem ta fram namn och andra personuppgifter på mig. Det kostar ca 500 - 600 kr har jag för mig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback