2022-07-06, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
Strunta i ICA banken, när du dör är det i stort sett omöjligt för dina anhöriga att avsluta dina konton, min bror hade jätteproblem med det, vet ej hur han gjorde till sist.

De har ju inget kontor man kan besöka, och support vet de inte vad det är.

Aldrig ICA banken för min del.

Vilken bank har kontor idag? Knappt någon.
Sista jag behövde besöka Ica banken så hade de kontor i närheten, men det var typ 5 år sedan. Vet inte vad som har hänt sedan dess.
Citera
2022-07-06, 23:35
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
ICA-banken har inte ens bankid för dator, bara mobilt. Swedbank hade det men jag lämnade dem. Och som sagt är nästan all min användning av bankid numera via QR-kod så dator går inte, du måste ha en ipad.

Det är helt sjukt vilken röra det blivit med bankid. Och bankid används till absolut allt numera inklusive att läsa brev (kivra). Det här kommer att sluta illa.
(FB) Någon annan som tröttnat på mobilt bankid och tror det slutar i katastrof?
Bankerna har avtal med teleoperatörer. Eller de vill inte ha kunder som bara har råd med enkel mobil.
Citera
2022-07-06, 23:37
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Vilken bank har kontor idag? Knappt någon.
Sista jag behövde besöka Ica banken så hade de kontor i närheten, men det var typ 5 år sedan. Vet inte vad som har hänt sedan dess.
De flesta har kontor någonstans, och någon att prata med, även om det kan vara svårt att nå dem.
Citera
2022-07-07, 00:04
Medlem
Citat:
Fick ett förbryllande meddelande på ICA-banken idag. Det går inte längre att skaffa bankid eller uppdatera annat än via bankid ELLER dosa + pass. Jag skaffade mitt bankid via enbart ICA-bankens dosa men den möjligheten är borttagen nu.

Så om jag tappar mobilen i golvet så kan jag inte längre skaffa bankid. Om jag inte har pass eller "idkort utfärdat av polisen". Jag har körkort men det räknas inte. Mitt pass har precis gått ut och nästa passtid hos polisen Linköping är 28 november.

För att skaffa pass räcker det mer körkort? Så att körkort inte gills hos ICAbanken är helt meningslöst?

I ICA-bankens meddelande föreslår de på allvar att man har TVÅ mobiler med var sitt bankid, för säkerhets skull.

Jag hade kunnat ladda ner bankid till min dator, men nästan alla bankid-applikationer går numera via QR-kod så det är i praktiken inte längre användbart.

Är det rätt uppfattat, har nya säkerhetsregler gjort att man nästan bara kan skaffa bankid om man redan har bankid? Är inte det ett problem? ICA-banken tror det, som skickar meddelande till alla sina kunder.

Hur ska detta säkerhetstänkande sluta? Tre mobiler?

Ditt grundproblem är att du saknar giltig legitimation.

Anledningen till kraven är att tröskeln till bank-ID måste höjas för att försvåra för felaktigt utfärdade ID’n dvs t ex kapningar eller annat. Säkerheten är till för att skydda dig och alla andra.

Köp hur många mobiler du vill. Det är irrelevant.
Citera
2022-07-07, 00:59
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
ICA-banken har inte ens bankid för dator, bara mobilt. Swedbank hade det men jag lämnade dem. Och som sagt är nästan all min användning av bankid numera via QR-kod så dator går inte, du måste ha en ipad.
Även om inte BankID från datorn fungerar till allt så funkar det trots allt till att aktivera mobilt BankID med som jag gjorde nyss hos Skandiabanken på min nya mobil.
Fördelen är också att det går från en gammal dator men har man surfplatta eller en mobil som backup så kan inte Android eller iOS vara för gammal för att hantera BankID... Tror att min laptop är från ca 2011.
Citera
2022-07-07, 09:52
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Även om inte BankID från datorn fungerar till allt så funkar det trots allt till att aktivera mobilt BankID med som jag gjorde nyss hos Skandiabanken på min nya mobil.
Fördelen är också att det går från en gammal dator men har man surfplatta eller en mobil som backup så kan inte Android eller iOS vara för gammal för att hantera BankID... Tror att min laptop är från ca 2011.
Så kunde jag också gjort. men ICAbanken har utan förklaring valt att ha mobilt bankid men inte "bankid på dator". Vilket är svårt att förstå, det är samma sak.

Det är därför de rekommenderar sina kunder att "ha två mobiler". Jag gissar att ICA sitter hela dagarna i telefon med gråtande kunder som inte kommer åt sina pengar.
Citera
2022-07-07, 09:54
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av strudelborg
Ditt grundproblem är att du saknar giltig legitimation.

Anledningen till kraven är att tröskeln till bank-ID måste höjas för att försvåra för felaktigt utfärdade ID’n dvs t ex kapningar eller annat. Säkerheten är till för att skydda dig och alla andra.

Köp hur många mobiler du vill. Det är irrelevant.
Det är inte irrelevant att vara emot att skaffa en extra mobil bara för underlätta för ICAbanken.

Jag har giltig legitimation, körkort. Mitt pass har gått ut som det gör vart 5:e år och det är 5 månaders kö till ett nytt. Jag hade inte tänkt resa i sommar så jag har struntat i att förnya. Jag är en helt vanlig person och det är ICAs hantering som det är fel på. Vilket bevisas av deras email till alla sina kunder: "snälla lös problemen åt oss".
Citera
2022-07-07, 09:58
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Du har inte missuppfattat det? Hade du tänkt visa passet för dosan? Eller gå till kassan och visa dosan och passet?

De menar nog lösenord (password) med ”pass”. Alltså som det alltid har varit och som det var när du fixade ditt bank-id.
Nej, om du vill skaffa bankid på ICAbanken så måste du ha bankid. Eller så scannar du passets NFC-chip med din mobil.

Jag har en fyra år gammal android-mobil. Vet inte ens om den kan scanna NFC-chip? I så fall har ICA-banken steppat upp kraven ännu högrte till "du måste ha nytt pass OCH ny mobil för att vara kund hos oss".
Citera
2022-07-07, 09:58
Avstängd
De är nog glada att någon gått på deras marknadsföringstrick att kalla det "säkerhetsregler". Osäkerhetsregler vore väl lämpligare.

Det handlar som det mesta annat om att minska kostnader och nå högre vinstmarginaler. Säkerhetsmässigt är det riktigt, riktigt illa, men det är å andra sidan inte riktigt ICABankens fel, de utnyttjar bara svensk infrastruktur.
Citera
2022-07-07, 10:01
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
De är nog glada att någon gått på deras marknadsföringstrick att kalla det "säkerhetsregler". Osäkerhetsregler vore väl lämpligare.

Det handlar som det mesta annat om att minska kostnader och nå högre vinstmarginaler. Säkerhetsmässigt är det riktigt, riktigt illa, men det är å andra sidan inte riktigt ICABankens fel, de utnyttjar bara svensk infrastruktur.
Bankid är numera en stor del av vår infrastruktur, liksom t.ex swish. Jag har varit med länge och till en början gillade jag utvecklingen. Men nu ser jag bara en stor utförslöpa som kan sluta med att nästan ingenting fungerar om du inte har nytt pass + ny mobil + stor tekniskt kompetens + lägger ner massor med jobb, ofta. Och en tappad eller stulen mobil får inte finnas på kartan.

Då var nästan de gamla tiderna bättre. Du hade ditt körkort i 10 år, sedlar, bankkontor, och med detta klarade du allt. Blev körkortet borttappat fick du ett nytt på några dagar.
Senast redigerad av Barents 2022-07-07 kl. 10:04.
Citera
2022-07-07, 10:20
Avstängd
Citat:
Bankid är numera en stor del av vår infrastruktur, liksom t.ex swish. Jag har varit med länge och till en början gillade jag utvecklingen. Men nu ser jag bara en stor utförslöpa som kan sluta med att nästan ingenting fungerar om du inte har nytt pass + ny mobil + stor tekniskt kompetens + lägger ner massor med jobb, ofta. Och en tappad eller stulen mobil får inte finnas på kartan.

Då var nästan de gamla tiderna bättre. Du hade ditt körkort i 10 år, sedlar, bankkontor, och med detta klarade du allt. Blev körkortet borttappat fick du ett nytt på några dagar.
Sett över lång sikt är det antagligen precis så, att det gamla var bättre. Alltså även om vi tittar bortom den gräsliga säkerhetsaspekten för BankID osv.

Över tid kommer antagligen dessa saker knappt underhållas överhuvudtaget, samtidigt som kravet på underhåll och komplexitet kommer växa mot oändligheten. Dvs de kommer sluta fungera, medan det gamla "systemet" skulle fortsatt fungera.

Vad vi har att hoppas på är att den digitala fria ekonomin hinner växa fram och ta över innan de svenska systemen slutar fungera.
Citera
2022-07-07, 10:27
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Sett över lång sikt är det antagligen precis så, att det gamla var bättre. Alltså även om vi tittar bortom den gräsliga säkerhetsaspekten för BankID osv.

Över tid kommer antagligen dessa saker knappt underhållas överhuvudtaget, samtidigt som kravet på underhåll och komplexitet kommer växa mot oändligheten. Dvs de kommer sluta fungera, medan det gamla "systemet" skulle fortsatt fungera.

Vad vi har att hoppas på är att den digitala fria ekonomin hinner växa fram och ta över innan de svenska systemen slutar fungera.
Jag minns bankid när det var nytt, kanske 10 år sedan? Man bara laddade ner det till datorn via sin inloggning på swedbank och sedan räckte den i 2 år. Sakta men säkert har de skalat bort absolut all enkelhet och nu är de ner på såg låg nivå/höga krav att skalar de bort någonting till t.ex "inte pass" så går det inte längre att använda bankid. Finns t.ex en tråd på FB om en man som var tvungen att köra bil i tre timmar för att få bankid. Och det var ändå innan senaste säkerhetskraven:
(FB) Jag måste köra 3h för att skaffa mobilt bank id
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in