Citat:
Ursprungligen postat av
Einzelgaenger
Ropar man varg 100 gånger dagligen så.. En trasig klocka visar rätt tid två gånger per dygn heter det.
Egentligen har ingenting dramatiskt hänt. Utbudet har ökat (som vanligt vid den här tiden), och färre affärer görs pågrund av att säljare och köpare inte möts. Osäkerheter i det nya ränteläget är en stor bov i det hela.
I slutändan så måste folk ha bostäder ändå. Vad är alternativet till att köpa en bostad idag i Sverige om man har familj? Köa 25 år för hyresrätt? Bo i svindyr andrahand och flytta och flänga ständigt? Bo i förorten med kriminella blattar?
Priserna har "rasat" till 2021s nivåer. Det är jäkligt segt för folk som köpte på toppen med maximal belåning, men de är få.
Jag är som jag tidigare sagt ingen kajusi eller slemhog i det avseendet. Men Stockholm och särskilt innerstaden vidhåller jag var rätt enkelt att se
fallhöjd i sedan efter pandemin och särskilt vad som hände nu vid årsskiftet. Helt hysteriskt. Sedan hade det kanske kunnat tuffa på ett tag till utan kriget i Ukraina och efterföljande bensin på inflationsbrasan men att det hade fallhöjd var otvivelaktigt. Detsamma gäller mycket nyproduktion i landet.
Jag håller med om att situationen inte är bra för någon utöver empatilösa gamar här i tråden. Men även dem har ju i många fall väntat sådär 10 år verkar det som... Nästan oavsett hur mycket priserna går ner är det fortfarande dyrt i kronor och ören i totalkostnad att finansiera en bostadsrätt i Stockholm eller hyra i andra hand. Så på så sätt blir inget roligare av ett prisfall.
Marknaden är fortfarande dysfunktionell och därför måste folk hitta på sina berättelser. Inklusive du