2022-07-06, 13:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Det handlar om kognitiv dissonans.

Människan är rätt bra på att hitta på berättelser för allt möjligt. Någon kristen bolånetorsk kanske proklamerar att det var Guds straff för någon synd i barndomen. Någon Slöddermalmshipster hittar på att det är ett tidsfönster för samhällets marginaliserade grupper att äntra marknaden. Och så vidare...

Du kommer nog aldrig få höra någon säga "Helvete. Domdedagsprofeterna på Flashback hade rätt. Jag gjorde otillräcklig research och borde omyndigförklaras".

Ropar man varg 100 gånger dagligen så.. En trasig klocka visar rätt tid två gånger per dygn heter det.

Egentligen har ingenting dramatiskt hänt. Utbudet har ökat (som vanligt vid den här tiden), och färre affärer görs pågrund av att säljare och köpare inte möts. Osäkerheter i det nya ränteläget är en stor bov i det hela.

I slutändan så måste folk ha bostäder ändå. Vad är alternativet till att köpa en bostad idag i Sverige om man har familj? Köa 25 år för hyresrätt? Bo i svindyr andrahand och flytta och flänga ständigt? Bo i förorten med kriminella blattar?

Priserna har "rasat" till 2021s nivåer. Det är jäkligt segt för folk som köpte på toppen med maximal belåning, men de är få.
2022-07-06, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Ropar man varg 100 gånger dagligen så.. En trasig klocka visar rätt tid två gånger per dygn heter det.

Egentligen har ingenting dramatiskt hänt. Utbudet har ökat (som vanligt vid den här tiden), och färre affärer görs pågrund av att säljare och köpare inte möts. Osäkerheter i det nya ränteläget är en stor bov i det hela.

I slutändan så måste folk ha bostäder ändå. Vad är alternativet till att köpa en bostad idag i Sverige om man har familj? Köa 25 år för hyresrätt? Bo i svindyr andrahand och flytta och flänga ständigt? Bo i förorten med kriminella blattar?

Priserna har "rasat" till 2021s nivåer. Det är jäkligt segt för folk som köpte på toppen med maximal belåning, men de är få.
Du bemöter ett inlägg om kognitiv dissonans med ett inlägg som är svårt att urskilja från satir. Magiskt roligt.
2022-07-06, 13:49
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:

Jag är som jag tidigare sagt ingen kajusi eller slemhog i det avseendet. Men Stockholm och särskilt innerstaden vidhåller jag var rätt enkelt att se fallhöjd i sedan efter pandemin och särskilt vad som hände nu vid årsskiftet. Helt hysteriskt. Sedan hade det kanske kunnat tuffa på ett tag till utan kriget i Ukraina och efterföljande bensin på inflationsbrasan men att det hade fallhöjd var otvivelaktigt. Detsamma gäller mycket nyproduktion i landet.

Jag håller med om att situationen inte är bra för någon utöver empatilösa gamar här i tråden. Men även dem har ju i många fall väntat sådär 10 år verkar det som... Nästan oavsett hur mycket priserna går ner är det fortfarande dyrt i kronor och ören i totalkostnad att finansiera en bostadsrätt i Stockholm eller hyra i andra hand. Så på så sätt blir inget roligare av ett prisfall.

Marknaden är fortfarande dysfunktionell och därför måste folk hitta på sina berättelser. Inklusive du
Senast redigerad av SocialtKontrakt 2022-07-06 kl. 13:51.
2022-07-06, 13:57
Medlem
Citat:
Så på så sätt blir inget roligare av ett prisfall
[...]
Marknaden är fortfarande dysfunktionell
Då måste du bara lägga ihop ett och ett. Det enda sättet att rasera Sveriges statliga järngrepp är att rasera värdet på arv. Det är det enda, det finns inget annat. Det är helt omöjligt att Sverige återgår till något som kan liknas en fri demokrati utan att detta händer.

För att hålla isär sakerna har jag ingen aning om Sverige kan bryta sig loss från total statlig dominans - vi har länge kontinuerligt gått åt andra hållet - och alltså omvänt kausalt heller ingen aning om huruvida vi kommer rasera värdet av arv eller inte, inklusive fastighetsmarknaden. Men jag har desto lättare att se att en total kollaps av svensk bostadsmarknad vore oerhört positiv för landet.
2022-07-06, 14:00
Avslutad
Citat:
Jag är som jag tidigare sagt ingen kajusi eller slemhog i det avseendet. Men Stockholm och särskilt innerstaden vidhåller jag var rätt enkelt att se fallhöjd i sedan efter pandemin och särskilt vad som hände nu vid årsskiftet. Helt hysteriskt. Sedan hade det kanske kunnat tuffa på ett tag till utan kriget i Ukraina och efterföljande bensin på inflationsbrasan men att det hade fallhöjd var otvivelaktigt. Detsamma gäller mycket nyproduktion i landet.

Jag håller med om att situationen inte är bra för någon utöver empatilösa gamar här i tråden. Men även dem har ju i många fall väntat sådär 10 år verkar det som... Nästan oavsett hur mycket priserna går ner är det fortfarande dyrt i kronor och ören i totalkostnad att finansiera en bostadsrätt i Stockholm eller hyra i andra hand. Så på så sätt blir inget roligare av ett prisfall.

Marknaden är fortfarande dysfunktionell och därför måste folk hitta på sina berättelser. Inklusive du

Jag har ingenting att tjäna på att prata upp eller prata ner bostadsrätter på specifika Stockholmsadresser. Ärligt talat skiter jag fullständigt (nåja nästan) i det. Det jag ser dock är att det dras vidgående slutsatser om prisfall baserat på mycket begränsad data. Har priserna fallit? Ja givetvis. Men alla som kan lite statistik förstår att ett fåtal avslut pågrundav rådande ränteläge inte är representativa för en marknad.

I slutändan är bostadsmarknaden (LOL att ens kalla det en marknad) ett stort skämt i det här landet. Det finns inga vettiga alternativ till hög belåning, och då blir det som det blir.
2022-07-06, 14:00
Medlem
Citat:

Jag håller med om att situationen inte är bra för någon utöver empatilösa gamar här i tråden.

Nja, det är väl bra för alla förstagångsköpare. Bra för de som vill byta upp sig till något dyrare (som fallit mer i kronor). Sen för alla som inte tänkt sälja i närtid gör det väl varken till eller från. Andelsmässigt tror jag fler gynnas av lägre bostadspriser än tvärtom.
2022-07-06, 14:03
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Nja, det är väl bra för alla förstagångsköpare. Bra för de som vill byta upp sig till något dyrare (som fallit mer i kronor). Sen för alla som inte tänkt sälja i närtid gör det väl varken till eller från. Andelsmässigt tror jag fler gynnas av lägre bostadspriser än tvärtom.

Nja. För chansen är låg att priserna skulle rasera tillräckligt för att sänka månadskostnaden för bostäderna. Det är mycket dyrare i månaden att köpa bostäder -20% billigare i ett ränteläge på 4% än att köpa dem till ATH-priser med ett bestående ränteläge på 1,5%, om du förstår vad jag menar.

Det vore om priserna föll -50% i Stockholm kanske men då medföljer en del... andra problem. Det viktiga är att priserna inte går upp till att börja med. Men det har ju varit oundvikligt med rådande politik.
2022-07-06, 14:16
Bannlyst
Citat:
Det handlar om kognitiv dissonans.

Människan är rätt bra på att hitta på berättelser för allt möjligt. Någon kristen bolånetorsk kanske proklamerar att det var Guds straff för någon synd i barndomen. Någon Slöddermalmshipster hittar på att det är ett tidsfönster för samhällets marginaliserade grupper att äntra marknaden. Och så vidare...
Och det finns tydliga olika nivåer av dissonansen. Människor gör inte några analyser på läget, eller har en plan som grundar sig inom det som faktiskt är rimligt för deras situation.

Citat:
Du kommer nog aldrig få höra någon säga "Helvete. Domdedagsprofeterna på Flashback hade rätt. Jag gjorde otillräcklig research och borde omyndigförklaras".
Antyder du att det finns domedagsprofeter på FB?

2022-07-06, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det finns listräntor och så finns det snitträntor.
Beroende på hur stor kreditrisk man uppskattar blir det olika mycket rabatt på listräntan. Bankernas snittränta i Maj var 1.66%

Stabelo har endast kunder med låg risk. 60% belåningsgrad är max. De ska va det pigga alternativet till SBAB med transparenta och låga priser.

Idag ser vi ännu en dag med fallande marknadsräntor. Jag undrar fortfarande hur låneinstitut kokar ihop sin slutpriser. Enligt all logik bör 2-10 åriga lån sjunka i pris. Känns mer som dom tar tillfället i akt att höja sina egna marginaler.
2022-07-06, 14:50
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Snubblade in på amerikanska MarketWatch och hittade följande internationella perspektiv: https://www.marketwatch.com/story/heres-how-far-house-prices-are-set-to-fall-as-rates-go-up-says-capital-economics-11657019932?mod=hom e-page

Citat:
With the economy in flux and rates rising, a big question is hanging over a sector that has been putting money in the pockets of Americans for years. And our call of the day from Capital Economics’ group chief economist Neil Shearing says don’t expect 2008-like housing-price drops

[...]

Capital Economics has previously outlined the four stages of housing downturns — 1) Weakness of housing market sentiment 2) Measures of buyer traffic fall back 3) Measures of housing market activity start to drop, and 4) House prices themselves fall.

[...]

Shearing said the U.S., U.K. Canada, Australia, New Zealand and Sweden are in stage 3 of that process. And compared with the mid-2000s, this one is “happening more quickly, with most indicators showing sharper initial falls,” he said.

[...]

So, what are his predictions? The biggest housing price falls will hit the most overvalued markets — 20% in Canada and New Zealand, followed by 15% in Australia and 10% to 15% in Sweden. But the U.K. will see smaller drops of 5% to 10% and in the U.S., expect about a 5% drop, said Shearing.

Har han rätt? Är vi snart klara här i Sverige efter att sommarens statistik på -10/15% har publicerats? Ligger Kanada och Nya Zeeland värre till?
2022-07-06, 14:59
Medlem
Citat:

Detta argument kommer då och då, "folk måste ju bo någonstans".
Tycker du folks preferens för att ha tak över huvudet ökat på senast tid?
Vid 90-tals krisen var det kanske inte lika viktigt?

Med samma argument så borde ju vatten kosta 1000 SEK / liter.
2022-07-06, 15:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Detta argument kommer då och då, "folk måste ju bo någonstans".
Tycker du folks preferens för att ha tak över huvudet ökat på senast tid?
Vid 90-tals krisen var det kanske inte lika viktigt?

Med samma argument så borde ju vatten kosta 1000 SEK / liter.

Vad är alternativet till att köpa ett boende i Sverige idag om man vill bo och arbeta i de större städerna?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in