2020-11-12, 16:57
Medlem
1c9r5s avatar
Ja, jag är ju inte dum i huvudet.
Citera
2020-11-12, 17:03
Medlem
Wheeler88s avatar
Man försökte genom politiska påtryckningar jämna ut könsskillnaden som finns inom vissa jobb genom kvotering. Hur har det gått? Folk har forskat i detta och det de uppnådde var tvärtom. Fler killar än vanligt går dit och fler kvinnor än vanligt går dit. De har alltså misslyckats med sitt uppdrag. Men som vanligt finns det inget vetenskapligt bakom deras argument. Detta är helt enkelt experiment utfört på befolkningen.

Nej white-privilege finns ej.
Citera
2020-11-12, 17:13
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Att du jämför dig med ett exempel som kommer från andra förutsättningar än dig själv visar bara att du inte förstått konceptet alls.

WP existerar absolut, och den som förnekar det ljuger för sig själv.

Ta någon med samma bakgrund och förutsättningar som dig själv och jämför. Vem tror du har lättast att vinna t ex en arbetsgivares förtroende - du som vit eller en rom, svart, indier etc.

Vem av dig och dem får mest sannolikt påhäng av butikskontrollanten? Kontrolleras extra när du arbetar etc. Romer har tjuvstämpel när de kliver in i butiken, du får det inte förrän du stjäl osv osv.

Det stämmer inte alls. "White privilage" existerar inte, utan är endast ett påhitt från vänsteraktvister. Du verkar ha förväxlat "white privilage" med vanliga fördomar.
Senast redigerad av Mongoprofeten 2020-11-12 kl. 17:15.
Citera
2020-11-12, 17:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bill-N
Ja, jag känner mig priviligerad. Vitt är normen.
Jag skulle hellre anställa en neger än dig till exempel, just för att jag föraktar falska pkmänniskor.

Hur går det med ditt vita privilegie då?
Citera
2020-11-12, 19:59
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Beror på vilket land du bor i. Bor du i Nigeria så finns det Black Priviliege. I Sverige har det historiskt i alla fall funnits vad de numera kallar för White privilege, helt enkelt genom att en stor majoritet av befolkningen varit vi, och därmed det som ansetts mest förväntat. Det kommer snabbt att ändras efterhand som vita blir minoritet.

Det är dock fånigt och farligt att basera politik och lagar på White privilege på det vis som tycks ske. Det kommer alla som bor i Sverige att få ångra i hundratals år
Citera
2020-11-12, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fr0g
Exakt. Är du svart i Afrika så lär du ha en osynlig tillit och gemenskap. Är du vit däremot och anländer i Kongo så lär folk stirra på dig som ett UFO.

Men om en Afrikan anländer i Sverige så är det plötsligt rasism om folk bara känner sig lite ovana.

Den stora flyktingvågen t.ex har ju inte funnits längre än 10 år. Och den längre mer passiva invandringen inte längre än 20. Vita har funnits här i typ en miljon år däremot.
Ja är man minoritet får man acceptera läget 🙃
Citera
2020-11-13, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyKuisma
Nej, det för en del asiatiska namn slutar på y. Så du skulle anställa en korkad svensk framför en svensktalande asiat.

Alla korkade går givetvis bort oavsett hudfärg och namn.
Citera
2020-11-13, 10:10
Medlem
Existerar icke, påfund av cuckat vänsterpack.
Citera
2020-11-13, 12:01
Medlem
psaks avatar
(Om vi nu talar om Sverige) Det enda 'uttalade' privilegiet som finns i samhället mig veterligen är att vissa företag, Max t ex, beslutar anställa enbart icke-svenskar.
I någon slags tvist mellan invandrare och svenskar tar det offentliga Sverige i stort sett alltid invandrarnas parti. Vita män är den enda grupp man offentligt kan slänga skit på utan socialt och politiskt självmord. Etc etc.
Så nä, det storslagna privilegiet som vi vita ska åtnjuta verkar inte så imponerande.

Sedan är inte jämförelsen ens rättvis, frågan är felställd, eftersom enda anledningen till att vi ens behöver ha diskussionen i Sverige är att våra politiker släppte in mångkulturen. Vi svenskar har inte gjort något förutom att födas in i Sverige, de icke-vita däremot har valt vårt land att flytta till (och stannar även efter att hemlandet blivit fredligt) pga att politikerna ville vara goa och snälla, med följden att det är svenskarna som de facto förlorar på det. På många sätt.
Så tjôtar folk om 'vita privilegier'..
Citera
2020-11-13, 17:55
Medlem
Det är självklart att det inte existerar. Att svarta i USA har lägre inkomst och sitter mer i fängelse förklaras mkt bättre med sedvanliga prediktorer för detta, kultur och IQ tex.

Precis samma prediktorer som ger vid handen att judar och östasiater, har högre inkomst och sitter mindre i fängelse än vita.

Genomsnitt på gruppnivå skiljer ofta, det är inget bevis på strukturellt förtyckt - som marxisterna försöker göra gällande.
Citera
2022-07-06, 14:22
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoprofeten
Det stämmer inte alls. "White privilage" existerar inte, utan är endast ett påhitt från vänsteraktvister. Du verkar ha förväxlat "white privilage" med vanliga fördomar.

Jag trodde inte heller att White Privilege existerade förrän jag såg den här filmen:
https://twitter.com/i/status/1541402894955585537
Citera
2022-07-06, 14:44
Medlem
Diamondgrits avatar
Självklart finns det. Självklart är det ett stort privilegium att vara vit. Man slipper ju vara neger, kines, arab eller liknande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in