• 1
  • 2
2020-11-12, 06:46
Medlem
Har kommit in i diskussioner tidigare angående detta ämnet och jag tycker det är intressant att höra argumenten för varför vissa anser att white privilege finns eller varför man inte ser detta.
Jag ska börja med att säga att diskussionen fokuserar på samhället idag, och inte hur det var förr i tiden.
Jag skulle inte säga att white privilege existerar, utan att det är en term som används av personer som gillar och har fastnat i att vara offer. Det är många personer som använder ”jag är förtryckt på grund av..” för att skylla ifrån sig för att man bara gör dåliga val. Jag ser inte att jag har något privilege för min vita hudfärg. Om jag ska ta min egna vänskapskrets, har flera vita, inklusive mig haft en mycket svår uppväxt med svagare förutsättningar i livet medan en vän med mörk hudfärg har haft extremt goda förutsätttningar i livet, växt upp med extrem rikedom och allting i livet med skola, jobb, relationer, vänner och bostad har flytit på utan minsta hinder. Jag har blivit kallad rasist av personer för att förneka white privilege. Men jag är också kvinna och ser inte heller male privilege.

Vad tänker ni om white privilege?
Citera
2020-11-12, 06:54
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av misteriosa

Det finns få white privilages i Sverige, men det är inte detsamma som att icke-svenskar diskrimineras på olika sätt (t.ex. baserat på namn).
Citera
2020-11-12, 06:57
Citat:
Ursprungligen postat av misteriosa
Har kommit in i diskussioner tidigare angående detta ämnet och jag tycker det är intressant att höra argumenten för varför vissa anser att white privilege finns eller varför man inte ser detta.
Jag ska börja med att säga att diskussionen fokuserar på samhället idag, och inte hur det var förr i tiden.
Jag skulle inte säga att white privilege existerar, utan att det är en term som används av personer som gillar och har fastnat i att vara offer. Det är många personer som använder ”jag är förtryckt på grund av..” för att skylla ifrån sig för att man bara gör dåliga val. Jag ser inte att jag har något privilege för min vita hudfärg. Om jag ska ta min egna vänskapskrets, har flera vita, inklusive mig haft en mycket svår uppväxt med svagare förutsättningar i livet medan en vän med mörk hudfärg har haft extremt goda förutsätttningar i livet, växt upp med extrem rikedom och allting i livet med skola, jobb, relationer, vänner och bostad har flytit på utan minsta hinder. Jag har blivit kallad rasist av personer för att förneka white privilege. Men jag är också kvinna och ser inte heller male privilege.

Nej, jag har aldrig varit priviligerad i livet. Jag är vit man.
Citera
2020-11-12, 06:59
Medlem
CyberIngmars avatar
Det existerar inte. En fattig vit saknar privilegier precis som en fattig svart eller annan minoritet. White privilege har kommit för att fortsätta sära på alla som inte tillhör övre medelklass och uppåt. Det som existerar är klass. Om alla som inte är priviligierade oavsett hudfärg gick ihop för att kräva förändringar blir eliten rädd. Kuva och separera.
Citera
2020-11-12, 07:01
Medlem
SittFints avatar
Om white privilage existerar eller ej står ju inte alls i motsättning till att det skulle finnas vita som har det svårt och svarta som haft en räkmacka. Individuella undantag motbevisar inte ett mönster.

Men att du blir kallad rasist för att du förnekar existensen är ju bara löjligt.
Citera
2020-11-12, 07:07
Hela idén om olika ”privilegier” är ett identitetspolitiskt påhitt som helt saknar bärighet i den vanliga världen utanför Södertörn. Enskilda personer kan naturligtvis ha privilegier och exempelvis bättre ekonomiska förutsättningar än andra men att man per automatik skulle ha tillgång till för övriga människor låsta rum bara för att man råkar vara vit eller man är barockt att påstå. Vi ser ju att verkligheten ser helt annorlunda ut, exempelvis är det en majoritet kvinnor som studerar vidare på högskola och universitet.

Galna konspirationsteorier från misandristiska rasister.
Citera
2020-11-12, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Om white privilage existerar eller ej står ju inte alls i motsättning till att det skulle finnas vita som har det svårt och svarta som haft en räkmacka. Individuella undantag motbevisar inte ett mönster.

Men att du blir kallad rasist för att du förnekar existensen är ju bara löjligt.

Den som påstår att detta dravel existerar, har att bevisa sitt påstående.

Du verkar resonera tvärtom, att det är de som menar att det inte finns som har en skyldighet att bevisa att det inte finns.

Afrika är ju fritt att bosätta sig i, för de hatare av vita som anser Europa rasistiskt.

Framtiden däremot kommer bli rasistisk, pga att vita börjar vakna upp och släppa skuldkänslor över att vara vita i sina egna länder, där de angrips av främlingar och psyksjuka förrädare t. ex. feminister.
Citera
2020-11-12, 07:26
Medlem
Citat:

Det är därför jag förnekar existensen, för att det handlar om individnivå och inte samhällsnivå. När personer av en icke-vit hudfärg har det svårt anser samhället att alla i denna gruppen är förtryckta och att alla vita är privilegierade.
När en vit person har det svårt, då är det ett individuellt undantag. Sanningen är att en majoritet av människor oavsett hudfärg är inte förtryckta, och det är alltid individuella undantag oavsett om det är en svart, brun eller vit person som har det svårt. White privilege existerar ej, för det finns inget mönster av att samhället och att alla vita förtrycker alla icke-vita.

White privilege används ofta i samband med när class privilege borde användas. Class privilege är en real thing, och class har inget med hudfärg att göra. Class privilege är ett riktigt privilegium, och inte en myth som white privilege.
Citera
2020-11-12, 07:29
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalamity
Hela idén om olika ”privilegier” är ett identitetspolitiskt påhitt som helt saknar bärighet i den vanliga världen utanför Södertörn. Enskilda personer kan naturligtvis ha privilegier och exempelvis bättre ekonomiska förutsättningar än andra men att man per automatik skulle ha tillgång till för övriga människor låsta rum bara för att man råkar vara vit eller man är barockt att påstå. Vi ser ju att verkligheten ser helt annorlunda ut, exempelvis är det en majoritet kvinnor som studerar vidare på högskola och universitet.

Galna konspirationsteorier från misandristiska rasister.
Fast såvitt jag vet är det väl ingen som påstått att det sker per automatik? Bara att vita som grupp har lite färre barriärer att ta sig igenom. Exempelvis att folk med invandrarnamn i mycket lägre utsträckning blir kallade till jobbintervju trots identiska cv.
Citera
2020-11-12, 07:30
Citat:
Fast såvitt jag vet är det väl ingen som påstått att det sker per automatik? Bara att vita som grupp har lite färre barriärer att ta sig igenom. Exempelvis att folk med invandrarnamn i mycket lägre utsträckning blir kallade till jobbintervju trots identiska cv.
Fast finns det källor och statistik på det påståendet eller är det bara offerkofta och relativisering dom vanligt?
Citera
2020-11-12, 07:31
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterMagooo
Den som påstår att detta dravel existerar, har att bevisa sitt påstående.

Du verkar resonera tvärtom, att det är de som menar att det inte finns som har en skyldighet att bevisa att det inte finns.
Nej, det skrev jag ingenstans.
Citera
2020-11-12, 07:32
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalamity
Fast finns det källor och statistik på det påståendet eller är det bara offerkofta och relativisering dom vanligt?
Ingen aning. Säger bara att det är en helt annan sak än det du pratade om.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in