2020-11-12, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Fast såvitt jag vet är det väl ingen som påstått att det sker per automatik? Bara att vita som grupp har lite färre barriärer att ta sig igenom. Exempelvis att folk med invandrarnamn i mycket lägre utsträckning blir kallade till jobbintervju trots identiska cv.

Har du konkret och trovärdig statistik på att invandrarnamn minskar chanserna till intervjuer? Vem har bedömt att cv är identiska? Om personer med ”invandrarnamn” väljs bort från arbetsmarknaden, kan det bero på sämre kvalifikationer, och behöver inte bero på diskriminering. Av mina arbetsplatser har oftast mina chefer haft ”invandrarnamn” och utländskt påbrå - vilket alltså inte har stoppat dem från att få höga positioner, framför personer med svenska namn, just för att det är kvalifikationer och kompetens som ska styra på arbetsmarknaden. Min bild är att det i regel är kompetens och kvalifikationer som styr.

Tänk också på att vissa personer med utländska namn (utrikes födda) har större möjligheter att få arbete subventionerat av staten än inrikes födda. Känner till flera exempel på personer som varit i Sverige i 5-6 år som fortfarande får nystartsjobb och introduktionsjobb för nyanlända. Dessa personer kan då gå till Arbetsförmedlingen, säga ”hej, jag vill ha ett jobb” och får ett jobb direkt med skaplig lön - vilket de inte hade kunnat få om de var inrikes födda och inte hade ett ”invandrarnamn”.
Citera
2020-11-12, 07:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Ingen aning. Säger bara att det är en helt annan sak än det du pratade om.
Nej, du traderar vidare identitetspolitiska skrönor utan att veta om de stämmer eller inte.

Det finns inget ”vitt privilegie”. Tvärtom är vit medelålders man det sämsta man kan vara i Sverige. Är man dessutom heterosexuell, förvärvsarbetar, äter kött och kör bil så kryssar man i varenda bockruta i listan över att vara en ond och dålig människa.
Citera
2020-11-12, 07:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av misteriosa
Har du konkret och trovärdig statistik på att invandrarnamn minskar chanserna till intervjuer? Vem har bedömt att cv är identiska? Om personer med ”invandrarnamn” väljs bort från arbetsmarknaden, kan det bero på sämre kvalifikationer, och behöver inte bero på diskriminering. Av mina arbetsplatser har oftast mina chefer haft ”invandrarnamn” och utländskt påbrå - vilket alltså inte har stoppat dem från att få höga positioner, framför personer med svenska namn, just för att det är kvalifikationer och kompetens som ska styra på arbetsmarknaden. Min bild är att det i regel är kompetens och kvalifikationer som styr.
Nix, har ingen statistik alls på det och vet heller inte om det stämmer. Det var bara ett exempel på vad white priviledge skulle kunna innebära.

Citat:
Tänk också på att vissa personer med utländska namn (utrikes födda) har större möjligheter att få arbete subventionerat av staten än inrikes födda. Känner till flera exempel på personer som varit i Sverige i 5-6 år som fortfarande får nystartsjobb och introduktionsjobb för nyanlända. Dessa personer kan då gå till Arbetsförmedlingen, säga ”hej, jag vill ha ett jobb” och får ett jobb direkt med skaplig lön - vilket de inte hade kunnat få om de var inrikes födda och inte hade ett ”invandrarnamn”.
Jepp, att sådant existerar är det ju inga tvivel om.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalamity
Nej, du traderar vidare identitetspolitiska skrönor utan att veta om de stämmer eller inte.

Det finns inget ”vitt privilegie”. Tvärtom är vit medelålders man det sämsta man kan vara i Sverige. Är man dessutom heterosexuell, förvärvsarbetar, äter kött och kör bil så kryssar man i varenda bockruta i listan över att vara en ond och dålig människa.
Justja, nu känner jag igen dig. Du är en sådan där som ser "vänsterblivna" så fort man inte stryker dig medhårs.
Citera
2020-11-12, 08:03
Medlem
Zaedrewss avatar
Ungefär som det finns lika privilegier av det motsatta. Skulle en vit svensk ha det lätt att få jobb i Kongo eller Kina? Om man talar om att svenskar hade lättare att få jobb på den SVENSKA arbetsmarknaden. Tacka fan för det. Vore konstigt annars men det är just vad trams som det här går ut på. Göra det som att inte ens Sverige ska vara svenskarnas land.
Citera
2020-11-12, 08:08
Avslutad
Citat:
Har du konkret och trovärdig statistik på att invandrarnamn minskar chanserna till intervjuer? Vem har bedömt att cv är identiska?
Blev lite nyfiken och googlade runt lite. Jag hittade denna: http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=8992715&fileO Id=8992723

Den är nog inte peer-reviewad och den är inte tillräckligt omfattande (tio jobbsökningar med två olika cv) för att dra några säkra slutsatser, men den pekar åt det hållet.

Sen hittade jag den här https://sverigesradio.se/artikel/5765202

Där handlar det om 3000 tjänster som sökts. Svenska namn blev kallade till intervju i tre fall av tio, medan arabiska namn blev det i två fall av tio. Fanns dock ingen länk till själva undersökningen.
Citera
2020-11-12, 08:21
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Har kommit in i diskussioner tidigare angående detta ämnet och jag tycker det är intressant att höra argumenten för varför vissa anser att white privilege finns eller varför man inte ser detta.
Jag ska börja med att säga att diskussionen fokuserar på samhället idag, och inte hur det var förr i tiden.
Jag skulle inte säga att white privilege existerar, utan att det är en term som används av personer som gillar och har fastnat i att vara offer. Det är många personer som använder ”jag är förtryckt på grund av..” för att skylla ifrån sig för att man bara gör dåliga val. Jag ser inte att jag har något privilege för min vita hudfärg. Om jag ska ta min egna vänskapskrets, har flera vita, inklusive mig haft en mycket svår uppväxt med svagare förutsättningar i livet medan en vän med mörk hudfärg har haft extremt goda förutsätttningar i livet, växt upp med extrem rikedom och allting i livet med skola, jobb, relationer, vänner och bostad har flytit på utan minsta hinder. Jag har blivit kallad rasist av personer för att förneka white privilege. Men jag är också kvinna och ser inte heller male privilege.

Vad tänker ni om white privilege?
Att du jämför dig med ett exempel som kommer från andra förutsättningar än dig själv visar bara att du inte förstått konceptet alls.

WP existerar absolut, och den som förnekar det ljuger för sig själv.

Ta någon med samma bakgrund och förutsättningar som dig själv och jämför. Vem tror du har lättast att vinna t ex en arbetsgivares förtroende - du som vit eller en rom, svart, indier etc.

Vem av dig och dem får mest sannolikt påhäng av butikskontrollanten? Kontrolleras extra när du arbetar etc. Romer har tjuvstämpel när de kliver in i butiken, du får det inte förrän du stjäl osv osv.
Citera
2020-11-12, 08:23
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyKuisma
Nej, jag har aldrig varit priviligerad i livet. Jag är vit man.

Så bara för att just DU inte varit priviligerad så har ingen vit man varit det?

Det är som att säga: ”Jag har aldrig blivit slagen så alltså existerar inte våld”.

Jag är uppvuxen i ett relativt privilegierat område där de allra flesta var vita svenskar. Jag har aldrig känt att jag eller mina vänner varit priviligierade pga vår hudfärg men man kan ju inte blunda för att de flesta av Sveriges mest priviligierade områden har en klar majoritet av just vita svenskar.
Citera
2020-11-12, 08:25
Medlem
Inte i Sverige, här har du privilegium att vara invandrare.

Gratis tolk hela livet, bra bidrag hela livet, bostad hela livet, kan åka hem på semester hela livet, så fort du får någon kritik kan du spela rasistkortet, vänstern tycker synd om dig, blir du kriminell så beskyller man offren samt staten för att vara rasistisk, får du inget jobb kan du säga att staten är rasistisk. Fan vad jag önskar att jag var invandrare i detta land.
Citera
2020-11-12, 08:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis

Det är som att säga: ”Jag har aldrig blivit slagen så alltså existerar inte våld”.

Jag är uppvuxen i ett relativt privilegierat område där de allra flesta var vita svenskar. Jag har aldrig känt att jag eller mina vänner varit priviligierade pga vår hudfärg men man kan ju inte blunda för att de flesta av Sveriges mest priviligierade områden har en klar majoritet av just vita svenskar.

Det kan ju bero på att vissa folkslag har högre intelligens än andra. Exempelvis så har vita i genomsnitt högre IQ än andra och därmed är chansen större att de är mer framgångsrika än andra. Asiater är mer intelligenta än vita och exempelvis så är asiater den folkslag som har den högsta genomsnittslönen i USA.
Citera
2020-11-12, 08:31
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis

Men anser du att svenskar i SVERIGE inte ska ha fördel att bo i sitt enda land? Skulle du bosätta dig i säg Kina skulle du kräva samma sak som kineser. Om du ens skulle kunna få det utan att få en smäll, oavsett att du inte skulle kunna bosätta dig där utan att var en rik en. Här ska vi alltså ge upp våra rättigheter för vårt land så främmande ska ses som detsamma? Du fattar inte hur sjukt det är.
Citera
2020-11-12, 08:33
Medlem
White privilge och könsmaktsordningen är bara två fasetter, på den postmarxistiska maktanalysen. Dess idé gods (inte ens värt att kalla teorier - då de inte har någon empiri bakom sej öht) är betraktade som fakta Sverige nu mera.

Hela idéen är närmast religös, dogmen står överst; uppbackad med cherry pickade gruppgenomsnittsskillnader - helt oaktat vad annan vetenskap har att säga om saken. Balsifemisk inställning till kritik.

Målet är som sagt att utplåna att observerbar skillnader på grupp nivå, med tvång om så behövs; för att nå utopin.

Alla skillnader är förtryck!
Citera
2020-11-12, 08:34
Avstängd
micro113s avatar
Citat:

Det är ju en subvention som finns just därför att de annars har en sämre möjlighet att få arbete. Kan man inte få arbetsgivare att tycka att de är lika goda satsningar som en motsvarande svensk/vit så pratar man med plånboken istället. Det handlar ju i grunden om att man ser ner på dem och inte ser dem som likvärdiga svenskar/vita och inte tvärtom.
En positiv särbehandling som innebär att man kompenserar arbetsgivaren som vill ta sig an dem - dvs i botten ren och skär rasism.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in