Citat:
Har du konkret och trovärdig statistik på att invandrarnamn minskar chanserna till intervjuer? Vem har bedömt att cv är identiska? Om personer med ”invandrarnamn” väljs bort från arbetsmarknaden, kan det bero på sämre kvalifikationer, och behöver inte bero på diskriminering. Av mina arbetsplatser har oftast mina chefer haft ”invandrarnamn” och utländskt påbrå - vilket alltså inte har stoppat dem från att få höga positioner, framför personer med svenska namn, just för att det är kvalifikationer och kompetens som ska styra på arbetsmarknaden. Min bild är att det i regel är kompetens och kvalifikationer som styr.
Tänk också på att vissa personer med utländska namn (utrikes födda) har större möjligheter att få arbete subventionerat av staten än inrikes födda. Känner till flera exempel på personer som varit i Sverige i 5-6 år som fortfarande får nystartsjobb och introduktionsjobb för nyanlända. Dessa personer kan då gå till Arbetsförmedlingen, säga ”hej, jag vill ha ett jobb” och får ett jobb direkt med skaplig lön - vilket de inte hade kunnat få om de var inrikes födda och inte hade ett ”invandrarnamn”.