Citat:
Ursprungligen postat av
misteriosa
Det är därför jag förnekar existensen, för att det handlar om individnivå och inte samhällsnivå. När personer av en icke-vit hudfärg har det svårt anser samhället att alla i denna gruppen är förtryckta och att alla vita är privilegierade.
När en vit person har det svårt, då är det ett individuellt undantag. Sanningen är att en majoritet av människor oavsett hudfärg är inte förtryckta, och det är alltid individuella undantag oavsett om det är en svart, brun eller vit person som har det svårt. White privilege existerar ej, för det finns inget mönster av att samhället och att alla vita förtrycker alla icke-vita.
White privilege används ofta i samband med när class privilege borde användas. Class privilege är en real thing, och class har inget med hudfärg att göra. Class privilege är ett riktigt privilegium, och inte en myth som white privilege.
Instämmer till fullo i att det är detta det handlar om. Fast jag kan förstå varför det inte är lätt att se för dom som mest driver idén om white privilege.
Dom akademiker från medel och övre medelklassen som vanligtvis är dom som ägnar sig åt att skriva värdegrunder, lägga upp planer för mer mångfald, motverka rasism och främlingsfientlighet etc och som i det här fallet flitigt prata om "white privilege"
är faktiskt privilegierade.
Men det privilegiet har inte sin grund i hudfärg utan grundar sig i att dom just är akademiker och ingår i den "utbildade samhällsklassen"
vilket dom i sin tur själva i allra högsta grad är med och underhåller.
Citat:
Ursprungligen postat av
micro113
Att du jämför dig med ett exempel som kommer från andra förutsättningar än dig själv visar bara att du inte förstått konceptet alls.
WP existerar absolut, och den som förnekar det ljuger för sig själv.
Ta någon med samma bakgrund och förutsättningar som dig själv och jämför. Vem tror du har lättast att vinna t ex en arbetsgivares förtroende - du som vit eller en rom, svart, indier etc.
Vem av dig och dem får mest sannolikt påhäng av butikskontrollanten? Kontrolleras extra när du arbetar etc. Romer har tjuvstämpel när de kliver in i butiken, du får det inte förrän du stjäl osv osv.
Jag skulle snarare säga att det är du som har fel och inte förstår konceptet. Visst förekommer det orättvisor på det sätt du förklarar. Men dom är betydligt större och slår hårdare om man anlägger klassperspektivet.
En propert uppklädd svart man som är läkare, som rör sig världsvant som en naturlig del av den utbildade samhällsklassen och som bor på Lidingö är jag tämligen övertygad om får mindre uppmärksamhet av allt från polis, butikskontrollanter till övriga akademiker än en svensk från lägre samhällsklass i typiska wt-attribut som snurrar runt med uppdragen huvtröja.
Att denna orättvisa drabbar fler svarta än vita har helt enkelt sin förklaring i att dom har en större representation bland dom lägre samhällsklasserna.
Därför är det djupt beklagligt, inte minst för dom svarta själva (i sverige), att denna myt underhålls och får fortleva.
Det skulle ha betydligt större effekter och göra mer verklig nytta om man mer ägnade sig åt klassperspektivet och den fundamentala diskriminering som är djupt rotad där.
Allt annat lika kanske det är lite svårare att tex få en del jobb som svart jämfört med vit. Men det förekommer också att det är lättare.
Men som vit från lägre samhällsklass kan du i dag i Sverige utan att någon höjer på ögonbrynet tex dömas för brott i princip helt grundat på vilken samhällsklass du tillhör.
En person med missbrukarutseende och tydliga markörer att tillhöra våra lägsta samhällsklasser som rör sig utanför centralstationen 04.30 som blir visiterad kan åka dit för brott mot knivlagen för att han har en skruvmejsel i väskan. Förklaringen att han är bostadslös och använder den till sin cykel hjälps inte.
En person med typiska markörer från den utbildade samhällsklassen som rör sig på samma plats 04.30 men i full fjällvandrar mundering kan ha halva ryggsäcken full med yxor och knivar och blir inte ifrågasatt när hans förklaring är att han är på väg till nattåget för vidare färd norrut och fjällvandring.
Det finns mängder av liknande exempel, men eftersom akademikerna inom rättsväsendet och bland värdegrundsmicklare och journalister själva ingår i och identifierar sig med den senare gruppen och mer eller mindre öppet har legitimerat att avstånd kan tas till den andra kan detta rulla på helt utan ifrågasättande.
Du behöver inte ens stå lägre på samhällsstegen för att utsättas för den här diskrimineringen. En egen företagare kan enbart av det faktumet stå lägre på förtroendeskalan än en representant från den "utbildade samhällsklassen".
Det största problemet med det här är inte att den välutbildade samhällsklassen /akademikerna fått massa privilegier man kan diskutera om dom förtjänar, det stora problemet är att det går runt massa människor med rötterna i andra länder och tror att det är just det som gör att dom diskrimineras, när det i själva verket är något helt annat och som dom faktiskt förhållandevis enkelt kan göra något åt.
Åter igen ser vi tydliga exempel på att dom som anser sig veta mest i själva verket vet minst och hur olyckligt det är att dom etniskt svenska akademikerna, som är mest distanserade till all övrig befolkning, är dom som sätter agendan för och styr hur den offentliga debatten ska föras och hur vi övriga ska mötas och samexistera.
Citat:
Ursprungligen postat av
Itoy
Som arbetsgivare själv så kan jag direkt säga att jag ratar arbetssökande med märkliga utländska namn eller mörkt skin, sen finns det förstås många vita jag ratar rakt av också baserat på utseende (white trash, tatueringar)och även på namn (jag skulle aldrig anställa någon med ett namn som slutar på y). Jag ratar även rökare och snusare.
Exakt! Det är detta jag menar.
Sen att du får en slätstruken organisation med massa ängsliga "ja" -sägande medelmåttor, ett outhärdligt samtalsklimat och med det psykisk sjukdom och sjukskrivningar hos personalen, missar massa talanger och bygger upp en intern kultur där till slut ingen vågar ta minsta initiativ eller lansera någon form av idé som avviker från det beprövade och att hela din arbetsplats på sin höjd kan klassas som medioker är ju dina problem.