2020-11-12, 09:48
Medlem
Nej, det gör det inte.
Vilka "förmåner" har jag av att min hudfärg är vit?
Jag är blott ännu en medborgare, som skall konkurrera på arbetsmarknad, bostadsmarknad, inom relationer och politiska intressen.

Jag har arbetat mig dit jag står idag, med två tomma händer och ett (då) tomt huvud.
Till mig sade man "utbilda dig så långt du kan", "håll i pengarna" och "skaffa dig en grund att stå på först", vilket jag gjorde.
Jag tog mitt ansvar, där gapiga och skrikiga individer slarvade och vevade omkring sig.
Dessa individer är det idag, som gapar och skriker om orättvisor och andras "privilegier".
Var är deras ansvar? Varför skall jag stå till svars för deras (uteblivna) val i livet?

Jag känner människor av båda könen, svenskar, adopterade med olika hudfärg och invandrare.
Ingenting skiljer dem åt. Det finns enbart två typer av människor:
De som tar sitt ansvar och bidrar till att bygga sitt hus, sitt hem och samhälle, och de som gapar och vevar om andras ansvar att försörja dem.
Citera
2020-11-12, 09:49
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lahavana
Förstår inte vad som är så jävla jobbigt med fördomar? Jag är vit, så jag suger på att rappa, ok vad är problemet? Jag har ju all rätt att försöka motbevisa detta och mota bort fördomarna, Eminem lyckades och får stå som exempel att i alla fall en viting kan.

Om nu vissa folkgrupper vill slippa fördomar, motbevisa dem då. Svensken verkar tro att fördomar är den värsta av dödssynder men ska jag vara ärlig så har jag börjat tröttna på denna ”sanning”. Folk är bara förjävla svaga, kämpa för fan och stå upp för den grupp du inbillar dig att tillhöra.
Fördomar kan både grunda sig i erfarenhet och vara förutfattade meningar.
Det är självklart inte bra - men kanske naturligt - om man bemöter individer utifrån förutfattade meningar och genom det begränsar deras möjligheter.
Citera
2020-11-12, 10:17
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Vit-privilegiet existerar inte, på samma sätt som mans-privilegiet inte existerar, i Sverige. Alla har samma rättigheter. Om det finns en arbetsplats typ SVT eller Volvo där nästan bara vita jobbar så är det fritt fram att starta ett eget TV-bolag eller bilföretag, som vita män gjorde, och sköta det hela bättre. Men det händer aldrig, för de kvinnor eller färgade som inte "fick jobbet" fick inte jobbet för att de var sämre. Vilket all inkvotering visar.

Berätta om en inkvotering där man efter ett år sa "den här kvinnan/färgade var verkligen bättre än väntat" och jag tar tillbaka allt.
Citera
2020-11-12, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Fördomar kan både grunda sig i erfarenhet och vara förutfattade meningar.
Det är självklart inte bra - men kanske naturligt - om man bemöter individer utifrån förutfattade meningar och genom det begränsar deras möjligheter.

Ja, denna naturliga del är det många som missar. Visst, man ska såklart inte göra det till systematisk rasism.

Men till exempel vid uthyrning av bostad, hur många annonser står det ”söker manlig nyanländ somalier”, eller är det ”vit svensk kvinna” det står? När det kommer till kritan så fungerar vi alla såhär. Skulle du satsa en miljon kr på att en slumpmässig asiat vinner en schackmatch, eller skulle du välja somaliern? Likaså vid en löptävling, skulle du satsa på asiaten?

Vi måste acceptera dessa skillnader. Samt att om somalierna (t.ex) vill ha bättre förutsättningar när de hyr lägenheter så får de bevisa att det fungerar först. Alla borde ha ett ansvar att representera sin grupp, och det är personerna som inte sköter detta som borde få skit, inte personerna som är ”fördomsfulla” mot dem.
Citera
2020-11-12, 11:09
Avslutad
Den senaste förklaringen jag hört från en vit privilegietroende är att ”detta vita privilegium minsann existerar eftersom den troende inte blivit felfördelad p.g.a. sin vita hudfärg”. Att majoriteten av befolkningen är vit och därmed inte har incitament till att bete sig rasistiskt mot vita spelar ingen roll..

Så lyss upp, gott folk. Om det inte brinner ett kors på din tomt är du privilegierad.
Citera
2020-11-12, 12:33
Medlem
Ja, jag känner mig priviligerad. Vitt är normen.
Citera
2020-11-12, 12:52
Medlem
irrelevants avatar
White privilege existerar precis som black privilege eller yellow privilege. Om min högsta dröm är att spela i ett afrofunkband med svarta musiker eller vara med i kinesiska maffian kommer jag få en jävulens massa häckar att hoppa över i livet. Om en neger vill bli politiker eller affärsman i USA är det säkert också jävligt svårrott. Det stora sociala problemet handlar om att Europa och USA är rika delar av världen tack vare europeisk entreprenörsanda, och en massa fattiga vill sko sig på de samhällsbärande personernas bekostnad. Sen har vi hela PK maffian som ska tycka synd om allt och alla. Vad folk inte fattar är att det har mycket mycket mer att göra med klass och utbildning än ras. Om du ser en neger kliva ur en merca på östermalm med märkeskläder och bottegaskor är ingens första tanke ”usch jävla neger som ska ha mina skattepengar”. Ser du en vit tölp i hoodie och adidasbyxor drälla runt på t-centralen är inte din första tanke ”ooh vilken god samhällsmedborgare”. Tänk med era hjärnor.
Senast redigerad av irrelevant 2020-11-12 kl. 12:55.
Citera
2020-11-12, 13:02
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrelevant
White privilege existerar precis som black privilege eller yellow privilege. Om min högsta dröm är att spela i ett afrofunkband med svarta musiker eller vara med i kinesiska maffian kommer jag få en jävulens massa häckar att hoppa över i livet. Om en neger vill bli politiker eller affärsman i USA är det säkert också jävligt svårrott. Det stora sociala problemet handlar om att Europa och USA är rika delar av världen tack vare europeisk entreprenörsanda, och en massa fattiga vill sko sig på de samhällsbärande personernas bekostnad. Sen har vi hela PK maffian som ska tycka synd om allt och alla. Vad folk inte fattar är att det har mycket mycket mer att göra med klass och utbildning än ras. Om du ser en neger kliva ur en merca på östermalm med märkeskläder och bottegaskor är ingens första tanke ”usch jävla neger som ska ha mina skattepengar”. Ser du en vit tölp i hoodie och adidasbyxor drälla runt på t-centralen är inte din första tanke ”ooh vilken god samhällsmedborgare”. Tänk med era hjärnor.
1) Tänker man knarklangare
2) Skiljer sig inte från mängden och väcker inga tankar alls
Citera
2020-11-12, 13:14
Avslutad
Absolut gör det det. Den stora frågan är varför det skulle vara något negativt?
Citera
2020-11-12, 13:22
Medlem
irrelevants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
1) Tänker man knarklangare
2) Skiljer sig inte från mängden och väcker inga tankar alls

Då gissar jag att du har väldigt lite erfarenhet av livet utanför Sverige? Samt att du själv tillhör en lägre samhällsklass och inte har förmåga att se samband utanför den? Inget ont menat, förklara gärna om jag har fel och hur du tänker. Kanske dumt exempel med porscheneger och adidassvenne. Ta nåt mer extremt då, saudiarab i limousin och svensk stinkande uteliggare.
Citera
2020-11-12, 13:26
Medlem
irrelevants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krakem
Absolut gör det det. Den stora frågan är varför det skulle vara något negativt?

Ja det är också en tanke. White privilege i vita majoritetsländer. Det är väl isåfall något man som avvikande får acceptera och jobba sig runt genom att bete sig, utbilda sig och klä sig väl. Precis som vita måste göra i t.ex asiatiska länder.
Citera
2020-11-12, 13:27
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrelevant
Då gissar jag att du har väldigt lite erfarenhet av livet utanför Sverige? Samt att du själv tillhör en lägre samhällsklass och inte har förmåga att se samband utanför den? Inget ont menat, förklara gärna om jag har fel och hur du tänker. Kanske dumt exempel med porscheneger och adidassvenne. Ta nåt mer extremt då, saudiarab i limousin och svensk stinkande uteliggare.
Du har fel givetvis.
Ditt sista exempel är mer relevant för där väcks de fördomar du ville lyfta hos de flesta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in