2022-05-12, 13:08
Medlem
MagnusBubblas avatar
Tänkte komma med en lite uppdatering. Dricker (typ) inte alls sen några veckor tillbaka.

Det började med att det inte var lika kul att bli full längre. Satt full framför datorn och undrade varför jag inte blev glad som det var förr. Försökte ändå, köpte starkare grejer (whisky) och fler ölflak. Men det fungerade inte och eftersom det vore trevligt att bli äldre än 60 tänkte jag ändå att jag skulle försöka dra ner. Den här tråden var till stor hjälp.

Gick från att oftast köpa två flak öl till att köpa ett. Började med 3,5:or på vardagarna vilket fungerade ganska bra. Blev i och för sig att jag drack oftare, eftersom jag kan jobba dagen efter 3,5:or, men det påverkade inte mitt liv lika mycket. Jag tycker fortfarande att det är mer skamfullt att köpa 2 sex-pack 3,5:or på Ica än två flak starköl på systemet, men det finns ju fler butiker att välja på så jag slipper gå till samma allt för ofta.

Började med 3,5:or även på helgerna. Fick mycket mer tid när inte all fritid behövde läggas på att vara bakis.

För någon månad sedan bestämde jag mig för att gå ner lite i vikt. Det har lett till att jag inte dricker 3,5:orna längre heller. Det är tråkigt som fan. Särskilt när andra dricker öl och jag vatten. Men det går ändå ann. Att jag bantar är en bra anledning alla köper direkt, så ska hålla i det här så längre som möjligt.

I helgen drack jag eftersom en släkting fyllde jämt och jag försökte gå lagom all in. Blev kanske 10 öl totalt under kvällen men det klarar jag utan att bli allt för full. Första två ölen var underbara. Hade jag varit ensam hade jag nog hållit ett högt tempo till alla ölen var slut. Men nu tog jag det lugnt och skämde inte ut mig själv. Har inte druckit mer sedan dess, men det har tagit till nu innan jag känner mig någorlunda normal i kroppen igen.

Så vi får se hur resten av våren och sommaren går. Två "lärdomar":

- Jag har lyckats tänka som med godis att det är bra att inte köpa för då har jag inget hemma sen när jag blir sugen. Innan tänkte jag att det är bäst att köpa ifall jag blir sugen.

- Att dricka med andra är ganska bortkastat. Att dricka lagom och långsamt ger inte samma glädje som om man dricker snabbt som man kan göra om ingen är där och ser. Roligast är snabbt med andra som inte dömer en.
Citera
2022-05-12, 20:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBubbla
Tänkte komma med en lite uppdatering. Dricker (typ) inte alls sen några veckor tillbaka.

Det började med att det inte var lika kul att bli full längre. Satt full framför datorn och undrade varför jag inte blev glad som det var förr. Försökte ändå, köpte starkare grejer (whisky) och fler ölflak. Men det fungerade inte och eftersom det vore trevligt att bli äldre än 60 tänkte jag ändå att jag skulle försöka dra ner. Den här tråden var till stor hjälp.

Gick från att oftast köpa två flak öl till att köpa ett. Började med 3,5r på vardagarna vilket fungerade ganska bra. Blev i och för sig att jag drack oftare, eftersom jag kan jobba dagen efter 3,5r, men det påverkade inte mitt liv lika mycket. Jag tycker fortfarande att det är mer skamfullt att köpa 2 sex-pack 3,5r på Ica än två flak starköl på systemet, men det finns ju fler butiker att välja på så jag slipper gå till samma allt för ofta.

Började med 3,5r även på helgerna. Fick mycket mer tid när inte all fritid behövde läggas på att vara bakis.

För någon månad sedan bestämde jag mig för att gå ner lite i vikt. Det har lett till att jag inte dricker 3,5rna längre heller. Det är tråkigt som fan. Särskilt när andra dricker öl och jag vatten. Men det går ändå ann. Att jag bantar är en bra anledning alla köper direkt, så ska hålla i det här så längre som möjligt.

I helgen drack jag eftersom en släkting fyllde jämt och jag försökte gå lagom all in. Blev kanske 10 öl totalt under kvällen men det klarar jag utan att bli allt för full. Första två ölen var underbara. Hade jag varit ensam hade jag nog hållit ett högt tempo till alla ölen var slut. Men nu tog jag det lugnt och skämde inte ut mig själv. Har inte druckit mer sedan dess, men det har tagit till nu innan jag känner mig någorlunda normal i kroppen igen.

Så vi får se hur resten av våren och sommaren går. Två "lärdomar":

- Jag har lyckats tänka som med godis att det är bra att inte köpa för då har jag inget hemma sen när jag blir sugen. Innan tänkte jag att det är bäst att köpa ifall jag blir sugen.

- Att dricka med andra är ganska bortkastat. Att dricka lagom och långsamt ger inte samma glädje som om man dricker snabbt som man kan göra om ingen är där och ser. Roligast är snabbt med andra som inte dömer en.
När du säger "Snabbt" Hur ser det ut? En öl på 30 sekunder typ halsa?
Citera
2022-05-12, 22:29
Medlem
Citat:
... - Att dricka med andra är ganska bortkastat. Att dricka lagom och långsamt ger inte samma glädje som om man dricker snabbt som man kan göra om ingen är där och ser. Roligast är snabbt med andra som inte dömer en.

Jag har faktiskt läst någonstans för många år sedan att med alkohol får man eufori-känslan främst ifrån just ökandet av alkoholnivån. Vilket jag nog erfarenhetsmässigt kan tycka stämma (men länge sen och jag har ingen källa så kan inte bekräfta att det stämmer). Till skillnad från t.ex amfetamin där det verkar vara mängden man nått upp i som primärt är det som styr graden av eufori.

Så jag håller med om att det är roligast dricka snabbt. Jag försöker hitta en lagom snabb takt som passar mig själv och situationen.
Senast redigerad av Vergelmer 2022-05-12 kl. 22:32.
Citera
2022-05-13, 16:23
Medlem
MagnusBubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vildblom
När du säger "Snabbt" Hur ser det ut? En öl på 30 sekunder typ halsa?

Nej inte halsa. En stor stark på fem minuter kanske. I lördags upptäckte jag att alla andras glas var nästan fulla när jag hade druckit halva så fick pausa lite så de hann ikapp.
Citera
2022-05-21, 20:19
Medlem
theshades avatar
Har läst hela tråden nu och känner igen mig väldigt mycket i TS strävan, och de som kommit med råd.

Jag tänkte själv som någon skrev att du har inte supit färdigt utan kommer behöva värre konsekvenser innan det sjunker in att du måste sluta.
Nu verkar du styrt upp dig på senare tid med motivationen att gå ner i vikt. Det är ju bra. Jag undrar dock om du på det sättet kommer kunna etablera ett gott nyktert mående på längre sikt, eller om det blir mörker och elände med tomburkar strödda omkring dig när livet bjuder på nästa käftsmäll.

Håll oss uppdaterade och lycka till!
Citera
2022-05-21, 20:30
Avslutad
Var själv i samma situation drack så mycket falcon att jag blev trött på öl 1 flak om dagen gick över till vin och nu kan jag dricka måttligt och vara nykter när jag vill . Fick paranoia och köpte kost tillskott för levern då jag träffa en tjej som hade fått gulsot av sprit . Nu lever jag ett normalt liv
Citera
2022-05-21, 22:21
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Hej,

Hoppas alkohol är tillåten i detta forum. Jag funderar på om det är läge att göra något åt min alkoholism. Söker svar framförallt från de som känner igen sig.

Jag var över 20 när jag fick min första riktiga fylla. Men sedan dess har jag haft MÅNGA hårda fyllor. Mamma är orolig (även om hon inte vet något om det jag gjort) pga alkoholism i släkten. De som vet något är oroliga trots att jag haft flera vita perioder.

Jag är också orolig eftersom att vara full är det enda roliga jag har idag. Under pandemin har jag gjort som Tegnell vill och super ensam (bor ensam). Det var lite i början men har eskalerat. Nu när man fått börja träffa människor enligt Tegnell dricker jag 6 öl med mina kompisar o ytterligare 12 när jag kommer hem.

Förr kunde de bli ett par vinflaskor en onsdag, minnesluckor vid storhelger men bara 3-4 öl vid aw:s. Men nu dricker jag så mycket jag kan men använder inga andra droger så fort jag har möjlighet (men sköter fortfarande jobbet).

Jag förstår att det rimliga svaret är att jag ska ge upp spriten helt och hållet. Men det kommer inte hända. Vill gärna ha råd från de som varit i liknande situationer så slipper jag dö om några år.

Typ 1 promille i blodet när jag skriver detta. Finns det bra råd?

Är du så klartänkt på en promille så har det gått rätt långt. Kolla med alkoholrådgivningen på VC.
(VC=vårdcentral).
Citera
2022-07-06, 00:23
Medlem
MagnusBubblas avatar
Det här med semester. Vilket helvete.

Det har ändå gått jättebra under våren. Folköl för det mesta, eller bara vatten. Starköl om det är något socialt med andra (det är det sällan).

Nu fick jag semester i fredags. Köpte ett flak finöl för att fira. Köpte ett flak till i lördags. Nu är sopsäcken med tomburkar redan halvfull. Blir ändå inte så full eller bakfull. Idag var ölen slut och jag skulle äntligen få stopp på den här nedåtgående spiralen.

"Men vore det inte trevligt med något ur tillfälliga sortimentet. Jag behöver ju ändå åka och handla mat."

Så nu sitter jag här med två flaskor vin och några öl innanför västen. Köpte en öl ur tillfälliga sortimentet som jag inte druckit. Längtar till semestern är slut.
Citera
2022-07-06, 00:26
Medlem
testa naltrexone, gå via sinclair metoden. Löste mina problem och fick fortsätta dricka
Citera
2022-07-06, 10:47
Medlem
Vobblers avatar
Citat:
Det här med semester. Vilket helvete.
.

Ja, det är många som kör varje dag. Ska själv iväg snart och köpa några flarror. Brukar handla så att jag klarar mig i tre dagar. En sjuttis om dag typ. Tack och lov för foodora, handla mat orkar jag inte.

Inte lätt att bryta det där mönstret. "Nu är det nog", men nej, man är på det dagen efter igen.
Citera
2022-07-06, 18:13
Medlem
MagnusBubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nionde
testa naltrexone, gå via sinclair metoden. Löste mina problem och fick fortsätta dricka

Jag har bara googlat lite snabbt nu. Men det vore kanske något för mig. Får kolla lite mer vad det handlar om. Måste ju gå till vården också för att få medicinen. Vill helst undvika det, men vi får se.

Citat:
Ursprungligen postat av Vobbler
Ja, det är många som kör varje dag. Ska själv iväg snart och köpa några flarror. Brukar handla så att jag klarar mig i tre dagar. En sjuttis om dag typ. Tack och lov för foodora, handla mat orkar jag inte. ;)

Inte lätt att bryta det där mönstret. "Nu är det nog", men nej, man är på det dagen efter igen.

Ja vi lever lite samma liv hör jag. Blir fet som fan av all öl o foodorapizza. Taktiken som har fungerat under våren är att inte åka till systemet alls utan bara köra 3,5:or. Det har fungerat bra. Men blir för svårt nu när man har så mycket tid.
Citera
2022-07-07, 02:12
Medlem
Vem0ths avatar
Var en alkoholist perioden 2019-2021, pga växande buk insåg jag vad det gjorde för min hälsa. Har sedan November förra året bara druckit en gång i månaden istället för typ varannan dag och tappat mycket av den mage jag skämdes över. 15 kilo lyckades man tappa på bara ett halvår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in