2022-07-05, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krappfiskarn
Jag har nog träffar fler 95+ -åringar än de flesta (via jobbet) och förvånansvärt många var i god form. Gemensamma saker var normalvikt, hade sociala kontakter och höll igång kroppen och hjärnan med aktiviteter. En 102-åring hade varit postmästare och promenerade fortfarande samma runda och kunde nämna vilka som bodde var och när i det lilla samhället han bodde i.

Det krävs ganska lite för att hålla sig i god form, både fysiskt och psykiskt...men det gäller att hålla igång det regelbundet.
Haha, och jag har träffat tusentals 95 åringar och ytterst få har varit friska. Det är nog bara 15 procent som ens blir 95
Citera
2022-07-05, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byggahus2021
Har precis fyllt 40 och är i god form. Inte minsta antydan till ölmage.
Samtidigt tror jag att det kan gå fort utför.
Är det bara att köra på som vanligt eller bör man tänka på något speciellt? Minskat testo?
Tror på vardagsmotion samt lite styrketräning. Överträna dig inte samt ha inte optinojja över kosten, men undvik att dricka alkohol alltför ofta. Fasta någon gång ibland och sov ordentligt.
Men det finns givetvis fler vägar, alla är olika
Citera
2022-07-05, 20:38
Medlem
Fangfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spanaren1
Tror på vardagsmotion samt lite styrketräning. Överträna dig inte samt ha inte optinojja över kosten, men undvik att dricka alkohol alltför ofta. Fasta någon gång ibland och sov ordentligt.
Men det finns givetvis fler vägar, alla är olika
Den som ändå kunde bestämma hur mycket man ska sova. Hade betalt många tusenlappar/månaden för den egenskapen.
Citera
2022-07-05, 21:11
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fangface
Den som ändå kunde bestämma hur mycket man ska sova. Hade betalt många tusenlappar/månaden för den egenskapen.

Jag brukar ösa på me 12 timmars med magen fylld med proteiner.

Rekordet är 24 timmar , ett brutet ben hinner läka

Dock är det farligt att sova för mycket för folk som inte tränar , hjärtmuskelns förvinar - men för återhämtning är det guld
Citera
2022-07-05, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krappfiskarn
Jag har nog träffar fler 95+ -åringar än de flesta (via jobbet) och förvånansvärt många var i god form. Gemensamma saker var normalvikt, hade sociala kontakter och höll igång kroppen och hjärnan med aktiviteter. En 102-åring hade varit postmästare och promenerade fortfarande samma runda och kunde nämna vilka som bodde var och när i det lilla samhället han bodde i.

Det krävs ganska lite för att hålla sig i god form, både fysiskt och psykiskt...men det gäller att hålla igång det regelbundet.

Världens alla feta 90åringar kan man räkna på en hand gissar jag.
Citera
2022-07-05, 22:23
Medlem
Det som händer är inte att folk blir äldre, det är att de ändrar sitt beteende. Sen skyller de på att de blivit äldre. Hela grejen är ganska efterbliven, alltså. Det är därför du ser och hör så många säga att allt ändras när man fyller 30 - då du bör vara i fysisk absolut toppform åtminstone de närmsta 10-15 åren - för det är då många börjar skaffa barn, och sedan med eller utan flit pajar sin egen hälsa helt. Sen ljuger de ihop någon historia om att förfallet beror på åldern, och de verkar ljuga så hårt att de till slut går på sin egen lögn.

Visst finns det en relation mellan ålder och hälsa, men den kan du plocka upp igen när du antingen blivit allvarligt sjuk eller skadad (vilket då beror på skadan eller sjukdomen - men dessa blir klart vanligare efter 60) eller när du fyllt 80.

Än så länge och i 20 år till kommer till hälsa (inklusive hur din kropp ser ut) bero helt på ditt beteende.

Vill man inte diskutera saken räcker enkel vetenskap för samma slutsats, det finns inga kontroverser alls i detta.

----

När man fattat detta ska man dock fatta att det finns skäl att folk börjar missköta sin hälsa. Desto nöjdare du är (har redan pengar, familj, barn, trött på många saker som kräver bättre hälsa osv) är det lätt att trilla dit. Och har du väl trillat dit kan du inte nödvändigtvis komma tillbaka - har du låtit dina muskler förtvina när du är 50 kommer du inte komma tillbaka till hur de var när du var 30. För det är faktiskt något som händer med ålder - skador du drar på dig blir mer och mer kroniska. Muskler försvinner om du inte använder dem.
Senast redigerad av sebastianlarsson2 2022-07-05 kl. 22:26.
Citera
2022-07-06, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knuckledust
Nja, vilka rekommendationer då? Riktlinjerna ligger ju närmare 150-300 minuter per vecka.

"Pulshöjande fysisk aktivitet i minst 150 – 300 minuter per vecka
Vuxna bör varje vecka vara fysiskt aktiva på måttlig intensitet i minst 150–300 minuter eller minst 75–150 minuter av fysisk aktivitet på hög intensitet, eller en likvärdig kombination av måttlig och hög intensitet. Fysisk aktivitet på måttlig intensitet ger en ökad puls och andning, medan hög intensitet ger en markant ökning av puls och andning."

https://www.folkhalsomyndigheten.se/livsvillkor-levnadsvanor/fysisk-aktivitet-och-matvanor/rekommendationer-for-fysisk-aktivitet-och-stillasittande/

Det var mer tid än jag hört tidigare, men det är väldigt bra att de skrivit så man vet hur mycket tid man bör lägga på sin kropp varje vecka.
Tack för ditt bidrag.
Citera
2022-07-06, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tedrom
Detta låter ju fantastiskt, men om man har målet att få uppleva sig själv lite mer i den form man var i ens glansdagar så tror jag inte det räcker. Men visst, får man platt mage och en tonad kropp så ingen tvekan, jag hade hakat på konceptet rakt av redan idag 😀 Men det stämmer nog att man märker tydliga resultat snabbt om man går från dålig form och påbörjar en hälsosammare livsstil. Dock inget jag testat, eller tänkt testa, dvs att vara totalt nerdekad och i dålig form.

Du kan ju ha Iggy Pop som förebild. Han gick från en hälso-form sent i livet där tänderna ramlade ur munnen till bra form. Och har sedan dess levt och pratat om hur viktigt det är att göra förändringen och börja tänka på hälsan.
Man märker tydlig skillnad om man börjar få ont i kroppen och tvingas rehab-träna (sjukvården kan erbjuda det). Steget till att inte känna smärtan går fort och snabbare resultat än så är nog svårt att uppleva. Men man glömmer nog lätt bort att daglig träning är en investering i sin framtida hälsa och smärta lär man sig snabbt leva med. Vem vill äta mediciner och lägga tid på läkarbesök. Då sitter jag hellre och cyklar samtidigt som jag exempelvis läser och skriver på Flashback som jag just nu gör.
Tror säkert du kan få uppleva dig själv i en bättre version om du skulle vilja. Men man måste skaffa sig rätt förutsättningar. Älskar man livet och sig själv på riktigt så är jag säker på att man ser till att röra på sig regelbundet. Då har man insett att saker står på spel!

Platt mage och en tonad kropp kan man få med kosten (grönsaker och proteinrika livsmedel med fokus på grönsakerna och inte tvärtom), men vill man få kroppsdelarna lite utbuktade så kan man pumpa lite vikter regelbundet. Krävs inte mycket. 3 enklare pass i veckan med bara maskiner på gym gör att man kommer vara bland toppen om man vill se snygg ut. Kontinuitet är det enda.
För mig är daglig aktivitet lika viktig som fredagsmyset. Jag har insett att jag har mycket som står på spel och insatserna är höga.
Citera
2022-07-06, 09:46
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Vad är det som är så svårt att begripa med gym? På ett gym kan man träna muskler som annars är svåra att träna ordentligt. Man kan träna när det är mörkt och kallt ute, och man har tillgång till utrustning som är mycket bra.

Vad är det som är svårt att begripa exakt?

Det handlade om konditionsträning, som jag anser är nyckeln till en sund hälsa. Varför krångla till det? Jag ger mig ut att träna i alla väder och tider. Kan man inte ge sig ut att springa för att det är mörkt och kallt, borde man kanske uppsöka en psykolog. Vilka muskler kommer man inte åt hemma genom att använda den egna kroppen? Alla gör som de vill, jag tycker bara det är dumt att slänga ut pengar på gym. Den insikten hindrar i och för sig inte mig från att slänga ut pengar på ännu mer meningslös skit.
Citera
2022-07-06, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Det handlade om konditionsträning, som jag anser är nyckeln till en sund hälsa. Varför krångla till det? Jag ger mig ut att träna i alla väder och tider. Kan man inte ge sig ut att springa för att det är mörkt och kallt, borde man kanske uppsöka en psykolog. Vilka muskler kommer man inte åt hemma genom att använda den egna kroppen? Alla gör som de vill, jag tycker bara det är dumt att slänga ut pengar på gym. Den insikten hindrar i och för sig inte mig från att slänga ut pengar på ännu mer meningslös skit.

Jag har inte argumenterat för vilken träningsform som är mest effektiv. Det jag inte förstår är hur du kan tycka att det är "obegripligt" att folk går på gym.

Det finns en massa muskler du inte kommer åt utan gym. Folk har problem med att träna ljumskar, delar av ryggen för att nämna några, utan maskiner som specifikt är designade för att komma åt dessa. Sen bor inte alla i slott och kan inte undvara yta till en massa hemmautrustning.

I vissa delar av landet är det uppemot -30 grader på vintern.

Om det är obegripligt för dig så kan jag inte hjälpa dig..
Citera
2022-07-06, 10:34
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Jag har inte argumenterat för vilken träningsform som är mest effektiv. Det jag inte förstår är hur du kan tycka att det är "obegripligt" att folk går på gym.

Det finns en massa muskler du inte kommer åt utan gym. Folk har problem med att träna ljumskar, delar av ryggen för att nämna några, utan maskiner som specifikt är designade för att komma åt dessa. Sen bor inte alla i slott och kan inte undvara yta till en massa hemmautrustning.

I vissa delar av landet är det uppemot -30 grader på vintern.

Om det är obegripligt för dig så kan jag inte hjälpa dig..

Jovisst, varsågod att avsluta ditt inlägg med en nedsättande punchline om du nu går igång på det.

Som sagt, konditionsträning hör hemma utomhus i friska luften. De få av oss som är i behov av ljumskträning kan om så behövs gärna träna på gym, men för det stora flertalet är det onödigt och den styrketräning som för all del de flesta av oss mår bra av görs med den egna kroppen utan maskiner. Bål, ben och armar.

Den enda muskel som har enbart ett fäste i kroppen är tungan. Finns det en maskin för att träna den? Säkert. Och antagligen en hel hord med dårar på kö för att betala dyra pengar för detta tvivelaktiga nöje.

Hur ofta är det -30 i beboeliga delar av Sverige?
Citera
2022-07-06, 10:36
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byggahus2021
Tänker väl att jag måste passa på nu innan det är för sent (50+)

Du skulle givetvis börjat när du var 20 men det är bättre att börja idag än imorgon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in