2022-07-05, 13:18
Medlem
knuckledusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WONGnr1
Faktiskt får man bättre resultat ju sämre form man är i,men det är ju inget bra att bara i dålig form. Men att börja är jättebra oavsett utgångsläge.
Rekommendationerna för en någorlunda hälsosam kropp är bara 20min pulshöjande i veckan och 2 pass fysisk aktivitet (har för mig att det inte är 3). Och kostråden är inte speciellt svåra att nå de heller.
Har man inte uppfyllt detta tidigare så kommer man märka stor skillnad oavsett utgångsläge.
Man kan få det gratis om man börjar med aktivitet. Är just nu ute och planterar om lite blommor och sådär. 2 timmar går fort. Då har man iaf uppfyllt en bit idag med råge.

Nja, vilka rekommendationer då? Riktlinjerna ligger ju närmare 150-300 minuter per vecka.

"Pulshöjande fysisk aktivitet i minst 150 – 300 minuter per vecka
Vuxna bör varje vecka vara fysiskt aktiva på måttlig intensitet i minst 150–300 minuter eller minst 75–150 minuter av fysisk aktivitet på hög intensitet, eller en likvärdig kombination av måttlig och hög intensitet. Fysisk aktivitet på måttlig intensitet ger en ökad puls och andning, medan hög intensitet ger en markant ökning av puls och andning."

https://www.folkhalsomyndigheten.se/livsvillkor-levnadsvanor/fysisk-aktivitet-och-matvanor/rekommendationer-for-fysisk-aktivitet-och-stillasittande/
Citera
2022-07-05, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byggahus2021
Har precis fyllt 40 och är i god form. Inte minsta antydan till ölmage.
Samtidigt tror jag att det kan gå fort utför.
Är det bara att köra på som vanligt eller bör man tänka på något speciellt? Minskat testo?

Är du i god form vid 40 och fortsätter leva som du gjort innan med en mix av bra mat, motion och undviker att få sjukdomar så kan du vara i god form ända till du är 80 år gammal.

50 är det nya 30 som många säger och det ger väl en liten antydan att förfallet numera inte kommer förrän efter 50 års ålder, kanske uppemot 60 år för vissa.

Men visst, det syns ju ändå att man är äldre. Tänker mer på fysisk hälsa och förmåga att kunna prestera saker som så.

T ex springa maratonlopp eller orka jobba 12 timmar om dagen.
Citera
2022-07-05, 13:30
Medlem
Mikrodosera testo varannan dag. Carnivorediet, kalla duschar, periodiskt fasta, semen retention(extremt viktigt)
Ingen alkohol eller övrig skräpmat.
Styrketräning 5 dagar i veckan.
Ganska enkelt.
Citera
2022-07-05, 13:38
Medlem
K-Glitchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pokerdeals4meplz
Jag tror att det är mycket av det genetiska som spelar in. Själv är jag 50 år och levt de senaste tio åren med alkoholmissbruk, tablettmissbruk samt både röker och snusar. (Precis som farsan)

Trots min misshandel av kroppen så har jag vikten i behåll, håret kvar och ser mycket yngre ut än vad jag förtjänar. (Precis som farsan)

Men jag håller med tidigare poster om att försöka leva sunt, äta bra och sova bra, det är nog en bra grundregel.

Jo men testa att ta några pass på gymmet eller fitness.

Då kommer du se hur din kropp egentligen mår när du inser att du ligger och flämtar efter luft eller knappt orkar kliva upp på en låda efter en minut samtidigt som 55-60 åringar hjälper dig med vatten och funderar på att ringa efter en ambulans.

Att behålla vikten säger egentligen ingenting om formen även om jag har svårt att tro att din kropp ser speciellt välmående ut.
Min erfarenhet av alkisar som sitter på bänken är att många är späda med ben och armar som stickor men med en putande fläskig mage.
Citera
2022-07-05, 13:42
Medlem
Kolla bilden som Tyngres instagram la ut på Ove Rytter. Inte så mycket förfall där. Dock så har han ju tränat o ätit extra goda vitaminer ett par decennier.
Citera
2022-07-05, 13:59
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WONGnr1
Inte om man börjar sköta om kroppen vid 49 år. Det är aldrig försent att ändra sin kost och motionera och anstränga sig fysiskt.

En fysiskt inaktiv som börjar träna som 45 åring får en uppförsbacke.
Svårare o få fart på t.ex hjärymuskeln.

Folk som däremot tränat o rört sig t.ex mellan 12 och 25 o sen gör långpaus(barn,karriär osv) verkar kliva rakt upp på banan bra , muskelminne o uppbyggt hjärta

Lönar sig dock alltid o börja o träna, dom enklaste gymkortena kostar la 250 i månaden o ger la 10 år extra ofta

Många är så jävla slappa så dom väljer börja samla på sig strokar o glo på tv dock o spara till arvsfonden
Citera
2022-07-05, 14:29
Medlem
Proras avatar
Ut och spring, promenera och cykla. I det närmaste gratis. Obegripligt att ge sig till ett gym.
Citera
2022-07-05, 15:07
Medlem
Har precis fyllt 30 och har slutat med alkohol. Skräpet förstör kroppen mer än man tror och det är nog den främsta anledningen till medelålders-förfallet tillsammans med stillasittande livsstil.
Citera
2022-07-05, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Ut och spring, promenera och cykla. I det närmaste gratis. Obegripligt att ge sig till ett gym.
Precis, men man kan gå med i en klubb, förening eller löpargrupp för att få socialt umgänge, bättre sparring och något som motiverar dig eller som du tycker är meningsfullt eller kul.

Sen finns olika motionslopp som du kan springa, tex Göteborgsvarvet (har sprungit det sju gånger). runnersworld.se eller.deras papperstidning rekommenderas. Anders har förändrat den i en riktning som passar alla.

"Bättre med kulmage än en kula i magen".
Citera
2022-07-05, 15:31
Medlem
Pungpuckels avatar
Samma här.

Dock helt utan träning och tillskott.
Arbete och sunt förnuft heter mitt recept.

Jag hör också varje gång det pratas ålder att jag ser mycket yngre ut än vad jag är.
Trots att jag dricker alkohol ofta och inte bryr mig särskilt mycket om kroppen.

Men jag tror det är viktigt att inte ta livet på så jävla stort allvar, de som gör det bränner ut sig, stressar, nojjar och grubblar.. Då snabbar dom på det trots allt oundvikliga förfallet.
Citera
2022-07-05, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prora

Vad är det som är så svårt att begripa med gym? På ett gym kan man träna muskler som annars är svåra att träna ordentligt. Man kan träna när det är mörkt och kallt ute, och man har tillgång till utrustning som är mycket bra.

Vad är det som är svårt att begripa exakt?
Citera
2022-07-05, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byggahus2021
Har precis fyllt 40 och är i god form. Inte minsta antydan till ölmage.
Samtidigt tror jag att det kan gå fort utför.
Är det bara att köra på som vanligt eller bör man tänka på något speciellt? Minskat testo?

Efter 45 bör din diet bestå av rödalger (spirutrea roseus) och kokt skinka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in