2022-07-05, 03:01
Medlem
Vilket förfall snackar du om??Jag böjde 240 och Bänkade 177kg som 56åring!
Citera
2022-07-05, 03:27
Medlem
Krappfiskarns avatar
Jag har nog träffar fler 95+ -åringar än de flesta (via jobbet) och förvånansvärt många var i god form. Gemensamma saker var normalvikt, hade sociala kontakter och höll igång kroppen och hjärnan med aktiviteter. En 102-åring hade varit postmästare och promenerade fortfarande samma runda och kunde nämna vilka som bodde var och när i det lilla samhället han bodde i.

Det krävs ganska lite för att hålla sig i god form, både fysiskt och psykiskt...men det gäller att hålla igång det regelbundet.
Citera
2022-07-05, 06:22
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pokerdeals4meplz
Jag tror att det är mycket av det genetiska som spelar in. Själv är jag 50 år och levt de senaste tio åren med alkoholmissbruk, tablettmissbruk samt både röker och snusar. (Precis som farsan)

Trots min misshandel av kroppen så har jag vikten i behåll, håret kvar och ser mycket yngre ut än vad jag förtjänar. (Precis som farsan)

Men jag håller med tidigare poster om att försöka leva sunt, äta bra och sova bra, det är nog en bra grundregel.

Alkohol behöver inte alls kvadda bara allt annat är i form som psyket,käket o så.

Snackat med massa 55-75 åringar , dom sa att man blir trögare närmare 65

Var ute en sommar på långvandring 800km med 27kg ryggsäck utan vatten(vissa sträckor 6kg).

Var en som var 55 som sa att han kunde göra så fortfarande , han sa att du kunde toppa 45km på en dag så skulle han klara 35km.

Haha ni inte sega får sega ihop för det händer inte så mycket mellan 40-50 , brudarna som raggar på mig är samma som i nian ,lyxproblem 😆
Citera
2022-07-05, 07:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BIGHAL
Vilket förfall snackar du om??Jag böjde 240 och Bänkade 177kg som 56åring!
Efter långvarigt blandmissbruk av doping preparat.
Undrar hur hjärtmuskeln mm ser ut
Citera
2022-07-05, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byggahus2021
Det låter ju bra!
Men om man är i dålig form vid 40 gissar jag att man i regel är i usel form vid 50?

Inte om man börjar sköta om kroppen vid 49 år. Det är aldrig försent att ändra sin kost och motionera och anstränga sig fysiskt.
Citera
2022-07-05, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NSDAB
Vad innebär "köra på som vanligt" för dig? God form är subjektivt

Tränar du redan och har koll på dieten? Rör du dig knappt och äter vad du vill men är ej överviktig?

Springer en gång i veckan och tränar lite med vikter hemma ett par gånger. Äter normalt men dricker nästan aldrig läsk eller käkar godis eller chips.
Citera
2022-07-05, 09:33
Medlem
kan bara instämma i kören: träning, prommenader, cykling mm är guld värt, och att göra det regelbundet. Försöka undvika vardagsdrickandet, ingen rökning samt genetisk tur så håller man

jag ser väldigt många runt mig som har dragit på sig rätt så stora magar, inte bara är det fullt men också vädligt ohälsosamt
Citera
2022-07-05, 10:11
Medlem
Sqeptisks avatar
En bra ide är att göra en översyn av vad man kastar in i matluckan. Effekterna av skräpmatsätande, som de flesta kommer undan kommer undan med i yngre åldrar, börjar göra sig mer gällande efter 40.

Dessutom finns det inget slår välagad mat med bra råvaror lagad från grunden. Såväl som näringsmässigt som smakmässigt
Citera
2022-07-05, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WONGnr1
Inte om man börjar sköta om kroppen vid 49 år. Det är aldrig försent att ändra sin kost och motionera och anstränga sig fysiskt.

Inget är ju omöjligt men har man misskött sig fram tills dess är nog uppförsbacken brant(are). Som yngre var det lätt att hålla formen med sporadisk ”träning”, samtidigt som man kunde äta i stort sett vad som helst. Men numer kommer inget gratis, krävs mer och bättre träning samt en bra kost där godis, skräpmat, ett glas öl eller vin, hålls nere till max en dag i veckan. Så är det för mig i alla fall om jag ska lyckas bygga styrka och kondition.
Citera
2022-07-05, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tedrom
Inget är ju omöjligt men har man misskött sig fram tills dess är nog uppförsbacken brant(are). Som yngre var det lätt att hålla formen med sporadisk ”träning”, samtidigt som man kunde äta i stort sett vad som helst. Men numer kommer inget gratis, krävs mer och bättre träning samt en bra kost där godis, skräpmat, ett glas öl eller vin, hålls nere till max en dag i veckan. Så är det för mig i alla fall om jag ska lyckas bygga styrka och kondition.

Faktiskt får man bättre resultat ju sämre form man är i,men det är ju inget bra att bara i dålig form. Men att börja är jättebra oavsett utgångsläge.
Rekommendationerna för en någorlunda hälsosam kropp är bara 20min pulshöjande i veckan och 2 pass fysisk aktivitet (har för mig att det inte är 3). Och kostråden är inte speciellt svåra att nå de heller.
Har man inte uppfyllt detta tidigare så kommer man märka stor skillnad oavsett utgångsläge.
Man kan få det gratis om man börjar med aktivitet. Är just nu ute och planterar om lite blommor och sådär. 2 timmar går fort. Då har man iaf uppfyllt en bit idag med råge.
Citera
2022-07-05, 12:12
Bannlyst
Kolla in Peter Siepen på instagram för inspiration och tips.
Självklart då inläggen om träning, han är ändå 60 år och grymt vältränad.
Jag slutade med socker och mejeriprodukter för en vecka sen, redan gått ner 3 kg ✌️
https://instagram.com/petersiepen
Citera
2022-07-05, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WONGnr1
Faktiskt får man bättre resultat ju sämre form man är i,men det är ju inget bra att bara i dålig form. Men att börja är jättebra oavsett utgångsläge.
Rekommendationerna för en någorlunda hälsosam kropp är bara 20min pulshöjande i veckan och 2 pass fysisk aktivitet (har för mig att det inte är 3). Och kostråden är inte speciellt svåra att nå de heller.
Har man inte uppfyllt detta tidigare så kommer man märka stor skillnad oavsett utgångsläge.
Man kan få det gratis om man börjar med aktivitet. Är just nu ute och planterar om lite blommor och sådär. 2 timmar går fort. Då har man iaf uppfyllt en bit idag med råge.

Detta låter ju fantastiskt, men om man har målet att få uppleva sig själv lite mer i den form man var i ens glansdagar så tror jag inte det räcker. Men visst, får man platt mage och en tonad kropp så ingen tvekan, jag hade hakat på konceptet rakt av redan idag 😀 Men det stämmer nog att man märker tydliga resultat snabbt om man går från dålig form och påbörjar en hälsosammare livsstil. Dock inget jag testat, eller tänkt testa, dvs att vara totalt nerdekad och i dålig form.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in