2022-06-27, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cervidae
Fattar verkligen inte hur man kan få så höga resultat på verbala. Kvanten är ju samma sak varje gång, det är bara att nöta lite grundläggande matte så bör man kunna få alla rätt. Verbala däremot, hur vet ni vad alla ord betyder? Är det bara att ni läst en jävla massa böcker och dylikt?

Skrev HP för första gången i höstas och fick hela 6 fel på ORD. Tänkte att jag nu ska nöta en ordlista inför höstens prov, så kanske jag kan ta mig ett steg närmare ditt 1,95.

Hur som helst, grattis och grymt jobbat!

Jag läser nog framförallt inte böcker, men läser en hel del tidningar och andra publikationer. Orden får man oftast resonera sig fram till, däremot är det till stor hjälp att jag är flytande i franska. Har tbh aldrig pluggat på den verbala delen så mitt höga resultat där beror nog mest på tur med mina medfödda egenskaper.

Stort lycka till!
Citera
2022-07-06, 00:19
Medlem
Kvinnor och bra HP-resultat

Något som fått mig konfunderad är hur frikostigt män skriker om sina höga resultat fast man ser sällan kvinnor/tjejer stoltsera och förhäva sig sina goda resultat.

Finns det någon kvinna här som lyckats få högt resultat?
När fick du det och skryter du om det?
Citera
2022-07-06, 00:23
Medlem
Tror kvinnor också får bra på HP.

Ligger väl i naturen hos vissa att tjuta och skrika om sina höga HP resultat när de egentligen fick skräpiga resultat
Citera
2022-07-06, 00:26
Medlem
Dziwnes avatar
Vilken bragd brölar män inte om?

Kvinnor får tidigt lära sig att det är fult att skryta.
Citera
2022-07-06, 02:14
Medlem
2442245335352s avatar
Män får i genomsnitt högre resultat på högskoleprovet, medan kvinnor får högre gymnasiebetyg. Det sägs förklaras genom att de män som väljer att skriva provet har högre kognitiva förmågor, men att det inte är representativt för hela befolkningen, där kognitiv förmåga istället är mer jämnt fördelad mellan könen.
Citera
2022-07-06, 05:26
Medlem
Tror att en kvinna som bryter normer uppfattas som ett hot och blir obekväm.

Har nog aldrig hört en kvinna säga ”Eller hur! Asgott!” om någon säger att maten hon lagat är god. Kanske till familj, men inte annars.

Jag fick 1,7 för många år sedan, skrev bara en gång, det räckte för att komma in på en utbildning. Skryter aldrig, men är väldigt stolt och har inget emot att säga något om det diskuteras utbildning, högskoleprov eller liknande.
Citera
2022-07-06, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2442245335352
Män får i genomsnitt högre resultat på högskoleprovet, medan kvinnor får högre gymnasiebetyg. Det sägs förklaras genom att de män som väljer att skriva provet har högre kognitiva förmågor, men att det inte är representativt för hela befolkningen, där kognitiv förmåga istället är mer jämnt fördelad mellan könen.
Då borde väl rimligen de kvinnor som väljer att skriva provet också vara de med högre kognitiv förmåga? Den där förklaringen kan vi nog bara lägga på skräphögen.
Citera
2022-07-06, 08:21
Medlem
ProfessorLuxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kancerus
Är du stolt för att du skrev samma som jag som inte pluggar, hade influensa och feber och skrev 1.7?

Blir du stolt när du knyter skorna på första försöket också?

1.7 är 98.9-percentilen så känns väl ändå ganska så rimligt att vara stolt över. Provet är oviktigt förutom för att komma in på utbildningar.
Citera
2022-07-06, 09:40
Medlem
Jag fick 1.8 på första försöket sista året på gymnasiet. Kom in på betyg så för mig har det inte haft betydelse. Jag har nog inte skrutit så mycket om det mer än i familjen.
Citera
2022-07-06, 09:45
Medlem
f30malmos avatar
Alla som skrivit 1.7 och högre hänger på flashback har jag märkt.

Jag har ett relativt högt resultat på mitt andra högskoleprov, men även mitt första låg över snittet. Jag brukar inte skryta om det nej. Är i så fall mer stolt över det jag studerat efter högskoleprovet.
Citera
2022-07-06, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Alla som skrivit 1.7 och högre hänger på flashback har jag märkt.

Jag har ett relativt högt resultat på mitt andra högskoleprov, men även mitt första låg över snittet. Jag brukar inte skryta om det nej. Är i så fall mer stolt över det jag studerat efter högskoleprovet.

Och du är av kvinnlig börd?
Citera
2022-07-06, 09:47
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lejonhjertah
Och du är av kvinnlig börd?

Ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera