2022-07-06, 09:50
Medlem
Är nog en kombination av att män är lite mer utåtagerande gällande sina prestationer och att män är i majoritet när det gäller höga resultat på HP, Var så historiskt i alla fall.
Jag kan bara relatera till min omgivning och då var jag däppig när jag fick mitt resultat skrev bara 1.8 men de polarna jag skrev med satte 2.0.
Sen pratade vi lite och det visade sig att de tjejer som jag då umgicks med och skrivit provet låg på<1.5.
När jag sen började plugga så var det extremt få kvinnor på min utbildning och ingen hade skrivit HP utan kommit in på sina gymnasiebetyg.
Men får jag göra en killgissning så är det nog så att de tjejer som skulle klara höga resultat på HP behöver inte skriva för de är säkra på att komma in på sina gymnasiebetyg.
Samtidigt som vissa killar som får halvkassa gymnasiebetyg kan skriva höga resultat på HP.
Själv har jag ingen aning då jag valde en annan väg så jag gick aldrig gymnasiet, utan kom in på högskolan som 25:4a och mitt HP prov.
Citera
2022-07-06, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newsmilf
Jag fick 1.8 på första försöket sista året på gymnasiet. Kom in på betyg så för mig har det inte haft betydelse. Jag har nog inte skrutit så mycket om det mer än i familjen.

Grym! Var det länge sen?
Citera
2022-07-06, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Är nog en kombination av att män är lite mer utåtagerande gällande sina prestationer och att män är i majoritet när det gäller höga resultat på HP, Var så historiskt i alla fall.
Jag kan bara relatera till min omgivning och då var jag däppig när jag fick mitt resultat skrev bara 1.8 men de polarna jag skrev med satte 2.0.
Sen pratade vi lite och det visade sig att de tjejer som jag då umgicks med och skrivit provet låg på<1.5.
När jag sen började plugga så var det extremt få kvinnor på min utbildning och ingen hade skrivit HP utan kommit in på sina gymnasiebetyg.
Men får jag göra en killgissning så är det nog så att de tjejer som skulle klara höga resultat på HP behöver inte skriva för de är säkra på att komma in på sina gymnasiebetyg.
Samtidigt som vissa killar som får halvkassa gymnasiebetyg kan skriva höga resultat på HP.
Själv har jag ingen aning då jag valde en annan väg så jag gick aldrig gymnasiet, utan kom in på högskolan som 25:4a och mitt HP prov.

Det låter som en rimlig förklaring. Kom också in på 25:4 och HP. Tacksam att den möjligheten fanns då jag sjabblade bort gymnasiet helt och hållet.
Citera
2022-07-06, 10:28
Medlem
Det finns väldigt många kvinnor som har skrivit ett högt resultat på högskoleprovet, med högt resultat så syftar jag på 1.65 och över.

Bara för att man skriver ett högt resultat på högskoleprovet så betyder det inte att man per automatik måste skryta om det.
Citera
2022-07-06, 10:42
Medlem
Pre 1914s avatar
Skrev 1.3 första gången. Fick senare reda att en tjej som skrev samtidigt med och som var min tilltänkta fru skrev 0,3. Hon skämdes över resultatet och jag började tvivla på om hon var fruvirke.
Så småningom(5-6 är senare) lämnade hon mig och är nu högt uppsatt på en större myndighet medan jag mest dagdriver..
Citera
2022-07-06, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LillSarah
Tror att en kvinna som bryter normer uppfattas som ett hot och blir obekväm.

Har nog aldrig hört en kvinna säga ”Eller hur! Asgott!” om någon säger att maten hon lagat är god. Kanske till familj, men inte annars.

Jag fick 1,7 för många år sedan, skrev bara en gång, det räckte för att komma in på en utbildning. Skryter aldrig, men är väldigt stolt och har inget emot att säga något om det diskuteras utbildning, högskoleprov eller liknande.

När skrev du det höga resultatet må tro?
Citera
2022-07-10, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lejonhjertah
Något som fått mig konfunderad är hur frikostigt män skriker om sina höga resultat fast man ser sällan kvinnor/tjejer stoltsera och förhäva sig sina goda resultat.

Finns det någon kvinna här som lyckats få högt resultat?
När fick du det och skryter du om det?
Kvinna här: fick 2,0 hösten i 3:an på gymnasiet.
Händer nog att jag skrutit om det. Hade bra men inte superhöga betyg. Var allmänt slö i skolan men klarade mig utan att plugga (har uppmät IQ på 135+) och klarade sedan den tekniska universitetetsutbildning jag bestämt mig för med lite mer pluggande. Är fortfarande slö men klarar oftast göra mina arbetsuppgifter snabbt när jag väl har en deadline. (Misstänker ADHD och brist på dopamin.)
Citera
2022-07-11, 20:43
Medlem
Sonny00s avatar
Jag gjorde provet för länge sedan, i början av 90-talet tror jag. Jag förberedde mig inte på något sätt och fick 1,8. Det är väl rätt bra har jag förstått. Min vana trogen använde jag inte detta till något alls utan fortsatte bara att jobba på som kontorsvaktmästare. Det gör jag fortfarande men kommer att gå i pension om några år.
Citera
2022-07-11, 20:50
Medlem
Jag skrev "bara" 1.85.

Hur jag gjorde? Jag gick dit, läste det lilla häftet man fick om hur det skulle gå till och sen körde jag. Svårare än så behöver det inte vara.

Det skönaste var att resultatet skulle räcka till att komma in på valfri utbildning så jag kunde åka min frånvaro när det var tråkiga ämnen i skolan. Andra och tredje ring var slappa om man säger så .

Sökte aldrig någon högre utbildning utan halkade in på en annan karriär, så det HP resultatet brann inne.
Citera
2022-07-28, 19:22
Medlem
Satte en 2a utan någon egentlig förberedelse andra gången jag tog provet.

Har ingen behörighet att söka något på det så sneglat lite på det där nya behörighetsprovet som kommer i höst. Man kan väl iaf. ge studier en chans när man har en sån merit, men har alltid haft för lång väg till behörigheten.

Var väl en kombination av att vara rätt smart och beläst, och att tycka att prov är rätt roligt som gjorde att det gick bra. Har alltid haft enkelt för matte, och språkdelen blev ordentligt mycket bättre med lite ålder.
Citera
2023-01-28, 21:33
Medlem
Jag hade lätt för matte/informationsdelen. Verbala var upp och ned, men efter ett tag förstår man hur de funkar. Det blir också lättare med åldern på språk-delen, så det finns en poäng att skriva provet även om du historiskt sett tyckt det varit svårt.
Citera
2023-01-29, 10:38
Medlem
Iskelos avatar
Fick 1.8 och kom in på läkarprogrammet innan jag insåg att alla människor suger. Flyttade och sökte mig in till jurist, som har lika stor mängd dryga människor men man kan vara mer ensam här.

Det jag gjorde var att jag bara gjorde ex-hp och tittade efter vad jag hade fel på. Det mesta är rätt så enkelt och ofta ska man inte behöva tänka så mycket, svaret finns framför dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in