• 7
  • 8
2023-03-04, 22:31
Medlem
Phyllobatess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av awoke11
Verkligen, det är rätt fascinerande! Men som vanligt brukar ju samhällets elit hänga på FB, när det kommer till IQ, löner etc.

Fick inte 2.0, men tänkte att man inte behöver ha just 2.0 för att det ska räknas som högt. Skulle kanske kunnat få 2.0 om jag pluggade, saknade poäng på de delar som man kan plugga upp sig på.
Citera
2023-03-04, 23:23
Medlem
awoke11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phyllobates
Fick inte 2.0, men tänkte att man inte behöver ha just 2.0 för att det ska räknas som högt. Skulle kanske kunnat få 2.0 om jag pluggade, saknade poäng på de delar som man kan plugga upp sig på.

HP är ju ett prov du definitivt kan plugga på och det inkluderar alla delar. Känner ett flertal som gått från 1.0 till typ 1.6-1.7, absolut inget ovanligt. Vet inte vad du fått ifrån att man inte kan plugga på vissa saker, de verbala delarna är ju majoriteten av poängen egentligen att du ska ha ett gott ordförråd, medan DTK handlar ju om att ha en viss vana vid enklare diagram och statistik.

De övriga matematik-delarna är mest aritmetik och lite basal geometri. Det enda svåra med högskoleprovet är att du har så begränsat med tid och att du behöver kunna många obskyra svenska ord som sällan används, vilket blir svårt om du ex. har ett lågt intresse för det svenska språket.
Senast redigerad av awoke11 2023-03-04 kl. 23:34.
Citera
2023-03-04, 23:53
Medlem
MatuldaochMegasens avatar
Har gjort provet för skojs skull två gånger, fick 1,6 båda gånger.
Pluggade inte en minut innan.
Gick miste om ett nytt jobb tack vare provet.
"Du har för bra betyg, du försvinner inom ett halvår och vi får börja om från början och söka nytt folk!"
Citera
2023-03-05, 00:00
Medlem
Kycklingtasss avatar
Kanske redan skrivit.

Jag höjde mig från 1,2 till 1,6. Andra gången jag skrev provet hade jag nyss läst upp Matte 2B på komvux, så det hade uppenbarligen god effekt.

Båda gångerna skrev jag 2,0 på språkdelen så matten/logiken är uppenbarligen min svaga sida.

Sen vet jag inte om 1,6 är ett ”högt resultat”, men jag är nöjd iaf.
Citera
2023-03-05, 01:32
Medlem
Phyllobatess avatar
Citat:
HP är ju ett prov du definitivt kan plugga på och det inkluderar alla delar. Känner ett flertal som gått från 1.0 till typ 1.6-1.7, absolut inget ovanligt. Vet inte vad du fått ifrån att man inte kan plugga på vissa saker, de verbala delarna är ju majoriteten av poängen egentligen att du ska ha ett gott ordförråd, medan DTK handlar ju om att ha en viss vana vid enklare diagram och statistik.

De övriga matematik-delarna är mest aritmetik och lite basal geometri. Det enda svåra med högskoleprovet är att du har så begränsat med tid och att du behöver kunna många obskyra svenska ord som sällan används, vilket blir svårt om du ex. har ett lågt intresse för det svenska språket.

Naturligtvis kan man plugga upp sitt ordförråd. Problemet är bara att ens ordförråd är kunskap man ackumulerat under en hel livstid, och sannolikheten att just de ord man pluggat på ska komma på provet är låg. Läsförståelsen handlar ju lika mycket om att förstå sammanhang och sådant kan man inte plugga på på samma sätt.

Poängen är väl snarare att det som är grundläggande aritmetik, geometri och algebra är lättast att plugga på - typ XYZ och KVA tror jag delarna heter.
Citera
2023-03-05, 02:04
Medlem
Phyllobatess avatar
Gick igenom 2022 års prov. Skulle nog klara 2.0 om jag skrev hp nu. Låg inte såpass långt ifrån...
Citera
2023-03-05, 02:49
Medlem
Jag gjorde provet 2 ggr i slutet av 90-talet och nog var de så att nästintill alla i klassen gjorde det, oavsett betyg, det hörde liksom till att i alla fall prova en gång.

Förberedde mig absolut noll båda gångerna och fick 1.9 respektive 1.8, är och var även då usel på matte men kommer inte ihåg alls hur svåra just den delen var då. Enkel huvudräkning är jag bra på men diverse ekvationer och sådant utöver lägsta nivåerna har jag aldrig fattat faktiskt. minns inte ens om det fanns sådant med.

Min tjej fick först 0.7 och var rätt besviken men inför andra gången förberedde hon sig med lite ordförståelse och liknande och höjde rejält till 1.2, vilket hon sedan nöjde sig med då hon ändå hade toppbetyg i nästan allt, betydligt högre snitt än mig.
Citera
2023-03-05, 07:01
Medlem
awoke11s avatar
Citat:
Naturligtvis kan man plugga upp sitt ordförråd. Problemet är bara att ens ordförråd är kunskap man ackumulerat under en hel livstid, och sannolikheten att just de ord man pluggat på ska komma på provet är låg. Läsförståelsen handlar ju lika mycket om att förstå sammanhang och sådant kan man inte plugga på på samma sätt.

Poängen är väl snarare att det som är grundläggande aritmetik, geometri och algebra är lättast att plugga på - typ XYZ och KVA tror jag delarna heter.

Det argumentet köper jag, att plugga på matematiken till provet är helt klart mer konkret än språkdelen. Jag har då och då dragit upp ett verbalt prov bland släktingar vid familjemiddagar och helvete vad duktiga alla 50+ oftast är här, de kan ju varenda ord på HP, bildade som obildade.

Jag ska erkänna att den verbala delen, och då framförallt ordförståelse-delarna som en majoritet av frågorna består av, är jag svag på och då är jag ändå 3-språkig och svenskan är mitt modersmål. Men jag har gissningsvis ett 2x större ordförråd i engelska än svenska då jag nästan enbart läser på engelska förutom på Flashback och tidningen, så jag kan säga att jag kommer aldrig någonsin kunna skriva bättre än 1.5 på verbala delen på den svenska delen av provet, helt omöjligt.
Citera
2023-03-18, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackPete
Jag är nyfiken på att höra berättelser från er som skrivit toppresultat på högskoleprovet.

- hur gick ni tillväga?
- vad hände sedan, hade ni någon nytta av ert höga resultat?

Jag skriver det vart femte år, fem eller sex gånger hittills. 2,0 varje gång. Ingen träning inför provet. Ser till att vara utvilad, komma i god tid, ha rätt hjälpmedel och lunchmat, och vara koncentrerad på uppgiften.

Jag hade redan kommit in på min huvudsakliga utbildningslinje som 25:4 när jag skrev provet första gången, men ville gå en universitetskurs som inte gymnasiebetyget räckte till. Har kunnat läsa många kurser genom åren tack vare högskoleprovresultatet.
Citera
2023-04-03, 00:55
Medlem
Phyllobatess avatar
Citat:
Det argumentet köper jag, att plugga på matematiken till provet är helt klart mer konkret än språkdelen. Jag har då och då dragit upp ett verbalt prov bland släktingar vid familjemiddagar och helvete vad duktiga alla 50+ oftast är här, de kan ju varenda ord på HP, bildade som obildade.

Jag ska erkänna att den verbala delen, och då framförallt ordförståelse-delarna som en majoritet av frågorna består av, är jag svag på och då är jag ändå 3-språkig och svenskan är mitt modersmål. Men jag har gissningsvis ett 2x större ordförråd i engelska än svenska då jag nästan enbart läser på engelska förutom på Flashback och tidningen, så jag kan säga att jag kommer aldrig någonsin kunna skriva bättre än 1.5 på verbala delen på den svenska delen av provet, helt omöjligt.

Är också flerspråkig men ändå relativt bra på just den biten.

Vad som är pinsamt för mig är de fel jag gör på den kvantitativa delen. Att få A i Matematik 4 var inga problem, men uppgifter som ”en låda i form av ett rätblock är 120 mm lång och 60 mm bred och rymmer 1080 cm^3. Hur hög är lådan?” gör jag tyvärr ibland fel på. Det är ju inte svårt att förstå alls, sånt här gör man väl i fyran. Men det ska gå fort och har ju använt miniräknare sen sjuan. Man rekommenderas att lägga dubbelt så mycket tid på DTK som på XYZ, men DTK är jättelätt för mig.

Kan inte räkna sådant i huvudet tillräckligt fort och minns inte hur man gör skriftlig multiplikation på ett tillräckligt effektivt sätt och så skulle jag säkert glömma att det är cm i svaret men mm i för sidorna. Börjar tyvärr visualisera en låda och försöker ”förstå” genom att ”se på blocket” istället för att räkna.
Citera
2023-04-03, 10:21
Medlem
awoke11s avatar
Citat:
Är också flerspråkig men ändå relativt bra på just den biten.

Vad som är pinsamt för mig är de fel jag gör på den kvantitativa delen. Att få A i Matematik 4 var inga problem, men uppgifter som ”en låda i form av ett rätblock är 120 mm lång och 60 mm bred och rymmer 1080 cm^3. Hur hög är lådan?” gör jag tyvärr ibland fel på. Det är ju inte svårt att förstå alls, sånt här gör man väl i fyran. Men det ska gå fort och har ju använt miniräknare sen sjuan. Man rekommenderas att lägga dubbelt så mycket tid på DTK som på XYZ, men DTK är jättelätt för mig.

Kan inte räkna sådant i huvudet tillräckligt fort och minns inte hur man gör skriftlig multiplikation på ett tillräckligt effektivt sätt och så skulle jag säkert glömma att det är cm i svaret men mm i för sidorna. Börjar tyvärr visualisera en låda och försöker ”förstå” genom att ”se på blocket” istället för att räkna.

Att lösa dessa uppgifter under stress kan vara förvånansvärt tufft. Man måste ha träffsäkra metoder, framförallt om man inte har ett uppenbart svar framför sig.

I uppgiften du gav som exempel, svaret får man fram på 3 sekunder med miniräknare, men om du bara har ex. 20-30 sekunder på att räkna ut det utan, så kan det ta för lång tid med exempelvis liggande stolen. Då behöver man ofta en annan metod där man bryter ut talen logiskt och effektivt, vilket krävs träning. Exempelvis 12*6*x = 1080, 6*6*x = 540, 6*x = 90, 2x=30, x=15. Detta tänk tappar man ju helt när man håller på med högre matematik, iallafall jag.
Citera
2023-04-03, 10:42
Medlem
Phyllobatess avatar
Citat:
Att lösa dessa uppgifter under stress kan vara förvånansvärt tufft. Man måste ha träffsäkra metoder, framförallt om man inte har ett uppenbart svar framför sig.

I uppgiften du gav som exempel, svaret får man fram på 3 sekunder med miniräknare, men om du bara har ex. 20-30 sekunder på att räkna ut det utan, så kan det ta för lång tid med exempelvis liggande stolen. Då behöver man ofta en annan metod där man bryter ut talen logiskt och effektivt, vilket krävs träning. Exempelvis 12*6*x = 1080, 6*6*x = 540, 6*x = 90, 2x=30, x=15. Detta tänk tappar man ju helt när man håller på med högre matematik, iallafall jag.

Kul när jag har bekanta som räknar sådant i huvudet rätt snabbt och lätt. Men jo, och sånt kan man väl antagligen öva upp fort utan problem. Blir väl framförallt en vanesak. Mitt tips är kanske därför inför högskoleprovet att repetera Matematik 1 eller grundskolematematik oavsett hur långt man kommit. Och att läsa igenom uppgifter för att dubbelkolla att man sett saker så som att det är millimeter för sidorna och kubikcentimeter för boxen.

Men å andra sidan så har ju folk olika saker de är bättre eller sämre på och vissa kanske behöver lägga mer tid på typ DTK istället. Har inget behov av att fixa detta dock, får såpass högt ändå och har egentligen inget behov av högskoleprovet överhuvudtaget. Skrev det i gymnasiet bara för att typ.
Senast redigerad av Phyllobates 2023-04-03 kl. 10:46.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in