2021-11-02, 18:38
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raukberg
Jag sg klart ssong 2 idag. verlag en bra serie ven om andra ssongen inte r lika intressant som den frsta.
Min strsta kritik mot serien r vl hur konceptet "evil marksmanship" fr en sdan extrem dimension i Mandalorian.
Att stormtrupper mystiskt aldrig lyckas pricka hjltarna r en sak men i filmerna (tminstone ep 1-6) s kompenseras detta upp genom att kanonmat p rebellernas sida fimpas eller liknande samt att man heller inte ser srskilt mnga stormtrupper trffas heller.

Man ser tminstone inget som i Mandalorian dr dussin efter dussin av dem slaktas s fort de ens syns i bild utan att de sjlva gr mer n att hosta eller skrika "upp med hnderna". Jag tycker helt serist att det dr frstrde seriens actionscener i allt hgre grad och i de sista 3-4 avsnitten s satt jag och tittade ned i mobilen nr eldstriderna brt ut. Dlig koreografi och fantasilshet.

Det var vl nn scen i slutet nr de r vid den dr "jedi-portalen" eller vad det var, uppe p berget medans baby-yoda str och flummar, nr det kommer zergrush efter zergrush med Stormtroopers, och hjlten (Mando eller hon tjejen) gr den klassiska "hjlte med melee-weapon har en hord fiender runt sig med dragna skjutvapen som skjuter vilt samtidigt som de gr nrmare och nrmare medans denne hoppar runt och slr ner alla en efter en utan att ngon trffar honom" som fick mig att krkas lite.

Istllet fr att bara st 30-70 meter bort out of range frn hjltens svrd/pk/spjut/stridsklubba/whatever och frn skert avstnd helt enkelt bara skjuta ner fanskapet innan denne ens kommer i nrheten.
Senast redigerad av frange 2021-11-02 kl. 18:40.
Citera
2021-11-02, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Det var vl nn scen i slutet nr de r vid den dr "jedi-portalen" eller vad det var, uppe p berget medans baby-yoda str och flummar, nr det kommer zergrush efter zergrush med Stormtroopers, och hjlten (Mando eller hon tjejen) gr den klassiska "hjlte med melee-weapon har en hord fiender runt sig med dragna skjutvapen som skjuter vilt samtidigt som de gr nrmare och nrmare medans denne hoppar runt och slr ner alla en efter en utan att ngon trffar honom" som fick mig att krkas lite.

Istllet fr att bara st 30-70 meter bort out of range frn hjltens svrd/pk/spjut/stridsklubba/whatever och frn skert avstnd helt enkelt bara skjuta ner fanskapet innan denne ens kommer i nrheten.
Sista avsnittets showdown p kryssaren spelar i samma pellejns-division nr vra debila hjltar mejar ned varenda mh som alla kommer springande snllt och stller sig i skottlinjen utan att s mycket som peka med bssan. Lite mrkligt med tanke p att de har kom-radio i hjlmen och hr sina kamrater skrika nr de skjuts ned.
Special mentions fr sherrifen vars gevr hakar upp sig och hon brjar d sl med den som kpp i en rak korridor dr hon str fullt synlig fr soldater som ser henne frn ett dussin meter bort.
Citera
2021-12-13, 18:10
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Dude. Vi pratar om en franchise med rymdskepp som korsar galaxer p veckor, med magiska munkar som viftar med svrd vars blad r kontrollerad plasma.

Allt i Star Wars gr att frklara med att Kraften alltid sker balans. Handviftande s det stnker om det givetvis. Men det r trots allt en franchise med rymdskepp som korsar galaxer p veckor, med magiska munkar som viftar med svrd vars blad r kontrollerad plasma.

Det r nog snarare ditt fel som frvntar dig realism av Star Wars.

Fr egen del sg jag "Episod 4" i brjan p 80-talet, och dr framstod stormtrupperna som kompetenta och farliga. I brjan kom Vader in frst efter dem, om n som ett slags mktigt svart skelett.

Hjltarna hade i de frsta episoderna problem med bde stormtrupper och stridspiloter. Nu verkar tanken finnas att alla kan levla upp till en hisnande skicklighetsniv, ungefr som i ett rollspel eller dataspel.

Stridsrealismen sprade ur med ewokerna i "Jedins terkomst". Med detta sagt gillade jag "Mandalorian" mer n de flesta prequels och sequels, ven om det finns spnnande scener och gshud ven i dessa frsts.

Ser fram emot Obi-Wan!

Frgan r nr mttet r rgat med all nostalgi och teranvndning. Lucas frskte tminstone med originalitet i sina prequels. Tyvrr blev slutresultatet stundtals som ngot liknande mupparna i vrldsrymden.

"Mandalorian" har rtt fingertoppsknsla nr det gller det visuella, och r mer brutal och mrk i tonen, i likhet med Ep. 4 och 5.
Senast redigerad av Dalulven 2021-12-13 kl. 18:54.
Citera
2021-12-13, 19:54
Medlem
Glorkass avatar
Mandalorian var riktigt bra, hller med er om att det enda man strde sig p var knslan att alla huvudkaraktrer var ostoppbara och oddliga mot fiender. Det hade friskat upp om man hade tagit kl p eller svrt skadat nn av protagonisterna, frslagsvis nn av de 3-4 snarlika kvinnliga superkrigare som figurerade. Tappade lite rkningen p dem.

Men en otrolig kvalitet p produktion och vrldsbyggande. Man satte inte politik i centrum hr, utan story.
Jmfr med de dr tv-spelen som Dice gjort, tnker nrmast p Battlefront 2 och squadrons. Dr har de verkligen tagit i frn trna, det finns fanimig inte en enda vit man med i spelen.
Kan vl knna att det varit ok om det bara gllde rebellerna, det gr att leva med. Men dice verkar tro att ALLA befl i imperiet r unga svarta kvinnor och d tappar de knslan HELT. Det knns helt enkelt inte som imperiet lngre. Man bara trycker bort alla cutscenes fr att slippa se skiten.

Men ter till Disney plus och deras kommande serie. Ska bli vldigt kul att se boba fett igen men jag r nog egentligen mer peppad p Kenobi.
Citera
2021-12-19, 19:48
Medlem
Har dragit ut lite p tittandet men sg klart andra ssongen nu ikvll. Det var bara sista avsnittet jag hade osett.

Vldigt bra ssong men jag hller den frsta ssongen lite hgre. Kndes som att det var lite vl mycket eldstrider och lite mindre eftertanke den hr gngen.

Det avsnitt jag fastande fr mest i andra ssongen var det med Krayt-monstret. Jvligt hftigt.

Verkar som att en hel del r p gng med Star Wars-franchisen och givetvis ska nsta serie ocks spanas in.
Citera
2022-02-12, 12:23
Medlem
SkattefriZons avatar
Hur kan Mando bli Mandaloriernas ledare?
Han r inte en Mandalorian nu eftersom han har visat sitt ansikte. Men han kunde ka tillbaka till deras gamla planet som ska vara helt snderbombad och gra ngot dr som gr honom till Mandalorian igen. Vad r det han ska gra dr fr att f bli Mandalorian?
Citera
2022-02-12, 14:53
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkattefriZon
Hur kan Mando bli Mandaloriernas ledare?
Han r inte en Mandalorian nu eftersom han har visat sitt ansikte. Men han kunde ka tillbaka till deras gamla planet som ska vara helt snderbombad och gra ngot dr som gr honom till Mandalorian igen. Vad r det han ska gra dr fr att f bli Mandalorian?
Det kommer aldrig g om nu Svrdet anses inte vunnit i strid, vilket nu kanske r s att det r vunnit i strid.
Citera
2022-07-05, 16:05
Medlem
Trollmias avatar
Frlt bump, men nu har jag ocks strck-tittat p ssong 1 & 2 av The Mandalorian. verlag har jag inte mycket att tillgga, att lsa denna trd frn start till sista inlgg sger det mesta om serien. Det finns toppar och dalgngar. Det smsta avsnittet tyckte jag var den dr de skulle rdda bonde-byn, samma avsnitt som Cara Dune dyker upp. Ngra jmfrde det med ett typiskt Krigarprinsessan Xena-avsnitt och det kan jag hlla med om.

Jag hade ocks lite svrt fr avsnittet dr de krashlandar p den dr isplaneten med alla spindlar. Fick lite Alien-vibbar av alla ggen.

Gillar dock en scen dr de tv Stormtroopers har fngat lilla Grogu, baby-Yoda allts, och de vntar sjlva i utkanten av samhllet tills nya order ska komma. Nr de skjuter prick p en burk, en bit skrot eller vad det nu r, frn typ fem meter och inte lyckas trffa. Det kommer nog bli en klassiker i mina gon.

Sjlv gillar jag bde Cara Dune och Fennec. Cara Dune fr hon r "butch" och ser ut att kunna ta an mycket. Fennec fr att hon r en prickskytt (och jag tycker hon r snygg).

Men verlag, helt OK serie. Jag har lagt till fr att spana in The Book of Boba Fett i spellistan min. Men frst mste jag se om de sex frsta filmerna, i den ordning de kom, allts, vi brjar med kapitel IV.

3 av 5 trollhattar fr den av mig. Och jag ser framemot ssong tre nr den vl dyker up.

M vl gott folk.
Citera
2022-09-10, 20:15
Medlem
Teaser Trailer Season 3:
https://youtu.be/odnRRZKhNPk
Citera
2022-10-05, 17:26
Medlem
Ni knner uppenbarligen inte igen ett msterverk nr ni ser ett.
Ta bort 2-3 filleravsnitt och serien r en solklar 9/10.

Fr Star Wars fans 10/10.
Citera
2023-01-17, 10:28
Medlem
diseuses avatar
Frsk trailer fr ssong tre:

https://youtu.be/Znsa4Deavgg
Citera
2023-01-17, 17:41
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raukberg
Sista avsnittets showdown p kryssaren spelar i samma pellejns-division nr vra debila hjltar mejar ned varenda mh som alla kommer springande snllt och stller sig i skottlinjen utan att s mycket som peka med bssan. Lite mrkligt med tanke p att de har kom-radio i hjlmen och hr sina kamrater skrika nr de skjuts ned.
Special mentions fr sherrifen vars gevr hakar upp sig och hon brjar d sl med den som kpp i en rak korridor dr hon str fullt synlig fr soldater som ser henne frn ett dussin meter bort.
Det r en saga, och i sagor gr man sna hr saker och frenklar och lter hjltarna klar sig fast n oddsen mnga ggr r vervldigande, och andra saker man inte hade gillat i vanlig film/TV.
Detta lrde man sig redan 1977 att det var en saga och funkar p det sttet.
Citat:
Ursprungligen postat av Yavannanienna
Ni knner uppenbarligen inte igen ett msterverk nr ni ser ett.
Ta bort 2-3 filleravsnitt och serien r en solklar 9/10.

Fr Star Wars fans 10/10.
Folk har en frmga fastna i irrelevans, n se fr vad det r.
Jag gillar det skarpt ocks, r inte star wars fan, men lskar scifi och dr ingr star wars.

Alltid varit fascinerad ver vad som gnller vad de faktiskt vill, fr allt r fel enligt vissa, och nd tittar dom, helt sjukt beteende.

The Mandolorian r riktigt riktigt bra star wars, den saken gr inte komma ifrn, sen sure, inte helt samma mallar som innan, men det r bara uppfrschade.

Ska bli skoj och se ssong tre, s frschar man upp med ett och tv precis fre
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in