2022-07-05, 13:41
Medlem
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Du verkar tagen på sängen av att det blev en rekonstruktion, såg du verkligen inte det komma trots att vi berättade att det skulle ske?
Du hittar nog inte någon som skrivit lika många gånger här på forumet att en Ch11 företagsrekonstruktion kommer.
Jag drog själv den slutsatsen efter att ha analyserat SAS kvartalsrapport i vintras.
Dessutom läckte det för ett par veckor sedan ut interninformation till pressen om att Ch11 var planerad att skickas in förra veckan.

Från i mars:
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Det som blir aktuellt i så fall är företagsrekonstruktion.
Nuvarande aktieägare kommer gå helt lottlösa ur det.

Kanske något i stil med att man ger fordringsägarna sådana enorma mängder nya aktier som skuldkonvertering att nuvarande aktier bara blir värda en bråkdel av vad de är idag.
Från igår:
Citat:
Men det är viktigt att förstå att det inte främst är strejken som är problemet för aktieägarna utan den kommande företagsrekonstrueringen som kommer göra den nuvarande aktien nästa värdelös! Alternativt en full konkurs som gör den helt värdelös.

Konflikten med piloterna kommer antagligen lösa sig på ett eller annat sätt så småningom.
Också från igår
Citat:
Konkurs eller företagsrekonstruktion blir det ändå oavsett, det har vi vetat länge.

Det blev ingen konkursansökan förra veckan. Antagligen har SAS valt att skjuta på det någon vecka för att folk ska tro att det är kopplat till pilotstrejken.
Så jag antar att du blandar ihop mig med någon annan.
Citera
2022-07-05, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenPP
Vem vågar anställa en f.d. SAS-pilot?

Kamikaze Airlines?
Citera
2022-07-05, 14:08
Medlem
Problemet är att man försöker hålla på Svensk arbetsrätt.
Den är dock urvattnad sedan EU-inträdet. 1997 avskedades 800 piloter på våra inrikesbolag
Men bolagen var "up and running" en vecka senare, dock med piloter från Grekland, Portugal, Australien, Nya Zeeland... till halva lönekostnaden och ett minimum av regelverk för flygsäkerhet.
Vi skattebetalare fick betala den notan eftersom 800 personer förblev arbetslösa i många år.
(man kan undra varför det bara blev en jätteliten notis i tidningarna om en så stor katastrof)

Bra jobbat Sverige (Carl Bildt mfl )
Senast redigerad av Per-Olof.H 2022-07-05 kl. 14:12.
Citera
2022-07-05, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Glöm dock inte att du som skattebetalare gödslade pengar över SAS under Covid för att rädda dem. Inte bara då för övrigt, skattebetalarna har gödslat SAS med pengar i alla år.

Ja, det gör lite ont, men så länge de går minus så är det åt rätt håll
Citera
2022-07-05, 14:23
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Det är för mig helt obegripligt att svenska staten ställer upp igen med svenska skattepengar.

Det är väl inte så svårbegripligt. Jacob sa till dem helt enkelt, då fick de lyda.
Citera
2022-07-05, 14:24
Medlem
Utan SAS blir Stockholm en fullständig avkrok, tillgängligheten till kontinenten upprätthålls av SAS, Politikers och Lobbyisters resande till Bryssel hänger på att SAS överlever.

Därför kommer vi att få se en kvart i tolv räddning ganska snart, kanske en rekonstruktion först för att bli av med lite "dödkött" men sedan lyfter det igen med friska statliga pengar i ryggen.

Så årets aktietips är SAS
Citera
2022-07-05, 14:51
Medlem
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POTATISBLAST
Utan SAS blir Stockholm en fullständig avkrok, tillgängligheten till kontinenten upprätthålls av SAS, Politikers och Lobbyisters resande till Bryssel hänger på att SAS överlever.
Nej, flygmarknaden är så extremt konkurrensutsatt att det kommer finnas andra flygbolag på de linjerna redan innan SAS hinner plocka ner skylten.
Norwegian har nyligen beställt 50 nya flygplan och Lufthansas dotterbolag Eurowings har öppnat bas på Arlanda och anställer piloter där. https://www.swedavia.se/arlanda/Pres...-europalinjer/

Citat:
Ursprungligen postat av POTATISBLAST
Därför kommer vi att få se en kvart i tolv räddning ganska snart, kanske en rekonstruktion först för att bli av med lite "dödkött" men sedan lyfter det igen med friska statliga pengar i ryggen.

Så årets aktietips är SAS
Hoppas du inte menar att man ska köpa aktien nu.
Om den här processen alls lyckas och konkurs kan undvikas kommer utspädningen bli så stor att nuvarande aktieägare förlorar nästan allt.

Men den diskussionen ska vi nog ta i rätt tråd. (FB) SAS - SAS
Citera
2022-07-05, 15:10
Medlem
fittslems avatar
Skönt att man hann med att bränna det mesta av sina SAS-poäng. Blir att säga upp Eurobonus kortet i veckan.
Citera
2022-07-05, 15:11
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Nej, flygmarknaden är så extremt konkurrensutsatt att det kommer finnas andra flygbolag på de linjerna redan innan SAS hinner plocka ner skylten.

Nu när SAS är under rekonstruktion, hur kommer det fungera då? Nu är 900 piloter i strejk. Alla dom jobbar på "fin-SAS"; SAS Connect kör på som ett eget flygbolag under sin egen AOC. Sen har SAS en massa wet-lease avtal med City Airline och Xfly och andra som inte påverkas.

Vet du om SAS (SK) kommer att driva trafik under rekonstruktionsprocessen? Eller räknas Chapter 11 som en konkurs och all personal sägs upp?
Citera
2022-07-05, 15:12
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Det är väl inte så svårbegripligt. Jacob sa till dem helt enkelt, då fick de lyda.

Precis så gick det nog till. Arsenalsgatan ringde, då var det bara ställa sig i givakt.
Citera
2022-07-05, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A.Selkirk
Det är ju inte de anställda som "kör bolaget i diket". Det är ledningens uppgift att sköta ftg på ett sätt som funkar. I det ingår att bla fixa avtal med anställda. Om SAS har en blob anställda som har, eller har haft, avtal som inte funkar i praktiken så är det 100% en ledningsfråga.

Personalen förväntas såklart vara lyhörd för begränsningar och möjligheter, men något ansvar för bolaget har man inte som anställd. Inte i SAS. Inte i ngt annat normalt bolag.

I de flesta serviceföretag har man en helt annan inställning: Alla har ett ansvar för att det funkar. Det gäller allt från receptionisten/telefonisten, ordermottagaren, montören som åker ut till kunden vid behov (eller vad det är för jobb det handlar), ekonomen som hanterar fakturor och betalningar. Eller på en restaurang: Både servitrisen och kocken. Precis alla har ansvar.

Och ett enda rötägg kan förstöra för alla andra.

SAS jobbar i en servicesektor. Där är det naturligtvis extra viktigt att alla uppträder schysst mot kunderna, så att de vill återkomma.

Det är ju rent bedrövligt att SAS-piloterna (som tror sig veta precis allt om hur ett flygbolag skall skötas) inte tagit till sig detta allra mest elementära om sin egen bransch.

Jag har själv valt bort SAS sedan strejken 2019 som jag tyckte var helt oacceptabel. Istället har det blivit inte Ryan Air, utan BA, KLM, LH och Finnair i Europa och två större asiatiska bolag för mina flygningar till Östasien. Vad som sker nu skjuter naturligtvis min nästa SAS-resa ännu längre in i framtiden.

(Och ni som försvarar piloterna, ni behöver inte dra till med att SAS inte behöver just mig som kund. Jag har hört det tidigare. Grejen är att jag tror att allt fler potentiella kunder reagerar som jag gör.)
Citera
2022-07-05, 15:15
Medlem
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Nu när SAS är under rekonstruktion, hur kommer det fungera då? Nu är 900 piloter i strejk. Alla dom jobbar på "fin-SAS"; SAS Connect kör på som ett eget flygbolag under sin egen AOC. Sen har SAS en massa wet-lease avtal med City Airline och Xfly och andra som inte påverkas.

Vet du om SAS (SK) kommer att driva trafik under rekonstruktionsprocessen? Eller räknas Chapter 11 som en konkurs och all personal sägs upp?
När konflikten är över kommer de flyga som vanligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in