2022-07-05, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NegerStryparen
Skulle man köra med marknadsvillkor i en sådan bransch så hade det blivit som för Iran Air för några år sedan då fortfarande körde med drygt 40 år gamla flygplan. Nu köpte de i och för sig nya rätt så nyligen.
Marknadsvillkor gäller inte riktigt för flyget. Ja i och för sig på de stora flyglinjerna, att de konkurrerar om priserna. Men så resonerar inte de som reser. Det är bara turisterna som tittar på priset.
När affärsfolket reser så får det kosta vad det vill, bara de är framme i tid, och kan resa hem i lagom tid. De betalar ju inte biljetterna själva heller.
Seda behöver ju flyglinjerna upparbetas att de blir inkörda. Alla glömmer att Sverige är ett avlångt land med stora avstånd mellan städerna. Det är inte som i Tyskland eller Centraleuropa där det finns flygplatser överallt. Men inte järnvägsspår så det räcker. Och Centraleuropa kommer inte att kunna öka kapaciteten på järnvägarna i någon större grad. Järnvägsnätet har redan maxkapacitet.
Vill man ha mer, ja då blir det tunnlar i så fall. Och för att täcka upp godstransportbehovet som är mycket mycket större än persontransportbehovet så blir det rysligt många tunnlar, det blir dyrt.

Sen så med Tysklands galna politiska sammansättning så blir väl strålkärringarna i majoritet i nästa val. Och då ska de skrota all järnväg och bara köra med (gummibandsdrivet) flyg ?
Ni vet magnetfält och sådant

Det påminner starkt om Sovjetunionens fall, att då blev det ekonomiskt kaos och reallönerna föll som en sten. Så är det på väg också i EU. Tack och lov har väl Moldavien inte jättemånga chaufförer så de kommer inte att konkurrera annat än marginellt.
Men UK fick stora problem med Brexit att många polska chaufförer sökte inte vanligt arbetsvisum, troligen för att det tar sådan tid att få det, så de sket i det. Och kör i tex Tyskland istället.
Men det gjorde att godset bara blev stående. Många saneringsfirmor fick skitmycket att göra med att skura rent lastbilar som där frukten och grönsakerna ruttnat under pandemin. Inte så kul. Det kostar också stora slantar för åkerierna, att dels tvätta rent dem, men också stilleståndstiden.

Ja, detta med de udda arbetstiderna är något som folk alltid glömmer när det gäller flyget. De brukar i och för sig få en 1-2 veckor ledigt ibland. Likadant i sjöfarten fast då räknas all tid ombord som arbetstid i regel. Men de brukar jobba tex tre veckor, lediga två, osv. För rederierna är det nämligen småpotatis att betala bra löner. Även Sverige hade en förhållandevis rätt så stor handelsflotta med bra löner in på 1970-talet, men den då socialdemokratiska regeringen bestämde sig för att skatta och reglera sönder den svenska sjöfarten till noll och intet.
Fortfarande tycks det som att Cementas fartyg är svenskflaggade, men Miljöpartiet vill ju inte ha någon cement eller betong längre.
För övrigt så i svensk sjukvård har det varit många sjukvårdsanställda som kommit upp i 47.5 tims arbetsvecka och mera under pandemin.
Något som cheferna talar tyst om förstås.

Tycker du att det blir gamla produkter för andra branscher med marknadsvillkor eller varför skulle det bli så speciellt för flyget menar du?

Men låt oss fira idag, jag avnjöt just en trerätters lyxmiddag på en fin restaurang för att fira dagen!
Citera
2022-07-05, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maniacman
Vad är det för avtal på Cayman Island de har? Vad är syftet med avtalen?

Hur tvättar de pengar på Cayman Island? Hur funkar det?

Vad är det för dåliga affärer SAS har gjort?

Vad har du för källor på ovanstående?

Första gången jag läste om det var i en norsk tidning.
Nu hittade jag bara en artikel från AB

"SAS har sålt flera sina flygplan till företag i skatteparadis som Cayman Island, Bahamas och Barbados.

Vem som äger företagen är okänt.

Direkt efter försäljningen har SAS hyrt tillbaka planen - och gjort en lysande affär.

Handlar om 47 flygplan
Affärerna har pågått under hela 1990-talet, skriver Dagens Industri. De har hela tiden haft samma inriktning och syfte: först försäljning av planen till företagen i skatteparadisen - sen har SAS omedelbart hyrt tillbaka samma flygplan.

Totalt handlar det om 47 flygplan som hamnat i skatteparadis men hela tiden haft Skandinavien som hemmahamn.

Få av de sålda flygplanen har någonsin tagit mark i de länder där företagen som äger dem är registrerade.

Det är också höljt i dunkel vem - eller vilka - personer som står bakom uthyrningsföretagen som bär svenskklingande namn som Solna Ltd och Luleå Ltd."

1 ex på dålig affär Lägga ned massor med pengar på att äga Spanair som störtade och och konkade. Om jag inte missminner mig förskingades det och försvann många milj till några chefer.
Citera
2022-07-05, 13:04
Medlem
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av curlingstaten
Min åsikt stärktes verkligen nu när SAS väljer konkurs när det inte ens gått 24 timmar !
Varför ?
Ingår inte detta i VD s plan då är han en ännu uslare företagsledare än jag ansåg för en timme sedan.
Ch11 har varit planerat sedan i vintras.
För ett par veckor sedan läcktes interninfo om att konkursansökan skulle lämnats in förra veckan för tajma det med strejken.
När sedan strejken blev uppskjuten valde SAS att vänta en vecka till med ch11.

Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Så blir det när man tar in utländska chefer som skiter fullständigt i Sverige, svenska bolag och svenska anställda.

Tar ut sina feta löner och kör bolaget i botten!
SAS fick mångmiljardbelopp av de nordiska staterna för att rädda jobben. Istället avskedade de 560 piloter och ersätter nu de tjänsterna genom utländska bemanningsföretag, samtidigt som dagens konkursansökan innebär att de inte heller kommer kunna betala tillbaka pandemilånen.
De dubbelblåste de svenska skattebetalarna och ersatte svenska jobb med utländsk inhyrning.

Det är för mig helt obegripligt att svenska staten ställer upp igen med svenska skattepengar.

Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Kan mycket väl vara så att han den där van der Belgien eller vad han heter är en konkursmålvakt som Wallenbergarna fått span på och satt dit. Men det är knappast hans fel. Han tog över ett bolag som redan var kört i botten och konkursmässigt.

Det tog knappt ett dygn mellan att strejken började och att SAS lämnade in sin ansökan om konkursskydd (Chapter 11 i USA), det betyder att bolaget var på obestånd redan innan strejken inleddes.

Så även om vi kommer att få höra att "piloterna har strejkat sönder gamla fina företag" så vet vi att SAS var redan på obestånd.
Ja, det här varit uppenbart sedan förra kvartalsrapporten kom.
Att de väljer att tajma ansökan nu är enbart av politiska skäl.

Citat:
Ursprungligen postat av rusellpeters
Du har skrivit många bittra okunniga inlägg i den här tråden.
Eftersom du verkar vara en bitter avundsjuk idiot tänkte jag läsa vad du skrivit tidigare i andra ämnen.
Ganska snart ser jag att din hobby var att kissa
i din mun när du onanerade, men du nu bytt och numera tycker det är trevligare att någon annan kissar på dig.

Så problemet SAS personalen har är väl bla att man får hat av inte helt friska individer.
Han kanske drömde om att bli pilot men fick nobben av flygpsykologerna?

Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
VDn von Anka eller vad han heter (med månadslön på 508 000) har nu möjlighet att göra hat-trick

Ja, han är troligen inhyrd enbart för detta.
När det här är över drar han vidare.
Senast redigerad av ksv 2022-07-05 kl. 13:07.
Citera
2022-07-05, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Ch11 har varit planerat sedan i vintras.
För ett par veckor sedan läcktes interninfo om att konkursansökan skulle lämnats in förra veckan för tajma det med strejken.
När sedan strejken blev uppskjuten valde SAS att vänta en vecka till med ch11.

SAS fick mångmiljardbelopp av de nordiska staterna för att rädda jobben. Istället avskedade de 560 piloter och ersätter nu de tjänsterna genom utländska bemanningsföretag, samtidigt som dagens konkursansökan innebär att de nu inte heller kommer kunna betala tillbaka pandemilånen.
De dubbelblåste de svenska skattebetalarna och ersatte svenska jobb med utländsk inhyrning.

Det är för mig helt obegripligt att svenska staten ställer upp igen med svenska skattepengar.

Ja, det här varit uppenbart sedan förra kvartalsrapporten kom.
Att de väljer att tajma ansökan nu är enbart av politiska skäl.

Han kanske drömde om att bli pilot men fick nobben av flygpsykologerna?

Det är förstås bra att SAS nu tar tag i problemen, det förväntar sig staten när de gett så mycket bidrag.

Du kan väl inte vara tagen på sängen av detta, jag berättade ju att detta skulle hända när piloterna saboterade så mycket för företaget.
Citera
2022-07-05, 13:11
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NegerStryparen
När affärsfolket reser så får det kosta vad det vill, bara de är framme i tid, och kan resa hem i lagom tid. De betalar ju inte biljetterna själva heller.

Ja, detta med de udda arbetstiderna är något som folk alltid glömmer när det gäller flyget.

Skitsnack! De resebyråer som företag använder lyfter oftast fram den billigaste resan, och flaggar biljetter som ligger utanför budget. Finns även tydliga riktlinjer för när t.ex Go Plus biljett får väljas.

En skillnad mellan SAS piloter och affärsfolket de flyger runt är att de förstnämnda får diverse tillägg som kompensation. Affärsfolket har generellt fast månadslön - helt oavsett hur mycket de jobbar.
Citera
2022-07-05, 13:13
Medlem
Jordgubbes avatar
Några rader rätt talande också för nuläget för SAS "Några år senare blev inte allt Jan Carlzon rörde vid till guld längre ... fyrtiosju år och hade uppfyllt SAS:s vision. Förgäves försökte han ta ut en ny riktning för den storvuxna och brokiga koncernen, men den personliga drivkraften var borta. Allt som såg så glimrande ut på ytan dolde en inre tomhet och ensamhet. Han hade hamnat i en livskris. – Först långt senare insåg jag att det var jag som behövde en ny vision, inte SAS, men då var det för sent" från ett personporträtt på Max Mathiessen. SAS har havererat s.a.s.
Senast redigerad av Jordgubbe 2022-07-05 kl. 13:15.
Citera
2022-07-05, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Oavsett vad som händer nu är det nog dags för SAS personal (inklusive piloterna) att börja slipa på sina CV'n. Vem ska våga flyga SAS nu mera. ...

Vem vågar anställa en f.d. SAS-pilot?
Citera
2022-07-05, 13:15
Medlem
Tarrous avatar
Citat:

Han har trots allt viss erfarenhet på området, och det är en bra egenskap när det ska städas.
Citera
2022-07-05, 13:15
Medlem
Citat:

Olika VDar är duktiga på olika saker. Finns många som tas in för just en uppgift, i detta fall en turnaround. När sedan bolaget inte är i obestånd längre tar en annan VD över som är duktig på att tex expandera.
Citera
2022-07-05, 13:16
Medlem
Det är klart att det här framprovocerat och vältajmat av ledningen.

Att skylla på högavlönade piloter är planerat.

Nya VDn har i uppgift att sätta bolaget i KK.

"Anko Van der Werff är vd för det colombianska flygbolaget Avianca sedan 2019, efter fem år på motsvarande befattning i ett mexikanskt bolag. I september 2020 uppmärksammade Reuters Avianca för att ha betalat ut miljonbonusar till vd och finanschefen under pandemin samtidigt som bolaget försattes i konkurs.

Bolaget försvarade sig med att bonusarna var nödvändiga för att ledningen skulle fortsätta att förse bolaget med tjänster.

I pressmeddelandet från SAS nämns inte detta. I stället beskrivs nyrekryteringen som ”en 45-årig holländare med en enastående karriär från den globala flygindustrin”.
Citera
2022-07-05, 13:19
Medlem
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Det är förstås bra att SAS nu tar tag i problemen, det förväntar sig staten när de gett så mycket bidrag.

Du kan väl inte vara tagen på sängen av detta, jag berättade ju att detta skulle hända när piloterna saboterade så mycket för företaget.
Det är flera veckor sedan staten meddelade att de kommer ställa upp med ytterligare pengar för att rädda SAS, så det var nog innan du skrev något om det?
Innan strejken också, för övrigt.

Jo, jag är förvånad över att svenska skattemedel ska fortsätta vräkas ner i det här slukhålet.
Citera
2022-07-05, 13:22
Medlem
Citat:
Det är flera veckor sedan staten meddelade att de kommer ställa upp med ytterligare pengar för att rädda SAS, så det var nog innan du skrev något om det?
Innan strejken också, för övrigt.

Jo, jag är förvånad över att svenska skattemedel ska fortsätta vräkas ner i det här slukhålet.

Du verkar tagen på sängen av att det blev en rekonstruktion, såg du verkligen inte det komma trots att vi berättade att det skulle ske?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in