Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-07-05, 12:08
  #1
Medlem
Hej, jag är en del av den mycket begränsade arbetskåren av lantmätare i landet.

Kända för långa kö- och handläggningstider samt skyhöga priser.

Svarar gärna på frågor om ni har några.
Citera
2022-07-05, 12:09
  #2
Medlem
grungewhores avatar
Vad är det längsta du mätt?
Citera
2022-07-05, 12:12
  #3
Medlem
Jonasliljenholms avatar
Vad drömmer du om att få mäta?
Citera
2022-07-05, 12:14
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Vad är det längsta du mätt?

Hur långt är ett rep, ett par hundra meter kanske.

Citat:
Ursprungligen postat av Jonasliljenholm
Vad drömmer du om att få mäta?
Riksgränsen mot Norge hade varit kul att bestämma.
Citera
2022-07-05, 13:18
  #5
Medlem
Hur blir man lantmätare?
Varför blev just du lantmätare?
Trivs du med ditt yrke?
Vad är det bästa respektive sämsta med ditt jobb?
Citera
2022-07-05, 14:37
  #6
Medlem
Antivalents avatar
Var får du dina idéer från?
Citera
2022-07-05, 15:19
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merkur
Hur blir man lantmätare?
Varför blev just du lantmätare?
Trivs du med ditt yrke?
Vad är det bästa respektive sämsta med ditt jobb?

Lantmätare blir man genom att svara på en rekryteringsannons från arbetsgivare, statliga eller kommunalt. Om du bedöms ha de kunskaper som krävs så blir du anställd. Självklart är det meriterande om du har en ingenjörsutbildning eller en juridisk examen inom i fastighetsjuridik.

Jag strävade efter att bli lantmätare för att jag alltid varit intresserad av kartor. Samt att arbetsmarknaden är extremt gynnsam för oss i dagens läge.

Jag trivs med mitt yrke.

Det bästa är att jag har en relativ stressfri arbetsdag, mycket frihet med arbetstiden och man lär sig nya saker varje dag, även om man arbetat ett antal år.
Det sämsta är nog löneutvecklingen. Lönen är hög men lantmäteriet som offentlig verksamhet har svårt att hålla jämna steg med privata aktörer och således lider vi svårt av kompetensbortfall.
Citera
2022-07-05, 16:20
  #8
Medlem
sommarlovs avatar
Hur ber jag grannen på bästa sätt att få köpa en mycket liten del av deras tomt, och hur slipper man betala så mycket?
Citera
2022-07-05, 17:12
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Hur ber jag grannen på bästa sätt att få köpa en mycket liten del av deras tomt, och hur slipper man betala så mycket?

Hur liten del av fastigheten gäller det och hur stora är era fastigheter? Använder grannen delen till något särskilt och vad planerar du att använda den till?
__________________
Senast redigerad av Lantmatare1234 2022-07-05 kl. 17:21.
Citera
2022-07-05, 17:26
  #10
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lantmatare1234
Hur liten del av fastigheten gäller det och hur stora är era fastigheter? Använder grannen delen till något särskilt och vad planerar du att använda den till?
Sommarstuga med avstyckad mark, vill ha en eller två meter för att slippa parkera på gräsmatten, marken är en vanlig skog.
Citera
2022-07-05, 18:02
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Sommarstuga med avstyckad mark, vill ha en eller två meter för att slippa parkera på gräsmatten, marken är en vanlig skog.

Okej, så grannen använder inte marken och du vill ha någon meter för att parkera. Du behöver inte köpa marken. Det allra lättaste är att skriva ett avtalsservitut.

Erbjud honom ett par tusen för att få använda utrymmet för parkering på säg 5 år eller liknande. Avtalsservitut är civilrättsliga och ni behöver heller inte blanda in dyra lantmäteriet.
Citera
2022-07-05, 19:16
  #12
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lantmatare1234
Hej, jag är en del av den mycket begränsade arbetskåren av lantmätare i landet.

Kända för långa kö- och handläggningstider samt skyhöga priser.

Svarar gärna på frågor om ni har några.

Ibland när områden exploateras kommer ni och sätter ut tomtrör innan byggnationen har börjat. Varför då? Sannolikheten att merparten av alla rör ska finnas kvar synliga efter att grävmaskiner m.m. dragit fram och marknivån har förändrats är obefintlig. Då måste ni ju komma en gång till

Jag har själv en GNSS och får jag bara fastighetsgränser digitalt (vid t.ex. en avstyckning) så klarar vi oss bra. Ni borde egentligen komma första gången två år senare när hela området är färdigbyggt. Är det exploatörerna som envisas med att ni borde komma dit eller är det krav på att vid en förrättning att ni måste slå ner tomtrör också samtidigt?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback