2022-07-04, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
Fast nu var det bar statistik från 2 objekt som du hänvisade till. Alltså husmask statistik baserades på 2 objekt. Hur kan du inte förstå det när folk förklarar om och om igen?

Och 2 objekt är fler än 1.

Hur kan du inte förstå det?

Det är precis det här jag påpekade i mitt initiala inlägg.
2022-07-04, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi

Nej du påstod att priserna var nere på 87k och det är felaktigt då urvalet är för litet. Medelpriset är sannolikt betydligt högre.
2022-07-04, 12:43
Medlem
Citat:
Nej du påstod att priserna var nere på 87k och det är felaktigt då urvalet är för litet. Medelpriset är sannolikt betydligt högre.

Eller så är medelpriset inte det.
Data är alltid data.
2022-07-04, 12:47
Medlem
Citat:

2 objekt utan några detaljer som adress, storlek etc skulle jag iofs vilja påstå är sämre än 1 objekt med alla detaljer, där priset kan sättas i relation till något.

Det är viss skillnad på 87kkr en halv trappa ner i Ekhagen och 87kkr på Strandvägen, även om båda är Östermalm…
Senast redigerad av apa123456 2022-07-04 kl. 12:51.
2022-07-04, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apa123456
2 objekt utan några detaljer som adress, storlek etc skulle jag iofs vilja påstå är sämre än 1 objekt med alla detaljer, där priset kan sättas i relation till något.

Det är viss skillnad på 87kkr en halv trappa ner i Ekhagen och 87kkr på Strandvägen.

Saken är den att det är helt ointressant vad du påstår för du kan ingenting. Det krävs cirka 30 objekt för att vara mer representativt.
2022-07-04, 12:54
Medlem
Citat:
Saken är den att det är helt ointressant vad du påstår för du kan ingenting. Det krävs cirka 30 objekt för att vara mer representativt.
Jag vet inte vem du tror att du svarade, men jag håller med dig… 1 objekt är naturligtvis också värdelöst, men fler är inte automatiskt bättre.
(Det urpsrungliga exemplet med en enda var alltså för att förtydliga det löjliga i kajusis ”statistik”)
Senast redigerad av apa123456 2022-07-04 kl. 12:58.
2022-07-04, 13:09
Medlem
Citat:
Jag vet inte vem du tror att du svarade, men jag håller med dig… 1 objekt är naturligtvis också värdelöst, men fler är inte automatiskt bättre.
(Det urpsrungliga exemplet med en enda var alltså för att förtydliga det löjliga i kajusis ”statistik”)

Du skrev precis att du håller med att fler objekt är mer representativt för att sedan säga att fler är inte automatiskt bättre.

Den här tråden...
2022-07-04, 13:24
Medlem
Citat:

Jag svarade han men ni är väl ungefär lika "begåvade" så det spelar ingen roll.

Fler är alltid bättre när man gör statistiska analyser på data som vi pratar om. Det bästa är om man har data över hela populationen. Cirka 30 observationer är minimum för att göra en signifikansanalys mellan två medelvärden som inte är normalfördelade enligt den centrala gränsvärdessatsen.
2022-07-04, 13:24
Medlem
Citat:
Du skrev precis att du håller med att fler objekt är mer representativt för att sedan säga att fler är inte automatiskt bättre.

Den här tråden...
Din oförmåga att ta till dig av vad folk skriver är ganska fascinerande.

Ett snitt på två försäljningar utan några som helst detaljer om dem säger ingenting överhuvudtaget. Absolut ingenting alls.

En enskild försäljning som avviker stort från tidigare försäljningar på samma adress kan heller inte säga något alls om den allmänna prisutvecklingen, men kan ändå vara anmärkningsvärd (tex skulle en försäljning till 87kkr i Ekhagen inte säga någonting - det är varken anmärkningsvärt högt eller lågt för området, medan en försäljning till 87kkr på Strandvägen med sjöutsikt skulle vara anmärkningsvärd om den skett med normal försäljning till högstbjudande - även om inte den heller säger någonting om den allmänna prisutvecklingen i innerstaden)

Men poängen: För att kunna dra de slutsatser du drar behöver du ha väldigt många fler försäljningar. Det enda du åstadkommer är att se ut som en idiot (och få mig och andra att slösa tid på att svara dig på Flashback, vilket väl kanske är ditt egentliga mål?)
2022-07-04, 13:25
Medlem
Citat:
Jag svarade han men ni är väl ungefär lika "begåvade" så det spelar ingen roll.

Fler är alltid bättre när man gör statistiska analyser på data som vi pratar om. Det bästa är om man har data över hela populationen. Cirka 30 observationer är minimum för att göra en signifikansanalys mellan två medelvärden som inte är normalfördelade enligt den centrala gränsvärdessatsen.
Har jag påstått något annat? Vad hoppar du på mig för?

(Ok, du hängde upp dig på ”fler är inte automatiskt bättre”? - du kan ju testa att sätta meningen i sitt sammanhang… det är för övrigt heller inte en generell sanning att fler punkter är bättre annars heller)
Senast redigerad av apa123456 2022-07-04 kl. 13:37.
2022-07-04, 13:37
Medlem
Citat:
Har jag påstått något annat? Vad hoppar du på mig för?

(Ok, du hängde upp dig på ”fler är inte automatiskt bättre”? - du kan ju testa att sätta meningen i sitt sammanhang…)

Har du redan glömt att skrev att fler är inte automatiskt bättre. De där två objekten på 87k säger något så ni har båda fel.

Det säger inte så mycket men det säger någonting.
2022-07-04, 13:38
Medlem
Citat:
Har du redan glömt att skrev att fler är inte automatiskt bättre. De där två objekten på 87k säger något så ni har båda fel.

Det säger inte så mycket men det säger någonting.
Fan att alla på det här stället måste vara så jävla autistiska. Byt ut ”ingenting” mot ”väldigt lite” då…

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in