2022-07-03, 19:48
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
Enligt de flesta här så är det dumt att amortera, istället ska man öka sitt lån i takt med att värdet på huset ökar.
Så tja det är nog en och annan pensionär som har en bra mycket större skuld än vad dom borde haft!

Det har de senaste decennierna givit ett dåligt utfall att amortera. Den som istället för att amortera har investerat i aktier eller en sommarstuga är jävligt mycket rikare än den som bara amorterat sitt bostadslån.
2022-07-03, 19:59
Medlem
Från Hemnet:
Citat:
Antalet fritidshus till salu var i maj nästan sju procent lägre jämfört med samma månad året innan. Det kan jämföras med utbudet för villor som var drygt 24 procent högre i maj.

Fritidshus är ju lyx. Förutom att det numera går att resa har vi reallönesänkningar, kraftigt höjda priser på drivmedel för att ta sig till huset, elkostnader etc. Hur fasiken kan utbudet vara lägre än förra året?!? Fattar ingenting.
2022-07-03, 20:17
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Från Hemnet:

Fritidshus är ju lyx. Förutom att det numera går att resa har vi reallönesänkningar, kraftigt höjda priser på drivmedel för att ta sig till huset, elkostnader etc. Hur fasiken kan utbudet vara lägre än förra året?!? Fattar ingenting.

Det är verkligen förbryllande... Det är väldigt svårt att hitta på en berättelse för det när utbudet av just vanliga hus ökat så kraftigt. Priserna har gått upp också: https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/priserna-pa-fritidshus-fortsatter-uppat

Syntax error.
Senast redigerad av SocialtKontrakt 2022-07-03 kl. 20:20.
2022-07-03, 20:36
Medlem
Marknadspsykologin är inte linjär. Hade den varit det, hade den varit enkel att förutse och då hade vi kunnat haft den här diskussionen i mitt mansion i Monaco istället. Det är svårt att förutse svängningarna, jag menar - vem hade i mars 2020 kunnat tro att börs och bostäder skulle gå tokbananas bullish?

Jag tror såhär, gällande psykologin kring fritidshus (och i viss mån även bostäder) i denna "kris":

1. Folk "HODL"ar (för att parafrasera meme-ligan) sina bostäder och fritidshus. Man "väntar ut" krisen, medveten om att det på lång sikt är värt att ligga lång i tillgångar.

2. Det är dyrare att resa utomlands, b.la. p.g.a. svag krona. Fritidshus och "hemester" gynnas ("hemester" började ju trenda redan innan Covid-19, med klimatskammen och allt det där).

3. Just fritidsboenden går ofta i släkten. Efter någon generation, kan det utan problem vara 6-8 delägare på en stuga, vilket gör att den ekonomiska bördan inte blir så blodig.

4. Pappsen berättar hur det gick till på det gla'a 80-talet, med mördarinflationen som pulveriserade lånen och barnen (vuxna idag) blir mindre negativt inställda till att ta mer lån.
2022-07-03, 20:41
Medlem
Flexarn10s avatar
Jag förstår inte varför det Sägs att vi har en kris på
Bostadsmarknaden och att det kommer krascha osv
Bara för att räntan är påväg mot normala nivåer.
Onödigt hysteri.
2022-07-03, 20:43
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
1. Folk "HODL"ar (för att parafrasera meme-ligan) sina bostäder och fritidshus. Man "väntar ut" krisen, medveten om att det på lång sikt är värt att ligga lång i tillgångar.

Uppenbarligen inte villor och bostadsrätter. De har legat på panikartat rekordutbud.

Citat:
2. Det är dyrare att resa utomlands, b.la. p.g.a. svag krona. Fritidshus och "hemester" gynnas ("hemester" började ju trenda redan innan Covid-19, med klimatskammen och allt det där).

Det köper jag.

Citat:
3. Just fritidsboenden går ofta i släkten. Efter någon generation, kan det utan problem vara 6-8 delägare på en stuga, vilket gör att den ekonomiska bördan inte blir så blodig.

Kanske en delförklaring. Våran befolkning är äldre än någonsin och det finns säkert många fritidshus som delas av tre generationer samtidigt idag. Köttberget lever än.

Citat:
4. Pappsen berättar hur det gick till på det gla'a 80-talet, med mördarinflationen som pulveriserade lånen och barnen (vuxna idag) blir mindre negativt inställda till att ta mer lån.

Då hade vi inte sett utbudet och prisfallet på permanentbostäder såhär långt.
2022-07-03, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Det kommer också ge Magdalena permanent permittering från Rosenbad.

Vilka är de ”rika” Magdalena avser då? Spoileralert -> Bostadsrättsägare och villaägare.
2022-07-03, 21:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sthlm30
Vilka är de ”rika” Magdalena avser då? Spoileralert -> Bostadsrättsägare och villaägare.

Ja tar man kål på alla sveriges bostadsägare genom att försöka dra in 30 miljarder till på fastighetsskatt är maktinnehavet ett minne blott.

Enligt S-logik är alla löntagare som tjänar minst 44k i mån "de rika". Alla de som gör förmögenheter på annat än lönearbete anses inte rika oavsett förmögenhet.
Senast redigerad av flanders 2022-07-03 kl. 21:31.
2022-07-03, 21:38
Medlem
Citat:
Ja tar man kål på alla sveriges bostadsägare genom att försöka dra in 30 miljarder till på fastighetsskatt är maktinnehavet ett minne blott.

Enligt S-logik är alla löntagare som tjänar minst 44k i mån "de rika". Alla de som gör förmögenheter på annat än lönearbete anses inte rika oavsett förmögenhet.

Tar kål? Det kanske handlar om 1500kr i månaden per hushåll. Det handlar nog om att pensionärer som bor ensamma i småhus överväger att sälja av och flytta till mindre och använder mellanskillnaden för att täcka upp för låga pensioner.
2022-07-03, 21:51
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akt
Ja jag håller med om att belåningen vid pension bör vara lägre än vid arbete, givet att pensionen är lägre än lönen man hade. För mig personligen tycker jag att 5 ggr bruttoinkomst är för mycket oavsett pension eller inte, runt 3,5 ggr bruttoinkomsten är min maxnivå för mig och frun. Andra gör såklart andra val och tar andra risker men för mig är det en nivå där jag tycker att räntekänslighet och annat är på en bra nivå.

Sedan är det ju så vad gäller andel av inkomst i allmänhet, ju högre den är desto lägre andel blir baskostnaderna som är desamma för alla i kronor räknat och alltså blir en procentuell räntekostnad mindre betungande. Någon som har 25k netto kommer tycka att en räntekostnad på 40% är riktigt betungande medan den som har 100k netto inte kommer göra det.

Okay, så vad ska en 55 åring som ligger med 6x bruttoinkomsten (via t.ex. Stabelo) i bolån göra då? Går i pension om 10 år, bör amortera ner till 4x på den tiden? Det blir amortering om 20% av bruttoinkomsten (men med nettopengar).
2022-07-03, 22:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sthlm30
Tar kål? Det kanske handlar om 1500kr i månaden per hushåll. Det handlar nog om att pensionärer som bor ensamma i småhus överväger att sälja av och flytta till mindre och använder mellanskillnaden för att täcka upp för låga pensioner.

Snittet för hela landet möjligen men det är rätt ointressant. Den mest obskyra villan i Sthlms utmarker har minst 5 msek I taxeringsvärde. Återinförd fastighetsskatt ger alltså 50000 kr per år. Nära 100 000 kr på lite bättre områden. Den politiker som inför det får noll procent av rösterna i hela Sthlms län i kommande val. Det avgör valet.
2022-07-03, 22:32
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Snittet för hela landet möjligen men det är rätt ointressant. Den mest obskyra villan i Sthlms utmarker har minst 5 msek I taxeringsvärde. Återinförd fastighetsskatt ger alltså 50000 kr per år. Nära 100 000 kr på lite bättre områden. Den politiker som inför det får noll procent av rösterna i hela Sthlms län i kommande val. Det avgör valet.
Sossarnas kärnväljare bor inte i villa.
Så sossarna kan återinföra fastighetsskatten när dom vunnit valet tillsammans med nyans.
Pengarna behöver komma in, speciellt som kostnaderna för räntebidragen kommer att öka lavinartat.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in