Citat:
Ursprungligen postat av
vraalaak
Nåväl, över till ämnet: Finns det något hum om hur vanligt det är att bostadsrättsföreningar skjutit renoveringar och underhåll framför sig för att på medellång sikt kunna hålla avgifterna nere? Eller är det mest inslag av konspirationsteorier och s.k. "trådsanningar" i det påståendet?
Kan inte tänka mig att det är ett stort problem på riktigt. Det normala torde ju vara att man ökat
belåningen inför större renoveringar istället för att bygga kassa eller hålla tillräckligt höga avgifter för kontant underhåll.
Det lär bli mindre attraktivt för både plånbok och föreningens anseende att slänga på några tusen kronor per kvadrat för att finansiera ett tak framöver, jämfört med 2010-talet
Citat:
Ursprungligen postat av
vraalaak
Sedan undrar jag lite hur underlaget för bostadsmarknaden kommer att se ut de kommande åren. Det har byggts rekordmycket de senaste åren (dock långt ifrån tillräckligt) och även om byggtakten minskar, finns det fortfarande många projekt "i pipen" som kommer att färdigställas de närmsta åren.
Vi har en nettoutflyttning från exempelvis Stockholm. Vi får väl se hur länge den trenden håller i sig, men det lär väl pågå så längde det är mer livskvalitativt att tjäna 35' och bo i Eskilstuna vs. 40' och bo i Sthlm, för en random Svenneakademiker (det sagt, är jag väl medveten om att flashbackare inte befattar sig med månadslöner av så låg valör).
Ja Stockholm ser helt klart ut att ligga illa till. Det verkar också vara så att unga i mindre utsträckning dras till Fjollträsk nuförtiden:
https://fastighetstidningen.se/farre-unga-vill-flytta-till-storstaderna/
Trenden lär fortsätta och det byggs ju som satan.
Citat:
Ursprungligen postat av
vraalaak
Sedan har vi ju demografin. De unga vuxna som ska in på marknaden framöver, är färre än tidigare. (Iofs balanseras väl detta i viss mån av att det för 10-15 år sedan åtminstone fanns en hypotetisk chans att få en HR, en dörr som antagligen är helt stängd idag.) Jag påstår inte att bostadsmarknader är ett pyramidspel, men vill ändå hävda att det finns vissa likheter iom att den måste fyllas på "underifrån". Dessa förstagångsköpare blir något färre än tidigare. De som inte är etablerade i samhället, är av förklarliga skäl inte aktuella som presumtiv BR-kund.
Sedan kommer nog 30- och 40-talisterna, som i inte oväsentlig grad sitter och trycker på en stor del av villa- och fritidshus-bestånden, få ökad anledning att "fear the reaper" de kommande åren, dvs en hel del 60- och 70-talsvillor lär komma ut på marknaden. Visst, trycket på villor är högt idag men den som flyttar till något, flyttar också ifrån något. Och någonstans måste hela marknaden fyllas på "underifrån" för att prisnivåerna ska kunna hålla hela kedjan.
Jag tror som du säger att HR-bristen balanserar ut de färre sena 90-talisterna och tidiga 00-talisterna till antal.
Det finns för många kommunistiska
slemhögar till 80-talister som samlat köpoäng på hög och surfar runt i artificellt billiga hyresrätter som 20-åringarna vill ha.
Citat:
Ursprungligen postat av
vraalaak
Vad tror vi om följande killgissningar? Är analysen någotsånär i rätt härad och vilken inverkan på marknaden tror vi att ovanstående faktorer får?
Nominellt sidledes för småhus. En mindre krasch för nyproducerat bestånd och då särskilt ettor.