Citat:
Ursprungligen postat av
BigBusiness
Länka gärna en tidningsartikel, eller tv-reportage som säger att en vapenleverans är "det som kommer avsluta kriget snart till Ukrainas fördel".
Det kommer du inte göra, för det finns inte. Du bygger halmgubbar.
Kanske kan du hitta en bloggare, men jag följer väldigt Ukraina-vänliga twittrare och bloggare, ingen har varit i närheten av att påstå det du säger att de gör.
Det var inget inlägg som var riktat mot dig eller mot någon annan specifikt. Mer ett inlägg mot att "media" målat med bred pensel där oinitierade personer kommer med tyckande i viss press. Jag sitter inte och samlar på länkar så nej jag har inga länkar att specifikt citera, så mycket orkar jag inte bry mig. Det var mest min känsla av hur artiklar i media beskriver vissa fenomen. Och återigen, det var inte min mening att verka kritisk mot egentligen någon minst av allt mot Ukraina om du nu fått för dig det.
Om du uppfattade det som att jag bygger en halmgubbe så får det stå för dig. Det ENDA jag menade var att i stora drag så utmålas viss hjälp som att just det specifika vapensystemet kommer ge oproportionerligt stor hjälp. Jag har absolut inget emot OM något specifikt vapensystem skulle ha den inverkan. Ju fortare ryssen drivs ut desto bättre. Ju större förluster Ryssland lider desto bättre. Det är bara det att jag inte tror att ett ENSKILT vapensystem gör så gigantisk skillnad och att det är frustrerande när VISSA artiklar mm propagerar för den åsikten.
Här nere följer Wikis defintion av halmgubbe argument
Halmdocka (halmfigur, halmgubbe), engelska straw man argument, är en form av argumentationsfel. Halmdockan består i att debattören först bygger en nidbild av motståndarens åsikter och argument och sedan argumenterar mot denna nidbild.