2022-07-02, 22:31
Medlem
Madagascars avatar
Har sanktionerna börjat få någon effekt?

Direkt på Rysslands militära förmåga?

Indirekt via dålig moral eller taskigt stöd för kriget hos hemmaopinionen?
Citera
2022-07-03, 01:25
Medlem
HejaFinlands avatar
Här diskuteras lite om hur artilleri måste byta ut sina pipor när man skjutit så mycket som ryssarna gör, och om Ryssland har kapacitet att göra det. De har tydligen svenska maskiner för att göra pipor. Det gäller också flygmotorer till stridsflyg. Det är en jobbig tysk med jobbig dialekt, men man kan hoppa förbi honom och lyssna på bulgaren. https://www.youtube.com/watch?v=UJITZJWWblM
Citera
2022-07-03, 06:52
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kaczynski
Ryssarna har på sin höjd tagit några kilometer per dag. Det är framryckning i ett tempo som mer påminner om VK1 än ens andra världskriget. Tycker inte det finns så mycket som talar för annat än att Ukraina bedriver ett smart flexibelt försvar och håller där det går och backar i tid för att undvika inringningar och stora förluster.

Striden är tveklöst hård och Ukraina drabbas av förluster men jag undrar hur länge ryssen kan hålla på. Att dom inte kan uppnå stora genombrott eller snabbare framryckning tyder på att det börjar bli riktigt slitet.

Tror risken är stor att dom avslutar med att ta Luthansk och sedan tror jag tyvärr att Ukraina kommer pressas till en vapenvila

Rent taktiskt kan naturligtvis Ryssland fortsätta under mycket lång tid, ifall kriget består av en systematisk förstörelse av allt av värde ca 30 km framför sina egna linjer. Att gå fram någon km per dag kostar i så fall "bara" artilleripjäser och ammunition. Ryssarna lär slita ut de flesta av sina 152mm eldrör på det sättet, och stressa sin logistik (från fabrik till front) - men mer än så kostar det inte.

Möjligheterna till manöverkrigföring lär ha minskat ytterligare (det tar tid att lära upp kompetenta manöverförband) och när det gäller sk "wunderwaffe" som kan skjuta bort kritiska enheter från ryska armen spelar det ingen större roll om ryssen (som det verkar) mosar allt i sin väg med "slagfältets drottning" - vanligt sketet artilleri.
Citera
2022-07-03, 07:22
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheDork
Sen tycker jag det är lite lustigt hur "väst" ser varje leverans som "det som kommer avsluta kriget snart till Ukrainas fördel".

Var får du dessa idéer från? Har inte sett någon liknande artikel i västmedia.
Citera
2022-07-03, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Var får du dessa idéer från? Har inte sett någon liknande artikel i västmedia.

Diverse bloggar, både svenska och utländska. Diverse forum, svenska och utländska. Tidningsartiklar. Både svenska och utländska.
Citera
2022-07-03, 10:32
Medlem
Citat:
Det är ingen hemlighet att väst vill slita ned ryska styrkor så de inte utgör ett hot mot NATO. Det uppfylles med råge just nu. UK har gått längst med hjälp, de har sagt att de skall utbilda ca 30.0000 man var tredje månad nu och framåt. Det rör sig då om förband som får sin förbandsträning och inte enskild soldatutbildning. Så det kommer nog produceras vettiga krigsförband då. Britterna har insett att det som nu utkämpas är VKIII men i begränsad skala. Om väst viker ned sig så kommer Putin förr eller senare att söka konflikt med NATO så genom att hjälpa Ukraina så undviker "vi" att behöva förlora egna soldater. Istället ger vi vapen till Ukraina och de står för dödandet och förlusterna.

Sen kanske Ukraina liter lite av hybris och hoppas ta tillbaka allt de förlorat sedan 2014, det tror jag inte väst egentligen vill. De de förlorat sedan februari i år men inte krym. där tror jag väst sätter en gräns.

Varför tror du inte väst accepterar att Ukraina kräver tillbaka Krim? Alla västländer vad jag kan komma på har fördömt annekteringen av Krim.
Citera
2022-07-03, 11:10
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:
Diverse bloggar, både svenska och utländska. Diverse forum, svenska och utländska. Tidningsartiklar. Både svenska och utländska.

Länka gärna en tidningsartikel, eller tv-reportage som säger att en vapenleverans är "det som kommer avsluta kriget snart till Ukrainas fördel".

Det kommer du inte göra, för det finns inte. Du bygger halmgubbar.

Kanske kan du hitta en bloggare, men jag följer väldigt Ukraina-vänliga twittrare och bloggare, ingen har varit i närheten av att påstå det du säger att de gör.
Citera
2022-07-03, 12:30
Medlem
Karnivorens avatar
Citat:
Länka gärna en tidningsartikel, eller tv-reportage som säger att en vapenleverans är "det som kommer avsluta kriget snart till Ukrainas fördel".

Kanske kan du hitta en bloggare, men jag följer väldigt Ukraina-vänliga twittrare och bloggare, ingen har varit i närheten av att påstå det du säger att de gör.

Nu tar jag mig friheten att svara även fast det du skrev inte var riktat till mig. Men jag var inblandad i diskussionen som följde inlägget du citerade. Jag tror du skulle ha följt diskussionen lite längre. Det där inlägget är ju mest ett uttryck för frustration över att ryssarna inte får mer stryk. Än. För visst har det förekommit en del sensationsjournalistik både kring himars och innan dess kring olika typer av konventionellt artilleri. Jag orkar inte sitta och tråla alltför länge men jag kan ju posta en länk då för att visa vad jag menar:

https://www.svtplay.se/klipp/3553172...stor-betydelse

Söker man nu så är det ju så jävla många spaltmeter skrivna om olika vapen och Ukraina så jag orkar inte sitta och gräva för länge och det där är väl kanske inget strålande exempel. Men du vet säkert själv att löpsedelssvenska är ett alldeles eget språk? Och även om man försöker ha med sig sin rikt tilltagna saltpåse vart man än går, kan det vara svårt att värja sig mot att undermedvetet ta intryck av stora bokstäver. Jag kan också sitta och hetsa över att inte "undervapnen" gör mer nytta ibland. I viss mån pådrivet av clickbaitrubriker, youtubeklipp, twitterinlägg och annat som talar väl entusiastiskt om det man helst vill. Dvs att Ryssland ska ut ur Ukraina så snart som möjligt och att Ukraina ska slippa ta mer förluster än absolut nödvändigt.
Senast redigerad av Karnivoren 2022-07-03 kl. 12:35. Anledning: Korrigering
Citera
2022-07-03, 12:55
Medlem
Citat:

Det var inget inlägg som var riktat mot dig eller mot någon annan specifikt. Mer ett inlägg mot att "media" målat med bred pensel där oinitierade personer kommer med tyckande i viss press. Jag sitter inte och samlar på länkar så nej jag har inga länkar att specifikt citera, så mycket orkar jag inte bry mig. Det var mest min känsla av hur artiklar i media beskriver vissa fenomen. Och återigen, det var inte min mening att verka kritisk mot egentligen någon minst av allt mot Ukraina om du nu fått för dig det.

Om du uppfattade det som att jag bygger en halmgubbe så får det stå för dig. Det ENDA jag menade var att i stora drag så utmålas viss hjälp som att just det specifika vapensystemet kommer ge oproportionerligt stor hjälp. Jag har absolut inget emot OM något specifikt vapensystem skulle ha den inverkan. Ju fortare ryssen drivs ut desto bättre. Ju större förluster Ryssland lider desto bättre. Det är bara det att jag inte tror att ett ENSKILT vapensystem gör så gigantisk skillnad och att det är frustrerande när VISSA artiklar mm propagerar för den åsikten.

Här nere följer Wikis defintion av halmgubbe argument

Halmdocka (halmfigur, halmgubbe), engelska straw man argument, är en form av argumentationsfel. Halmdockan består i att debattören först bygger en nidbild av motståndarens åsikter och argument och sedan argumenterar mot denna nidbild.
Citera
2022-07-03, 13:32
Medlem
ReijoHervonens avatar
Stämmer det att Ryssland nu kör tanksen med endast två personer utan vagnchef och har halverat sina stridsgrupper till endast 4 man?
Citera
2022-07-03, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Stämmer det att Ryssland nu kör tanksen med endast två personer utan vagnchef och har halverat sina stridsgrupper till endast 4 man?

Inte en aning. Var har du sett det. Att inte ha en vagnschef är väldigt korkat enligt mig. För att vara effektiv behövs en chef som leder vagnen, Kommunicerar med andra, visar in mål med mera. Att klara av allt detta på två personer går inte särskilt bra.

Det är så urbota korkat att bara ryssen skulle försöka sig på det. Hellre då ha färre antal vagnar. Sen kan man dock inte slänga in vem som helst som vagnschef, det kräver en viss kompetens minst sagt.

Stämmer det att ryssen kör med två mans besättningar är de riktigt illa ute personalmässigt.
Citera
2022-07-03, 16:19
Medlem
Karnivorens avatar
Enligt info från artikeln i länken så har ryska fabriker som ska reparera ryska stridsfordon börjat neka att åta sig reparationerna. Orsakerna ska vara flera men brist på komponenter och uteblivna eller ofullständiga betalningar för tidigare utförda reparationer är en stor del. Andra problem är att fältreparationsenheter plundrar skadade vagnar på komponenter som de säljer för sprit eller pengar. Om detta stämmer är det ju rena garden. Nionde kompaniet, men värre eftersom det är under pågående krig. Tilläggas bör att det är enligt info från Ukrainsk underrättelsetjänst. Men det ligger ju onekligen i linje med vad fördomarna säger mig om ryska armén...

https://www.ukrinform.net/rubric-ato...ine-intel.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in