Citat:
Ursprungligen postat av
Ovrall
Intressant, jag har inte hört talas om det naturliga steget men det du skriver bekräftar bara min bild av hans miljöengagemang: att han bestämt sig för sitt bias och i jakten på den frånkommit den etablerade forskningen.
Ser att boken är från 1994 och jag uppfattar, baserad på det han säger nu och de senaste 3-4 åren, att det inte är något han står bakom längre. Snarare uppfattar jag honom som en förespråkare av industrialism och en motståndare till grön skatteväxling. Han har ju framförallt sedan invasionen av Ukraina framställt Ryssland och Kina som framtida vinnare som råvaruekonomier medan den "dekadenta västvärlden" sänker sig genom felaktigt fokus på klimatfrågor. Å andra sidan måste jag erkänna att det är svårt att veta exakt vad han står för nu, eftersom han ofta säger emot sig själv i sina resonemang.
På 90-talet var inte klimatfrågan i centrum som idag. Det var minst lika mycket kemikalier och försurningen oroade man sig fortfarande för.
Kom ihåg att man precis skippat bly i bensinen. Freonerna fasades ut med "mjuka freoner".
Han kan få rätt, om inte Kina följer i vårt spår med fossil energi. Rent ekonomiskt är den svårslagbar.
Man pumpar upp en vätska ur marken med typ 10 kWh i per liter. Helt otroligt!! 10 dollar för en hel tunna ur de billiga ökenhålen... Lune låg på 20 dollar i Nordsjön. Man kan inte slå det.
Det naturliga steget skapade en enorm breddkunskap i Sverige kring miljöfrågor och environmentalism. Det anordnades studiecirklar i massor, på företag och i föreningar. Det har var en tid när ingen ideologi hade anpassat sig till environmentalismen. En moderat kunde lugnt snacka med en vänsterpartist utan att någon hamnade i affekt för båda kom ur samma materialistiska verklighet. Alla utom helt nybildade MP var betongpartier som byggt miljonprogram, motorvägar, sopförbränning och kärnkraft (ja, centern förstås... Fälldin var tidig med det gröna).
Jag tyckte som nybakad civilingenjör att just Bern med sin bakgrund som industriell karriärist var väldigt fascinerande och jag köpte hans bok. Så han är en av mina gamla favoriter (Gillberg är nummer ett som förebild). Båda är konservativa om du vet?
Kanske därför, jag har träffat båda... tycker jag det är tråkigt med vad jag upplever som karaktärsmord av en gammal man som borde hedras för sin insats.
Men jag vet som sagt inte vad som hänt. Och det är svårt att hålla fokus när klimatfrågan tar all luft.