2019-08-21, 13:09
Bannlyst
Lars Bern, känd från Swebbtv, vem är han? En knäpp stolle som ingen vill förknippas med, eller en underskattad person?

Vad jag vet är att han ständigt hänvisar till Lennart Bengtsson i klimatfrågan, men Bengtsson har förlorat all trovärdighet eftersom han varit med i GWPF som är en oljefinansierad lobbygrupp. Detta har Bern aldrig nämnt.

Därför tror jag att Bern är en stolle som man inte ska lyssna på. Han säger att skördarna förbättras av mer koldioxid, men ignorerar det faktum att högre temperaturer förstör skördar årligen för miljarder. Nej, Lars Bern är enligt mig ett jävla rikspucko.
Citera
2019-08-21, 13:17
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbebobbe0
Lars Bern, känd från Swebbtv, vem är han? En knäpp stolle som ingen vill förknippas med, eller en underskattad person?
Jag har då aldrig läst något vettigt eller klokt som den mannen signerat.
Citera
2019-08-21, 13:18
Medlem
Han är en bra talare men det han säger är inte sanning, han är som Patrick Moore fast svensk. Jag vet tyvärr inte ifall han får pengar av någon.
Citera
2019-08-21, 14:39
Medlem
Tills ni visar att han har fel, väljer jag att tro han har rätt. Bara kärringskvaller ovan utan substans.

Han är erfaren, kunnig, intelligent, förmodligen klok, och har förtjänat att bli lyssnad till.
Citera
2019-08-21, 15:13
Medlem
Fiskmånglarens avatar
En av de få som är värda att lyssna på i dagens förljugna debattklimat.
Har är tillräckligt klok för att ingen PK-människa vågar ställa upp i en debatt.
Regeringen gillade inte att han avslöjade deras lögner i Swebb-tv så de lyckades stänga ner programmet helt från Youtube, men det blev folkstorm och man backade och la upp det igen.
Citera
2019-08-21, 15:14
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odiskadmugg
Tills ni visar att han har fel, väljer jag att tro han har rätt.
Det är väl upp till honom att visa att han har rätt.
Citera
2019-08-21, 15:18
Medlem
Fiskmånglarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Det är väl upp till honom att visa att han har rätt.
Vad har han fel i då enligt dig?
Vad har du läst och hört som inte är vettigt eller klokt?
Citera
2019-08-21, 15:33
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskmånglaren
Vad har han fel i då enligt dig?
Vad har du läst och hört som inte är vettigt eller klokt?
Vill inte citera något nu, med risk för att bli outad, men hans prat om att Enby och någon till läkare som mist sin legitimation är räddningen för världen är bara för mycket.

Det handlar om konspirationsteori i sitt esse. Hela världen mot den stackars forskaren med sitt mikroskop...
Citera
2019-08-21, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbebobbe0

Vad jag vet är att han ständigt hänvisar till Lennart Bengtsson i klimatfrågan, men Bengtsson har förlorat all trovärdighet eftersom han varit med i GWPF som är en oljefinansierad lobbygrupp. Detta har Bern aldrig nämnt.

Därför tror jag att Bern är en stolle som man inte ska lyssna på. Han säger att skördarna förbättras av mer koldioxid, men ignorerar det faktum att högre temperaturer förstör skördar årligen för miljarder. Nej, Lars Bern är enligt mig ett jävla rikspucko.

Jaha och hur vet du det?

Så här står det på GWPF:s hemsida.
Citat:
Funding
The Global Warming Policy Forum will be funded by private donations. In order to make clear their complete independence, neither the Foundation nor the Forum accept gifts from either energy companies or anyone with a significant interest in an energy company.

Kan du hänvisa till något som bevisar att detta inte stämmer?
Citera
2019-08-21, 15:44
För Sverige har ju inte haft problem med missväxt förr i tiden hahhahah..

Han sa att skördarna har ökat med tio procent, är det missväxt är det inte skördat..

Så hade torkan förstört skördarna hade dom inte ökat med 10 procent.

Gillar Lars Bern han har koll på sin fakta, och en av få som faktiskt läser det forskarna skriver.
Citera
2019-08-21, 15:56
Medlem
Bern är en kunnig äldre herre och doktor inom fysik.
Med det sagt är Bern, likt de flesta experter inom området och klimatdebatten, inte heltäckande inom frågan.
Han är trovärdig och bred, men givetvis räcker det inte att enbart lyssna till Bern eller enstaka experter och debattörer.

Sedan är han inte särskilt hårdför utan generellt mer lågmäld i debatten.
Tyvärr får han enbart komma till tals i alternativa medier, och man får inte se honom stå upp i debatter i de stora kanalerna.

Slutligen är Bern varken ensam eller unik. Många akademiker i hans position, historia och ålder är av liknande uppfattning, men få väljer att gå fram som debattörer.
Citera
2019-08-21, 16:00
Medlem
Skeldersans avatar
Ah, den där gamla stofilen som är expert på klimat, valutapolitik, kost, ja lite allt möjligt?

Han är väl kunnig inom en del kanske, mest fysik kan jag anta, och där kanske där borde han kanske stanna.

Det blir ju något oseriöst när han presenteras som expert på samtliga ovan nämnda ämnen, och förmodligen fler.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in