2022-07-03, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Lars Bern må ha kunskap om stenkakor och stämpelklockor men kunskapsnivån har gått med raketfart sedan den tiden. En nutida grundskoleutbildad tonåring är både visare och har mer kunskap än när Lars Bern gick i den medeltida folkskolan.

Men även om det skulle stämma (vilket knappast alla håller med om) så kan du väl inte jämföra en grundskoleutbildad tonåring med en disputerad teknisk fysiker. Det är ju inte precis sina kunskaper från folkskolan han framför.

Men visst, i en infantiliserad värld där folk tror att Greta Thunberg är kunnig, så …

Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Förlegade kunskaper? Verkligen? Är vetenskaplig metod upphävd någon annanstans än inom klimatfrågan? Har termodynamikens andra lag upphävts?
Har atmosfären och vädersystemen slutat att vara kaossystem som inte går att kvantifiera och beräkna med någon säkerhet så fort tidslinjen dras ut till mer än några veckor?
Har det periodiska systemet slutat att ha giltighet? Naturlagarna upphävda?
Eller menar du ny ”kunskap” i form av tvättade tabeller med mätvärden och helt hysteriska påståenden byggda på helt orealistiska scenarion?
Låt höra?

Han menar kanske fantasifulla ”tipping points” och andra kreativa skapelser från alarmister som Al Gore, Johan Rockström och ovannämnda Greta som personer som Lars Bern och andra tekniker/naturvetare bara hånskrattar åt.

För att därefter avfärdas som ”stollar” och myten om ”97 % av alla forskare …”

Citat:
Ursprungligen postat av fantomsmurfen
Lars Bern är en gammal man som säger det konspirationsteoretiker och foliehattar vill höra, varken mer eller mindre.

Du gör det väldigt lätt för dig.

Lars Bern har t.ex utmanat hysterin kring kolesterol och menar att frågan bara är ett sätt att hålla igång en mångmiljardindustri av läkemedel.

Något sådant har han knappt vräkt ur sig utan vidare. Givetvis är han påläst.

Det finns också läkare som håller med honom och det är väl bara välkommet om det kan debatteras. Tänk om miljontals människor stoppar i statiner i onödan (men med obehagliga biverkningar) bara för att andra ska få skratta hela vägen till banken?

Med hans, får vi förmåga, enormt höga intelligens och i övrigt imponerande bakgrund finns det väl all anledning att tro att han ägnar mycket tid åt att sätta sig in i olika frågeställningar. Trots sin höga ålder verkar han allt annat än senil. Jämför honom med den jämngamle Biden.
Citera
2022-07-03, 08:14
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovrall
On du läser vad jag skriver så handlar det i mångt och mycket om teknisk kunskap från förra århundradet. Han refererar inte särskilt ofta själv till frågor som rör fysikens lagar eller forskningsmetodik, och att ta allt han säger som en auktoritet inom forskning bara för att han har doktorerat är ju bara fånigt. Han är inte direkt den enda teknologie doktorn i Sverige eller världen, men måhända den enda som säger vad du vill höra?

Du är naturligtvis välkommen att dra dina egna slutsatser, men efter att faktagranskat ett urval av vad han säger (brukar kolla källor på de mest kontroversiella sakerna han häver ur sig, vilket inte alltid är lätt eftersom han sällan anger sina källor) så skulle jag inte ens anlita honom som study-buddy. Om han har fel i nära 100% i dalen som jag faktiskt kollar upp, varför skulle jag lita på vad han säger i de fall jag inte kollar?
Teknisk kunskap från förra århundradet? Vad har hänt efter år 2000 med naturlagarna tänkte du? Har de ändrats eller vart vill du komma?
Citera
2022-07-03, 08:18
Medlem
Citat:
Han har utan tvekan ett intressant cv. Möjligen har han fastnat i åldersträsket när den yngre generationen nu tagit över och hans åsikter inte längre betyder vad de en gång gjorde.

Det går inte att förneka hans tekniska bakgrund och ekonomiska bakgrund, men vad gäller ekonomi gör han nu märkliga uttalanden (ofta riktat mot P-M Nilsson på DI) där han totalt förringar värdet av finansmarknaden som han menar på bygger på "imaginära värden". Som fd företagsledare borde han verkligen veta mer om hur finansmarknaden fungerar.

Jag orkar inte länka, han har sagt det i praktisk taget varje intervju på swebbtv under våren och sommaren och om du följer honom vet du precis vad jag syftar på. Möjligen har han blivit gammal och gaggig, eller så var han inte så framgångsrik som företagsledare, vad vet jag, jag hör bara på det han säger nu..

Att vikten av hans åsikter skulle bero på hög ålder är ju ett omoget resonemang. Åldersträsk... ja, vi föraktar kanske åldringens åsikter i Sverige men det är ju negativt i så fall.

Jo han var framgångsrik som företagsledare, men drabbades av cancer. Så blev han ledande i miljörörelsen istället.

Han var ingenjör och industrialist. Volvo, ÅF och jag tror Asea?? Finansmarknaden gör trots allt kvalitativa värderingar av värden. Ordvalet "imaginär" är förmodligen medvetet provokativt, men så funkar ju sociala medier.
Citera
2022-07-03, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
SwebbTv har försökt att lansera honom som en hobby GW, det är nästan lite taskigt, då han mest verkar gå igång på uppmärksamheten ifrån fringecommunityt.
Rent offentligt för den breda massan är han helt okänd

För den yngre massan kanske ja.
Citera
2022-07-03, 08:26
Medlem
Citat:
Teknisk fysik är väl iofs inte något som diskvalificerar honom att prata om klimat och atmosfären exempelvis.
Däremot ger det inte mycket när det kommer till näringslära eller utrikespolitik.

Näringslära, där tror jag han är autodidakt.

Hans debut som motvallskärring och opponent kommer därifrån. Intresset kan ha kommit ur cancern. Han ifrågasatte den sakliga grund livsmedelsverket gav sin kostråd från. Och han fick nog rätt för vetenskapen var svag på den tiden (och är det kanske fortfarande). Kostråden gavs på osaklig grund från en statlig myndighet, jag tror inte han var ifrågasatt då. Men det var inte en polariserande fråga typ klimatet.
Citera
2022-07-03, 08:33
Medlem
Citat:
Dels har jag, dom jag skrev tidigare, aldrig sett Bern få frågor som ligger inom hans uttalade expertområden, dels håller jag med squiden, att mycket av det han säger är förlegat.

Jag förstår inte varför du smyger med klimat som hans expertområde, det finns inget på hans CV som skulle göra honom till en auktoritet på det området. Han driver opinion via en blogg och hans klimatkunskaper är vad mig anbelangar på samma nivå som hans kunskaper om vacciner, dvs mycket selektiv. Möjligen kan jag ge honom en viss auktoritet inom energiområdet, men där säger han inte så mycket mer än vad en högskoleingenjör vet, och han pratar i princip bara om kärnkraft eftersom hans kunskaper om andra energikällor verkar vara decennier gamla.

Jag har naturligtvis inte faktagranskat allt han säger men har hittat tillräckligt många felaktiga påståenden från honom för att tvivla på i princip allt han säger. Inte minst inom områdena klimat, medicin och geopolitik. Ett exempel som fastnade hos mig var när han häromåret hänvisade till en rapport från Salk-institutet om spikproteinernas skadeverkningar där han i princip sade att rapporten sa tvärtom mot vad den handlade om och försökte koppla det till mrna-vacciner.

Han har varit verksam i miljörörelsen i minst 30 år. Han har en bättre kunskapsingång i de frågorna än 98% av miljöpartisterna.
Citera
2022-07-03, 08:34
Medlem
Giant Squids avatar
Lars kan lägga till i CVt att han var företrädare för Stockholmsinitiativet som tilldelades pris som Årets Förvillare utav VoF 2010.
Han verkar dock ha hoppat utav där, (var det för stolligt även för honom, måste ju ha varit stenhård konkurrens där.)

Jag tycker denna recensionen täcker mycket av Lars modus operandi.

Lars Bern och ordets kraft
https://norrtou.se/2018/12/21/lars-b...-ordets-kraft/
Senast redigerad av Giant Squid 2022-07-03 kl. 08:38.
Citera
2022-07-03, 08:42
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Näringslära, där tror jag han är autodidakt.

Hans debut som motvallskärring och opponent kommer därifrån. Intresset kan ha kommit ur cancern. Han ifrågasatte den sakliga grund livsmedelsverket gav sin kostråd från. Och han fick nog rätt för vetenskapen var svag på den tiden (och är det kanske fortfarande). Kostråden gavs på osaklig grund från en statlig myndighet, jag tror inte han var ifrågasatt då. Men det var inte en polariserande fråga typ klimatet.
Näringslära och vacciner är inga ämnen jag håller Bern som expert i.
Citera
2022-07-03, 08:51
Medlem
En gaggig stofil med åsikter om precis allting som uppenbarligen ligger långt bortom hans kompetensområde. Bern skulle nog behöva ta lite intryck av ordspråket skomakare bliv vid din läst.
Citera
2022-07-03, 09:01
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Näringslära och vacciner är inga ämnen jag håller Bern som expert i.
Kollodialt silver mot Ebola är Bernklassiker, jag tycker han sätter ribban med sådana stolligheter.
Citera
2022-07-03, 09:41
Medlem
Ovralls avatar
Citat:
Teknisk kunskap från förra århundradet? Vad har hänt efter år 2000 med naturlagarna tänkte du? Har de ändrats eller vart vill du komma?

Nu pratar du som att Berns bakgrund automatiskt innebär att allt han säger följer naturlagarna och måste stämma, vilket det inte gör. Vad det beror på sa jag inte, jag bara konstaterar att efter ha faktagranskat ett urval av hans uttalanden så visar sig flertalet vara antingen felaktigt, misstolkat eller ihopblandat.

Vad gäller min kommentar om hans förlegade kunskaper så menade jag inom de områden där han faktiskt har något att komma med. Han uttalanden om batteriteknik och energikällor handlar om teknik från 1900-talet och han verkar inte hållit sig ajour med utvecklingen. Det är synd för han verkar ändå fortfarande klarsynt nog att läsa men fokuserar på cherrypicking för att försöka bekräfta något han bestämde sig för 20 år sedan.
Citera
2022-07-03, 09:45
Medlem
Patrik2108s avatar
Bern rekommenderade stora doser D-vitamin mot covid. Jag tror han räddade många liv med det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in