2022-07-02, 17:33
Medlem
Likamycket som bussen vid halt väglag kan köra ner i en ravin och alla "sätter skorna".
Vingarna går inte av så lätt och det är mer än ett flygplan modell "större" som glidflygit längre sträckor t o m utan motorerna igång..
Citera
2022-07-02, 17:43
Medlem
EnDumSosses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tommen1
Likamycket som bussen vid halt väglag kan köra ner i en ravin och alla "sätter skorna".
Vingarna går inte av så lätt och det är mer än ett flygplan modell "större" som glidflygit längre sträckor t o m utan motorerna igång..
Du tycker alltså att bussar vanligtvis kör förbi hundratals livsfarliga raviner under en entimmes rutt? Att flyga är ju som att åka längs med en oändlig ravin.
Du är riktigt cool som är så obrydd och kan bibehålla lugnet i en livsfarlig situation. Jävligt cool, vill bli precis som dig när jag bliiiir thhtooorrr.
Citera
2022-07-02, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Jag jobbade på SAS på 1990-talet, i Frösundavik. Fantastiskt glaspalats proppfullt med människor som inte gjorde mycket, men det behövdes inte för en flight tor Stockholm Malmö kostade 4000 kr eftersom de hade ensamrätt. Allt eftersom flyget marknadsanpassades, malmö aviation tog 1000 kr för samma flight 2002, så minskades personalen utan att flygen minskade. De som satt och vände papper fick gå. Mest pappersvändare hade f.ö Danmark. Sakta går det med att få in i medvetandet att SAS inte är något speciellt, det är ett SJ i luften, och en SJ-lokförare är inget speciellt. Alla andra vanliga flygbolag som Delta är precis lika bra eller dåligt.

Det är svårt att vända det här planet, mentaliteten är fel hos de anställda, och enklast är om SAS läggs ner. Saknad av nästan ingen, särskilt inte av Norge Sverige Danmark som pumpat in 10-20 miljarder senaste åren. Framtiden hör tyvärr till de billigare flygbolagen, som inte har den största overhead man kan tänka sig orsakad av 50 år gammal historik.

Allt jag skriver ovan gäller troligen även Lufthansa, Air France osv. Finns inga klassiska flygbolag som lyckats ändra mentaliteten vad jag vet.

Ja det här är precis den bild jag har av SAS även om jag inte sett det inifrån som du har gjort. Jag tror också på slutsatsen att det inte går att vända detta, det kan bara hållas liv genom konstgjord andning med skattepengar. Bäst att lägga ned bolag som sitter fast i gammalt på detta sätt och låta det nya ta över.
Citera
2022-07-02, 17:51
Medlem
Så mycket fel i denna tråd så vet inte vad jag ska börja.

SAS piloter var en gång i tiden bra betalda. Men efter decennier av nedmontering så är de bland de sämst betalda i Europa. Många pilot tjänster i Afrika betalar mer än hos SAS.

Ingångslönen innan Pandemin låg på 30000 sek/mån. Med kaptenstillägg runt 60000.
Idag är de lönerna troligtvis lägre. Såg man letade kaptener till sitt dotterbolag för 50000/mån.
Som jämförelse tjänar en Ryan kapten ca 120 000/sek mån och jobbar mindre med fast 5 på 4 av schema.

Dags att lägga ner gamla fördomar om SAS. Dessutom handlar inte denna strejk om löner utan rätten till kollektivavtal. Strejken är större än SAS, snart kommer du också tvingas anställas på ditt kontor genom ett brevlådebolag i ett skatteparadis.
Citera
2022-07-02, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cirruspe

SAS piloter var en gång i tiden bra betalda. Men efter decennier av nedmontering så är de bland de sämst betalda i Europa. Många pilot tjänster i Afrika betalar mer än hos SAS.

Ingångslönen innan Pandemin låg på 30000 sek/mån. Med kaptenstillägg runt 60000.
Idag är de lönerna troligtvis lägre. Såg man letade kaptener till sitt dotterbolag för 50000/mån.
Som jämförelse tjänar en Ryan kapten ca 120 000/sek mån och jobbar mindre med fast 5 på 4 av schema.

Dags att lägga ner gamla fördomar om SAS. Dessutom handlar inte denna strejk om löner utan rätten till kollektivavtal. Strejken är större än SAS, snart kommer du också tvingas anställas på ditt kontor genom ett brevlådebolag i ett skatteparadis.

Se på aktiekursen, uppenbarligen kan personalen inte skapa det värde som behövs för att stoppa undergången. Delvis beror detta förstås på att personalen strejkar sönder företaget. Jag kan inte ens förstå att SAS fortfarande har kunder, när jag köper biljett tänker jag alltid på strejkrisken hos SAS och föredrar därför andra bolag.
Citera
2022-07-02, 18:00
Medlem
EnDumSosses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cirruspe

Exotiskt att se någon skriva något logiskt i denna tråd. Tack.
Citera
2022-07-02, 18:02
Medlem
EnDumSosses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Se på aktiekursen, uppenbarligen kan personalen inte skapa det värde som behövs för att stoppa undergången. Delvis beror detta förstås på att personalen strejkar sönder företaget. Jag kan inte ens förstå att SAS fortfarande har kunder, när jag köper biljett tänker jag alltid på strejkrisken hos SAS och föredrar därför andra bolag.
Märkligt med strejk när han/hon som du citerade lade fram den enorma löneskillnaden mellan SAS och Ryan Air? Om Ryan Air kan bibehålla så mycket högre löner jämfört med SAS så kan du väl förstå att det kanske inte bara är piloterna som är felet i sammanhanget?

SAS= Socialdemokratiska arsel flygsällskapet.
Senast redigerad av EnDumSosse 2022-07-02 kl. 18:05.
Citera
2022-07-02, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Du har ingen koll på vad som krävs av en pilot.
Så nej, du har ingen koll.

Ditt synsätt kan man implementera på en kirurg också. Dom skär ju bara lite i en. Man somnar, vaknar upp och sen är det klart.
Som vilket jäkla hantverksarbete som helst..

Varför kan inte piloterna då göra som precis alla andra välutbildade med eftertraktade kompetens?. Helt enkelt sluta och ta ett bättre betalt jobb hos en konkurrent?

Ingen normal akademiker med eftertraktad utbildning håller på att tjaffsar på detta sätt. SAS piloter verkar var helt bort verkligheten (eller rättare sagt jävla idioter). Det är inte så att SAS är extremt lönsamt. Varför inte bara sluta som vilken annan normal välutbildad som helst gör. Ingen utom puckad arbetarklass strejkar. Man byter jobb om man inte är nöjd .
Citera
2022-07-02, 18:09
Medlem
EnDumSosses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neomannen
Varför kan inte piloterna då göra som precis alla andra välutbildade, eftertraktade kompetens. Helt enkelt sluta och ta ett bättre betalt jobb hos en konkurrent?

Ingen normal akademiker med eftertraktad utbildning håller på att tjaffsan på detta sätt. SAS piloter verkar var helt bort verkligheten (eller rättare sagt jävla idioter). Det är inte så att SAS är extremt lönsamt. Varför inte bara sluta som vilken annan normal välutbildad som helst gör. Ingen utom puckad arbetarklass strejkar. Man byter jobb om man inte är nöjd .
Det är väl precis det de hotar med att göra, samtidigt som de står upp för sina 400+ avskedade kollegor som behandlats som boskap.
Citera
2022-07-02, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnDumSosse
Det är väl precis det de hotar med att göra, samtidigt som de står upp för sina 400+ avskedade kollegor som behandlats som boskap.

Det du beskriver är busschufförer. Tyvärr.

Dom fattar inte var dom jobbar, de förstår inte grundläggande företagsekonomi. De är inte intresserade av sas eller företagets överlevnad. De beter sig som en genomsnittlig arg hamnarbetare

Det är såklart ok. Sätt skiten i konkurs.
Citera
2022-07-02, 18:17
Medlem
Citat:
Märkligt med strejk när han/hon som du citerade lade fram den enorma löneskillnaden mellan SAS och Ryan Air? Om Ryan Air kan bibehålla så mycket högre löner jämfört med SAS så kan du väl förstå att det kanske inte bara är piloterna som är felet i sammanhanget?

SAS= Socialdemokratiska arsel flygsällskapet.

Jag tar inte speciellt allvarligt på sådana påståenden från personalen, oftast är det snedvriden bild som inte återspeglar verkligheten särskilt väl. Men om det är så mycket bättre på annat håll, byt arbetsgivare då!

Det bottnar alltid också ned till vilket värde personalen kan skapa, och på SAS lyckas de inte särskilt bra med det eftersom aktiekursen bara faller och skattebetalarna måste skjuta till mer och mer pengar.
Citera
2022-07-02, 18:18
Medlem
Citat:

De ska inte hota och utpressa, de ska byta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in