2022-06-28, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnker
Vad är det för snöflingor SAS anställer? De strejkar för jämnan och verkar aldrig nöjda med någonting. Klart det går dåligt för företaget med sådan personal. Ge dem foten och anställ några riktiga arbetare istället.

När det kommer till piloterna verkar de extra känsliga. Tror de att de har ett högstatusjobb eller? De är busschaufförer i luften. Avskeda alla piloter, träna upp några busschaufförer utan ohemula anspråk och ratta planen med dessa omskolade busschaffisar så slipper vi den här strejksoppan.

”Stor pilotstrejk närmar sig: ”Vore katastrofalt”” https://www.aftonbladet.se/minekonom...-000-resenarer

Skäm inte ut dig med busschaufförsskriverier.
Om du är avundsjuk ta då och utbilda dig men förmodligen skulle ditt intellekt stoppa dig innan du ens hinner ta CPL.

Du bör nog sätta dig in i varför piloter har höga löner på alla flygbolag inklusive Ryanair utom unga piloter på SAS. Tyvärr skrivs det mängder om Ryanairs piloter utan att skrivarna vet att deras piloter har mycket högt anseende i branschen därför anställde SAS många därifrån med ofta halverad lön dvs de är inte högavlönade.
Fundera sedan var felet på SAS är när höga pilotlöner hos Ryanair ändå genererar vinster så de behövdevinte avskeda personalen, även de s.k. inhyrda, under Covid utan statliga stödmiljarder. Cabin Crew däremot har mycket dåliga villkor hos Ryanair men de strejkar nu i några länder så kanske de lyckas förbättra villkoren. Tyvärr är fackföreningarna "fattiga" och inte internationella inom flyget vilket gör att en företagsledare som O Leary kan härja fritt och köra över dem han inte är beroende av. Piloter i toppklass är han dock tvungen att ha för ett misstag i cockpit vore katastrof.
Citera
2022-06-28, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av curlingstaten
Skäm inte ut dig med busschaufförsskriverier.
Om du är avundsjuk ta då och utbilda dig men förmodligen skulle ditt intellekt stoppa dig innan du ens hinner ta CPL.

Du bör nog sätta dig in i varför piloter har höga löner på alla flygbolag inklusive Ryanair utom unga piloter på SAS. Tyvärr skrivs det mängder om Ryanairs piloter utan att skrivarna vet att deras piloter har mycket högt anseende i branschen därför anställde SAS många därifrån med ofta halverad lön dvs de är inte högavlönade.
Fundera sedan var felet på SAS är när höga pilotlöner hos Ryanair ändå genererar vinster så de behövdevinte avskeda personalen, även de s.k. inhyrda, under Covid utan statliga stödmiljarder. Cabin Crew däremot har mycket dåliga villkor hos Ryanair men de strejkar nu i några länder så kanske de lyckas förbättra villkoren. Tyvärr är fackföreningarna "fattiga" och inte internationella inom flyget vilket gör att en företagsledare som O Leary kan härja fritt och köra över dem han inte är beroende av. Piloter i toppklass är han dock tvungen att ha för ett misstag i cockpit vore katastrof.

Det mesta du plitar ner är oläsbart men jag tror du hävdar att SAS lyckas locka över piloter från ryan trots att de därned halverar sin lön?

Det måste vara rena paradiset att jobba på SAS om det är sant.
Citera
2022-06-28, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Det mesta du plitar ner är oläsbart men jag tror du hävdar att SAS lyckas locka över piloter från ryan trots att de därned halverar sin lön?

Du är okunnig
Ryan har högre topplön än SAS.
Om man som svensk fått jobb på Ryan blir man tilldelad en bas tex Marbella. Toppen roligt men efter 4-5 år vill många svenskar flytta hem och ganske bilda familj då är man beredd att ta en lägre lön för att bo i Sverige.

Det gäller inte alla. Det finns massor med internationella svenska piloter.
Du verkar förutom okunnig avundsjuk
Citera
2022-06-28, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rusellpeters
Du är okunnig
Ryan har högre topplön än SAS.
Om man som svensk fått jobb på Ryan blir man tilldelad en bas tex Marbella. Toppen roligt men efter 4-5 år vill många svenskar flytta hem och ganske bilda familj då är man beredd att ta en lägre lön för att bo i Sverige.

Det gäller inte alla. Det finns massor med internationella svenska piloter.
Du verkar förutom okunnig avundsjuk

Det är för fan det dyslexiska inlägget ovan jag försökte tyda.

Avundsjuk? Det är ju jättejobbigt och dåligt betalt påstår ni ju.
Jag har stöttat SAS som kund i alla år men nu är det tyvärr vägs ände
Citera
2022-06-28, 20:06
Medlem
utforskarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Bara så du vet så strejkar anställda på Lufthansa också till och från.
Inte så längesedan dom var ute och gjorde det.

SAS är inget undantag. Media skriver bara mer om det i och med att det berör oss på ett annat sätt.
Dessutom hatar dom medelsåldera vita män som tjänar pengar. Så det blir en win-win för media.

Det har du rätt i! Det är mest äldre, vita män som sitter bakom spakarna där. Kan det rentav vara Sveriges mest homogena yrkesgrupp? En sista bastion för boomers…

Man borde ta in fler utlandsfödda, kvinnor och framförallt yngre förmågor. De [och här anknyter mitt inlägg till ämnet] skulle kanske vara mindre petiga med lönenivå och förmåner.

Varför ser vi inte dessa demografier inne i cockpit? Var är tjejerna? Var är eritreanerna? Är det högskolepoängen som är problemet? Kunde vi isåfall - likt Polisen mfl - sänka kraven för antagning, eller något i den stilen?

En kanske smal, men ack så viktig fråga som skulle kunna lyftas fram i ljuset såhär under valår.
Citera
2022-06-28, 20:19
Medlem
Jag tror dom lever i en svunnen tid. Då var det status som pilot i SAS. Så är det inte längre. Pilot i SAS eller något lågprisbolag, ingen skillnad. Men skillnad vad man tycker man skall ha i lön. Faktiskt, som mycket intresserad, jag tror jag att jag kan lära mig att flyga en Boeing 737 på två veckor. Boeing, och dess teknik, sköter resten. Så, ni piloter, ni är inga "ubermennishor".
Citera
2022-06-28, 21:22
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rusellpeters
Dom tjänar hälften av många andra storbolag.
SAS ledning har gjort massor med dåliga affärer det är ett politiskts styrt bolag, vars mål inte är att tjäna pengar.

Har massor med avtal med Cayman island och
verkar vara en tvättmaskin av svarta pengar till politiker och eliten. Personalen är det inget fel på.
Jo det är lite skevt och SAS har väl i princip aldrig varit riktigt lönsamt. Man är dels statligt ägda till stor del och som allmänt ägt bolag brukar vinst inte vara huvudmålet. I skolan är det ju ett jäkla tjafs om vinster i välfärden men i SAS fall verkar politikerna tro att flygtrafik 2022 skulle vara en statlig vinstmaskin samtidigt som man inför flygskatter och annat.

Egentligen är väl också personalkostnaden ganska trivial. Det är inte därför de går back med miljardbelopp/kvartal.

Ett nationellt inhemskt flygbolag, oavsett vilket, är att likställa med en samhällstjänst och dessutom vore det rent av pinsamt om länder från tredje världen lyckas hålla liv i egna flygbolag medan ett av världens rikaste länder fallerar konstant.
Citera
2022-06-28, 21:35
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utforskaren
Det har du rätt i! Det är mest äldre, vita män som sitter bakom spakarna där. Kan det rentav vara Sveriges mest homogena yrkesgrupp? En sista bastion för boomers…

Man borde ta in fler utlandsfödda, kvinnor och framförallt yngre förmågor. De [och här anknyter mitt inlägg till ämnet] skulle kanske vara mindre petiga med lönenivå och förmåner.

Varför ser vi inte dessa demografier inne i cockpit? Var är tjejerna? Var är eritreanerna? Är det högskolepoängen som är problemet? Kunde vi isåfall - likt Polisen mfl - sänka kraven för antagning, eller något i den stilen?
Historiskt har väl de flesta piloter gått genom flygvapnet och få tjejer och eritrianer brukar flyga JAS. Vill man utbilda sig på egen hand kostar det även om det långt ifrån är omöjligt. Många unga lägger dock sina kronor på annat. Att bli pilot är inte en gratis utbildning på någon högskola om du tror det. Jag har 1.7 i HP och om så vore fallet hade jag ansökt imorgon.
Citera
2022-06-28, 21:38
Medlem
Citat:

Gick lite utanför ämnet men anställningsvillkoren inom flyget behöver verkligen styras upp och lönerna för piloterna skall absolut vara mycket höga för att locka personer med toppkvalitet till flygyrket. Intelligens räcker inte utan stresstålighet, medicinsk och fysiskt bra form krävs också. Villkoren borde regleras internationellt för det är absolut en säkerhetsfråga och jag vill då inte flyga med personer med "busschaufförskvalifikation", det har jag själv och vet att jag skulle ha svårt att klara pilottesterna och framför allt att flyga säkert med allt som hör till detta arbete.

Varför SAS unga piloter inte klart redovisar deras inkomst beror kanske på att de är rädda att deras status skall "devalveras". Jag vet att SAS erbjöd färdiga piloter 28000/månad för 6-7 år sedan med fast lönehöjning med 1000kr/år.

Stöd dessa unga piloter som inte får företräde till SAS nya bolag trots att de accepterar villkoren. Svinaktigt är vad det är.
Citera
2022-06-28, 22:00
Medlem
utforskarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Historiskt har väl de flesta piloter gått genom flygvapnet och få tjejer och eritrianer brukar flyga JAS. Vill man utbilda sig på egen hand kostar det även om det långt ifrån är omöjligt. Många unga lägger dock sina kronor på annat. Att bli pilot är inte en gratis utbildning på någon högskola om du tror det. Jag har 1.7 i HP och om så vore fallet hade jag ansökt imorgon.

Precis. Jag menar att det kanske borde vara enklare (och gratis!) att utbilda sig till pilot, så att det blir en mer jämställd arbetsplats med fler kulturer och pronomen.
Citera
2022-06-28, 22:04
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utforskaren
Precis. Jag menar att det kanske borde vara enklare (och gratis!) att utbilda sig till pilot, så att det blir en mer jämställd arbetsplats med fler kulturer och pronomen.
Absolut, hade nog varit ett vinnande koncept om SAS rekryterade direkt från den nya gratis pilotutbildningen på Södertörns högskola. Glöm inte 60 HP genusvetenskap!
Citera
2022-06-28, 22:13
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Det är slut med SAS i o med den senaste planerade strejken. Om eller när jag börjar resa igen blir det till att undvika. Hoppas Lufthansa kommer in på de linjerna jag åker mest

Danska staten vill bara få SAS billigt av alla andra och lura skjortan av dom på samma gång, sedan skall du nog se att det blir lönsamt inom ett år.
Lex Arla, Lex Posten Lex vad som danskarna är inblandade i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in