2022-07-02, 18:19
Medlem
EnDumSosses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neomannen
Det du beskriver är busschufförer. Tyvärr.

Dom fattar inte var dom jobbar, de förstår inte grundläggande företagsekonomi. De är inte intresserade av sas eller företagets överlevnad. De beter sig som en genomsnittlig arg hamnarbetare

Det är såklart ok. Sätt skiten i konkurs.
Helt ärligt, jag blir inte minsta berörd av att du kallar piloter busschaufförer om det var ditt mål. Däremot tycker jag inte att det är märkligt att man av solidariska skäl bland annat står upp för sitt egna och sina kollegors arbetsrätt. Allt för få människor i sozzesverige som bryr sig om andra människor.
Citera
2022-07-02, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnDumSosse
Helt ärligt, jag blir inte minsta berörd av att du kallar piloter busschaufförer om det var ditt mål. Däremot tycker jag inte att det är märkligt att man av solidariska skäl bland annat står upp för sitt egna och sina kollegors arbetsrätt. Allt för få människor i sozzesverige som bryr sig om andra människor.

Det finns ingen arbetsrätt om företaget inte bär sig.
Verkligheten knackar på dörren!
Citera
2022-07-02, 18:24
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Varför kan inte piloterna då göra som precis alla andra välutbildade med eftertraktade kompetens?. Helt enkelt sluta och ta ett bättre betalt jobb hos en konkurrent?

Ingen normal akademiker med eftertraktad utbildning håller på att tjaffsar på detta sätt. SAS piloter verkar var helt bort verkligheten (eller rättare sagt jävla idioter). Det är inte så att SAS är extremt lönsamt. Varför inte bara sluta som vilken annan normal välutbildad som helst gör. Ingen utom puckad arbetarklass strejkar. Man byter jobb om man inte är nöjd .
Ja, för det är bara att gå till konkurrenten som ligger en bilfärd på 30 minuter bort..
Dessutom kryllar det inte direkt av lediga jobb för piloter, sen kräver i stort sett varje flygplan en egen type-rating (om det inte är samma familj). För allt mellan 150-300.000 :-.
Citera
2022-07-02, 18:25
Medlem
EnDumSosses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
De ska inte hota och utpressa, de ska byta.
Jag kan väl tyvärr inte riktigt hålla med om att strejka är synonymt med "hota och utpressa" när företaget SAS kan avskeda dessa anställda och anställa nya som ett alternativ. Att utpressa går ju ut på att ena parten har en hållhake på den andra parten som då blir tvungen att gå med på den utpressande partens villkor för att inte råka illa ut. SAS har alternativ, dvs antingen kompromissa så att de anställda och företagsledningen blir nöjda eller helt enkelt finna andra anställda, det torde väl inte vara så svårt om SAS är så attraktivt i jämförelse med alla andra flygföretag?
Citera
2022-07-02, 18:27
Medlem
EnDumSosses avatar
Citat:
Det finns ingen arbetsrätt om företaget inte bär sig.
Verkligheten knackar på dörren!
Nej precis, instämmer. Förstår inte vad du menar. Det du skrev ter sig väl ganska självklart. Förstår inte riktigt kopplingen till det jag skrev.
Citera
2022-07-02, 18:28
Medlem
Citat:
Jag kan väl tyvärr inte riktigt hålla med om att strejka är synonymt med "hota och utpressa" när företaget SAS kan avskeda dessa anställda och anställa nya som ett alternativ. Att utpressa går ju ut på att ena parten har en hållhake på den andra parten som då blir tvungen att gå med på den utpressande partens villkor för att inte råka illa ut. SAS har alternativ, dvs antingen kompromissa så att de anställda och företagsledningen blir nöjda eller helt enkelt finna andra anställda, det torde väl inte vara så svårt om SAS är så attraktivt i jämförelse med alla andra flygföretag?

Strejk är att utpressa. Avtal bör vara frivilligt mellan två parter.
Hållhaken är att blockera arbetsplatsen så att verksamheten inte kan drivas med personal som vill jobba till överenskomna villkor.

Piloter ska vara högutbildade men de känns som totalt inkompetenta när det gäller ekonomiska realiteter. Själv har jag aldrig strejkat, jag har bytt jobb istället när jag inte varit nöjd.
Citera
2022-07-02, 18:29
Medlem
Citat:
Nej precis, instämmer. Förstår inte vad du menar. Det du skrev ter sig väl ganska självklart. Förstår inte riktigt kopplingen till det jag skrev.

Nej jag märker att du inte förstår ekonomiska realiteter, typiskt för SAS personal.
Citera
2022-07-02, 18:37
Medlem
EnDumSosses avatar
Citat:
Nej jag märker att du inte förstår ekonomiska realiteter, typiskt för SAS personal.
Jag jobbar inte för SAS, jag jobbar som läkare i ett land utanför EU. Jag blir engagerad i detta då jag ser ganska tydliga likheter med hur man behandlar vårdpersonal i sozzesverige. Jag ser likheter när man jämför piloter med busschaufförer på samma sätt som man jämför läkare med vilken annan hantverkare som helst. I mitt jobb är majoriteten av tiden inte alls speciellt mer avancerat än att reparera en sko men jag är utbildad till och måste ständigt uppdatera mig på om ett oräknat fel skulle uppstå som skiljer sig från det normala, däri ligger hela skillnaden. På precis samma sätt skillnaden mellan en pilot och en busschaufför.
Nej jag är inte ekonom, jag har läst en kurs Makro, men jag kan ändå se logik. Istället för att försöka håna mig vilket inte berör mig ett dugg, så kanske du kan förtydliga vad du menar om du vill övertyga mig och få mig att förstå. Jag tyckte det du skrev inte var så tydligt förklarat som du tycker utifrån de ekonomiska kunskaper du besitter. Konstigt?
Senast redigerad av EnDumSosse 2022-07-02 kl. 18:42.
Citera
2022-07-02, 18:37
Medlem
Citat:

Nej, min poäng var den att byta jobb. Busschaufförer förtjänar verkligen att höjas till skyarna för deras insats och vad de får stå ut med om dagarna och väldigt lite handlar idag om att bry sig tyvärr.
Citera
2022-07-02, 18:41
Medlem
EnDumSosses avatar
Citat:
Nej, min poäng var den att byta jobb. Busschaufförer förtjänar verkligen att höjas till skyarna för deras insats och vad de får stå ut med om dagarna och väldigt lite handlar idag om att bry sig tyvärr.
Jag håller helt och hållet med dig. Jag tycker att anställda i samtliga jobb i Sverige borde få en rejäl löneförhöjning då situationen ser ut som den gör. Svenskar är fattiga. Men svenskar tillåter sig själva att bli våldtagna av sitt eget land.
Citera
2022-07-02, 18:45
Medlem
Citat:
Jag jobbar inte för SAS, jag jobbar som läkare i ett land utanför EU. Jag blir engagerad i detta då jag ser ganska tydliga likheter med hur man behandlar vårdpersonal i sozzesverige. Jag ser likheter när man jämför piloter med busschaufförer på samma sätt som man jämför läkare med vilken annan hantverkare som helst. I mitt jobb är majoriteten av tiden inte alls speciellt mer avancerat än att reparera en sko men jag är utbildad till och måste ständigt uppdatera mig på om ett oräknat fel skulle uppstå som skiljer sig från det normala, däri ligger hela skillnaden. På precis samma sätt skillnaden mellan en pilot och en busschaufför.
Nej jag är inte ekonom, jag har läst en kurs Makro, men jag kan ändå se logik. Istället för att försöka håna mig vilket inte berör mig ett dugg, så kanske du kan förtydliga vad du menar om du vill övertyga mig och få mig att förstå. Jag tyckte det du skrev inte var så tydligt förklarat som du tycker utifrån de ekonomiska kunskaper du besitter. Konstigt?

Läkare men skriver som en kratta och förstår inte grundläggande ekonomi, ja nivån har väl sänkts även där tydligen.

I sak hade du däremot ingenting att lägga fram trots att du skrev en hel del där, kunde du inte ens försöka skriva något om sakdebatten och bemöta de sakargument som jag lagt fram?
Citera
2022-07-02, 18:46
Medlem
Citat:
Jag håller helt och hållet med dig. Jag tycker att anställda i samtliga jobb i Sverige borde få en rejäl löneförhöjning då situationen ser ut som den gör. Svenskar är fattiga. Men svenskar tillåter sig själva att bli våldtagna av sitt eget land.

Man får inte löneökning för att man är "fattig", man måste prestera så arbetsgivaren får pengar att betala med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in