Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-06-28, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
För en tid sedan under våra diskussioner gjorde jag jämförelsen med en bil.
Nu är jag dock inte intresserad av en felaktig analogi med en bil utan frågar hur du tycker det där energidiagrammet borde se ut. Kom igen nu!
Citat:
Jag tycker för övrigt inte att jag är "smart" som har upptäckt detta. Det måste ju vara uppenbart för var och en som inte är totalt "bakom flötet" och/eller totalt obildad. Eller fanatisk.
Eller också är det du som är totalt "bakom flötet" och/eller totalt obildad. Antingen du eller också alla andra, bara välja.
Citera
2022-06-28, 19:40
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Du har en effekt ja, som sen delas till två effekter, som tillsammans blir större än den urpsungliga effekten. Kan du verkligen inte se vad som är problemet med detta?
1. Du har en effekt från jordytan som absorberas i atmosfären. 140 som delas in i två vektorer a 70. En vektor a 70 strålar upp, den andra ned mot marken igen.

2. Effekten mot marken på 140 kommer från en av dessa vektorer a 70 plus en vektor från solen a 70.

Vi kan summera det så att det blir lite enklare för dig och använda bokstäver istället?

Jag numrerar uttrycken nedan enligt numreringen ovan.
70=a.

1. 2a=a+a.
2. a+a=2a.

Svara på Xenonen nu så vi får vi kanske se var det blir galet. Kanske kommer du på dig själv också om du gör ett eget försök? Win win.
Senast redigerad av MrArtur 2022-06-28 kl. 19:44.
Citera
2022-06-28, 19:47
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelsdam
Vårens rekordhöga temperaturer har närmat sig 50 grader i Sydasien. Nu visar en ny rapport att det finns ett samband mellan värmeböljorna och befolkningsmängd. Särskilt i folktäta länder som Indien.

Ju fler människor som bor i ett område och förbrukar energi, desto värre kan värmeböljorna blir enligt en nysläppt rapport från Göteborgs universitet.

https://www.svt.se/nyheter/ny-rapport-storre-befolkning-bidrar-till-mer-varmebolja
Om man klickar ett par ggr i länkarna på SVT kommer man till sist till studien.
Under samtliga uppvärmningsscenarier får vi problem. Denna studier visar att vi får problem.
https://agupubs.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1029/2021EF002511
Senast redigerad av MrArtur 2022-06-28 kl. 20:31.
Citera
2022-06-28, 20:56
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Du har inget problem med att NASA, NOAA m.fl. bevisats ha manipulerat temperaturdata.

Eh, nope. Och.. ”bevisats””.. ok. Visst.

Citat:
Personligen känner jag större respekt för Nixter.

Det förstår jag!
Citera
2022-06-29, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus

Det förstår jag!
Nä nu ljuger du allt, du gör som du blivit tillsagd varken mer eller mindre
Citera
2022-06-29, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Nu är jag dock inte intresserad av en felaktig analogi med en bil utan frågar hur du tycker det där energidiagrammet borde se ut. Kom igen nu!

Eller också är det du som är totalt "bakom flötet" och/eller totalt obildad. Antingen du eller också alla andra, bara välja.

Jag misstänker, att du inte kan ta till dig budskapet här eftersom det går emot din religiösa tro. Därför är det kanske inte lönt att fortsätta
Citera
2022-06-29, 12:34
Medlem
Citat:
Jag misstänker, att du inte kan ta till dig budskapet här eftersom det går emot din religiösa tro. Därför är det kanske inte lönt att fortsätta
Det stämmer nog att det inte är värt att fortsätta. Återkom den dag du kan svara på en så enkel fråga som den jag gav dig.
Citera
2022-06-30, 20:29
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det stämmer nog att det inte är värt att fortsätta. Återkom den dag du kan svara på en så enkel fråga som den jag gav dig.

Jag gav klimatfanatikerna i tråden en enkel fråga som tydligt undveks...

Vilka kriterier skall vara uppfyllda för att det inte längre skall vara en "klimatkris"?
Citera
2022-07-02, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus

Det förstår jag!

Googla t.ex. på Wibjörn Karlén, professor i Uppsala (eller om det var Stockholm).

Google is your friend.

Du har förstås inga problem med ”hide the decline” eller att det rekordvarma 1930-talet och efterföljande kallare 1940-talet numera har trollats bort i temperaturkurvorna, och att det istället framstår som om det bara blev varmare och varmare under hela seklet.

Lite fuskspel sådär spelar väl ingen roll? Tror du på myten om 97 % också?
Citera
2022-07-02, 09:18
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Googla t.ex. på Wibjörn Karlén, professor i Uppsala (eller om det var Stockholm).

Google is your friend.

Du har förstås inga problem med ”hide the decline” eller att det rekordvarma 1930-talet och efterföljande kallare 1940-talet numera har trollats bort i temperaturkurvorna, och att det istället framstår som om det bara blev varmare och varmare under hela seklet.

Lite fuskspel sådär spelar väl ingen roll? Tror du på myten om 97 % också?
Jag googlade på din uppmaning, på "hide the decline" och ser att det totalt missförståtts bland förnekare. Ett luftslott de inte har någon aning om vad det ens består utav.
Förnekarna tror att det handlar om en konspiration för att dölja temperatur "decline". Det har inte ens med temperaturer att göra. Det har med trädringar att göra och deras tjocklek, det så kallade divergensproblemet.

Jag vet inte hur sådana här myter som bygger på grova missförstånd kommer upp. Det är väl gissningsvis den sedvanliga maskinen som jag inte kan begripa hur någon kan anse ha någon trovärdighet kvar .
Citera
2022-07-02, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Jag googlade på din uppmaning, på "hide the decline" och ser att det totalt missförståtts bland förnekare. Ett luftslott de inte har någon aning om vad det ens består utav.
Förnekarna tror att det handlar om en konspiration för att dölja temperatur "decline". Det har inte ens med temperaturer att göra. Det har med trädringar att göra och deras tjocklek, det så kallade divergensproblemet.

Nja, det som verkar ha hänt är att man börjat "fylla på" gamla mätvärden med simulerade värden. Och sedan har man justerat vissa gamla mätvärden för att passa ihop med de simulerade. Detta om och om igen för varje version.

https://realclimatescience.com/alterations-to-the-us-temperature-record/
Citera
2022-07-02, 12:06
Medlem
Citat:
Känd från Climategate där han klagade på en kurva över temperaturen i Norden i en IPCC rapport där diskussionen ledde till total förvirring eftersom motparten inte förstod att Karlén aldrig tittat på vilket område figuren beskrev, det var inte Norden utan hela Norra Europa bort till Ural.

Jag vet inte om han egentligen förnekade fysiken bakom växthuseffekten, men han skrev i alla fall på ett upprop som gjorde detta.
Citat:
Du har förstås inga problem med ”hide the decline”
Det handlade som redan påpekade om "divergence problem", och dessutom bara om en förenklad figur använd till framsidan i en årsrapport av WMO.
Citat:
eller att det rekordvarma 1930-talet och efterföljande kallare 1940-talet numera har trollats bort i temperaturkurvorna, och att det istället framstår som om det bara blev varmare och varmare under hela seklet.
Eller också var det helt legitima ändringar när man i samband med att klimatforskning fick större uppmärksamhet studerade hur mätmetoderna ändrats genom åren. En sådan sak som att man ändrade observationstid för mätstationerna har viss betydelse...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in