2022-07-01, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 10juni
Apropå kulor: Efter ett beslag 2015 gjorde NFC bedömningen att en utskjuten kula uppvisade vissa mindre likheter med spårdetaljerna på en av Palmekulorna. Resultatet talade i någon mån för att kulan skjutits ur samma piplopp som den aktuella Palmekulan. Man landade alltså i grad +1. Finns det möjligen liknande exempel?

Det bör det finnas. Vill minnas LGWP diskutera saken i Veckans Brott´s specialprogram om MOP. (Om det inte är just den kulan du menar då...)
Man ska också minnas hur skalan är konstruerad. Den går från -4 till +4 som du ser på t ex sida 21 i din länk. Alltså att +1 bara är snäppet över 0, som betyder att det inte går att säga varken bu eller bä om saken...
Citera
2022-07-01, 06:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Inget jag har läst. Vad skulle det handla om?

Det var i en annan sjö
https://www.expressen.se/nyheter/palmegruppens-spar-vapen-dumpades-i-sjo/
Citera
2022-07-01, 07:41
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
I det här fallet ja. Det är rätt uppenbart att han försöker samarbeta med polisen i förhören som gäller Palmemordet. Men man kanske måste ha ena foten i undre världen och förstå hur det fungerar i vanliga fall för att se skillnaderna.

Hur går det med att klämma fram en vettig alternativ förklaring till varför han skulle sitta och erkänna och i detalj beskriva sin olagliga ammunition i polisförhören förresten...?

Nej, jag vet inte. Jag har ingen uppfattning. Går på vad du säger. Men nu spelar det ju som sagt ingen roll då det inte går att säga något annat än att det han uppger om patronerna är förenligt med Winchester Metal Piercing. Om han nu var så hjälpsam och hade ammunitionstypen hemma, eller trodde att det kanske kunde vara den, så torde han väl informerat om detta efter mordet.

Citat:
Jag "vevar", som du rätt oförskämt vill kalla det, för att jag genuint AVSKYR när folk i tråden spårar ur till att insinuera att det är mer eller mindre självklart att CA måste vara mördaren just pga div indicier som i praktiken inte bevisar någonting.
Ammofrågan är just en sådan fråga. Själv anser jag att det är fullkomligt självklart att CA någon eller t o m några gånger under sin karriär som sportskytt med S&W 357 kommit i kontakt med WMP. Det måste vi ändå utgå ifrån. BEVISAR det på något sätt att han SPARADE de patronerna och mördade Palme med dem? Nä, inte ett jävla någe faktiskt...

Som så många gånger förr, fantiserar du ihop helt befängda uppfattningar som inte förfäktas av någon och som du eldar upp dig över och börja veva mot. Jag lämnar det.

Citat:
Själv anser jag att det är fullkomligt självklart att CA någon eller t o m några gånger under sin karriär som sportskytt med S&W 357 kommit i kontakt med WMP.

Nja, generalagenten levererar sammanlagt fyra askar till Stockholmsområdet från 1980 och framåt. Det och annat indikerar hur pass sällsynt ammunitionen var. Då är det givetvis intressant att någon som är aktuell i ärendet har innehaft den. Och påstår sig inte kunna erinra sig detta, trots att det sker ett par år före mordet.

Att han, om GM, skulle skjutit Palme med just denna tilldelning, tror nog få (även om finns lite som borde kollas gällande detta). Eller Paul Smith tror det (och där har du en som tror hårt).
Citera
2022-07-01, 07:50
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Det bör det finnas. Vill minnas LGWP diskutera saken i Veckans Brott´s specialprogram om MOP. (Om det inte är just den kulan du menar då...)
Man ska också minnas hur skalan är konstruerad. Den går från -4 till +4 som du ser på t ex sida 21 i din länk. Alltså att +1 bara är snäppet över 0, som betyder att det inte går att säga varken bu eller bä om saken...

Som jag förstod det gällde frågan undersökta kulor som avskjutits med okänt vapen. Och om det skulle kunna vara med mordvapnet.

De flesta kulor som undersöks är från provskjutningar av revolvrar som bedöms vara intressanta. Gäller i GW-fallen.

GW har uttalat vad han förstått att teknikerna kommer komma fram till efter provskjutningar av hans inlämnade revolvrar. Sen vad det de faktiska och slutgiltiga bedömningarna blev, vet jag inte.
Citera
2022-07-01, 09:59
Medlem
Roerligs avatar
Apropå utskjutna kulor och Mockfjärd, funderade jag på den som avlossades vid postrånet. I vilket skick var den och har den jämförts med palmekulorna? Den uppfiskade revolvern gick ju inte att genomföra någon meningsfull provskjutning med.

SKL skriver, enligt GrK, i ett utlåtande från 1989 att inga spårdetaljer som visar att kulan från postrånet skulle ha utskjutits ur samma vapen som palmekulorna har påvisats. Låter som noll eller rentav minus på SKL:s skala. Nu är förvisso inte revolvern så intressant, men den har väl ansetts vara det genom åren.
Citera
2022-07-01, 11:19
Medlem
PigletEagers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
SKL skriver, enligt GrK, i ett utlåtande från 1989 att inga spårdetaljer som visar att kulan från postrånet skulle ha utskjutits ur samma vapen som palmekulorna har påvisats. Låter som noll eller rentav minus på SKL:s skala. Nu är förvisso inte revolvern så intressant, men den har väl ansetts vara det genom åren.

Senaste avsnittet av Palmemordet podden Sonny Björk intervju del 4. Sonny verkar övertygad att Mockfjärdsrevolvern ej legat i sjön sedan 1983 eftersom en rostanalys sagt det. Så för honom verkar den fortsatt intressant. Sonny uppfattar jag som rätt så övertygad om att det var CP (Mockfjärd och kriminella kretsar passar väl in på det).

Dock som du skriver att om postrånskulan ej matchar OP-kulornas spårdetaljer så utesluter det väl Mockfjärdsrevolvern. Även om ammon då fortsatt är intressant pga den väldigt nära isotopmatchningen.

Också intressant med Sonny Björks åsikt om att skott nummer 2 var ämnat för Olof det med, ej mot Lisbeth. Kom att tänkta på denna quote från CA i Aftonbladet intervjun:

"Han kanske inte siktade på henne. Han kanske blev nervös"
Citera
2022-07-01, 12:24
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PigletEager
Senaste avsnittet av Palmemordet podden Sonny Björk intervju del 4. Sonny verkar övertygad att Mockfjärdsrevolvern ej legat i sjön sedan 1983 eftersom en rostanalys sagt det. Så för honom verkar den fortsatt intressant. Sonny uppfattar jag som rätt så övertygad om att det var CP (Mockfjärd och kriminella kretsar passar väl in på det).

Dock som du skriver att om postrånskulan ej matchar OP-kulornas spårdetaljer så utesluter det väl Mockfjärdsrevolvern. Även om ammon då fortsatt är intressant pga den väldigt nära isotopmatchningen.

Tror mer på att rostanalysen inte är exakt än den märkliga historia som måste konstrueras för att revolvern ska hamna i sjön efter 1986. Blandar man in CP blir historien än mer tillkrånglad. (Har ej lyssnat på podden.)

Att liknande spårdetaljer saknas är nog förenligt med att samma vapen använts. Om finns spårdetaljer som är oförenliga med varandra kan det uteslutas. Man måste nog läsa dokumentet från SKL för att kunna bedöma detta närmare. Posten-kulan var skadad.

Tråkigt nog för ärendet MOP så är det troligt att även ammunitionen åkte i sjön. Men finns helt klart utrymme för att så aldrig skedde. Kulorna är definitivt bland det allra mest intressanta i hela mordutredningen.
Citera
2022-07-01, 13:46
Medlem
wpus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omiga
Den här typen av ammunition är i sig mycket ovanlig och gör honom helt unik bland övriga misstänkta för mordet på Olof Palme.

(FB) Tråden om Christer Andersson
Även Bengt Jonasson (Ingenjören/Saltmannen) har haft 3572P. Dels vidgår han att han köpt den och det stärks ju av att han skickar två hylsor av rätt sort i sitt erkännandebrev. Ammon har han köpt antingen från Hallkvists eller i Gnosjö eftersom han oftast handlade på dessa ställen.
Citera
2022-07-01, 14:34
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wpu
Även Bengt Jonasson (Ingenjören/Saltmannen) har haft 3572P. Dels vidgår han att han köpt den och det stärks ju av att han skickar två hylsor av rätt sort i sitt erkännandebrev. Ammon har han köpt antingen från Hallkvists eller i Gnosjö eftersom han oftast handlade på dessa ställen.

Hylsorna bedömdes ha varit hemladdade och Metal Piercing har aldrig sålts lös (för hemladdning). Saltmannen har haft laddutrustning och Winchesters 357 Magnum -hylsor hemma.

Jag tror att det är troligare att han skickat in laddhylsa än en till Metal Piercing. Hylsorna är desamma.

Men man vet ju aldrig.
Citera
2022-07-01, 14:49
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Är det inte Djursjön där en såg en bil komma o ngn gick ut på isen?

Citat:
Inget jag har läst. Vad skulle det handla om?

Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Det var i en annan sjö
https://www.expressen.se/nyheter/palmegruppens-spar-vapen-dumpades-i-sjo/

Djursjön är sjön där Mockfjärdsvapnet återfanns i.
Innan hade Flosjön pekats ut och sökts igenom.

Långtjärnen är det man försökt koppla till SE till.
https://drive.google.com/file/d/1yiH-muvEHlRVBTZ4ldasqMoDvIzxfNOw/view
Citera
2022-07-01, 17:32
Medlem
wpus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Hylsorna bedömdes ha varit hemladdade och Metal Piercing har aldrig sålts lös (för hemladdning). Saltmannen har haft laddutrustning och Winchesters 357 Magnum -hylsor hemma.

Jag tror att det är troligare att han skickat in laddhylsa än en till Metal Piercing. Hylsorna är desamma.

Men man vet ju aldrig.

Det är möjligt men mycket pekar på att hylsorna han skickade in inte var hemladdade. Dels förnekar han inte att det var MP han skickade in i denna konversation. Det Gruvedal säger är att de rispor som finns på hylsorna är förenliga med hemladdning. Vi vet att han slipat på hylsorna för att försvåra identifikation. Det finns ganska många andra tecken på hemladdning (tex utbytt tändhatt) som inte nämns.
Citera
2022-07-01, 19:17
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wpu
Det är möjligt men mycket pekar på att hylsorna han skickade in inte var hemladdade. Dels förnekar han inte att det var MP han skickade in i denna konversation. Det Gruvedal säger är att de rispor som finns på hylsorna är förenliga med hemladdning. Vi vet att han slipat på hylsorna för att försvåra identifikation. Det finns ganska många andra tecken på hemladdning (tex utbytt tändhatt) som inte nämns.

Jo, har läst det där och framstår förvisso som trovärdigt.

Men, att han har just rätt hylsor och laddutrustning samtidigt som de inskickade hylsorna ser hemladdade ut i kombination med hans stollighet och brevskrivandet gör att ganska mycket talar för laddhylsor.

Att dra lite stålull över mässing mattar den väl bara lite. Torde inte avsätta några distinkta rispor? Jag vet iofs inte hur rispor på en hemladdad hylsa ser ut, men antagligen inte som efter lite stålullspolering?

I SvD var det ivf tesen hemladdad Metal Piercing som drevs och den faller.

Men måhända hade han, eller hade tidigare haft, ammunitionen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in