2025-03-22, 12:25
Medlem
Jordås verkar flagga för nya uppgifter gällande palmeaversionerna som synes varit av relativt utbredd art inom Akademiska Pistolklubben.

Via uppgifterna från dokumentären "The Lost Trail" ser man hur Christer har stötts och blötts i omgivningar som varit starkt Palmekristiska redan från mycket tidig ålder.
Christers mormor med rötterna djupt i den entreprenörsläkt som återfinns på mödernesidan Christer Andersson,igenom det starkt Palmediversifierade svenska samhälle han växte upp i,över vad som synes vara Palmekritiskt omgivning i det som blev Christers huvudsakliga intresse under aktuell tidsperiod(skyttet).

En sådan bakgrund har alla förutsättningar för att kunna utveckla hatbilder för vissa individer.

Avsnitt 3 och 4 i den utmärkta Poddserien "Mannen med Revolvern" ser dagens ljus på Torsdag kommande vecka.
Citera
2025-03-22, 13:49
Medlem
Finns det bevis för att Christer A låg flera månader efter med hyran?

Ni som är vapenägare. Hur troligt är det att ni skulle sälja ett lagligt (och då spårbart) vapen till en okänd kriminell typ på gatan? Ponera då att du är en finansiell kris....
Citera
2025-03-22, 15:55
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rammakaren
Enligt Gunnar wall sorterades 183 vapen bort innan provskjutningen.

73 av dem uteslöts för att de ansågs vara av fel vapentyp eller att de hade fel kaliber (bl.a. .38 Special som mycket väl kunde ha varit mordvapnet).
Nio för att ägarna hade diplomatisk immunitet.
Ett vapen hade enligt uppgift kommit bort i Sydafrika.
Två hade anmälts stulna.
Resten provsköts inte av andra anledningar, bl.a. för att de skrotats eller att ägarna inte gick att spåra.

På vilket sätt är detta relevant gällande CA?
Citera
2025-03-22, 16:03
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neida

Ni som är vapenägare. Hur troligt är det att ni skulle sälja ett lagligt (och då spårbart) vapen till en okänd kriminell typ på gatan? Ponera då att du är en finansiell kris....

Han låg inte efter med hyror. Han hade en skuld till sin bostadsrättsförening för obetalda avgifter. När han säljer revolvern har han redan sålt sin lägenhet. Han är alltså i praktiken redan bostadslös och räddar inget genom det påstådda tilltaget med revolvern.

Summan revolvern påstods ha inbringat täcker heller inte skulden till föreningen. Och han säljer inget av sina övriga vapen eller andra saker för att kunna reglera hela skulden. Det gör han när han fått in slutlikviden.
Citera
2025-03-22, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
På vilket sätt är detta relevant gällande CA?

Det var någon som frågade hur många vapen som inte blev provskjutna och jag svarade på det.

Det är relevant i så motto att det visar att CA-ivrarnas påstående om att CA:s revolver var den enda som inte provsköts inte stämmer.
Citera
2025-03-22, 17:05
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rammakaren
Det var någon som frågade hur många vapen som inte blev provskjutna och jag svarade på det.

Det är relevant i så motto att det visar att CA-ivrarnas påstående om att CA:s revolver var den enda som inte provsköts inte stämmer.

Det som är fallet är att av de revolvrar i Stockholms län som sorterades ut till systematisk provskjutning så återstod till slut en som inte provskjutits eller kunnat avföras på annat vis.

Alla revolvrar i världen ingick givetvis inte i den avgränsade insatsen.

Att vissa revolvrar som var registrerade i Stockholms län sorterades bort är ingen nyhet. Exempelvis sådana som var felaktigt registrerade och liknande. Eller som var förkomna eller inte gick att provskjuta på grund av dess skick.

Dylika vapen som ändå var av intresse, exempelvis försvunna vapen eller sådana som anmälts förkomna efter det att kallelser skickats ut eller liknande undersöktes givetvis. Och ett dussin revolvrar som inte kunde provskjutas eller avföras överlämnades från distrikten till PU där dessa blev vapenärenden.

Men frågan om vilken poängen är i relation till CA kvarstår oavsett allt detta. Man genomför undersökningen och letar lika mycket efter udda beteenden hos innehavare som efter intressanta vapen. Och en innehavare håller sig undan och lämnar sedan en otrolig historia om att ha gjort sig av med sitt vapen efter att ha fått kallelserna.

Det är givetvis av högsta intresse, oavsett hur många icke provskjutna diplomatvapen eller sprängda pipor som fanns. Undersökningens upplägg var inte att provskjuta samtliga vapen och det som till slut återstod var GM:s. Utan om att identifiera vapen och innehavare som var intressanta.
Citera
2025-03-22, 17:30
Medlem
Celestrons avatar
När det gäller TV-skjutningen; Hur vet man att han sköt när Palme dök upp i rutan?
Hur kunde man spika den tidpunkten så exakt? Ofta förekommer ju personer väldigt kort tid i rutan. Han själv nämnde ju ingenting om det?
Citera
2025-03-22, 17:39
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celestron
När det gäller TV-skjutningen; Hur vet man att han sköt när Palme dök upp i rutan?
Hur kunde man spika den tidpunkten så exakt? Ofta förekommer ju personer väldigt kort tid i rutan. Han själv nämnde ju ingenting om det?

Enligt den kusin CA på åttiotalet berättar för att han skjutit inne i sin bostad och i sin tv, så meddelar han även att Palme var i bild vid detta tillfälle.
Citera
2025-03-22, 20:30
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neida

Fullständigt otänkbart. Jag hade för snart trettio år sedan chansen att köpa ett illegalt vapen (en pistol som var kompisens farfars minne från Finska vinterkriget) och jag övervägde det inte för en sekund eftersom jag är så rädd om mina vapenlicenser.

I övrigt är jag inte mer laglydig än vad jag tror att genomsnittlig svensk är.
Citera
2025-03-22, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Fullständigt otänkbart. Jag hade för snart trettio år sedan chansen att köpa ett illegalt vapen (en pistol som var kompisens farfars minne från Finska vinterkriget) och jag övervägde det inte för en sekund eftersom jag är så rädd om mina vapenlicenser.

I övrigt är jag inte mer laglydig än vad jag tror att genomsnittlig svensk är.

Smart resonemang , troligare att han begår ett mord än att han säljer sitt vapen svart ..
Citera
2025-03-23, 10:54
Medlem
matsqqs avatar
Man kan börja med att fundera på om CA är vilde eller en lugn och sansad person.

Är han en vädigt lugn och sansad person så kommer han högst troligt inte skjuta Palme, troligen ej heller sälja sitt vapen illegalt.

Är han en "vilde" så finns det stora möjligheter att han kan sälja sitt vapen illegalt och möjligen till och med skjuta Palme. Vilket av dem som är mest sannolikt överlåter jag till betraktaren. Men det ena är faktiskt betydligt farligare än det andra.

Nu argumenteras det ju att han är en vilde som sparkat en hund och skjutit sin TV med en magnum så varför skulle han inte också kunna sälja sitt vapen illegalt ?
Citera
2025-03-23, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Han låg inte efter med hyror. Han hade en skuld till sin bostadsrättsförening för obetalda avgifter. När han säljer revolvern har han redan sålt sin lägenhet. Han är alltså i praktiken redan bostadslös och räddar inget genom det påstådda tilltaget med revolvern.

Summan revolvern påstods ha inbringat täcker heller inte skulden till föreningen. Och han säljer inget av sina övriga vapen eller andra saker för att kunna reglera hela skulden. Det gör han när han fått in slutlikviden.

Du tror inte att obetalda avgifter till sin bostadsrättsförening kan betyda hyror ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in