2022-06-29, 10:06
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omiga
Jag tror att om användaren 10juni:s citat är autentiskt kan man dra slutsatsen att det inte var fråga om en metal piercing (357-2P).

"2 st patroner till 357 Magnum"

Texten inrymmer alla fabrikat kaliber .357 och .38 Special. Om patronen var av exakt samma typ, hade man förstås noterat det. Åklagaren borde ha gjort en större sak av detta under slutpläderingen i tings- och hovrätten.

Man konstaterar tydligen att det rör sig om patroner till 357 Magnum och inget mer än det. Detta är före Palmemordet och det fanns nog ingen anledning att närmare typbestämma ammunitionen (vilket kanske inte hade varit så lätt, då den var mycket ovanlig inte fanns i polisens referenssamling).

Då beslaget förverkas är CP ännu inte aktuell och jag antar inte heller Sigge själv av någon anledning. Det är Narkotikarotelns ärende.

Så nog skulle det kunna vara Winchester Metal Piercing? På dess hylsa framgår bara att är 357 Magnum, som jag förstår det. Avviker inte i övrigt, det är bara nosen som tittar fram.

Verkar dock inte vara så mycket som talar för att det. Det Sigge uppger om att den ena kulan är spetsigare än den andra, möjligen.
Citera
2022-06-29, 16:11
Medlem
omigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Här beslagsprotokollet, som återfinns i "slasken" i ärendet K111387-85
Det står dock bara "2st patroner till 357 Magnum"
Vidare på sid 8 så hävs beslaget 1986-01-31, men Cedergren vidkändes inte "äganderätten" till patronerna.

https://easyupload.io/albr06

Tack!
Citera
2022-06-30, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Det är en liten oansenlig kod som finns på många olika slags förpackningar och som ingen noterar. Handlar väl om kvalitetsuppföljning osv för tillverkaren. Vilken apparat och vilken dag. Sen kan det senare komma att intressera samlare eller råka aktualiseras i ett ärende likt detta. Det är inget som noteras av importör eller handlare (kan jag någonsin tänka mig).

För att kunna säga något måste man ha asken. Revolvern och ammunitionen säljs enligt den uppgift som finns 19 juni 1979 för 3500:-. För tiden före detta finns inga sparade uppgifter hos dåvarande generalagenten. Vet inte om handlaren har något sparat. Då kanske man kan se möjlig tid för dennes inköp. Men då ligger tillverkningen ett bra tag bak i tiden från detta. Nej, jag tror inte att man kommer någon vart med detta.
Nä, OK. Vi kanske kan lägga ner den diskussionen då, om inte någon annan sitter på andra uppgifter.
Det jag fundrade på (om det inte framgick) var alltså om askarna till Haparanda / Mockfjärd hade typ serienummer 123456 och 123457 så hade det varit jätteintressant var ask 123455 och 123458 tog vägen. Ja, hela spannet runt 123450 till 123460. Kanske ännu större omfång. Men det går alltså inte...

Citat:
Mockfärdskulorna. Fyra stycken uppfiskade sammanfaller helt med ena palmekulan och en tangerar. När kulan som avskjutits på Posten omtestas kommer även den lika nära.

Denna serie test där samtliga lägger sig så nära är unik i fallet. Dels gör det Mockfjärd intressant givetvis, men å andra sidan har inte någon annan kula som ligger lika nära (vilket PM ej gör) fått chansen att visa upp sig på detta vis.

Ja, t o m fler kulor, ja. Glömde bort dem i trumman i hastigheten... Aktualiserar ju ännu mer frågan om det verkligen ÄR slumpartat vilka värden en enskild kula får när så pass många som uppenbarligen verkar ligga i serie får så likartade resultat när andra testade kulor INTE får det!
Citera
2022-06-30, 02:39
Medlem
Citat:
Ja, vad vet jag. Lyssnar väl för mycket på andra i tråden:
Jo jag menar självklart med det du citerar av mig att Sigge i egenskap av langare, hälare och "vapenhandlare" suttit och slingrat sig och direkt blåljugit i en hel del polisförhör. Trodde det ironiska framgick när jag klämde dit en smiley... Men det här är annorlunda. För det första det jag nämnde igår om att han måste ha fått vissa funderingar i huvudet OM historien med revolverlånet till CP de facto är sant. Onekligen en sjuk slump att han lånar ut en 357:a till CP ungefär tidsmässigt passande och att den aldrig lämnas tillbaka och sedan drar PU iväg till det den faktiskt gjorde med tvärsäkert utpekande av CP av LP osv... Tanken "Tänk om Palme sköts med "MIN" revolver!" slog honom bevisligen! När den gäller liknande indiciekedjor om CA upphöjs det i den här tråden nästan till oomkullrunkeliga bevis...
För det andra. Just detta hur SC beskriver ammunitionen. Rätt sakligt och korrekt faktiskt. Och VARFÖR i hela fridens namn skulle han sitta och ljuga om att han innehaft den typen av för honom olaglig ammo i ett polisförhör? Ge mig en enda vettig förklaring till det! Man går bara vilse i luddiga långsökta alternativ att det skulle vara ett riktigt slugt och intrikat sätt att försöka skjuta skulden på CP för att jävlas med honom...

Citat:
Framgick det på något tydligt sätt att det fanns Winchester Metal Piercing hos Sigge, så hade PU definitivt reagerat på detta med tanke på hur länge och i vilken grad man intresserade sig för CP. Vill jag återigen hävda.
Och jag vill återigen peka på de kloka orden 10juni skrev. Hur kan folk som i normala fall klagar på hur dåligt den här polisutredningen skötts, vilka grova missar som gjorts och vilka galna slutsatser den har kommit fram till, gå runt och helt plötsligt utgå ifrån att allt har utretts korrekt bara för att det annars ställer till problem för deras favoritteori...
Men visst. Vi kan ju med polisrapporten konstatera att det INTE SLÅS FAST att det VAR WMP polisen beslagtog hos Sigge. Men möjligheten att den ena ammosorten var det finns trots allt via hans beskrivning i senare polisförhör.
Apropå det. Att den ena patronsorten var LÄNGRE. Kan man dra någon någorlunda säker slutsats av det?
Citera
2022-06-30, 03:24
Medlem
Citat:
Man konstaterar tydligen att det rör sig om patroner till 357 Magnum och inget mer än det. Detta är före Palmemordet och det fanns nog ingen anledning att närmare typbestämma ammunitionen (vilket kanske inte hade varit så lätt, då den var mycket ovanlig inte fanns i polisens referenssamling).

Då beslaget förverkas är CP ännu inte aktuell och jag antar inte heller Sigge själv av någon anledning. Det är Narkotikarotelns ärende.
Exakt. Det är inte alls säkert att personerna inblandade i ett rent rutinärende det går tretton på dussinet av kom ihåg detta flera år senare när cirkus CP drog igång. Jag har själv varit med om att få ammunition beslagtagen utan att de ens orkat upprätta en anmälan / varit hyggliga nog att låta bli. (Stryk det som ej önskas... )
Vad PU gör med uppgiften om olika patronsorter SC lämnar? Tja, jag vet faktiskt inte. Uppgifterna finns onekligen där i förhör. http://lennartremstam.blogspot.com/2015/07/forhor-med-sigge-cedergren-14-12-88.html
Men om någon plockat upp det och kollat närmare är väl minst sagt oklart.
Citera
2022-06-30, 04:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av omiga
Jag tror också att de finska bröderna ville hjälpa till men de pekade först ut fel sjö. Minnesbilden runt ammunitionen framstår inte heller som helt glasklar.

Mot det står, att 8 dykare har sökt av 200 kvm på stranden och lika mycket i sjön med en metalldetektor runt den plats där revolvern hittades. Sikten var god och det fanns inte så många andra störande metallföremål i sökområdet. Ammunitionen ska enligt uppgift ha följt med i samma plastpåse, eventuellt i rånarluvan.

https://www.expressen.se/nyheter/har-letar-de-i-vapensjon/

Det här med fel sjö (och div andra detaljer som blev fel) ska man nog inte hänga upp sig så mycket på. Sjöarna ligger trots allt bredvid varandra. Någon knapp halvmil på grusväg genom skog som inte är så pass lätt att se skillnad på om man inte har varit där mycket. (En märklig slump gör att jag råkar bo i närmsta större samhälle ett par mil därifrån..., så jag är lite insatt i terrängen.) Och det var väl inte bröderna, utan deras kumpan, som hade släkt i krokarna.

Sedan ska man tillägga att det handlar om typ 20 år förfluten tid till ett tidigare liv med kriminalitet och iaf ett rejält supande. Vet inte hur pass mycket andra droger de tryckte i sig? Inte så konstigt att vissa detaljer blir fel...
Men revolverjäveln låg onekligen där! På botten av Djursjön istället för Flosjön då..., men i ö talar allt för att den legat där ända sedan 1983. Om den tidsaspekten gör att patronerna kan ha flyttats runt till andra ställen i sjön av is och strömmar eller helt enkelt sjunkit för djupt i dyn kan man ju fråga sig...
Men alternativet är då att patroner kommit på avvägar redan innan och det inte ÄR alla patroner rånarna kastar i sjön. ELLER att Lasse blåljuger / minns fel om den saken.
Det riktigt lustiga med den teorin i just CA-tråden är ju att den snarare talar för att patronerna hamnar hos en person som SC, och i förlängningen CP, än hos CA!
Citera
2022-06-30, 05:49
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Jo jag menar självklart med det du citerar av mig att Sigge i egenskap av langare, hälare och "vapenhandlare" suttit och slingrat sig och direkt blåljugit i en hel del polisförhör. Trodde det ironiska framgick när jag klämde dit en smiley... Men det här är annorlunda.

Du skrev i ett äldre inlägg vad Sigge uppgett om ammunitionen och i stycket efter påpekar du apropå det att hans trovärdighet förvisso kan vara svajig. Men det var alltså "ironiskt" och du menade i själva verket att han är ovanligt trovärdig?

Jag har själv ingen uppfattning om hans trovärdighet. Mindes bara vad du skrivit tidigare.

Citat:
Och jag vill återigen peka på de kloka orden 10juni skrev. Hur kan folk som i normala fall klagar på hur dåligt den här polisutredningen skötts, vilka grova missar som gjorts och vilka galna slutsatser den har kommit fram till, gå runt och helt plötsligt utgå ifrån att allt har utretts korrekt bara för att det annars ställer till problem för deras favoritteori...

Ja, vilken klokskap, att allt i PU var jättedåligt. Jag håller dock inte med om det och även du brukar vända dig mot den slentrianuppfattningen (när det passar).

Hade det i protokollet, som fanns i PU, framgått att fanns Winchester Metal Piercing hos Sigge, så är jag fortsatt övertygad om att CP-utredningen reagerat på det. Men nu gjorde det inte det.

(Begriper för övrigt inte varför du ska börja med ditt gamla vevande igen när den frågeställning du väcker, och som egentligen är OT här, behandlas sakligt, nyanserat och ambitiöst.)

Citat:
Apropå det. Att den ena patronsorten var LÄNGRE. Kan man dra någon någorlunda säker slutsats av det?

Det torde som sagt innebära att den längre var .357 och den lite kortare .38 Spl.

Finns ingen ytterligare info, kommer man inte längre än till att inget särskilt talar för att det rör sig om Winchester Metal Piercing, men inget utesluter det.
Citera
2022-06-30, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Det här med fel sjö (och div andra detaljer som blev fel) ska man nog inte hänga upp sig så mycket på. Sjöarna ligger trots allt bredvid varandra. Någon knapp halvmil på grusväg genom skog som inte är så pass lätt att se skillnad på om man inte har varit där mycket. (En märklig slump gör att jag råkar bo i närmsta större samhälle ett par mil därifrån..., så jag är lite insatt i terrängen.) Och det var väl inte bröderna, utan deras kumpan, som hade släkt i krokarna.

Sedan ska man tillägga att det handlar om typ 20 år förfluten tid till ett tidigare liv med kriminalitet och iaf ett rejält supande. Vet inte hur pass mycket andra droger de tryckte i sig? Inte så konstigt att vissa detaljer blir fel...
Men revolverjäveln låg onekligen där! På botten av Djursjön istället för Flosjön då..., men i ö talar allt för att den legat där ända sedan 1983. Om den tidsaspekten gör att patronerna kan ha flyttats runt till andra ställen i sjön av is och strömmar eller helt enkelt sjunkit för djupt i dyn kan man ju fråga sig...
Men alternativet är då att patroner kommit på avvägar redan innan och det inte ÄR alla patroner rånarna kastar i sjön. ELLER att Lasse blåljuger / minns fel om den saken.
Det riktigt lustiga med den teorin i just CA-tråden är ju att den snarare talar för att patronerna hamnar hos en person som SC, och i förlängningen CP, än hos CA!

Är det inte Djursjön där en såg en bil komma o ngn gick ut på isen?
Citera
2022-06-30, 09:51
Medlem
Apropå kulor: Efter ett beslag 2015 gjorde NFC bedömningen att en utskjuten kula uppvisade vissa mindre likheter med spårdetaljerna på en av Palmekulorna. Resultatet talade i någon mån för att kulan skjutits ur samma piplopp som den aktuella Palmekulan. Man landade alltså i grad +1. Finns det möjligen liknande exempel?

Känner någon till mer om detta beslag, som redovisas här fr.o.m. bild nr 12? Det gäller kulan med beteckningen RKP/2-14/G001 som är avbildad på bild nr 16 (sid 4 i dokumentet):
https://drive.google.com/file/d/1HIc0ZJlmIpUz1pJgQylIP8EYQ5ecBQYO/view
Senast redigerad av 10juni 2022-06-30 kl. 10:03.
Citera
2022-06-30, 14:42
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 10juni
https://drive.google.com/file/d/1HIc0ZJlmIpUz1pJgQylIP8EYQ5ecBQYO/view

RKP/5-14/G001. En Winchester 357 Metal Piercing undersöks med frågeställning ammunitionstyp och huruvida dess mantel har samma grundämnessammansättning som palmekulorna.

Svar blir angiven ammunitionstyp och att manteln i sin sammansättning ”inte kunnat särskiljas” från palmekulornas.

Då manteln från tv-skottet jämförs med manteln på en Winchester Meral Piercing uttalas ”inga skillnader” i sammansättning mellan de två.

”Inte kunnat särskiljas” och ”inga skillnader” får väl i sammanhanget betraktas som synonymt.

När mantlarna på två Winchester Metal Piercing jämförs slås alltså likheten fast på motsvarande sätt som i fallet med tv-skottet och Winchester Metal Piercing.

(Jag känner tyvärr inte till så mycket om den kategori kulor som frågades om.)
Citera
2022-07-01, 01:14
Medlem
Citat:
Du skrev i ett äldre inlägg vad Sigge uppgett om ammunitionen och i stycket efter påpekar du apropå det att hans trovärdighet förvisso kan vara svajig. Men det var alltså "ironiskt" och du menade i själva verket att han är ovanligt trovärdig?
I det här fallet ja. Det är rätt uppenbart att han försöker samarbeta med polisen i förhören som gäller Palmemordet. Men man kanske måste ha ena foten i undre världen och förstå hur det fungerar i vanliga fall för att se skillnaderna.

Hur går det med att klämma fram en vettig alternativ förklaring till varför han skulle sitta och erkänna och i detalj beskriva sin olagliga ammunition i polisförhören förresten...?

Citat:
Ja, vilken klokskap, att allt i PU var jättedåligt. Jag håller dock inte med om det och även du brukar vända dig mot den slentrianuppfattningen (när det passar).
Vad då "allt"...? Däremot är det väl i princip en vedertagen samsyn bland de flesta att det gjorts en hel del missar och underligheter i hanteringen av Palmemordet. Tycker du på fullt allvar att det är OK med kurdcirkusen, att CP befanns skyldig till mordet i tingsrätten, Ted Gärdestad-spåret, debaclet med att få tag på CA när han vägrar svara på kallelserna, klantigheterna kring Lisbeth Palmes vittneskonfrontation osv osv osv osv ända fram tills hela utredningen läggs ner med motiveringen "Man kommer inte runt Stig Engström"...

Citat:
Hade det i protokollet, som fanns i PU, framgått att fanns Winchester Metal Piercing hos Sigge, så är jag fortsatt övertygad om att CP-utredningen reagerat på det. Men nu gjorde det inte det.
Man bör väl snarare se det som att det inte UTREDDES NÄRMARE. Man kunde ha följt upp frågorna till Sigge med var han fått tag på ammon, om han kände till WMP och om det ev kunde tänkas vara den, vart patronerna tog vägen sedan, osv. Precis som snuten missade vissa intressanta frågor som de borde ha konfronterat CA närmare med...

Citat:
Finns ingen ytterligare info, kommer man inte längre än till att inget särskilt talar för att det rör sig om Winchester Metal Piercing, men inget utesluter det.

(Begriper för övrigt inte varför du ska börja med ditt gamla vevande igen när den frågeställning du väcker, och som egentligen är OT här, behandlas sakligt, nyanserat och ambitiöst.)
Det hela började med att omiga skrev att CA var helt unik i fallet eftersom han var den ende som kunde bindas till ammunitionstypen. Och jag replikerade att det är en sanning med modifikation eftersom en del talar för att WMP fanns hemma hos SC också.
Jag "vevar", som du rätt oförskämt vill kalla det, för att jag genuint AVSKYR när folk i tråden spårar ur till att insinuera att det är mer eller mindre självklart att CA måste vara mördaren just pga div indicier som i praktiken inte bevisar någonting.
Ammofrågan är just en sådan fråga. Själv anser jag att det är fullkomligt självklart att CA någon eller t o m några gånger under sin karriär som sportskytt med S&W 357 kommit i kontakt med WMP. Det måste vi ändå utgå ifrån. BEVISAR det på något sätt att han SPARADE de patronerna och mördade Palme med dem? Nä, inte ett jävla någe faktiskt... (Precis som inget är bevisat, men det är fullt MÖJLIGT att CP lånade en 357 med WMP i av SC.)
VAR det däremot så det gick till OM, säger O M CA sköt Palme? Ja, förmodligen exakt så. Det var sen Fredagskväll och VAR det CA hade han inget annat val än att ta den ammo han råkade ha liggandes hemma, om det så bara var några patroner WMP han hade sparat som kuriosa. (ELLER man kan tänka sig att CA trots allt valde några patroner WMP han hade liggande i skrivbordslådan för att han TRODDE (en missuppfattning) att det behövdes ifall OP hade skottsäker väst på sig.)
Citera
2022-07-01, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Är det inte Djursjön där en såg en bil komma o ngn gick ut på isen?
Inget jag har läst. Vad skulle det handla om?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in