Citat:
Ursprungligen postat av
Roerlig
Du skrev i ett äldre inlägg vad Sigge uppgett om ammunitionen och i stycket efter påpekar du apropå det att hans trovärdighet förvisso kan vara svajig. Men det var alltså "ironiskt" och du menade i själva verket att han är ovanligt trovärdig?
I det här fallet ja. Det är rätt uppenbart att han försöker samarbeta med polisen i förhören som gäller Palmemordet. Men man kanske måste ha ena foten i undre världen och förstå hur det fungerar i vanliga fall för att se skillnaderna.
Hur går det med att klämma fram en vettig alternativ förklaring till varför han skulle sitta och erkänna och i detalj beskriva sin olagliga ammunition i polisförhören förresten...?
Citat:
Ursprungligen postat av
Roerlig
Ja, vilken klokskap, att allt i PU var jättedåligt. Jag håller dock inte med om det och även du brukar vända dig mot den slentrianuppfattningen (när det passar).
Vad då "allt"...? Däremot är det väl i princip en vedertagen samsyn bland de flesta att det gjorts en hel del missar och underligheter i hanteringen av Palmemordet. Tycker du på fullt allvar att det är OK med kurdcirkusen, att CP befanns skyldig till mordet i tingsrätten, Ted Gärdestad-spåret, debaclet med att få tag på CA när han vägrar svara på kallelserna, klantigheterna kring Lisbeth Palmes vittneskonfrontation osv osv osv osv ända fram tills hela utredningen läggs ner med motiveringen "Man kommer inte runt Stig Engström"...
Citat:
Ursprungligen postat av
Roerlig
Hade det i protokollet, som fanns i PU, framgått att fanns Winchester Metal Piercing hos Sigge, så är jag fortsatt övertygad om att CP-utredningen reagerat på det. Men nu gjorde det inte det.
Man bör väl snarare se det som att det inte UTREDDES NÄRMARE. Man kunde ha följt upp frågorna till Sigge med var han fått tag på ammon, om han kände till WMP och om det ev kunde tänkas vara den, vart patronerna tog vägen sedan, osv. Precis som snuten missade vissa intressanta frågor som de borde ha konfronterat CA närmare med...
Citat:
Ursprungligen postat av
Roerlig
Finns ingen ytterligare info, kommer man inte längre än till att inget särskilt talar för att det rör sig om Winchester Metal Piercing, men inget utesluter det.
(Begriper för övrigt inte varför du ska börja med ditt gamla vevande igen när den frågeställning du väcker, och som egentligen är OT här, behandlas sakligt, nyanserat och ambitiöst.)
Det hela började med att omiga skrev att CA var helt unik i fallet eftersom han var den ende som kunde bindas till ammunitionstypen. Och jag replikerade att det är en sanning med modifikation eftersom en del talar för att WMP fanns hemma hos SC också.
Jag "vevar", som du rätt oförskämt vill kalla det, för att jag genuint AVSKYR när folk i tråden spårar ur till att insinuera att det är mer eller mindre självklart att CA måste vara mördaren just pga div indicier som i praktiken inte bevisar någonting.
Ammofrågan är just en sådan fråga. Själv anser jag att det är fullkomligt självklart att CA någon eller t o m några gånger under sin karriär som sportskytt med S&W 357 kommit i kontakt med WMP. Det måste vi ändå utgå ifrån. BEVISAR det på något sätt att han SPARADE de patronerna och mördade Palme med dem? Nä, inte ett jävla någe faktiskt... (Precis som inget är bevisat, men det är fullt MÖJLIGT att CP lånade en 357 med WMP i av SC.)
VAR det däremot så det gick till OM, säger O M CA sköt Palme? Ja, förmodligen exakt så. Det var sen Fredagskväll och VAR det CA hade han inget annat val än att ta den ammo han råkade ha liggandes hemma, om det så bara var några patroner WMP han hade sparat som kuriosa. (ELLER man kan tänka sig att CA trots allt valde några patroner WMP han hade liggande i skrivbordslådan för att han TRODDE (en missuppfattning) att det behövdes ifall OP hade skottsäker väst på sig.)