2022-07-01, 08:14
Medlem
Det räcker att du äter så mycket protein som din kropp behöver varje dag. Har svårt att tro att du behöver så högt som 1.8g/kilo då det är så ovanligt. Känns som du läst fel i kostråden till ditt träningsschema.
Citera
2022-07-01, 10:33
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Granit66
Sluta fokusera på protein gram hit och dit. Ät ordentligt med vanlig mat så blir du stor och stark. Kom ihåg att mular man i sig mer protein (max 1,6g) ska kroppen också jobba med det vilket tar kraft från återhämtningen.

Fast "ordentligt med mat" är ju i ärlighetens namn ett ganska kasst samt otydligt "mål".

Vad innebär det?
Det finns ju oerhört många variablar som avgör vad en människa får i sig.
Allt ifrån aptit till val av föda.

Så varför inte hålla ett hyfsat koll på åtminstone mängden protein man stoppar i sig?
Självklart behöver man inte mäta ner på grammet. Men det blir ju en ganska stor skillnad på resultatet om man ligger på 0,7 g/dygn eller 1,5 g/dygn. Och nej, bara för att man äter "mycket" (vad det nu betyder) så behöver man inte nödvändigtvis få i sig tillräckligt med protein.

Och ditt andra påstående gällande att om man trycker i sig mer än 1,6 g/dygn. Att det ska leda till försämrad återhämtning får du gärna ge en källa på.

Styrkelabbet håller inte med dig.

https://www.styrkelabbet.se/protein/
Citera
2022-07-01, 14:52
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joppemannenn
Tränar 5 gånger i veckan och ligger på 1,8g protein per kilo och dagarna jag inte tränar så tänker jag knappt på mitt proteinintag. Är det fortfarande lika viktigt för mig att få i mig 1,8 gram protein per kilo?

Det är mer viktigt de dagarna du inte tränar.

För att maximera en förhöjd proteinsyntes bör du utan tvekan ligga högt med proteinet de dagar du inte tränar.
Citera
2022-07-01, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Fast "ordentligt med mat" är ju i ärlighetens namn ett ganska kasst samt otydligt "mål".

Vad innebär det?
Det finns ju oerhört många variablar som avgör vad en människa får i sig.
Allt ifrån aptit till val av föda.

Så varför inte hålla ett hyfsat koll på åtminstone mängden protein man stoppar i sig?
Självklart behöver man inte mäta ner på grammet. Men det blir ju en ganska stor skillnad på resultatet om man ligger på 0,7 g/dygn eller 1,5 g/dygn. Och nej, bara för att man äter "mycket" (vad det nu betyder) så behöver man inte nödvändigtvis få i sig tillräckligt med protein.

Och ditt andra påstående gällande att om man trycker i sig mer än 1,6 g/dygn. Att det ska leda till försämrad återhämtning får du gärna ge en källa på.

https://www.styrkelabbet.se/protein/

Eller också tänker du själv, det är bara logiskt. Man gör som man själv vill.
Citera
2022-07-01, 17:36
Medlem
Fullfittans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WONGnr1
Det räcker att du äter så mycket protein som din kropp behöver varje dag. Har svårt att tro att du behöver så högt som 1.8g/kilo då det är så ovanligt. Känns som du läst fel i kostråden till ditt träningsschema.
Alla på Flashback behöver så mycket protein beroende på att:
1. De ligger på kalori-underskott (deffar)
2. De ligger på 5-7% kroppsfett
3. De tränar två pass om dagen

Övriga som tränar 5 pass i veckan med 20% kroppsfett klarar sig med mindre. Dock hänger inte dessa på Flashback.
Citera
2022-07-01, 17:50
Medlem
Fullfittans avatar
Citat:
Styrkelabbet har i många år varit sponsrade av Gymgrossisten. Deras resultat (ekonomiska) är/har varit direkt kopplat till försäljning av proteinpulver.
Här har du exempel på meta-studie där de kommer fram till 1.6g/kg. Den innebär inte att alla kan ta upp så mycket eller behöver mycket. En person med 30% kroppsfett behöver inte lika mycket som en på 5%. En odopad kommer inte att tilggodgöra sig lika mycket som en som drar i sig tren, anavar etc.
Problemet med dessa studier nämns ockå i länken, de allra flesta är sponsrade av företag/organisationer som gärna ser en ökad försäljning av protein-tillskott.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28698222/
Citera
2022-07-01, 18:59
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Eller också tänker du själv, det är bara logiskt. Man gör som man själv vill.

Har någon sagt något annat?

Du får äta enbart bananer om du så önskar.

Men om någon ber om råd gällande mängden protein man ska äta är fortfarande "ät ordentligt med mat" ett kasst råd.
Citera
2022-07-01, 19:03
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fullfittan
Styrkelabbet har i många år varit sponsrade av Gymgrossisten. Deras resultat (ekonomiska) är/har varit direkt kopplat till försäljning av proteinpulver.
Här har du exempel på meta-studie där de kommer fram till 1.6g/kg. Den innebär inte att alla kan ta upp så mycket eller behöver mycket. En person med 30% kroppsfett behöver inte lika mycket som en på 5%. En odopad kommer inte att tilggodgöra sig lika mycket som en som drar i sig tren, anavar etc.
Problemet med dessa studier nämns ockå i länken, de allra flesta är sponsrade av företag/organisationer som gärna ser en ökad försäljning av protein-tillskott.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28698222/

Så,,,

Din hypotes (konspirationsteori) är att att Styrkelabbet går till sängs med med Gymgrossisten? Därmed belyser de inte "riskerna" med att äta mer än 1,6 g /dygn?!

Jag väntar fortfarnade på en studie som påvisar att det har en negativ effekt att äta mer än så....
Och då pratar jag om 2- 3 g/dygn?

Vad är riskerna för en frisk person menar du?
Citera
2022-07-01, 19:14
Medlem
Citat:
Har någon sagt något annat?

Du får äta enbart bananer om du så önskar.

Men om någon ber om råd gällande mängden protein man ska äta är fortfarande "ät ordentligt med mat" ett kasst råd.

Om man tror att det spelar någon som helst roll för träningsresultatet hur många gram protein man får i sig är bara resultatet att man inte tänker själv utan att man som du blivit lurad av styrkelabbet-gymgrossisten.
Citera
2022-07-01, 19:52
Medlem
Fullfittans avatar
Citat:
Så,,,

Din hypotes (konspirationsteori) är att att Styrkelabbet går till sängs med med Gymgrossisten? Därmed belyser de inte "riskerna" med att äta mer än 1,6 g /dygn?!

Jag väntar fortfarnade på en studie som påvisar att det har en negativ effekt att äta mer än så....
Och då pratar jag om 2- 3 g/dygn?

Vad är riskerna för en frisk person menar du?
Jag slarvläste faktiskt ditt inlägg, sorry. Jag är faktiskt tveksam till att det finns större risker annat än att man slänger pengarna i sjön, får gasiga magar och många blir småfeta. Om det nu skulle finnas risker så räknar jag med att industrin dränker de studierna med andra studier. Lite som när Svensk Mjölk sponsrade en studie som kom fram till att laktos-intolerans nästan inte fanns.
Citera
2022-07-01, 19:55
Medlem
Fullfittans avatar
Citat:
Om man tror att det spelar någon som helst roll för träningsresultatet hur många gram protein man får i sig är bara resultatet att man inte tänker själv utan att man som du blivit lurad av styrkelabbet-gymgrossisten.
Självklart behöver personer som tränar regelbundet på gym mer protein än de som inte gör det.
Citera
2022-07-01, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
För att inte nämna risken med njurstenar

Njursten har jag haft, verkligen inte roligt. Jag har nog aldrig varit så handlingsförlamad som då. Jag kunde bara krypa runt och gnälla och skrika.

Fick det efter 3 månader med 2 bananer om dan. Undvik det.
Självklart åt jag vanlig mat och frukost och så vidare också. Bananerna var bara extra för att vara vaken till och från jobbet.
Senast redigerad av Nugattimackan 2022-07-01 kl. 20:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in