2022-06-30, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Hade man köpt fonden 1997 istället hade man haft 200 ggr pengarna.

Alla som köpt villa 1997 är riktiga bittra losers, fått en vinst på bara 6-7 ggr pengarna istället för bo i hyresrätt och fått 200 ggr pengarna.
Nåja, köpte de med 90% belåning är det snarare 60-70 gånger pengarna. Dessa bittra losers klarar sig nog ska du se.
2022-06-30, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Varför sa du inte det 2009? alltid lätt att i efterhand bedöma vad som är rätt och fel!
Nåja, priserna har väl gått upp en 150% eller så sedan 2009 - och på den tiden var 95% belåning OK, dvs en hävstång på 20 som ger 50 ggr pengarna för de stackars losers som maxbelånade sig då.
2022-06-30, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XavierPierrou
De som på allvar tror att de kommer att göra vrakfynd på bostadsmarknaden nu är ju väldigt naiva, minst sagt!

Om jag hade lagt upp en bostad till försäljning nu och fått skambud som förolämpar min (bevisat) höga intelligens, inte fan hade jag haft kvar den på marknaden.

Då hade jag istället dragit tillbaka den och kört på extra amorteringar för att få ner kostnaderna.

De allra flesta kommer inte att sälja till vilket pris som helst!

Det finns idioter som mig som köpte innan dem sålde och nu måste sälja till ett vrakpris för att inte begå kontraktsbrott.

Tror det finns fler som begått samma misstag som mig därute, marknaden har verkligen stannat av. Vi har haft fått ett enda skambud och vi är så illa tvungna att ta det trots att vi måste sälja det billigare än när vi köpte det för 7-8 år sen.
2022-06-30, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av general28
Det finns idioter som mig som köpte innan dem sålde och nu måste sälja till ett vrakpris för att inte begå kontraktsbrott.

Tror det finns fler som begått samma misstag som mig därute, marknaden har verkligen stannat av. Vi har haft fått ett enda skambud och vi är så illa tvungna att ta det trots att vi måste sälja det billigare än när vi köpte det för 7-8 år sen.

Har du köpt nyproduktion eller varför har du köpt först?
2022-06-30, 13:54
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:

Jag ”skambudade” för ungefär en månad sedan, 150k under utgångspris. Jag var tvungen att upprepa mig för mäklaren trodde han hörde fel under utgångspris slutade med att jag fick den, fanns ingen annan som budade och killen som sålde hade redan köpt annat!
2022-06-30, 13:56
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganjaslummen
Hört talas om recession? Sett hur inköpscheferna på väldigt många företag tycker det ser ut för tillfället? Sett hur lagren ser ut hos väldigt många?

Vi är redan inne i recession. Så fort datan bekräftar detta kommer du se centralbanker som släpper pedalen. Frågan är vem som ska lära sig ekonomi. Riksbanken har två uppdrag vad jag vet exempelvis.

1. Prisstabilitet
2. Hög varaktig sysselsättning

Du har för hög tilltro till att de kommer offra nr två till förmån av 1. Vi saknar beslutsföra personer i högre position. Allt handlar om egna agendor, inte länders bästa främst.
Vad tror du att hög inflation leder till? RB har krigat för att få upp inflationen och nu är den här. RB kommer fortsätta att höja räntan kommande år. Dessutom kommer avvecklade obligationsköp höja marknadsräntorna.
Att hoppas på annat är att lura sig själv.
2022-06-30, 13:57
Medlem
Citat:

Du är ingen idiot.
Det är RBs och politikernas fel i slutet av dagen.

Bra att du medger misstaget och delar med dig av din berättelse istället för att vara i förnekelse som andra idioter i tråden.
2022-06-30, 13:58
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Längre svenska statsobligationer faller djupt på dagens räntebesked. Bådar för billigare bostadsobligationer och därmed bolån framöver!
Tillfälligt brus, trenden är stigande.
2022-06-30, 14:01
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XavierPierrou
De som på allvar tror att de kommer att göra vrakfynd på bostadsmarknaden nu är ju väldigt naiva, minst sagt!

Om jag hade lagt upp en bostad till försäljning nu och fått skambud som förolämpar min (bevisat) höga intelligens, inte fan hade jag haft kvar den på marknaden.

Då hade jag istället dragit tillbaka den och kört på extra amorteringar för att få ner kostnaderna.

De allra flesta kommer inte att sälja till vilket pris som helst!
Problemet är att priset sätts av de som säljer och folk fortsätter att dö, bli sjuka, skaffa barn och byta bostadsort.
När väl en ny prisnivå etablerats så kan du tycka vad du vill, ingen kommer att betala vad du vill ha.
2022-06-30, 14:06
Avslutad
Citat:

Får man fråga vart detta är?
2022-06-30, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
Har du köpt nyproduktion eller varför har du köpt först?

Jag o sambon hade väntat länge med att vara redo för att köpa ett hus (vill inte outa mig om varför vi väntade) och det dök upp ett jättefint som vi verkligen ville ha. Inget jättedyrt, lägenheter som våran såldes löpande för ungefär 1 miljon mer än vad vi kommer få nu.

Senast två-tre veckor innan vår första visning såldes en för cirka 1 miljon mer än vi måste släppa våran för. Vi trodde helt enkelt inte det skulle vara så svårt att sälja... även om vi skulle sälja den dåligt hade vi haft marginal. Men nu töms hela spargrisen istället.

Jag hoppas att alla där ute i vår sits hittar en lösning och har sparat undan pengar så ni kan klara er. Det har varit en riktigt vidrig period psykologiskt.
Senast redigerad av general28 2022-06-30 kl. 14:13.
2022-06-30, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Får man fråga vart detta är?

Stockholms län, vill inte outa mig mer än så.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in