2022-06-29, 18:33
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Skulle det inte vara bättre med fler fartyg (typ patrullbåt) med kapacitet att bära sjömålsrobot?
Kina satsar väl på många enheter fast mindre med just den kapaciteten, i de konflikter sjömålsrobot har använts har det visats sig effektivt. (Falklandsöarna och även i Ukraina)

Det behövs också, men om vi ska delta i ett NATO-samarbete där vi behöver röra oss över större delen av Östersjön, samt även kan komma att behöva verka i Nordsjön och Norska havet om det verkligen skåpar till sig, så räcker inte det.

Rent stridsmässigt något liknande...

4-6 av den finska fartygstypen i svensk tappning
5 uppgraderade Visby-korvetter
15-20 moderna robotbåtar med möjlighet till inomskärs ubåtsjakt
6-8 ubåtar, varav minst 4 A26
Citera
2022-06-29, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Skulle det inte vara bättre med fler fartyg (typ patrullbåt) med kapacitet att bära sjömålsrobot?
Kina satsar väl på många enheter fast mindre med just den kapaciteten, i de konflikter sjömålsrobot har använts har det visats sig effektivt. (Falklandsöarna och även i Ukraina)
Jo, vi diskuterar det några sidor bak i tråden. Just sjömålsrobotar är vi kanske inte helt eniga om ska sitta på mindre båtar (eller vilken typ iaf), men att vi behöver en klass i storlek patrullbåt är iaf jag helt enig med dig om.

Vi behöver en klass båtar vi kan bygga och driva i större antal (20+ stycken) som fyller gapet mellan Visby och SB90. Helst med akan i fronten (20-40mm nånstans), och ordentlig ASW förmåga, inklusive skrovmonterad sonar och släpsonar. Kanske även Granatkastare mot ubåt. Typ sån här: https://youtu.be/BGI2CHDegPA
Citera
2022-06-29, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanAnte
Jo, vi diskuterar det några sidor bak i tråden. Just sjömålsrobotar är vi kanske inte helt eniga om ska sitta på mindre båtar (eller vilken typ iaf), men att vi behöver en klass i storlek patrullbåt är iaf jag helt enig med dig om.

Vi behöver en klass båtar vi kan bygga och driva i större antal (20+ stycken) som fyller gapet mellan Visby och SB90. Helst med akan i fronten (20-40mm nånstans), och ordentlig ASW förmåga, inklusive skrovmonterad sonar och släpsonar. Kanske även Granatkastare mot ubåt. Typ sån här: https://youtu.be/BGI2CHDegPA

I min värld skulle ett perfekt fartyg vara i den klassen ca 35-40m med typ beväpning typ,

Torped 47
Bofors 40mm
Lättare lv
Giraff 1x radar
Släpsonar
Skrovsonar

En lättare attack version kan även byggas med samma plattform med att ta bort torpederna och ersätta med sjömålsrobot.
Citera
2022-06-29, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenryG
I min värld skulle ett perfekt fartyg vara i den klassen ca 35-40m med typ beväpning typ,

Torped 47
Bofors 40mm
Lättare lv
Giraff 1x radar
Släpsonar
Skrovsonar

En lättare attack version kan även byggas med samma plattform med att ta bort torpederna och ersätta med sjömålsrobot.
Japp, en Visby i skala 1:2 (men något bredare i förhållande till längd. Byggd i aluminium. Vattenjet. 40 knop. Kan med fördel byggas i Docksta, så får vi Karlskrona fritt att bygga större fartyg.
Citera
2022-06-29, 21:42
Medlem
Citat:
Japp, en Visby i skala 1:2 (men något bredare i förhållande till längd. Byggd i aluminium. Vattenjet. 40 knop. Kan med fördel byggas i Docksta, så får vi Karlskrona fritt att bygga större fartyg.

Ja, vore perfekt. Skulle hellre ta och bygga 20st av dessa mindre båtar än 1 ubåt extra tex. Skulle troligtvis gå bra mycket fortare också samt bli billigare.
Citera
2022-06-29, 22:35
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:

Jodå, men gör den semiautonom med ubåt eller korvett som moderfartyg. Vi får tänka nytt eftersom fartygen ska vara i tjänst bortom 2040.

Depåfartyg behövs också och dessa kan vara helt autonoma redan från början.
Citera
2022-06-29, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenryG
Ja, vore perfekt. Skulle hellre ta och bygga 20st av dessa mindre båtar än 1 ubåt extra tex. Skulle troligtvis gå bra mycket fortare också samt bli billigare.
Jag skulle gissa att en sådan går att få fram för säg 200 miljoner om man beställer många, (beroende på bestyckning såklart), vilket skulle innebära att det blir klart billigare. Men framförallt får man ju båtar i vattnet mycket fortare.

Om jag läste rätt kunde Swiftships bygga 15 st FPV35 på mindre än 4 år. Det skulle betyda att beroende på tillverkningskapacitet (vilken förstås anpassas om det är tillräckligt stora serier med båtar), så kanske vi kan få 3-4st levererade per år. (Gissningsvis färre i början och snabbare efter ett tag). Det är en VÄLDIG skillnad mot dagens projekt med A26 och YSF2030 som tar 8 år innan det första fartyget sjösätts.

Om FM beställde 20 st från FMV/Saab/Docksta skulle det också skapa ett nytt nav i svensk varvsindustri. Docksta ligger också på bra avstånd från det mesta, så de skulle kunna fortsätta pumpa ut båtar vid en konflikt. Det är oerhört mycket svårare att blockera än Karlskrona.
Citera
2022-06-30, 07:35
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Jodå, men gör den semiautonom med ubåt eller korvett som moderfartyg. Vi får tänka nytt eftersom fartygen ska vara i tjänst bortom 2040.

Jag får dålig magkänsla av det fetade. Just att hålla på och tänka space age och framtid och Starship Troopers är vad jag menar att vi under inga omständigheter ska göra. Då blir det ett nytt Visby-projekt, med leverans av produkt utan ursprungsförmågor, 15-20 år efter att utvecklingsarbetet tog fart.

Ryssarna ska vara glada om de kommit något sånär i närheten av vår nuvarande förmåga år 2040, förmodligen har de inte ens kommit dit. Det finns ingen anledning att tänka space marines i detta. MÖJLIGEN hade det funnits om motståndaren hette USA.
Citera
2022-06-30, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye

Jag tror inte att det behöver vara så ”nytt” vi behöver tänka för det. Redan idag finns tekniken för automatisk avfyrning av ett antal vapensystem. De är också allihopa kopplade till ett centralt datasystem. Autopilot till bilar finns redan och borde inte vara alltför komplicerat att införa på båtar heller, speciellt sådana med skrovmonterad sonar som kan kartlägga och använda botten att styra med inomskärs. Idag sker ju manövrering ändå ”by-wire”, så jag ser ditt förslag mer som mjukvaruutveckling än faktisk skillnad i byggandet av fartyg (förutsatt att de då har radar, GPS, och sonar som nödvändiga sensorer).

Problemet uppstår i skarp konflikt, eller när någon stör ut sensorerna eller systemen. Vilket inte känns omöjligt i krig. Då måste varje fartyg kunna fortsätta vara operativt. Och för det krävs personalen ändå.

Så jag ser denna klass som bemannad. 8-12 man ungefär. Vill man bygga autonomt är det mycket mer effektivt att helt enkelt skippa allt som har med personal att göra och dra ned storleken istället. Finns ingen anledning att ha sängar, kök och toaletter på en båt ingen ska vara på. Bygg då hellre robotiserade ubåtar i miniformat. Där kan man verkligen dra nytta av att ingen behöver vara ombord. Inte ens syre behövs om den är elektrisk. Och väder är inte samma faktor att fundera över.
Citera
2022-06-30, 12:15
Medlem
Karnivorens avatar
Citat:
Helt resonabla argument. Jag vet för lite om exakt vad som krävs, på gott och ont. Är väl lite optimistisk om att blivande NATO-kollegor kan tänka sig att snabba på de första stegen med förhandling, rensning och utbildning.

Upprustning beror på vilket begagnat fartyg man i så fall införskaffar. I Type 23-fallet är väl de flesta HTMade från 2017-2021, och så känns det som man kan ta det som det är? Alla system lär också vara på engelska, vilket gör att vi kan skippa modifieringar som kanske behövts om vi valt ett italienskt eller franskt fartyg, då 99.9% av FM kan engelska.

Det jag ser som största hindren är utredningen (slöseri med tid om alla ska få vara med och tycka), synen på vad som är ”tillräckligt”, och driften.

Jag tycker personligen att FM borde lärt sig av Visby. Det fartyget var ”tillräckligt”, OM man räknar in luftvärnet som de aldrig fick. Så nu har vi haft fartyg i 15-20 år som inte har ”tillräcklig” förmåga.

Sluta stirra er blinda på vad ni INTE får. Fokusera på vad ni FÅR. 32-celler Sea Ceptor skulle vara en jätteförstärkning mot vad vi har idag. So what om den inte har senaste radarn? Det kan väl skötas ihop med andra? Sjömännen på varje fartyg vet att få ut max av vad de HAR. Att önska att man HADE har aldrig hjälpt någonsin när det bränner till.

Driften är dock ett reellt problem. Vi har nog inte 200 sjömän att bara langa ut på ett nytt fartyg. Här krävs i såna fall lite initiativförmåga från FM där man blandar in värnpliktiga i rotationerna.

Men, jag är realist nog för att se att det troligaste resultatet är att vi får vänta. Samtidigt är jag optimist nog att hoppas på att någon med lite cojones i FM ska göra en ”HKP16”, och bara köra. 😁

Jag har ju inget principiellt emot att det går fortare. Men fort blir ofta fel. Man är iofs i te immun mot fel bara för att det går långsamt (*host* Visby *host*). Men när det nya skaffas, även om det är begagnat, så krävs det oftast dessutom att det byggs upp en relativt rejäl supportorganisation. Det är också en kostnad och nåt som tar tid. Så ska man köpa nåt så stort och personal- och materielkrävande som ett antal ytstridsfartyg så ska det ju helst gå att använda dem ett tag. Jag menar inte att vi behöver ha några scifi-grejer. Men någorlunda moderna prylar. Grejer från 2017-2021 låter ju bra. Men om de är så nya, vad är det för generellt jättefel på dem för att nån ska vilja ta ut dem ur sin organisation just nu? Det är en ärlig fråga, min specifika kunskap om sjöstrid och den dagsaktuella tekniken inom området är mindre än en tvättbjörns kunskaper om strängteori.
Men vad jag har förstått så blev ju inte Visby någon megasuccé. Inte trist med ett fiasko till...
Senast redigerad av Karnivoren 2022-06-30 kl. 12:18. Anledning: Correcting autocorrect...
Citera
2022-06-30, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karnivoren
Jag har ju inget principiellt emot att det går fortare. Men fort blir ofta fel. Man är iofs i te immun mot fel bara för att det går långsamt (*host* Visby *host*). Men när det nya skaffas, även om det är begagnat, så krävs det oftast dessutom att det byggs upp en relativt rejäl supportorganisation. Det är också en kostnad och nåt som tar tid. Så ska man köpa nåt så stort och personal- och materielkrävande som ett antal ytstridsfartyg så ska det ju helst gå att använda dem ett tag. Jag menar inte att vi behöver ha några scifi-grejer. Men någorlunda moderna prylar. Grejer från 2017-2021 låter ju bra. Men om de är så nya, vad är det för generellt jättefel på dem för att nån ska vilja ta ut dem ur sin organisation just nu? Det är en ärlig fråga, min specifika kunskap om sjöstrid och den dagsaktuella tekniken inom området är mindre än en tvättbjörns kunskaper om strängteori.
Men vad jag har förstått så blev ju inte Visby någon megasuccé. Inte trist med ett fiasko till...

Alltså, de är inte nya, utan skulle säga motsvarande HMS Gävle som ny nyligen tagits i bruk igen. Här ser man bra när de HTMats: https://www.navylookout.com/progress-report-extending-the-life-of-royal-navys-type-23-frigates/

De ersätts ju allt eftersom med de nya Type 26 och 31, så jag gissar (jag vet ju inte) att de hade tänkt att ersätta dem rakt av, men det drog ut på tiden att få de nya fregatterna i sjön, så man HTMade för att ha tillräckligt med fartyg i tjänst.

Hur som helst är de ju någorlunda moderna, även om de förstås inte är nya.

Men jag håller med om att det behöver byggas supportorganisation. Jag ser det som ett led i att få igång det arbetet redan nu, istället för att vänta till första YSF2030 sjösätts. Då har vi redan organisationen på plats när de väl levereras, och så får vi väl pensionera dem då? Hur som helst får vi bra träning i att hantera större fartyg, och vi har en ökat kapacitet under tiden vi väntar på YSF2030.
Citera
2022-06-30, 14:53
Medlem
Karnivorens avatar
Citat:
Alltså, de är inte nya, utan skulle säga motsvarande HMS Gävle som ny nyligen tagits i bruk igen. Här ser man bra när de HTMats: https://www.navylookout.com/progress-report-extending-the-life-of-royal-navys-type-23-frigates/

De ersätts ju allt eftersom med de nya Type 26 och 31, så jag gissar (jag vet ju inte) att de hade tänkt att ersätta dem rakt av, men det drog ut på tiden att få de nya fregatterna i sjön, så man HTMade för att ha tillräckligt med fartyg i tjänst.

Hur som helst är de ju någorlunda moderna, även om de förstås inte är nya.

Men jag håller med om att det behöver byggas supportorganisation. Jag ser det som ett led i att få igång det arbetet redan nu, istället för att vänta till första YSF2030 sjösätts. Då har vi redan organisationen på plats när de väl levereras, och så får vi väl pensionera dem då? Hur som helst får vi bra träning i att hantera större fartyg, och vi har en ökat kapacitet under tiden vi väntar på YSF2030.

Det är mycket möjligt att du har rätt. Mina insikter i marin krigföring är som sagt oerhört begränsade. Mina orosmoln handlar väl mest om att vi kanske får betala dyrt för en undermålig kapacitet som eventuellt täcker ett väldigt litet glapp i tid. Alternativt kan det komma i vägen för framtida investeringar när fokuset på försvar inte längre är lika politiskt gångbart och att vi då blir stående med något som både är för gammalt och för klent för att fungera till det det är tänkt. Men de som håller i penningpåsen tycker att det "minsann duger". En annan sak jag funderar på är hur överförbar support- och logistikkedjan blir till nyare fartyg med kanske delvis eller helt ny beväpning, drivning osv. Så även om jag förstår värdet av att skynda i viss utsträckning, så är min erfarenhet att man ofta tjänar tid och pengar på att bromsa upp och tänka ett extra varv för att slippa lägga en massa tid och pengar på att reparera tabbar som kommer sig av att det blev fort, fort, fort och fel. Därmed inte sagt att man ska fastna i ett evigt ältande av alternativ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in