Citat:
Ursprungligen postat av
Karnivoren
Jag har ju inget principiellt emot att det går fortare. Men fort blir ofta fel. Man är iofs i te immun mot fel bara för att det går långsamt (*host* Visby *host*). Men när det nya skaffas, även om det är begagnat, så krävs det oftast dessutom att det byggs upp en relativt rejäl supportorganisation. Det är också en kostnad och nåt som tar tid. Så ska man köpa nåt så stort och personal- och materielkrävande som ett antal ytstridsfartyg så ska det ju helst gå att använda dem ett tag. Jag menar inte att vi behöver ha några scifi-grejer. Men någorlunda moderna prylar. Grejer från 2017-2021 låter ju bra. Men om de är så nya, vad är det för generellt jättefel på dem för att nån ska vilja ta ut dem ur sin organisation just nu? Det är en ärlig fråga, min specifika kunskap om sjöstrid och den dagsaktuella tekniken inom området är mindre än en tvättbjörns kunskaper om strängteori.
Men vad jag har förstått så blev ju inte Visby någon megasuccé. Inte trist med ett fiasko till...
Alltså, de är inte nya, utan skulle säga motsvarande HMS Gävle som ny nyligen tagits i bruk igen. Här ser man bra när de HTMats:
https://www.navylookout.com/progress-report-extending-the-life-of-royal-navys-type-23-frigates/
De ersätts ju allt eftersom med de nya Type 26 och 31, så jag gissar (jag vet ju inte) att de hade tänkt att ersätta dem rakt av, men det drog ut på tiden att få de nya fregatterna i sjön, så man HTMade för att ha tillräckligt med fartyg i tjänst.
Hur som helst är de ju någorlunda moderna, även om de förstås inte är nya.
Men jag håller med om att det behöver byggas supportorganisation. Jag ser det som ett led i att få igång det arbetet redan nu, istället för att vänta till första YSF2030 sjösätts. Då har vi redan organisationen på plats när de väl levereras, och så får vi väl pensionera dem då? Hur som helst får vi bra träning i att hantera större fartyg, och vi har en ökat kapacitet under tiden vi väntar på YSF2030.