Citat:
Ursprungligen postat av
Karnivoren
Det är mycket möjligt att du har rätt. Mina insikter i marin krigföring är som sagt oerhört begränsade. Mina orosmoln handlar väl mest om att vi kanske får betala dyrt för en undermålig kapacitet som eventuellt täcker ett väldigt litet glapp i tid. Alternativt kan det komma i vägen för framtida investeringar när fokuset på försvar inte längre är lika politiskt gångbart och att vi då blir stående med något som både är för gammalt och för klent för att fungera till det det är tänkt. Men de som håller i penningpåsen tycker att det "minsann duger". En annan sak jag funderar på är hur överförbar support- och logistikkedjan blir till nyare fartyg med kanske delvis eller helt ny beväpning, drivning osv. Så även om jag förstår värdet av att skynda i viss utsträckning, så är min erfarenhet att man ofta tjänar tid och pengar på att bromsa upp och tänka ett extra varv för att slippa lägga en massa tid och pengar på att reparera tabbar som kommer sig av att det blev fort, fort, fort och fel. Därmed inte sagt att man ska fastna i ett evigt ältande av alternativ.
Ja, det är lika möjligt att DU har rätt.

Jag håller helt med om att riskerna finns där med att det går fort och fel. Och jag vet inte heller tillräckligt om marin stridsförmåga för att veta om det ”räcker”, men de är ju byggda för eskort och ubåtsjakt i Nordsjön, så till det lär de ju fungera? (Flera som påpekar att det kan bli ett av våra framtida ansvarsområden). Sen finns det såklart skillnader i hur en Type 23 supportas mot vad vi nu kokar ihop i YSF2030. Så en del ”waste” kan det nog bli.
Det är ju bara det att de gånger FM faktiskt gjort såna här saker och bara köpt redan fungerande system, (läs HKP16), då har det ju funkat. Visst, vi fick aldrig den mest ultimata fantastiska otroliga ubåtsjägarförmågan från framtiden, som vi skulle fått med NH90, men vi fick hyfsad förmåga. Och den förmågan är ju bättre än ingen alls, vilket var det vi fick med NH90…
På samma sätt så VET vi att Type 23 fregatterna fungerar. Och rätt bra också. YSF2030 är inte ens förbi ritbordet ännu.
Jag hoppas och tror att de inte gör ännu ”en Visby” av det och bygger nåt de sen måste testa ut i 5-10år. För då lär vi inte ha alla 4 YSF2030 i drift förrän 2040…
Så jag försöker väl bara ”tänka utanför boxen”, som det så vackert heter. Finns det sätt att få den kapacitet vi önskar tills dess att våra nya, större fartyg tas i bruk? Jag tror absolut vi skulle kunna ha nytta av 1-2 st Type 23 i 10 år framåt. På den tiden hinner vi sedan bygga resten av det vi behöver, och kan fasa ut dem.