2022-06-30, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanAnte
Alltså, de är inte nya, utan skulle säga motsvarande HMS Gävle som ny nyligen tagits i bruk igen. Här ser man bra när de HTMats: https://www.navylookout.com/progress-report-extending-the-life-of-royal-navys-type-23-frigates/

De ersätts ju allt eftersom med de nya Type 26 och 31, så jag gissar (jag vet ju inte) att de hade tänkt att ersätta dem rakt av, men det drog ut på tiden att få de nya fregatterna i sjön, så man HTMade för att ha tillräckligt med fartyg i tjänst.

Hur som helst är de ju någorlunda moderna, även om de förstås inte är nya.

Men jag håller med om att det behöver byggas supportorganisation. Jag ser det som ett led i att få igång det arbetet redan nu, istället för att vänta till första YSF2030 sjösätts. Då har vi redan organisationen på plats när de väl levereras, och så får vi väl pensionera dem då? Hur som helst får vi bra träning i att hantera större fartyg, och vi har en ökat kapacitet under tiden vi väntar på YSF2030.
Varför då inte satsa på typ Braunschweig klassen istället. Som är betydligt nyare då de lanserades 2008. Som också anses lämpliga för Östersjön med sitt 3,5 meter djupgående. Dessa ingår redan i natostyrka då de måste ha tre av dem tillgängliga för detta. Teoretisk kan vi få första 2023/2024. Och den andra 2025 då man ska erbjuda dem till Nato land.

Det enda de behöver uppgraderas med är bättre lv förmåga. I form av Sea Ceptor som vi ändå köper in fullt antal till HTM av Visby. Så vi kan låna dessa till 2028-2029. Eller montera åtminstone med kommande Mistral 3. Sedan kan man även diskutera om de också ska ha Tp 45/47 under en övergångsfas. Eller kommande lätt sjömålsrobot. RBS 15 har den redan och de övriga vapnen får vi på köpet. Ubåtsjakt kan ske med HKP 14F som kan landa på fartyget.

Sedan kan vi sikta på två lätta fregatter som jag tidigare nämnt. Som en utfyllnad mellan batch 1 och 2 på YSF2030. Men alla dessa kommer några år försent.

Så bättre begagnat fartyg behövs som en gap filler. Tills nyare kommer.
Senast redigerad av slurppen 2022-06-30 kl. 15:34.
Citera
2022-06-30, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karnivoren
Det är mycket möjligt att du har rätt. Mina insikter i marin krigföring är som sagt oerhört begränsade. Mina orosmoln handlar väl mest om att vi kanske får betala dyrt för en undermålig kapacitet som eventuellt täcker ett väldigt litet glapp i tid. Alternativt kan det komma i vägen för framtida investeringar när fokuset på försvar inte längre är lika politiskt gångbart och att vi då blir stående med något som både är för gammalt och för klent för att fungera till det det är tänkt. Men de som håller i penningpåsen tycker att det "minsann duger". En annan sak jag funderar på är hur överförbar support- och logistikkedjan blir till nyare fartyg med kanske delvis eller helt ny beväpning, drivning osv. Så även om jag förstår värdet av att skynda i viss utsträckning, så är min erfarenhet att man ofta tjänar tid och pengar på att bromsa upp och tänka ett extra varv för att slippa lägga en massa tid och pengar på att reparera tabbar som kommer sig av att det blev fort, fort, fort och fel. Därmed inte sagt att man ska fastna i ett evigt ältande av alternativ.
Ja, det är lika möjligt att DU har rätt. Jag håller helt med om att riskerna finns där med att det går fort och fel. Och jag vet inte heller tillräckligt om marin stridsförmåga för att veta om det ”räcker”, men de är ju byggda för eskort och ubåtsjakt i Nordsjön, så till det lär de ju fungera? (Flera som påpekar att det kan bli ett av våra framtida ansvarsområden). Sen finns det såklart skillnader i hur en Type 23 supportas mot vad vi nu kokar ihop i YSF2030. Så en del ”waste” kan det nog bli.

Det är ju bara det att de gånger FM faktiskt gjort såna här saker och bara köpt redan fungerande system, (läs HKP16), då har det ju funkat. Visst, vi fick aldrig den mest ultimata fantastiska otroliga ubåtsjägarförmågan från framtiden, som vi skulle fått med NH90, men vi fick hyfsad förmåga. Och den förmågan är ju bättre än ingen alls, vilket var det vi fick med NH90…

På samma sätt så VET vi att Type 23 fregatterna fungerar. Och rätt bra också. YSF2030 är inte ens förbi ritbordet ännu.

Jag hoppas och tror att de inte gör ännu ”en Visby” av det och bygger nåt de sen måste testa ut i 5-10år. För då lär vi inte ha alla 4 YSF2030 i drift förrän 2040…

Så jag försöker väl bara ”tänka utanför boxen”, som det så vackert heter. Finns det sätt att få den kapacitet vi önskar tills dess att våra nya, större fartyg tas i bruk? Jag tror absolut vi skulle kunna ha nytta av 1-2 st Type 23 i 10 år framåt. På den tiden hinner vi sedan bygga resten av det vi behöver, och kan fasa ut dem.
Citera
2022-06-30, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slurppen
Varför då inte satsa på typ Braunschweig klassen istället. Som är betydligt nyare då de lanserades 2008. Som också anses lämpliga för Östersjön med sitt 3,5 meter djupgående. Dessa ingår redan i natostyrka då de måste ha tre av dem tillgängliga för detta. Teoretisk kan vi få första 2023/2024. Och den andra 2025 då man ska erbjuda dem till Nato land.

Det enda de behöver uppgraderas med är bättre lv förmåga. I form av Sea Ceptor som vi ändå köper in fullt antal till HTM av Visby. Så vi kan låna dessa till 2028-2029. Eller montera åtminstone med kommande Mistral 3. Sedan kan man även diskutera om de också ska ha Tp 45/47 under en övergångsfas. Eller kommande lätt sjömålsrobot. RBS 15 har den redan och de övriga vapnen får vi på köpet. Ubåtsjakt kan ske med HKP 14F som kan landa på fartyget.

Sedan kan vi sikta på två lätta fregatter som jag tidigare nämnt. Som en utfyllnad mellan batch 1 och 2 på YSF2030. Men alla dessa kommer några år försent.

Helt med på den. Type 23 är bara ett ytterligare alternativ. Men jag är fullständigt enig med dig att vi borde köpa in fartyg NU. Att vänta är FM världsmästare på, och det har historiskt varit rätt dåligt. Hellre fort och hyfsat rätt, än vänta in absurdum på ”det perfekta fartyget”. Vi har gjort den resan en gång förut.
Citera
2022-06-30, 16:23
Medlem
Citat:
Helt med på den. Type 23 är bara ett ytterligare alternativ. Men jag är fullständigt enig med dig att vi borde köpa in fartyg NU. Att vänta är FM världsmästare på, och det har historiskt varit rätt dåligt. Hellre fort och hyfsat rätt, än vänta in absurdum på ”det perfekta fartyget”. Vi har gjort den resan en gång förut.
Det pratas om att första YSF 2030 sjösätts 2028. När det sedan överlämnas till Marinen återstår att se. Förhoppningsvis inte nio år igen. Sedan har vi detta med förseningar också. Så kanske efter 2030 börjar leveranserna. Så ja vi behöver några begagnade lämpliga fartyg.

Flyget har slutligen förstått att deras ålderstigna C-130 behöver ersättas med bättre begagnat istället. Som också utgör en gap filler innan nya kommer.
Senast redigerad av slurppen 2022-06-30 kl. 16:40.
Citera
2022-06-30, 18:53
Medlem
Citat:

Såg förresten att Braunschweig 2 klassen börjat Sea trials nu: https://www.navaltoday.com/2022/06/28/german-navys-first-k130-batch-ii-corvette-kicks-off-sea-trials/

Dags att sätta in en stöt på Scholz? 😁
Citera
2022-07-01, 13:42
Medlem
Citat:
Såg förresten att Braunschweig 2 klassen börjat Sea trials nu: https://www.navaltoday.com/2022/06/28/german-navys-first-k130-batch-ii-corvette-kicks-off-sea-trials/

Dags att sätta in en stöt på Scholz? 😁
Designmässigt så såg den trevlig ut. I stort sätt samma beväpning. 76 mm kanon från annan tillverkare och annat torn. Såg något om att den skulle få NSM robotar istället. Samma typ av lv. Så det kan väl räcka för oss också. Hangar för Skeldar från SAAB.
Citera
2022-07-01, 14:16
Medlem
Citat:
Designmässigt så såg den trevlig ut. I stort sätt samma beväpning. 76 mm kanon från annan tillverkare och annat torn. Såg något om att den skulle få NSM robotar istället. Samma typ av lv. Så det kan väl räcka för oss också. Hangar för Skeldar från SAAB.
Den kommer nok til å beholde RBS-15 ettersom de allerede benyttes for batch 1.
Citera
2022-07-01, 16:08
Medlem
Citat:

Hade man kunnat få en sådan med en 8-cells Mk41 VLS laddade med 32 ESSM så hade det börjat likna något.
Citera
2022-07-01, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knasen2k
Hade man kunnat få en sådan med en 8-cells Mk41 VLS laddade med 32 ESSM så hade det börjat likna något.
Amen på den, brother!
(Jag hade också gärna sett att hangaren var stor nog att hysa en riktig helikopter vid behov).
Senast redigerad av JohanAnte 2022-07-01 kl. 16:26.
Citera
2022-07-01, 16:39
Medlem
Citat:
Amen på den, brother!
(Jag hade också gärna sett att hangaren var stor nog att hysa en riktig helikopter vid behov).

Är inte Skeldar en riktig helikopter??

Fregatterna tar väl "riktiga"? Kan väl räcka?

https://en.wikipedia.org/wiki/Brandenburg-class_frigate

Eller du tänkte vi skulle köpa av Tyskland?
Citera
2022-07-01, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Är inte Skeldar en riktig helikopter??

Fregatterna tar väl "riktiga"? Kan väl räcka?

https://en.wikipedia.org/wiki/Brandenburg-class_frigate

Eller du tänkte vi skulle köpa av Tyskland?
Nej, Skeldar är en UAV. https://en.wikipedia.org/wiki/UMS_Skeldar_V-200

Braunschweig korvetterna har plats för 2 sådana, så hangaren kan vara typ 5x5m (hopfällda rotorblad antar jag). Hur som helst är den för liten för en ”vanlig” helikopter, som t.ex. Seahawk.

Min tanke, liksom Knasens (antar jag) är att vi gillar designen och storleken på Braunschweig, MEN, vi önskar oss av ett fartyg, om vi nu ska införskaffa till FM, att det förutom det den har, också hade VLS celler av senaste modell, så vi kan bestycka med bra robotar, och att hangaren var stor nog att hysa en helikopter.

Se det som att vi kan tänka oss att YSF2030 är en något större Braunschweig, med VLS och riktig hangar.

Jag vill ha en fullstor hangar för att kunna frakta helikopter inomhus (för ”stealth”, bl.a.), eller i nödfall 2 st åt gången, en i hangaren och en på däck)
Senast redigerad av JohanAnte 2022-07-01 kl. 17:49.
Citera
2022-07-01, 17:54
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knasen2k

Eller gå på Braunschweigderivatet Saar 6 som har 1st 76mm akan, 2st OWS (gissningsvis 30mm), 16st långdistans lvrobotar (Barak 8), 40st korthållslvrobotar (C-Dome, d.v.s. marin Irondome), 16st tunga sjömålsrobotar, 6st ubåtsjaktstorpeder, samt en medeltung helikopter.

Och det ska tydligen finnas plats för fler VLS-celler för Barak 8.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in